Samsung 860 Evo 500gb Presteerd heel slecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 13:47

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

Hiervoor had ik problemen met mijn 850 evo 500GB die kapotte sectoren had. Toen een RMA aangevraagd bij Samsung en sinds een aantal dagen geleden een nieuwe 860 evo 500GB terug gekregen.

Na wat benchmarks begon me op te vallen dat hij heel slecht presteert. Ook heb ik last van textures die niet of heel langzaam laden in GTA V waar ik hiervoor nog nooit last van heb gehad. Heb al een andere Sata kabel geprobeerd maar maakt niks uit. Weer een RMA aanvragen bij Samsung? 8)7

Hier nog screenshots van ASSD,Samsung Magicien en Userbenchmark.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dy00DPK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qRG1ugF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yO7lisU.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SerSam1 op 06-05-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

C: partitie dus Windows opnieuw geinstalleerd?
Alle drivers (config???) meegepakt?
Staat Indexing / Prefetch aan?

Ik kan ook een screenshot posten wat niet overeenkomt met synthetische benchmarks maar dat wil niet zeggen dat het produkt kapot is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:26

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Mijn nvme m.2 ssd deed het ook te langzaam. Dit bleek omdat de window driver was geinstalleerd, na het installeren van de samsung driver deed ie het zoals het hoorde. Welicht dat dit het is?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dwarlorf schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:08:
Mijn nvme m.2 ssd deed het ook te langzaam. Dit bleek omdat de window driver was geinstalleerd, na het instaleren van de samsung driver deed ie het zoals het hoorde. Welicht dat dit het is?
Euh... Een 860 EVO is een SATA-600 disk. De topicstarter zegt toch ook al een andere kabel te hebben geprobeerd?

Wat is de correlatie naar jouw NVME opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:10:
[...]

Euh... Een 860 EVO is een SATA-600 disk. De topicstarter zegt toch ook al een andere kabel te hebben geprobeerd?

Wat is de correlatie naar jouw NVME opstelling?
De samsung driver.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:08:
C: partitie dus Windows opnieuw geinstalleerd?
Alle drivers (config???) meegepakt?
Staat Indexing / Prefetch aan?

Ik kan ook een screenshot posten wat niet overeenkomt met synthetische benchmarks maar dat wil niet zeggen dat het produkt kapot is.
Ja Windows 10 is opnieuw geinstalleerd op de 860 evo. Drivers zijn juist geinstalleerd volgens het apparaatbeheer.

Over Indexing / Prefetch heb ik niks mee gedaan? Hiervoor met mijn 850 evo geen problemen behalve kapotte sectoren.

Als ik ga gamen laden de textures gewoon niet of heel langzaam en je ziet dat de HDD led aan knipperen is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Sinds wanneer moet je speciale drivers voor je SSD downloaden dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:02

job

SerSam1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:12:
Drivers zijn juist geinstalleerd volgens het apparaatbeheer.
Drivers van de chipset en videokaart zelf opgezocht? Of heb je windows zelf alles laten installeren. Zelf de recentste drivers zoeken heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
job schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:29:
[...]

Drivers van de chipset en videokaart zelf opgezocht? Of heb je windows zelf alles laten installeren. Zelf de recentste drivers zoeken heeft de voorkeur.
Ja de laatste drivers voor de GPU en Chipset zijn geinstalleerd door mijzelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

SerSam1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Sinds wanneer moet je speciale drivers voor je SSD downloaden dan? :?
Dat weet ik niet. Maar ik heb dus ook die benchmark gedraaid. Bj apparaatbeheer stond dus nvme windows driver als zijnde de beste driver volgens Windows. Nu is het de samsung driver en de benchmark is verbeterd. Ik geef alleen mijn ervaring mee, het kan uiteraard zijn dat het niet geldt voor jouw ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik vind die benchmark niet 'heel slecht', zeker gezien het feit dat het je OS-schijf is. Heb je alle achtergrond applicaties gesloten tijdens het testen? (Denk bijv. aan virusscanners.) Het kan misschien sneller, maar heel slecht is hij niet. Op welke sata-port heb je de SSD aangesloten? Soms heeft je moederboord poorten met verschillende sata chipsets. De standaard intel/amd chipset en de 3rd party ports. Die laatste presteren vaak minder.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
temp00 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:36:
Ik vind die benchmark niet 'heel slecht', zeker gezien het feit dat het je OS-schijf is. Heb je alle achtergrond applicaties gesloten tijdens het testen? (Denk bijv. aan virusscanners.) Het kan misschien sneller, maar heel slecht is hij niet. Op welke sata-port heb je de SSD aangesloten? Soms heeft je moederboord poorten met verschillende sata chipsets. De standaard intel/amd chipset en de 3rd party ports. Die laatste presteren vaak minder.
Hij zit op Sata poort 1. Het rare is dat mijn CPU (I5 3570K) ook constant op 100% in GTA V is. Zelfs in het menu al. In Gta Online krijg ik na een paar minuten gigantische lag spikes en textures etc die niet laden meer. HDD lampje is constant aan het knipperen. Lijkt mij dat dit niet echt normaal is. (RAM gebruik is rond de 60-70% 8GB RAM)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r70mXcE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

50 minuten geleden hintte ik subtiel op je system-specs maar tevergeefs?

Zoals @temp00 (ook) zegt; er is vermoeden dat er zaken binnen Windows (services, drivers, applicaties) niet goed zitten en daardoor je denkt/merkt dat je systeem langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:01:
50 minuten geleden hintte ik subtiel op je system-specs maar tevergeefs?

