Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekoppelaar
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 17:06

mikekoppelaar

Gamen zit in 't bloed.

Topicstarter
Mijn vraag
Wat is een goede processor om taken als streaming, gameplay en social media tegelijkertijd mee te laten runnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik op dit moment zelf een i5 6400 2.7ghz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben aan het kijken naar i5 van de voorlaatste generatie, maar wil graag weten of het verstandiger is om een gloednieuwe te halen.

:+

M. Koppelaar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
De enige zinnige upgrade is een gebruikte i7-6700/7700 voor maximaal €160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06
Wat is de rest van je systeem? Als je moederbord het aan kan, kun je in bepaalde richtingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:29:
De enige zinnige upgrade is een gebruikte i7-6700/7700 voor maximaal €160.
Dat is niet zinvol. Die quadcore redt het nu al niet altijd, afhankelijk van welke grafische kaart en grafische instellingen je gebruikt.
Beter investeren in een nieuw platform wannee je upgradet. Mijn advies, doe het er nog 1-2 jaar mee en stap over naar Zen2/Zen3 en een AM4-moederbord. Je krijgt een hogere performance voor die €160 maar die extra performance is erg klein in vergelijking met die kosten, ik raad dat met klem af.

Dit is overigens het subforum wat voor dergelijke vragen is bedoeld.
Componenten Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het is de meest zinvolle upgrade voor multitasking op het huidige moederbord van @mikekoppelaar omdat er dan 2x zoveel threads beschikbaar zijn.
Reken overigens wel de verkoop van de i5-6400 mee, die doet nog €60 - €70 waardoor de kosten flink lager uitvallen. €100 uitgeven zodat je weer een paar jaar verder kunt is tov een complete vervanging erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:04
Misschien iets anders. Heb je al gedacht aan een capture card voor het opnemen van gameplay?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:35:
Dat is niet zinvol. Die quadcore redt het nu al niet altijd, afhankelijk van welke grafische kaart en grafische instellingen je gebruikt.
Die i7 7700(K) is 4C/8T en kan nog uitstekend meekomen. Het geloof tegenwoordig is "moar cores" maar er zijn nog weinig situaties waar een 7700(K) tekort komt. Voor de TS is het de simpelste en goedkoopste manier om te upgraden.

Het enige in het lijstje van TS wat processor kracht zal kosten is het gamen (afhankelijk van de game) en mogelijk het streamen. Je zou hier namelijk nog ook kunnen kiezen om de encoderen voor het streamen via de videokaart te laten lopen. Iets als Nvidia Shadowplay is behoorlijk efficiënt.

Je doet een behoorlijk aanname gezien dat het nog onbekend is hoe de rest van de PC van TS is.
Beter investeren in een nieuw platform wannee je upgradet. Mijn advies, doe het er nog 1-2 jaar mee en stap over naar Zen2/Zen3 en een AM4-moederbord. Je krijgt een hogere performance voor die €160 maar die extra performance is erg klein in vergelijking met die kosten, ik raad dat met klem af.
Reserveer dan ook nog eventjes 100 tot 150 euro extra voor die nieuwe Windows licentie afhankelijk of TS de Home of Pro edition draait. Zodra je het moederbord vervangt ben je ook verplicht een nieuwe Windows licentie te kopen. Of TS moet een Retail licentie hebben, die mag verplaatst worden.

Bij Ryzen hoort ook vrij prijzig geheugen omdat je het snelst mogelijke moet kopen om de latency laag te houden.

Meeste serieuze streamers hebben twee PC's. Eentje die de game draait en een tweede die middels een capture card het beeld richting iets als Twitch verstuurt. Zo wordt de game PC zoveel mogelijk ontlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Wat een goede processor is om te streamen ligt geheel aan de spellen die je wilt streamen. Simpele spellen zullen lage eisen aan de hardware stellen en kunnen dus al met een simpele setup gestreamed worden. Veeleisende spellen zullen stevigere hardware nodig hebben.

