Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end gaming en VMs, tot €3000 voor kast en 2 schermen.

Pagina: 1
Acties:

• SunMar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p en werken met virtual machines via Docker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn originele richtbedrag was €2000 tot €2500 inclusief assemblage en verzendkosten, daar zou ik het liefst op uitkomen, maar met wat ik nu heb zit ik net over de €2800. Mijn absolute maximum is €3000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen toetsenbord, muis en speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige desktop wil ik graag gaan herbruiken, dus ik zoek een nieuwe kast inclusief inhoud.
Daarnaast zijn mijn schermen ook aan vervanging toe (de een is al overleden, de ander staat ook op het punt van overleden na 15 jaar trouwe dienst). Ik hou van een hoge resolutie, ook voor normaal gebruik, dus heb ik mijn oog op twee QHD schermen.
Voor de virtual machines heb ik graag ruim geheugen beschikbaar zodat ik er meerdere kan draaien zonder dat het systeem hoeft te gaan swappen, en moet de processor krachtig genoeg zijn om het aan te kunnen zonder traag te worden.
Verder wil ik graag een videokaart die de komende jaren mee kan. Ik zou graag nu op max met 1440p/60fps willen gamen, maar ik snap ook dat zonder upgrade dat over een jaar al lastiger gaat worden. Een videokaart die de komende jaren mee kan is voor mij een kaart die over een jaar of 4-5 (op sommige AAA-titels na) meestal nog gemiddeld 30fps op low weet te halen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, wel vind ik het belangrijk dat alle onderdelen van goede kwaliteit zijn, goed uit de bus komen bij reviews en een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben ten opzichte van vergelijkbare onderdelen. Onderdelen die slechte of maar matige (professionele) reviews hebben (of waar helemaal geen reviews van te vinden zijn) sla ik graag over.

Alles, op de schermen na, koop ik graag bij dezelfde winkel, zodat ik het daar ook kan laten assembleren, dat betekent dat t.o.v. onderstaande tabel er nog zo'n €70 bij komt voor assemblage en ongeveer €135 omdat sommige onderdelen iets duurder uitvallen als je alles bij dezelfde winkel koopt. Een winkel is nooit in alles het goedkoopst, maar daar staat dan ook weer minder verzendkosten tegenover.

Waar ik tot nu toe op uitgekomen ben, na veel uren doorgebracht te hebben met zoeken naar onderdelen in de pricewatch, ze vergelijken met elkaar en het zoeken naar en lezen van reviews van alle onderdelen, is:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,95€ 314,95
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,95€ 141,95
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 649,-€ 649,-
1be quiet! Dark Base 700€ 162,22€ 162,22
2Dell Ultrasharp U2518D Zwart€ 269,-€ 538,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,14€ 75,14
4be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 81,20
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,95€ 189,95
1be quiet! Dark Power Pro 11 550W€ 136,22€ 136,22
1Samsung 970 Evo 1TB€ 319,50€ 319,50
1Gigabyte GC-TPM2.0*€ 9,51€ 9,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.617,64

* Dit is volgens mij niet de correcte TPM voor dit moederbord, maar ik kon de juiste versie niet vinden in de pricewatch.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor de kast qua grootte bij voorkeur een midi tower (kleiner mag ook, maar ik wil geen koelproblemen), een full size is wat groot maar zou ook nog passen. Daarnaast wil ik graag een USB Type-C aansluiting op het front panel, en front en bottom stof filters.

Graag heb ik een stille desktop, hij hoeft niet muisstil te zijn, maar hoe stiller hoe beter. Het liefst hoor ik hem niet tijdens idle, onder zware load mag hij wel wat geluid maken maar het moet geen opstijgend vliegtuig worden.

Ook wil ik graag een USB 3.1 Gen2 aansluiting (front of back panel maakt niet uit) en een TPM 2.0 module.

In de wenslijst heb ik verder nu een 2700X staan, maar dat mag ook een 8700K zijn, de belangrijkste reden op dit moment om voor de 2700X te kiezen is omdat de uitgebreide aansluitingen op dit moederbord (en de X470 chipset in het algemeen t.o.v. de H370/Z370) mij meer aanspreken. Voor mijn gebruik weet ik eigenlijk niet goed of qua prestaties ik beter voor een 2700X of een 8700K moet gaan.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken doe ik niet aan.

