Geheugen != opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 18:15
nieuws: Chinese keuringsinstantie openbaart specificaties OnePlus 6

Jammer dat de term "geheugen" wordt gebruikt i.p.v. opslag o.i.d. Geheugen is memory en dat is volatiel. Ik weet dat veel andere shops, websites de term "geheugen" gebruiken maar voor Tweakers..? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wikipedia: Computer memory -> bevat zowel volatile als non-volatile.

Ach, beetje gevalletje "als je op T.net zit, moet je maar weten waar het over gaat, eerlijk gezegd. Als we in elk artikel weeeeeeeer moeten gaan uitleggen dat een smartphone dus niet met 256GB RAM wordt geleverd, dan zijn we best ver van huis qua kennis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aangepast. Ik zet er altijd opslag bij (klinkt wat beter), maar blijkbaar had ik vandaag even een geheugenprobleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gerwim schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:35:
nieuws: Chinese keuringsinstantie openbaart specificaties OnePlus 6

Jammer dat de term "geheugen" wordt gebruikt i.p.v. opslag o.i.d. Geheugen is memory en dat is volatiel. Ik weet dat veel andere shops, websites de term "geheugen" gebruiken maar voor Tweakers..? ;-)
Het is zeker handig duidelijk te zijn, maar waarom beschrijft de term 'geheugen' niet het concept van (data)opslag? Het is vziw bij de term 'geheugen' ongedefinieerd hoe lang het bewaren duurt. Voor menselijk geheugen wordt bijvoorbeeld zowel van een goed geheugen gesproken als je goed scoort in tests voor langetermijn als voor kortetermijn geheugen... Terwijl het 'geheugen' van een volk vele generaties kan teruggaan.

Het is wel zo dat er in moderne computers normaliter meerdere technieken gebruikt worden voor geheugen, bedoeld voor verschillende soorten werkzaamheden (langdurige opslag, snel toegankelijk ivm rekenwerk, caches om veel gebruikte data nog sneller naar terug te krijgen, buffers om minder last van latencies te hebben, etc), maar tegelijkertijd is het ook niet ongebruikelijk dat je ervoor kan zorgen die allemaal als een pot nat gezien kunnen worden (o.a. via memory mapped files en 'virtueel geheugen'/swap) in je software ;)

Dus ik ben met je eens dat het handig is om duidelijk te zijn, maar met de harde uitspraak: 'geheugen is geen opslag' ben ik het niet eens ;)
Opslag is mijns inziens in de context van data/informatie een beschrijving van een bepaald soort geheugendoel. En daar gebruik je meestal geen volatiel geheugen voor, zoals RAM, maar zelfs dat bestaat... Hoewel dat met de komst van SSD wel nog zeldzamer is geworden en bovendien werd dan meestal alsnog een langzamer, niet-volatiel geheugen er aan gekoppeld voor het geval stroomuitval op zou treden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ACM schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:02:
[...] waarom beschrijft de term 'geheugen' niet het concept van (data)opslag?
Volgens mij is dit in computertechniek gewoon al sinds het begin de terminologie. Waarom wil je dat nu opeens ter discussie stellen? Omdat leken het altijd over geheugen hebben?

Uiteraard komt de term ook uit de history omdat je voor opslag ook vaak fysieke ruimte nodig had. En natuurlijk het Engelse verschil tussen storage en memory. Nu kun je dit onderuit willen schoffelen omdat beide termen, letterlijk vertaald, door elkaar gebruikt kunnen worden maar daarom is het ook jargon.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Room42 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 02:50:
Waarom wil je dat nu opeens ter discussie stellen? Omdat leken het altijd over geheugen hebben?
Nu opeens? Ik zou vorig jaar en volgend jaar vast ook zoiets gezegd kunnen hebben :P

Wat mij een beetje stoort aan de zin 'geheugen != opslag' is dat het voorbijgaat aan het feit dat geheugen en opslag beide verzameltermen zijn. Binnen beide heb je vormen van permanent en volatiele opslag. Als je bijvoorbeeld de wikipedia-pagina van computer memory en van computer data storage bekijkt, zie je dat ze beide dezelfde elementen omvatten (zie het overzichtje met 'computer memory types' vs het overzichtje 'hierarchy of storage'.

In hun verhalen is 'memory' onderdeel van 'opslag' (primary storage), maar tegelijkertijd wordt er bij geheugen ook weer gesuggereerd dat 'opslag' daarbij hoort (non-volatile memory omvat o.a. harde schijven en ssd's) :P

Of anders gezegd, het zijn twee verschillende manieren om tegen dezelfde serie technieken aan te kijken. Wat precies het onderscheid is zou ik je niet eens kunnen zeggen, het zal 'm vooral zitten in dat je geheugen vooral vanuit de cpu ziet als iets waar die z'n opdrachten en data kan vinden en z'n resultaten (tijdelijk) kan stallen. En opslag meer ziet als de totale verzameling van instructies en data die allemaal niet noodzakelijk 'nu' in gebruik zijn.
Uiteraard komt de term ook uit de history omdat je voor opslag ook vaak fysieke ruimte nodig had. En natuurlijk het Engelse verschil tussen storage en memory. Nu kun je dit onderuit willen schoffelen omdat beide termen, letterlijk vertaald, door elkaar gebruikt kunnen worden maar daarom is het ook jargon.
Ze worden ook binnen het jargon door elkaar gebruikt ;)
Pagina: 1