Platte accu opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48
Hoi!

Ik heb een Peugeot 206 gti en ik rij er niet heel vaak meer mee tegenwoordig.

Nu dat hij voor de deur staat, merkte ik dat de accu langzaam leeg loopt en dat komt waarschijnlijk door een underseat woofer die blijkbaar wat stroom blijft trekken(zeker weten doe ik dat niet).

Nu heb ik een druppellader liggen dus heb ik de volledig platte accu daarop aangesloten maar de druppellader wil hem niet laden (charging lampje gaat niet aan)

De accu is 56Ah geloof ik en 2 jaar oud ongeveer.

Het is een Coldax (eigen merk Brezan).

Nu heb ik toevallig de oude (2007) originele Peugeot accu nog en die begint gelijk te laden als ik hem koppel, ook 56Ah trouwens.

Nu zat ik te denken, is het mogelijk om de Coldax parallell te schakelen zodat die toch gaat laden? Kan dit kwaad?

In principe is die accu nieuwer en nog niet lang geleden startte de auto er super mee.

De druppellader heeft een max. Capaciteit van 125Ah geloof ik.

Adjust non olet, plerumque...

Beste antwoord (via 1nsane op 06-05-2018 14:41)

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:44
Wat valt helpt is de accu ff jumpstsrten en bij laten laden. Dan vervolgens de druppel lader eraan hangen en dan komt het wel goed.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:44
Wat valt helpt is de accu ff jumpstsrten en bij laten laden. Dan vervolgens de druppel lader eraan hangen en dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

1nsane schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:31:

Nu zat ik te denken, is het mogelijk om de Coldax parallell te schakelen zodat die toch gaat laden? Kan dit kwaad?

In principe is die accu nieuwer en nog niet lang geleden startte de auto er super mee.

De druppellader heeft een max. Capaciteit van 125Ah geloof ik.
Dat kan je beter niet doen, i.v.m ongelijke spanningshoogte in de afzonderlijke cellen van beide accu's.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-07 13:35
Auto starten. Evt m.b.v. de oude accu. Rondje rijden en hem dan aan de druppellader hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@1nsane overstarten, en als je auto loopt direct de startkabels verwijderen.
Dan gewoon gaan rijden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boinkie schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:32:
Dus ff de oude Peug accu gebruiken om de auto te starten en als die loopt de Coldax erbij hangen en 10 minuten de motor laten draaien oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ik denk dat ik eerst dan de auto met de oude accu ga starten en de nieuwere accu erbij hang, daarna ff kijken of hij wel wil laden.

Eerst de oude accu maar een nachtje aan de druppellader :-) dan weet ik zeker dat ik er een redelijke backup aan heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-07 14:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boinkie schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:32:
bij laten laden door zelf te rijden, niet aan powerbooster of andere accu aangesloten laten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeveel Volt zijn beide accu's?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De spanning van de lege accu zal wel zo laag zijn dat de druppellader niet aan de gang wil.
Ik heb een intelectueel model van de Lidl. Kan 6V (motorfiets) / 12V druppel / 12V 4A en iets met een sneeuwvlokje na een druk op de knop. Als de accu echt leeg is wil dat stomme ding niet aan de gang en blijft op de 6V stand staan. Je kan met de losse accu de spanning van de lege wat opkrikken richting de 11 volt waarna de lader waarschijnlijk wel aan de gang wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ik heb net even de multimeter eraan gehangen, de oude accu geeft 12,7 volt (wel nadat hij al een dag aan de druppellader ligt) en de nieuwe geeft 4,1 volt... dat zal die lader inderdaad wel niet oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bouwfraude schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:07:
De spanning van de lege accu zal wel zo laag zijn dat de druppellader niet aan de gang wil.
Ik heb een intelectueel model van de Lidl. Kan 6V (motorfiets) / 12V druppel / 12V 4A en iets met een sneeuwvlokje na een druk op de knop. Als de accu echt leeg is wil dat stomme ding niet aan de gang en blijft op de 6V stand staan. Je kan met de losse accu de spanning van de lege wat opkrikken richting de 11 volt waarna de lader waarschijnlijk wel aan de gang wil.
Dat sneeuwvlokje is voor koud weer en voor AGM(huishoud)accu's. Als het goed is pakt ie hem wel op als de accu echt leeg is, heb er wel eens een accu mee gereanimeerd. Om de accu te beschermen doet ie het eerste gedeelte als druppellader, en dat kan echt uren duren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