Wat verwacht je van ons?
Wat voor alternatieve onderdelen zouden jullie aanraden om nog wat van de prijs af te schaven, dat geen of minimaal impact heeft op prestaties en geluid? Of zijn er juist alternatieve onderdelen die misschien iets duurder zijn, maar een betere prijs/prestatie verhouding hebben? Ik ben van plan het systeem over een week of drie te kopen, dus ik hoor ook graag als er nog onderdelen zijn die deze maand nog verwacht worden en interessant zijn om naar te kijken.

Zijn er onderdelen die niet compatibel met elkaar zijn waar ik voor moet uitkijken?

Wat voor suggesties hebben jullie om te kiezen tussen een 2700X en een 8700K?

Daarnaast komt de Dark Base 700 kast standaard met twee fans (1x front, 1x back) en heb ik in reviews gelezen dat er zeker een derde fan wordt aangeraden, het Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming moederbord heeft 6 aansluitingen. Ik heb nu 4 extra fans in de lijst staan wat dan neer zou komen op 1x bottom, 2x front, 1x rear, 2x top, maar misschien is dat overkill. Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt voor eventuele input!

[ Voor 2% gewijzigd door SunMar op 06-05-2018 09:04 . Reden: Bedragen/budget iets bijgewerkt en planning toegevoegd. ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:27
Als je niet gaat overklokken kan je met een veel goedkopere cpu koeler toe. pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II bijvoorbeeld.
€250 voor een behuizing en fans is behoorlijk zot. Heb hier een pricewatch: Nanoxia CoolForce 1 in gebruik die het systeem, ook als ik er een dikke videokaart in zet, goed koelt en stil is. Heeft een fancontroller op het front en USB3.1.
Met een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W heb je een kwalitatief vergelijkbare voeding die onhoorbaar stil is voor een veel lagere prijs.
Verder zit er veel geld in de monitoren en ssd waarvan het de vraag is of je daar op wil besparen. Bij een monitor ga je al snel inleveren in beeldkwaliteit en de 970 EVO kan nut hebben met de VM's.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
Mij lijkt de dark rock pro 4 wel leuk met een 2700X. Die CPU kan opzich best wat warmte uitstoten door een relatief hoog TDP. Goed te koelen is hij wel vanwege de soldering in plaats van koelpasta onder de heatspreader.
Ik zou altijd voor de 2700X gaan. 4 threads zijn 4 threads. Het IPC gat zit aardig dicht tegenwoordig.

Je kunt tegenwoordig ook, in plaats van overclocken, een beetje spelen met de limitaties van de XFR. Je kunt de powerlimit van je cpu voor korte en lange duratie ophogen waardoor ie wat agressiever boost. Zolang je koeling goed is en je moederbord erop gemaakt is (zoals met je huidige lijst gewoon het geval is) kan dat geen kwaad.

Ik weet niet of die VM's nou wel zo veel nut gaan hebben van een 970 Evo. Tuurlijk als er een aantal tegelijk draaien en ze allemaal iets schijf intensiefs tegelijk doen dan kan ik me er wat bij voorstellen. In de andere gevallen lijkt een MX500 of 860 Evo me voldoende.
Dat geld zou je kunnen steken in 32GB RAM in plaats van 16.

Ik zou inderdaad ook voor de straight power gaan. Betere value, nieuwer platform, niet per se lagere kwaliteit.

Die TPM zou compatible moeten zijn met je moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 06-05-2018 13:09 ]

• SunMar
Thnx! Ik ga die dingen vanavond eens even bekijken. Daar lijkt het inderdaad goed mogelijk om nog best wat van de kosten af te kunnen schaven.

Wat betreft de schermen, ik doe ik geen fotobewerking o.i.d., dus beeldkwaliteit heeft geen prioriteit, maar aan de andere kant verwacht ik wel dat ze 10 jaar meegaan (mijn huidige hebben het 15 jaar uitgehouden). Dan vind ik het niet erg om iets meer uit te geven als de prijs/kwaliteit verhouding ook een stuk beter is. Deze zijn €270 per stuk en omdat ik minimaal QHD wil begin je sowieso al bij €200. De schermen zouden zelfs nog iets duurder mogen zijn, deze waren tot twee weken terug zelfs ~€320 per stuk, dus ik ben best blij dat ze €50 gezakt zijn. Deze komt gewoon goed uit de reviews, een goedkoper scherm moet wel vergelijkbaar zijn, en een duurder scherm moet de meerprijs waard zijn.