Dus welke spellen wil je streamen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, Overwatch kan je nog wel streamen met 60 FPS met een 7700k, Ghost Recon Wildlands kan je niet streamen met 60 FPS, niet zonder veel dropped frames (zoveel dat de kijker het als hinderlijk ervaart) te hebben. Dat gezegd hebbende, of dat je Overwatch met 60 FPS moet willen spelen als je streamt betwijfel ik, bij zo'n spel is een hogere FPS erg lekker maar dit hangt ook af van je vaardigheid als FPS-gamer.
Daniel. schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:56:
Misschien iets anders. Heb je al gedacht aan een capture card voor het opnemen van gameplay?
Dat is inderdaad ook het overwegen waard.
Uszka schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:44:
Het is de meest zinvolle upgrade voor multitasking op het huidige moederbord van @mikekoppelaar omdat er dan 2x zoveel threads beschikbaar zijn.
2 keer zoveel threads levert bij Intel maximaal 25% extra performance bij spellen en dit zal je zelden halen. HT helpt maar het blijft slechts 4 kernen, alles wat die extra threads doen is ervoor zorgen dat de CPU-kernen minder uit hun neus staan te peuteren doordat ze sneller nieuuwe opdrachten en de hiervoor benodigde data krijgen. Dat is de simpelste manier om uit te leggen wat HT/SMT is zonder de waarheid geweld aan te doen. Het is erg veel geld voor een erg kleine upgrade waar je erg kort wat aan gaat hebben. Het is m.i. een slechte optie voor mensen die een beperkt budget hebben.
CMD-Snake schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Die i7 7700(K) is 4C/8T en kan nog uitstekend meekomen.
Niet uitstekend maar het kan nog goed meekomen. Niet voor niets gaf ik het advies om er nog 1-2 jaar mee te doen en dan te upgraden naar een Zen2 of Zen3-CPU! Dat advies gaf ik ook omdat het verschil in performance tussen Zen2 (nieuwe architectuur en een half zo'n grote node!) erg groot gaat zijn.

Het ligt eraan waar je het aan koppelt. Met een 1080 Ti en Assassin's Creed Origins met hoge instellingen @1440p, succes ermee, je gaat aardig wat drops van >60 FPS naar 30-40 FPS hebben zo gauw de CPU het zwaar krijgt. In heel het spel zie je een zeer hoge load (99-100%) maar in 1 stuk krijg je een zo'n erge drop dat het niet meer lekker speelt. Er zijn nog een paar van die spellen. Dat is geen ramp, je kan er wat aan doen door de grafische instellingen wat hoger te zetten (de bottleneck iets verminderen bij de CPU door meer te eisen van de grafische kaart) maar het is wel iets waar je rekening mee wil houden.

Dat is dan ook mijn bezwaar tegen deze upgrade, je betaalt erg veel om de stap te zetten van zeer matige beperkingen naar milde beperkingen en over een paar jaar alweer te moeten upgraden. Ik weet niet hoe lang jij met een CPU wil kunnen doen, mijn norm is dat je een jaar of 6 met de CPU moet kunnen doen zonder een noemenswaardige bottleneck te hebben. Aangezien deze jongen waarschijnlijk een beperkt budget heeft (6400) zal hij vermoedelijk ook wat langer met zijn CPU willen kunnen doen. De 2600X en 2700X bieden die langere performance , de 3600X en de 3700X, veronderstellende dat die CPU's zo gaan worden genoemd, zullen dat nog veel meer bieden. Het is verstandiger om volgend jaar voor ongeveerf €200 een 3600X te kopen die >5 GHz haalt met minstens 6 kernen (waarschijnlijk precies 6 kernen en 0 minder, voor Zen3 voorzie ik wel extra kernen) dan om nu nog eens €160 te besteden aan een sterk verouderd platform, zeker in het licht bezien dat een B*50 moederbord (<€100) volstaat om die CPU goed kan laten draaien (niet met de hoogst mogelijke overklok voor CPU en RAM maar goed genoeg) en dat je ook nog een upgradepad naar minstens Zen3 en mogelijk ook Zen5 hebt als je bij Zen2 instapt.
Het geloof tegenwoordig is "moar cores" maar er zijn nog weinig situaties waar een 7700(K) tekort komt.
Weinig maar snel en sterk groeiend! Over 2-3 jaar heb je waarschijnlijk al een stevige CPU-bottleneck, dit is een conservatieve schatting, ik verwacht het over 2 jaar al. Zoals ik eerder aangaf is dat betrekkelijk (koppel er een zwakke grafische kaart aan en speel met lage instellingen...) maar als je groeiperspectief wil hebben voor je systeem dan wil je daar rekening mee houden.

