Salvatron schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:15:
Moeten foto's bewerkt worden als ze uit het fototoestel komen? Ik krijg meestal slechte foto's uit mijn systeemcamera met kitlens, witbalans lijkt niet te kloppen, te weinig contrast. Heeft iedereen dit probleem?
fototoestel: panasonic G5, setting automatische witbalans, diafragma 5 - 8, iso 160-800, JPG (dus geen RAW)
lens: kitlens 14-42 HD
monitor: samsung TNT-display
Hoe uitgebreider de camera, des te meer nabewerking is er nodig in de standaard instelling. Is mijn ervaring met digitale camera's. Een klein compactje heeft standaard de instellingen zo staan dat er verscherping al toegepast wordt en de kleuren teveel versterkt worden. Mijn Canon 7D produceert in de standaard stand softe platen met weinig kleur, omdat de doelgroep dat liever zelf in de nabewerking regelt. Natuurlijk kan ik mijn 7D zo instellen dat hij dezelfde nabewerkingen doet als de compact, maar waarvoor koop je dan zo'n camera?
Met dat gezegd:
1. Fotografeer in raw! Bij raw staat nog niets vast, er is nog geen nabewerking op losgelaten en je kan nog veel problemen in nabewerking corrigeren. Raw bevat de ruwe data en de camerainstellingen, meer niet. Verkeerde witbalans gekozen? geen probleem. verscherpen kan je per foto aanpassen. Echt, RAW is veel fijner fotograferen.
2. Witbalans. Nooit op auto, maar leer de presets gebruiken. Maar als je Raw gebruikt is dat ook geen probleem meer.
3. Open eens een boek over fotografie. Als je weet hoe een camera werkt, begrijp je ook wanneer en waarom een auto stand in de fout gaat.
Als ik naar de originele foto kijk zie ik al een ding waardoor het fout kan zijn gegaan.
Het licht komt achter het gebouw vandaan. Dat is te zien aan de schaduw van het busje rechts. Als een gevolg daarvan is de belichting veranderd. Het gebouw is daardoor vrij donker en je camera heeft de helderheid berekend volgens de 18 procent grijs methode. Maar omdat het gebouw bijna de hele foto beslaat gaat die berekening een klein beetje de fout in. en heeft hij de hele foto wat helderder gemaakt waardoor de kleuren een klein beetje te licht/flets zijn geworden.
Wat jij ziet met je ogen is in zo'n situatie een geoptimaliseerde weergave van de realiteit, omdat je hersenen veel beter zijn in het corrigeren van grote helderheidsverschillen dan een fotocamera.
En wat anderen ook al opgemerkt hebben, waarschijnlijk is de instelling van je monitor gewoon fout.
[
Voor 28% gewijzigd door
Marc H op 06-05-2018 22:51
]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.