Voor de SSD weet ik inderdaad ook niet echt waar ik goed aan doe, een Crucial MX500 of Samsung EVO 860 scheelt ~€100 maar ik heb geen idee wat het verschil tussen de twee is in (merkbare) performance bij gaming of het draaien van VMs. Ik neem aan dat bij gewoon surfen en algemene responsiveness van het systeem het verschil verwaarloosbaar zal zijn?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
Hm wat is je doel met de virtuele machines? Je hebt (volgens mij?) 16g werkgeheugen gekozen, nu ligt het natuurlijk aan je doeleinde maar ik ben daar binnen no-time doorheen met een paar vm's (ik neem op mijn ubuntu vm's circa 4GB per vm en dat tikken ze regelmatig aan).

• SunMar
Ik draai Gentoo in een VM, daarnaast Docker met meestal 6 containers voor web development (Nginx/ActiveMQ/MySQL/Redis/2xPHP) en wat VMs met verschillende Windows en browser versies voor testen. Niet super geheugen intensieve VMs, Docker heb ik wel 8GB voor, maar al mijn andere VMs heb ik meestal op maar 2GB staan, ik doe geen zware tests op mijn desktop, die doe ik op grotere machines in de cloud. Op dit moment heb ik 16GB en draai ik naast Docker soms 2 VMs als ik de FE wil testen, maar ik ben een BE developer dus dat gebeurd maar een beperkt deel van de tijd. Ook omdat mijn processor het al zwaar genoeg heeft met alleen Docker (is nog een 1e generatie i7-870). Dat zou met een nieuw systeem wel beter kunnen en dan zou 32GB een leuke verbetering zijn, maar met de RAM prijzen van dit moment vind ik dat moeilijk te rechtvaardigen. Ik zat meer te denken om nu 16GB te doen en dan over een jaar eens te kijken of ik naar 32GB kan upgraden afhankelijk van of ik inderdaad met een krachtigere processor ook vanzelf meer VMs tegelijk ga gebruiken, iets waarvan ik niet het idee heb dat ik daar nu direct behoefte aan heb, maar sowieso dus niet kan door beperkingen van mijn huidige systeem, met een krachtigere processor die meer kan ga ik misschien vanzelf ook meer dingen doen die meer RAM vragen.

• DvonDutch84
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-10 14:47
Voor 32gb RAM, kijk eens bij V&A, voor een paar tientjes meer heb je een leuke set. Corsair heeft levenslange garantie...

My 2c

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Standaard koeler eerst proberen, deze zijn tegenwoordig met AMD gelijkwaardig aan een mid-range after martket koeler. En voordeel is, ze blazen over je VRM's heen. Scheelt ook weer een slok op een borrel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Weg dure CPU koeler en die 4 extra fans en eventueel eens kijken naar een iets goedkopere case die dan misschien niet voor 70% leeg is (zonder aan kwaliteit in te leveren), dan kan je nog iets inleveren op de SSD want dat verschil merk je bijna niet. Dan spaar je al snel 250-300€ uit ..., verschil in gebruikservaring? Niks... en is dat niet waar het vooral om draait?

Assemblage is ook maar kwestie van eens een filmpje op YouTube te bekijken.

Op die manier kom je misschien al wat dichter bij je origineel budget of blijft er nog iets over voor randapparatuur, software, toekomstige upgrade, ...

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 07-05-2018 11:29 ]

• SunMar
Assemblage zou ik zelf wel kunnen doen, heb ik in het verleden ook altijd zelf gedaan, dacht is misschien wel handig voor garantie en dubbel check of er niet per ongeluk iets niet past ofzo, aan de andere kant als er iets mis is heb ik ook geen zin om de hele kast terug te moeten sturen. Ga ik nog heroverwegen :).

Een en ander aangepast en ik kom nu hier op uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,95€ 314,95
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,85€ 141,85
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 649,-€ 649,-
1Corsair Obsidian 500D€ 133,50€ 133,50
2AOC Q2778VQE Zwart€ 199,-€ 398,-
1be quiet! Shadow Rock TF 2€ 50,51€ 50,51
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 18,29€ 18,29
2be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 40,60
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,95€ 189,95
1be quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Samsung 860 EVO 1TB€ 235,-€ 235,-
1Gigabyte GC-TPM2.0_S€ 15,-€ 15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.294,46