1nsane schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:00:
Ik heb net even de multimeter eraan gehangen, de oude accu geeft 12,7 volt (wel nadat hij al een dag aan de druppellader ligt) en de nieuwe geeft 4,1 volt... dat zal die lader inderdaad wel niet oppikken.
Helaas kan je die accu wegbrengen naar de milieustraat. Een 12V lood-zuur accu die met de rustspanning onder de 10 volt is gekomen, is zo ver beschadigd dat hij nauwelijks nog op te laden valt (wat je al hebt gemerkt) en als het uiteindelijk wel lukt, gaat hij in de winter, als de temperatuur onder de 0 graden duikt, gegarandeerd startproblemen geven. 10,5 volt geldt eigenlijk als volledig ontladen, alles daaronder betekent dat de accu intern schade heeft opgelopen.

Auto-accu's kunnen er chemisch namelijk absoluut niet tegen om diep-ontladen te worden. Er treedt kristalvorming op van loodsulfaat wat met laden niet meer omgekeerd kan worden.

Zie ook hier.

Enige oplossing is een andere accu in je auto plaatsen en uitzoeken waarom je sub stroom kan blijven trekken en eventueel een extra relais te plaatsen in de +kabel van de sub die met de remote-draad van de radio ingeschakeld wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deepbass909 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 03:23:
[...]

Helaas kan je die accu wegbrengen naar de milieustraat. Een 12V lood-zuur accu die met de rustspanning onder de 10 volt is gekomen, is zo ver beschadigd dat hij nauwelijks nog op te laden valt (wat je al hebt gemerkt) en als het uiteindelijk wel lukt, gaat hij in de winter, als de temperatuur onder de 0 graden duikt, gegarandeerd startproblemen geven. 10,5 volt geldt eigenlijk als volledig ontladen, alles daaronder betekent dat de accu intern schade heeft opgelopen.
Mwah, valt wel mee hoor. Mijn oldtimer hang ik in de winter altijd veel te laat aan de druppellader dus die was dit voorjaar ook weer 7V. Eerst een tijdje aan de labvoeding gehangen en daarna aan de druppellader. Sindsdien geen centje pijn, ook niet als hij weer twee weken stil staat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
deepbass909 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 03:23:
[...]

Auto-accu's kunnen er chemisch namelijk absoluut niet tegen om diep-ontladen te worden. Er treedt kristalvorming op van loodsulfaat wat met laden niet meer omgekeerd kan worden.

Zie ook hier.

Enige oplossing is een andere accu in je auto plaatsen en uitzoeken waarom je sub stroom kan blijven trekken en eventueel een extra relais te plaatsen in de +kabel van de sub die met de remote-draad van de radio ingeschakeld wordt.
Ik was er inderdaad al een beetje bang voor maar ik ga toch eens kijken of ik hem nog wakker kan krijgen, never know, 100% zal ie nooit meer worden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:18:
[...]
Dat sneeuwvlokje is voor koud weer en voor AGM(huishoud)accu's. Als het goed is pakt ie hem wel op als de accu echt leeg is, heb er wel eens een accu mee gereanimeerd. Om de accu te beschermen doet ie het eerste gedeelte als druppellader, en dat kan echt uren duren.
Ah vandaar, zoveel geduld had ik niet, de lader bleef maar op 6 volt staan en drukken op de knop hielp niet.
Toen deze na starthulp voller was werkte het wel. Voor de zekerheid maar een ouderwets dom model
gekocht was niet dramatisch duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:06
Tip: in de Aldi kan je wel eens een druppellader scoren voor een zacht prijsje, heb er zelf eentje en ben er tevreden van. Wel opletten dat je hem steeds op da auto-modus zet en niet op de brommer/scooter-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Maasluip schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:22:
[...]

