Nu opeens? Ik zou vorig jaar en volgend jaar vast ook zoiets gezegd kunnen hebben
Wat mij een beetje stoort aan de zin 'geheugen != opslag' is dat het voorbijgaat aan het feit dat geheugen en opslag beide verzameltermen zijn. Binnen beide heb je vormen van permanent en volatiele opslag. Als je bijvoorbeeld de wikipedia-pagina van
computer memory en van
computer data storage bekijkt, zie je dat ze beide dezelfde elementen omvatten (zie het overzichtje met 'computer memory types' vs het overzichtje 'hierarchy of storage'.
In hun verhalen is 'memory' onderdeel van 'opslag' (primary storage), maar tegelijkertijd wordt er bij geheugen ook weer gesuggereerd dat 'opslag' daarbij hoort (non-volatile memory omvat o.a. harde schijven en ssd's)
Of anders gezegd, het zijn twee verschillende manieren om tegen dezelfde serie technieken aan te kijken. Wat precies het onderscheid is zou ik je niet eens kunnen zeggen, het zal 'm vooral zitten in dat je geheugen vooral vanuit de cpu ziet als iets waar die z'n opdrachten en data kan vinden en z'n resultaten (tijdelijk) kan stallen. En opslag meer ziet als de totale verzameling van instructies en data die allemaal niet noodzakelijk 'nu' in gebruik zijn.
Uiteraard komt de term ook uit de history omdat je voor opslag ook vaak fysieke ruimte nodig had. En natuurlijk het Engelse verschil tussen storage en memory. Nu kun je dit onderuit willen schoffelen omdat beide termen, letterlijk vertaald, door elkaar gebruikt kunnen worden maar daarom is het ook jargon.
Ze worden ook binnen het jargon door elkaar gebruikt