Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop onder €500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Wat ga je met je laptop doen?

De laptop zal veelal gebruikt worden voor normaal internetten, random filmpjes en wat administratieve dingen. Wat vooral belangrijk is, is dat het een groot scherm heeft met redelijk wat opslaggeheugen. De laptop zal waarschijnlijk niet verder reizen dan van de tafel naar de bank, dus gewicht en batterijduur mag slecht zijn..

Opties

Ik heb via Pricewatch al wat opties ingetikt waarvan ik dacht dat nodig waren, maar liep vooral vast op hoe hoog ik bepaalde hardware moest inzetten. Sowieso zoek ik:

- 17+ inch scherm
- 500GB+ opslagruimte, liefst met kleine SSD voor Windows.
- Windows geïnstalleerd, Office heb ik nog.
- QWERTY toetsenbord

Daarnaast de dingen die ik niet zeker wist:

- 4GB+ ram? Hoe belangrijk is dit om zonder te haperen te kijken naar bijv. 1080p60fps Netflix/Youtube?
- Processor? Ik heb een aantal van de opties op benchmark sites gechecked, maar werd hier niet echt wijzer van.
- Videochip. Zelfde verhaal, hoe belangrijk is de kwaliteit hiervan voor kijkgemak?

Met wat ik denk dat nodig is, kwam ik uit op 2 opties:

€451
pricewatch: Asus X751SA-TY097T

€511
pricewatch: Medion Akoya E7419 (30022279, Qwerty)

Vooral de 2e valt goed in lijn met mijn zoekeisen door de kleine SSD, maar dat hang erg af op hoe belangrijk de videochip voor mijn gebruik is."Intel HD Graphics" zonder enig serienummer geeft mij wel wat vraagtekens.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Interessante case Timo;

Je budget is eigenlijk te laat om überhaupt een fatsoenlijke laptop aan te schaffen. De eis van 17" maakt dat veel ingewikkelder. En dat zie je terug in wat je in de pricewatch vindt;

De Asus ziet er leuk uit, heeft een lage resolutie voor zijn scherm en geen SSD. Daarnaast is hij alléén te krijgen bij één bol.com Plaza leverancier. Let op: Dit is dus niet bol.com zelf maar een kleine leverancier die via bol.com adverteerd! En zelfs daar staat "nog enkele modellen". De betrouwbaarheid van de leverancier schat ik hier heel erg laag in. Ik zou de Asus dus sterk afraden.

De Medion is... nou ja.... een Medion. En daarmee aan de bodem van de kwaliteitscurve voor laptops. De goedkoopste leverancier daar heeft 0 reviews en geen naamsbekendheid. Ook daar zou ik dus voorzichtig mee zijn. De prijs van deze laptop is daarmee dus €550, geen €500.
Voor je beschreven gebruik zou ik deze laptop niet afraden. Als je hem niet te ver gaat versjouwen is de lage kwaliteit niet persé een probleem. De CPU is behoorlijk traag maar ook dat gaat, bij jouw gebruik, niet persé een probleem zijn. Videokaart en 4GB RAM zijn ook niet echt een beperking.

Dat gezegd hebbende zitten de specs van die laptop aan het absolute minimum. Ga niet proberen er een spelletje op te spelen, of zelfs een iets meer dan basale spreadsheet op te zetten. Dat trekt ie niet. Teveel tabs in Chrome open en het ding wordt traag.

Als je budget echt zo krap is dan zou je voor de Medion kunnen gaan. Maar ik zou sterk adviseren om je budget wat op te rekken. Voor dit soort geld ga je niets krijgen waar je echt vrolijk van gaat worden.

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Thanks Corga

Ik weet dat mijn budget echt terrible is voor de eisen die ik aan de laptop stel, 17" is vooral de bottleneck. Het probleem is dat het een moederdagcadeau is samen met mijn zus, wat het budget van €500 max maakt. Als ik €50 zelf moet bijleggen om ons aan het budget te houden, vind ik dat prima.

Mijn moeder gaat gegarandeerd niets met de laptop doen buiten internet en wat administratieve zaken. Ik weet niet eens zeker of er filmpjes op gekeken worden, aangezien ze Netflix via de tv doet, maar ik wil wel garanderen dat dit gewoon mogelijk is. De Medion leek mij daarom goed genoeg, als de videokaart inderdaad geen beperking is. En wat betreft de eerste aanbieder, bescherm ik mijzelf niet gewoon door met credit card af te rekenen (Paypall zal wrs niet mogelijk zijn)?

Mocht ik 17" niet als eis aan de laptop stellen, wat zou jij dan met dit budget voorstellen?

EDIT: Als ik het hele SSD negeer, is pricewatch: HP 17-ak091nd dan wel een goede keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door TimoK op 06-05-2018 10:34 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-11 11:01
Een ssd is echt (echt, écht) een must though...

Zou daar, persoonlijk, écht geen compromis van maken...

Nickname does not reflect reality

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Brad Pitt schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:30:
Een ssd is echt (echt, écht) een must though...
Zou daar, persoonlijk, écht geen compromis van maken...
Eten is een must. En zelfs daarin zijn compromissen mogelijk. Een SSD is op geen enkele manier een must.

Als je ogen niet goed genoeg zijn kun je op een kleiner scherm simpelweg niet werken. Als je geen SSD hebt heb je alleen wat meer geduld nodig.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09
Als je kijkt naar 15" laptops dan heb je voor 599,- echt een shitload aan opties waarvan vele met SSD! Als je moeder slechte ogen heeft zou ik aanraden de scaling gewoon iets aan te passen zodat alles groter wordt. Dat werkt meer dan prima tegenwoordig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Brad Pitt
"Wat" meer geduld ja?