Zoals @temp00 (ook) zegt; er is vermoeden dat er zaken binnen Windows (services, drivers, applicaties) niet goed zitten en daardoor je denkt/merkt dat je systeem langzaam is.
Windows draait verder prima alleen slechte benchmark resultaten en tijdens het gamen veel lag spikes en texture laad problemen etc...

I5 3570K
R9 290 Tri-X
Asus Maximus V Formula
G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28

TommieW

Numa numa.

Staat je SATA controller in de BIOS wel op AHCI en niet op IDE of RAID?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
TommieW schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:13:
Staat je SATA controller in de BIOS wel op AHCI en niet op IDE of RAID?
Staat op AHCI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 15:37
SerSam1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:54:
[...]
Hij zit op Sata poort 1.
Daarmee bedoel je hopelijk wel een van de rode sata poorten, niet de zwarte toch? (voor jouw moederbord). De zwarte zijn namelijk sata 3Gb/s ipv 6Gb/s slots (just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ZaPPZion schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Daarmee bedoel je hopelijk wel een van de rode sata poorten, niet de zwarte toch? (voor jouw moederbord). De zwarte zijn namelijk sata 3Gb/s ipv 6Gb/s slots (just to be sure)
Dat zou wel raar zijn; de Samsung tooling laat een burst zien van 400MB/s.

Als je naar de AS SSD scores kijkt; het "lijkt" erop alsof de disk alles op halve snelheid wil doen; ook de 4K-scores zijn rustig 50% lager dan vergelijkbare screenshots/reviews. En dat kan niet aan een SATA-300 interface liggen; het is puuuuur dat de controller en disk elkaar niet snel genoeg lijken te begrijpen en de disk dus niet met eigen controller de data wil/kan ophalen.

Oorzaak: daar zijn we nu naar op zoek en persoonlijk denk ik nog steeds dat er zaken in Windows dwars zitten. Allicht kan er even gekeken worden naar een guide zoals http://www.thessdreview.c...to-ssd-optimization-2018/ mogelijk dat daar nog interessante zaken in staan die in ieder geval gecontroleerd kunnen worden. Natuurlijk wel met enige voorzichtigheid en ook met benchmarks direct uitvoeren nadat een setting zou zijn doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ziet er uit als verrot moederbord. Had ooit eens het zelfde, na 3 disks en kabels alles eens in ander systeem getest en wat schetst mijn verbazing, alles werkt gewoon. Nieuw moederbord en probleem opgelost.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Test eens met alleen de ssd aangesloten, dus andere hardware van de sata poorten los koppelen.
Dan heb je geen last van storing van andere hardware.

En je kunt ook de andere poorten 1 voor 1 testen met je ssd, dus of daar verschil is.

[ Voor 43% gewijzigd door jan99999 op 07-05-2018 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Wat ik heb gedaan is de 850 Evo 250GB uit mijn laptop gehaalt en die dus op de poort van mijn 860 Evo 500GB in de Gamepc gezet. De 860 Evo zit op nu op poort 2 + andere Sata kabel. Wat opvalt is dat de 850 evo hogere score's haalt in de laptop dan in mijn Gamepc. Mijn laptop is BTW een Asus K55VD en die heeft een Sata 3 600 poort. :)

AS SSD Score 850 Evo 250GB Laptop.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sSQegq6.jpg

AS SSD Score 860 Evo 500GB + 850 Evo 250GB Gamepc.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wLNfePY.jpg

Wat ik nu verder ga doen is de 860 Evo in mijn laptop zetten en daarop een schone Windows 10 installatie. Dan AS SSD draaien en score vergelijken.

Hierna de 860 Evo terug in mijn Gamepc en weer een schone Windows 10 installatie. Dit om uit te sluiten of het nou om een driver probleem in Windows is of iets. Of dat mijn Moederbord keuren begint te vertonen. Hoop dat het zo goed moet komen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door SerSam1 op 07-05-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Heb de 860 Evo in de Laptop gezet en daarop een schone Windows 10 installatie geinstalleerd. Hierna gelijk AS SSD gedraait. En haal veel betere score's dan op de Gamepc.

Dus het begint er op te lijken dat het niet aan de SSD ligt. Vanavond gaat de 860 in mijn Gamepc + schone Windows 10 installatie. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VnE1NmP.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Heb dus wat over het hoofd gezien. Mijn moederbord heeft 8x Sata poorten waarvan 2 zwarte 3gbs en 4 rode 6gbs. Ik dacht dus dat alle 6 rode poorten hetzelfde waren maar dat zijn ze dus niet.

De eerste 4 zijn 6gbs poorten maar die zitten niet op de speciale Asmedia controller? De laatste 2 rode poorten zitten dus wel op de Asmedia controller. En toen ik de 860 daarop had aangesloten was het gelijk een heel ander verhaal.

Hier een afbeelding uit de handleiding. Nummer 15 zijn de 4 rode Sata poorten die niet op de Asmedia controller zit. Nummer 14 dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tlfSnbs.jpg

Hier zie je Asmedia staan bij nummer 15.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YimZl9k.jpg

Heb hier nog de AS SSD resultaten als de 860 evo op de poort van de Asmedia zit. Aardig verschil dus. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gYPKrK3.jpg

Hoop dat het nu opgelost is maar moet nog GTA V opnieuw gaan downloaden. Word morgen pas denk ik.
Pagina: 1