- Een iets goedkopere kast die me ook veel meer aanspreekt dan de Dark Base 700. Gebruiksgemak vind ik ook belangrijk en dat lijkt bij deze goed in orde.
- Toch een goedkoper scherm, ik lees erg goede reviews over deze van AOC en scheelt toch weer 2x€70.
- Ook een iets goedkopere CPU koeler, ik heb gekeken naar wat er gezegd wordt over de Wrath Prism en hoewel die qua performance acceptabel is, schijnt het een vrij luidruchtige koeler te zijn. Van de nog goedkopere koelers kon ik tot nu toe of geen reviews vinden of het zijn geen stille koelers. En toevallig neemt deze ook de VRM mee :).
- Wel nog wat case fans om degene die bij de 500D meegeleverd worden te vervangen voor stillere fans met PMW, maar geen 6 meer in totaal. Alhoewel ik over PMW nog niet helemaal uit ben, het is lastig informatie te vinden over PWM vs Voltage control, maar qua prijs maakt het niet uit, dus misschien is het meer de vraag of het nodig is de meegeleverde fans te vervangen.
- Het geheugen vind ik zeker een goede suggestie om tegen de tijd dat ik het systeem ga kopen ook eens op V&A te kijken, kan zo een veel betere deal zijn. Als ik hem zelf in elkaar ga zetten is dat natuurlijk geen probleem.
- PSU aangepast naar een Straight Power 11, wel omhoog gegaan van 550W naar 650W omdat ik heb gelezen dat voor een GTX 1080 minimaal 600W wordt aangeraden.
- SSD een Samsung EVO 860 van gemaakt, scheelt ook weer €140.
- De TPM moet een Gigabyte GC-TPM2.0_S zijn (€15 bij Alternate), maar die staat niet in de Pricewatch. Ik heb hem gesubmit.

Bedankt voor alle input! Zo is er behoorlijk wat afgeschaafd. Meer input is natuurlijk altijd nog welkom omdat ik nog een paar weken heb voordat ik het systeem ga kopen, maar zo zit alsnog netjes in mijn originele budget :).

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
SunMar schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:31:
[...]

- Ook een iets goedkopere CPU koeler, ik heb gekeken naar wat er gezegd wordt over de Wrath Prism en hoewel die qua performance acceptabel is, schijnt het een vrij luidruchtige koeler te zijn. Van de nog goedkopere koelers kon ik tot nu toe of geen reviews vinden of het zijn geen stille koelers. En toevallig neemt deze ook de VRM mee :).

[...]
De pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II zal een stuk beter presteren en is niet luidruchtig. Zal zijn werk een stuk beter doen dan de TF2 in jouw kast. Anders is er ook de duurdere pricewatch: be quiet! Dark Rock 4, die komt met een Silent Wings 3 fan (135mm) en blijf je in hetzelfde kader als de losse fans die jij in je lijste erbij koopt. Je betaalt er wel een premium meer voor in vergelijking met de Kotetsu Mark II, plus het ziet er leuker uit achter het glazen paneel. :9
- PSU aangepast naar een Straight Power 11, wel omhoog gegaan van 550W naar 650W omdat ik heb gelezen dat voor een GTX 1080 minimaal 600W wordt aangeraden.
Die 650Watt heb jij in jouw geval niet nodig. Je systeem verbruikt hooguit rond de 330Watt op piek verbruik. Kom je met een goede 450 watt wel mee weg, zeker omdat je niet gaat overklokken (zoals als aangegeven). Je specifieke GTX 1080 kaart van Asus verbruikt lang niet zo veel als dat je denkt. Kijk bijvoorbeeld hier naar. ;)

Dan kan je prima uit de voeten met een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W. Beiden zijn zeer (tot onhoorbaar) still. De eerder genoemde pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W van @Uszka is ook nog een optie anders.

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:06
Wel nog wat case fans om degene die bij de 500D meegeleverd worden te vervangen voor stillere fans met PMW, maar geen 6 meer in totaal. Alhoewel ik over PMW nog niet helemaal uit ben, het is lastig informatie te vinden over PWM vs Voltage control, maar qua prijs maakt het niet uit, dus misschien is het meer de vraag of het nodig is de meegeleverde fans te vervangen.
Ik zou zeggen, probeer het eens met de bijgeleverde fans, wellicht dat dit je erg meevalt. Casefans achteraf vervangen lijkt mij ook prima te doen en kost je dus hooguit een keer extra verzendkosten

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
PWM versus voltage control maakt niet uit voor stilte. Het is handig voor een CPU fan omdat hij dan preciezer bijgesteld kan worden met percentages. Moderne moederborden hebben echter meestal ook vrij goede voltage control die voor casefans zat is. De dagen van 5 volt 7 volt 12 volt als enige presets zijn wel voorbij.

Qua stilte helpen andere fans wel. Die corsair case wordt geleverd met een soort nieuwere generatie SP fans. Zo geweldig zijn ze niet. Ze zijn best oke, maarja

[ Voor 20% gewijzigd door youridv1 op 08-05-2018 10:12 ]

Pagina: 1