Een ssd met verder instap hardware is way more responsive/sneller dan een betere cpu en meer geheugen icm een brakke 5400rpm HD.

Een ssd is hét (betaalbare) onderdeel dat echt verschil maakt, de rest is relatief bijzaak.

Maar goed, ymmv uiteraard.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brad Pitt schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:35:
"Wat" meer geduld ja?

Een ssd met verder instap hardware is way more responsive/sneller dan een betere cpu en meer geheugen icm een brakke 5400rpm HD.

Een ssd is hét (betaalbare) onderdeel dat echt verschil maakt, de rest is relatief bijzaak.

Maar goed, ymmv uiteraard.
5400Rpm HD zit tegenwoordig niet meer in een nieuwe PC. neemt niet weg dat ik ook een SSD adviseer

@TimoK Deze gezien ? pricewatch: Lenovo Ideapad 320-17IKB 80XM00JQMH

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 06-05-2018 11:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Brad Pitt
Hackus schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:37:
[...]

5400Rpm HD zit tegenwoordig niet meer in een nieuwe PC. neemt niet weg dat ik ook een SSD adviseer
Sorry, de door de TS genoemde laptop heeft gewoon een brakke 5400rpm HD.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brad Pitt schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Sorry, de door de TS genoemde laptop heeft gewoon een brakke 5400rpm HD.
Excuus, dat is wel 'back to the old days' van Asus

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou eigenlijk niet weten wat er mis is met die medion. Een i3 is echt genoeg voor basic dingen. (ook als die al 2 generaties oud is) De SSD maakt hem lekker snel. Alleen jammer dat de laptop maar 4GB RAM heeft en 128GB SSD kan aan de krappe kant zijn, hoewel windows, office en een browser er wel op zullen passen.

Ik heb zelf juist prima ervaringen met medion. We hebben thuis 3x medion en ze,bieden prima specs voor de prijs. We hebben er nog nooit problemen mee gehad, terwijl ik dat van mijn 900 euro kostende Clevo echt niet kan zeggen. Zo lang je gewoon normaal met de laptop omgaat zal een wat minder stevige behuizing echt niks uitmaken. En in dit geval zal de laptop toch een desktop-replacement zijn.

Ik zou wel bij een betrouwbare winkel bestellen. Want mocht je onverhoopt toch een keer je garantie nodig hebben, wil je dat dat natuurlijk goed wordt afgehandeld.

[ Voor 34% gewijzigd door hoi1234 op 06-05-2018 14:55 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Als je perse een 17 inch laptop wilt, dan maakt bouwkwaliteit zeker uit. :) Ligt er ook aan hoe je de laptop gebruikt natuurlijk, alleen op de tafel of ook wel eens op de bank. Hoewel ik dat laatste met een 17 inch niet zou doen.

Ik zou persoonlijk kijken voor een goeie 15,6 inch laptop met een bruikbare resolutie, een i3 is meer dan genoeg voor het standaard desktop werk, wel kiezen voor een van de laatste generaties ook vanwege de onboard videokaart mogelijkheden.

Als ik nu even voor jou kijk, gezien jouw wensen, kun je voor een 459 euro een hele nette laptop kopen, maar ik zou dan toch net iets meer uitgeven en dan een 256gb SSD ipv maar 128gb. :) Ik kom zelf uit op de Lenovo IdeaPad 320 serie:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320-15ISK (80XH01H7MH)

De versie met de 128gb SSD:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320-15IKBN (80XL03LBMH)

Of eventueel wachten tot eind deze maand de vakantiegeld aanbiedingen weer komen. ;)

Zelf al jaren tevreden gebruiker, ook fijn om aan te werken en ik heb meerdere mensen al blij gemaakt met zo een laptop. :) Wel bij meerderen het geheugen uitgebreid, dat heeft ie eigenlijk wel nodig maar kost de wereld ook niet en kan eventueel ook wel later nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 06-05-2018 15:09 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Joopieboy schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:06:
Als je perse een 17 inch laptop wilt, dan maakt bouwkwaliteit zeker uit. :) Ligt er ook aan hoe je de laptop gebruikt natuurlijk, alleen op de tafel of ook wel eens op de bank. Hoewel ik dat laatste met een 17 inch niet zou doen.

Ik zou persoonlijk kijken voor een goeie 15,6 inch laptop met een bruikbare resolutie, een i3 is meer dan genoeg voor het standaard desktop werk, wel kiezen voor een van de laatste generaties ook vanwege de onboard videokaart mogelijkheden.

Als ik nu even voor jou kijk, gezien jouw wensen, kun je voor een 459 euro een hele nette laptop kopen, maar ik zou dan toch net iets meer uitgeven en dan een 256gb SSD ipv maar 128gb. :) Ik kom zelf uit op de Lenovo IdeaPad 320 serie:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320-15ISK (80XH01H7MH)

De versie met de 128gb SSD:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320-15IKBN (80XL03LBMH)

Of eventueel wachten tot eind deze maand de vakantiegeld aanbiedingen weer komen. ;)

Zelf al jaren tevreden gebruiker, ook fijn om aan te werken en ik heb meerdere mensen al blij gemaakt met zo een laptop. :) Wel bij meerderen het geheugen uitgebreid, dat heeft ie eigenlijk wel nodig maar kost de wereld ook niet en kan eventueel ook wel later nog.
Met die lenovo laptops zit je wel weer aan een TN-paneel ipv IPS-paneel vast. Of dat slechte TN-panelen zijn, weet ik niet. Maar is wel even een dingetje om rekening mee te houden.

@TimoK ik zou dus gewoon eens naar een fysieke winkel gaan om een paar laptops te testen. Dan kun je meteen zien of die lenovo's een goed scherm hebben.
Pagina: 1