Gevolgen airco zonder olie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Enkele weken terug heb ik een servicebeurt laten uitvoeren aan de airco (focus 1). Systeem is leeggehaald en weer afgevuld. Ik heb er de hele tijd naast gestaan en om een of andere reden werd het aircoapparaat niet op volautomatisch gezet maar op handmatig. Elke keer wanneer er een handeling werd uitgevoerd heb ik op het scherm van het apparaat gekeken wat er gebeurde. Wat ik heb gezien is leeghalen koudemiddel, leeghalen olie, koudemiddel vullen, fluor vullen. Wat ik niet heb gezien is olie vullen. Omdat ik daar mijn twijfels bij had heb ik achteraf gevraagd aan één van de bedieners van het apparaat of er wel olie was gevuld. Het antwoord was "ja dat gaat automatisch". Volgens mij niet omdat het apparaat op handmatig stond, maar ik ben geen expert.

Vandaag voor het eerst na die beurt de airco voor iets langere tijd willen gebruiken (na de beurt wel even getest), en na 5 minuten hield de airco ermee op. Later geprobeerd bij stationair lopende motor in- en uit te schakelen maar ik hoorde helemaal niets, volgens mij schakelt de airco niet meer wat volgens mij betekent dat er geen druk meer op het systeem staat.

Ik wil langsgaan bij de bewuste garage om eens na te vragen wat er gebeurd kan zijn en ben me nu aan het voorbereiden en heb de volgende vragen:
Kan het zijn dat je bij het handmatig bedienen van een aircoserviceapparaat inderdaad vergeet olie te vullen, en hoe waarschijnlijk is het dat zoiets gebeurt? Zorgt de olie ook voor de afdichting van het systeem en is dat daarom nu leeg? Of zou de pomp nu naar z'n grootje (kunnen) zijn?
Is er eventueel een andere verklaring voor dat een airco die 6 jaar probleemloos gewerkt heeft het vrijwel direct na de servicebeurt kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Nee olie zit door het hele systeem verspreid en kan door een machine niet helemaal worden afgetapt. Paar milliliter wel maar dan kan geen kwaad en wordt idd meestal automatisch weer bij gevuld

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Bij mijn vorige auto knalde er een week na vullen een koppeling van een leiding.
Bij mijn huidige auto heb ik de airco opnieuw laten vullen en werkt deze nog steeds maar sporadisch. 3 weken terug kwam ik erachter waarom: er zit een storing in het koelsysteem, computer schakelt de airco uit om de motor te ontlasten.

Gewoon even naar de garage, kunnen die uitzoeken wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
royhoi schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:31:
Nee olie zit door het hele systeem verspreid en kan door een machine niet helemaal worden afgetapt.
Als ik je goed begrijp blijft ook tijdens de service de meeste olie sowieso in het systeem zitten en wordt er dus niet uitgehaald? Hoe werkt dat dan, meet zo'n apparaat hoeveel ml. eruit komt en vult dan hetzelfde weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:49:
[...]

Als ik je goed begrijp blijft ook tijdens de service de meeste olie sowieso in het systeem zitten en wordt er dus niet uitgehaald? Hoe werkt dat dan, meet zo'n apparaat hoeveel mm eruit komt en vult dan hetzelfde weer terug?
Nou, je moet het zo zien, koudemiddel bevat ook een beetje olie om de pomp te smeren. Voor elke auto bestaat er een handleiding hoeveel koudemiddel erin moet. Het apparaat vult de auto op de gewenste ingestelde hoeveelheid.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Werkt het niet ?
Meestal een lekkage in aircocondensor of een leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zal zeker nog olie in je airco zitten. Bij het vullen komt het altijd mee met het koudemiddel (daar zit het bijgemengd) en de aanwezige olie in het systeem blijft na vacuüm trekken in het systeem.

Dat je airco nu juist problemen gaat geven komt zo goed als zeker omdat er al slijtage in je pomp zat, omdat die de laatste tijd voor opnieuw vullen al meer belast werd dan normaal (hoe minder koudemiddel, hoe meer de pomp moet werken). Nu zit er meer koudemiddel in, is het drukverschil voor en achter de pomp groter geworden en krijgt de pomp het zwaarder (dus minder vaak actief, maar wel een zwaardere belasting) en heeft waarschijnlijk de koppeling het begeven.