Alternatief kan hij natuurlijk ook upgraden naar het CL-platform maar daarvoor geldt de waarschuwing dat die voor elk performance-niveau duurder is.
Ik zal het nog wat korter verwoorden: tenzij je met veel geld wil smijten voor een lichte extra performance voor een korte tijd is Ryzen2 de betere keuze.
Mijn advies: wacht op Zen2 of Zen3, als je per se direct wil upgraden, koop dan de 2600X (niet de 2600, tenzij je al een goede koeler hebt wat onwaarschijnlijk is).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
@Verwijderd Een hele lap tekst met heel veel informatie en daardoor ben ik geneigd en misschien anderen ook, er te snel doorheen te lezen waardoor het zijn doel mist. Kom wel vaker dergelijke ellenlange reacties van jou tegen waarvan ik denk: dat kan korter.
Om een lang verhaal kort te maken: had TS een paar jaar geleden ipv de i5-6400 voor €150 meer een i7-6700(K) gekocht dan was dit topic er niet geweest. Dit had volgens jou wel een verantwoorde uitgave geweest, immers op dat moment de snelste cpu op s1151 en die koop je voor een jaar of 6. Nu er om een upgrade wordt gevraagd zeg je dat er doorgemodderd moet worden met de i5 of voor €500 een overhaul naar Ryzen 2 omdat je geheugen, wat zeer waarschijnlijk op 2133 loopt, niet mee wil nemen naar AM4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:49:
@Verwijderd Een hele lap tekst met heel veel informatie en daardoor ben ik geneigd en misschien anderen ook, er te snel doorheen te lezen waardoor het zijn doel mist. Kom wel vaker dergelijke ellenlange reacties van jou tegen waarvan ik denk: dat kan korter.
Dat vind ik een terechte opmerking (no offense taken) maar in dit geval leg ik de verantwoordelijkheid om al dan niet alles zorgvuldig te lezen bij de TS aangezien hij hier om advies vraagt, als ik advies geef dan onderbouw ik dat graag zo goed mogelijk. Dat neemt niet weg dat kortere teksten effectiever zouden zijn. Ik heb de tekst wat ingekort.
Om een lang verhaal kort te maken: had TS een paar jaar geleden ipv de i5-6400 voor €150 meer een i7-6700(K) gekocht dan was dit topic er niet geweest. Dit had volgens jou wel een verantwoorde uitgave geweest, immers op dat moment de snelste cpu op s1151 en die koop je voor een jaar of 6. Nu er om een upgrade wordt gevraagd zeg je dat er doorgemodderd moet worden met de i5 of voor €500 een overhaul naar Ryzen 2 omdat je geheugen, wat zeer waarschijnlijk op 2133 loopt, niet mee wil nemen naar AM4.
Ja, soms kan je beter 20% meer besteden om er 40% langer mee te doen. Of 1 jaar wachten omdat je dan 40% meer performance krijgt voor dezelfde prijs. Ik piste zelf ook net naast de pot toen ik een systeem met de i5-750 kocht, achteraf gezien was een jaar later een veel beter moment geweest om een systeem te kopen/bouwen. In retrospectie had ik dat kunnen verwachten als ik toen iets meer kennis ervan had. ;)