Mwah, valt wel mee hoor. Mijn oldtimer hang ik in de winter altijd veel te laat aan de druppellader dus die was dit voorjaar ook weer 7V. Eerst een tijdje aan de labvoeding gehangen en daarna aan de druppellader. Sindsdien geen centje pijn, ook niet als hij weer twee weken stil staat.
Je relateert de conditie van de accu nu aan de zelfontlading, maar het gaat om de capaciteit. Ik vermoed dat jouw oldtimer cabrio sowieso niet zo heel veel vermogen nodig zal hebben. Vuistregel is, als een accu onder de 10 volt is gekomen, de loodplaten zo ver zijn aangetast dat de capaciteit meetbaar zover is afgenomen dat je in de winter (als door de lage temperatuur de capaciteit nog verder afneemt) startproblemen gaat krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deepbass909 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Je relateert de conditie van de accu nu aan de zelfontlading, maar het gaat om de capaciteit. Ik vermoed dat jouw oldtimer cabrio sowieso niet zo heel veel vermogen nodig zal hebben.
1 kW dus 83A startstroom. En denk maar niet dat die auto na twee keer tornen loopt. Soms ben je wel een halve minuut bezig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Maasluip schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:27:
[...]

1 kW dus 83A startstroom. En denk maar niet dat die auto na twee keer tornen loopt. Soms ben je wel een halve minuut bezig.
Ook dat is niet spectaculair veel, mijn cabrio heeft een 1,4 kW startmotor. En nogmaals, jij probeert de motor dan te starten als het ruim boven 0 graden is. Problemen met een accu die te ver ontladen is geweest, ontstaan als eerste bij temperaturen onder 0. Je weet wel, de dagen dat de ANWB topdrukte heeft omdat men er na de eerste nachtvorst achterkomt dat die accu, waarvan ze dachten dat hij het nog wel deed (want de auto startte altijd wel) ineens de auto niet meer gestart krijgen.

Dus je kan wel blijven zeggen dat je oldtimer met z'n accu die onder de 7 volt is geweest, na opladen nog steeds werkt, hij is niet meer betrouwbaar meer voor een daily auto. Voor de € 100 die een accu doorgaans maximaal kost (voor mijn cabrio is het iets meer dan € 100 voor een vrij zware accu) is het zinloos het risico te nemen met een accu die zo diep ontladen is geweest.

Want vergeet niet, in het geval van de TS hebben we het niet over iets onder de 10 volt, ook niet over 7 volt, maar zelfs nog maar 4 volt. Het maakt niet uit wat jouw ervaringen zijn, een lood-zuur accu die nog maar 4 volt geeft, is dood en rijp voor recycling. Die weer tot leven proberen te brengen is vragen om problemen als hij weer gebruikt gaat worden. Zijn oude accu, die om redenen al vervangen zal zijn, zal het op termijn nog altijd betrouwbaarder doen dat de accu die diep ontladen is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
deepbass909 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Ook dat is niet spectaculair veel, mijn cabrio heeft een 1,4 kW startmotor. En nogmaals, jij probeert de motor dan te starten als het ruim boven 0 graden is. Problemen met een accu die te ver ontladen is geweest, ontstaan als eerste bij temperaturen onder 0. Je weet wel, de dagen dat de ANWB topdrukte heeft omdat men er na de eerste nachtvorst achterkomt dat die accu, waarvan ze dachten dat hij het nog wel deed (want de auto startte altijd wel) ineens de auto niet meer gestart krijgen.

Dus je kan wel blijven zeggen dat je oldtimer met z'n accu die onder de 7 volt is geweest, na opladen nog steeds werkt, hij is niet meer betrouwbaar meer voor een daily auto. Voor de € 100 die een accu doorgaans maximaal kost (voor mijn cabrio is het iets meer dan € 100 voor een vrij zware accu) is het zinloos het risico te nemen met een accu die zo diep ontladen is geweest.

Want vergeet niet, in het geval van de TS hebben we het niet over iets onder de 10 volt, ook niet over 7 volt, maar zelfs nog maar 4 volt. Het maakt niet uit wat jouw ervaringen zijn, een lood-zuur accu die nog maar 4 volt geeft, is dood en rijp voor recycling. Die weer tot leven proberen te brengen is vragen om problemen als hij weer gebruikt gaat worden. Zijn oude accu, die om redenen al vervangen zal zijn, zal het op termijn nog altijd betrouwbaarder doen dat de accu die diep ontladen is geweest.
Klopt, maar die oude accu deed het nog wel prima maar vond hem af en toe wat zwaar aanslaan dus maar vervangen maar wel volgeladen weggezet dus die zal dan ws. Wel beter zijn nog dan die nieuwe die behoorlijk plat is

Pagina: 1