Het beste kan je terug gaan naar de garage die de airco heeft gevuld en het probleem voorleggen. Zij zullen als eerste de druk in het systeem meten (als ze het een beetje netjes doen) en als die nog goed is, onderzoeken wat er defect is geraakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:52
Twee jaar terug de airco ook laten leeghalen en vullen. Dat ging volautomatisch. Aan het einde kwam er netjes een bonnetje uit het apparaat met daarop:
- Hoeveel gram koelmiddel eruit is gehaald (480g)
- Hoeveel ml olie eruit is gehaald (12ml)
- Hoe lang er gevacumeerd is (10 min)
- Hoeveel olie erin is gestopt (17ml)
- Hoeveel UV-lekverklikker erin is gestopt (3ml)
- Hoeveel gram koudemiddel erin is gestopt (375g)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
ThinkPadd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:21:
Twee jaar terug de airco ook laten leeghalen en vullen. Dat ging volautomatisch. Aan het einde kwam er netjes een bonnetje uit het apparaat met daarop:
- Hoeveel gram koelmiddel eruit is gehaald (480g)
- Hoeveel ml olie eruit is gehaald (12ml)
- Hoe lang er gevacumeerd is (10 min)
- Hoeveel olie erin is gestopt (17ml)
- Hoeveel UV-lekverklikker erin is gestopt (3ml)
- Hoeveel gram koudemiddel erin is gestopt (375g)
Dus er gaat minder koudemiddel in als eruit gehaald is? Daar dat over de tijd al een beetje weglekt lijkt me dat niet wenselijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Toch knap dat de olie er apart uitgehaald wordt. De olie zit namelijk in het koudemiddel om de pomp te smeren. Daarom schakelt het systeem ook niet in als de druk te laag is, dan draait de pomp namelijk zonder olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:52
Engineer Stewie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:07:
[...]
Dus er gaat minder koudemiddel in als eruit gehaald is? Daar dat over de tijd al een beetje weglekt lijkt me dat niet wenselijk...
De auto is vermoedelijk al eens eerder aan zo'n apparaat gehangen (voordat wij de auto hadden) en toen is er teveel koelmiddel in gestopt denk ik. In de handleiding van de auto staat dat er iets van 360-390g in moet, we hebben toen besloten om daar tussenin te zitten en er 375g in te stoppen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2018 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:39

NoFearCreations

3DPrint the world!

Grote kans dat hij lek is, en dus weer leeg. Onder de kap zit er op de leiding van de airco een ventiel, dat is ook de plek waar het apparaat wordt aangesloten. Druk dat ventiel maar is heel kort in, als er nog druk op staat komt er een wolkje koudemiddel uit, komt er niks uit, is hij dus leeg en lek.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
FastFred schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:18:
Toch knap dat de olie er apart uitgehaald wordt. De olie zit namelijk in het koudemiddel om de pomp te smeren. Daarom schakelt het systeem ook niet in als de druk te laag is, dan draait de pomp namelijk zonder olie.
Er zit waarschijnlijk een olie/koudemiddel scheider in het onderhoudsapparaat?
Dat heeft tenslotte ook een aparte fles met koudemiddel en een reservoir met olie om bij te vullen. Ik vermoed dat het apparaat bijhoud hoeveel olie er mee komt bij het leeghalen en daarna eenzelfde hoeveelheid olie weer bijvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Dat zou kunnen, dat weet ik niet.
NoFearCreations schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:26:
Grote kans dat hij lek is, en dus weer leeg. Onder de kap zit er op de leiding van de airco een ventiel, dat is ook de plek waar het apparaat wordt aangesloten. Druk dat ventiel maar is heel kort in, als er nog druk op staat komt er een wolkje koudemiddel uit, komt er niks uit, is hij dus leeg en lek.
Ja, dat is echt een top idee, een milieu delict :D

[ Voor 89% gewijzigd door FastFred op 07-05-2018 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:39

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ja, zeer ernstig milieu delict, zou direct de overheid inschakelen. Hoe denk je dat de meeste garages het chekken.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-07 15:53
Met het apparaat, niet op deze manier.
Garage bedoel ik dan, niet een of andere beun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

NoFearCreations schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:40:
Ja, zeer ernstig milieu delict, zou direct de overheid inschakelen. Hoe denk je dat de meeste garages het chekken.
Niet, druk zegt niks.

K

Pagina: 1