In het kort, zowel de 6400 als de 7700 geven beperkingen en zijn niet meer geschikt voor premium gaming. Je zal dus sowieso je instellingen moeten aanpassen. Zet de grafische instellingen op hoog/zeer hoog en begrens desnoods de FPS op 100 of zo en je zal het er nog prima mee kunnen doen voor 1-2 jaar en voor niet veel meer veel meer performance krijgen en zodoende veel meer longevity krijgen. Is streamen het grote doel, koop dan een capture-kaart of kies de 2700X of 2600X, bij voorkeur de eerste. Wil je ook een goede longevity en ben je bereid om nog iets minder dan een jaar te wachten, wacht dan bij voorkeur op Zen2.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:27:
Het ligt eraan waar je het aan koppelt. Met een 1080 Ti en Assassin's Creed Origins met hoge instellingen @1440p, succes ermee, je gaat aardig wat drops van >60 FPS naar 30-40 FPS hebben zo gauw de CPU het zwaar krijgt. In heel het spel zie je een zeer hoge load (99-100%) maar in 1 stuk krijg je een zo'n erge drop dat het niet meer lekker speelt.
Leuke edge case. Het probleem van AC: Origins is niet zo zeer de game, maar de dubbele DRM. Ubi's eigen DRM en Denuvo vormen een zeer zware belasting tijdens het draaien van de game. Ik denk dat die game een stuk beter zou draaien als de DRM niet zo draconisch was.
Dat is dan ook mijn bezwaar tegen deze upgrade, je betaalt erg veel om de stap te zetten van zeer matige beperkingen naar milde beperkingen en over een paar jaar alweer te moeten upgraden. Ik weet niet hoe lang jij met een CPU wil kunnen doen, mijn norm is dat je een jaar of 6 met de CPU moet kunnen doen zonder een noemenswaardige bottleneck te hebben.
Zoals eerder al opgemerkt werd kan je met verkoop van de oude CPU zo rond de 100 euro uitkomen voor een gebruikte 7700(K). Beste een nette prijs dan, zeker als ik dat ga afzetten tegen de extra kosten van de PC grondig verbouwen.
Het is verstandiger om volgend jaar voor ongeveerf €200 een 3600X te kopen die >5 GHz haalt met minstens 6 kernen (waarschijnlijk precies 6 kernen en 0 minder, voor Zen3 voorzie ik wel extra kernen) dan om nu nog eens €160 te besteden aan een sterk verouderd platform, zeker in het licht bezien dat een B*50 moederbord (<€100) volstaat om die CPU goed kan laten draaien (niet met de hoogst mogelijke overklok voor CPU en RAM maar goed genoeg) en dat je ook nog een upgradepad naar minstens Zen3 en mogelijk ook Zen5 hebt als je bij Zen2 instapt.
Zoveel aannames in een alinea. Je hele advies stoelt hierop. Je hebt hoge verwachtingen in elk geval, ik ben benieuwd hoeveel er uit gaan komen.

Dat toekomstige CPU's ook in de AM4 socket gaan werken is geen gegeven. AMD geeft aan dat ze AM4 in elk geval tot 2020 ondersteunen, wat Zen2 zal betekenen. Er zijn meer afhankelijkheden. De moederbord fabrikant moet de nieuwe CPU's ook mogelijk maken middels BIOS updates. Zodra dit niet gebeurt zit je vast. Tevens moet AMD niet zo'n geintje maken als AM3+. AM3+ socket CPU's werkten wel op AM3, maar met beperkingen.

Je gaat er ook van uit de Intel de komende 2-3 jaar geen vooruitgang zal boeken, iets wat onwaarschijnlijk is.
Weinig maar snel en sterk groeiend! Over 2-3 jaar heb je waarschijnlijk al een stevige CPU-bottleneck, dit is een conservatieve schatting, ik verwacht het over 2 jaar al.
Nog meer aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.