Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-07 22:39

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Externe GPU voor mijn 13 inch Macbook Pro Early 2015 i5/16GB RAM/512SSD editie.
Qua prijs/kwaliteit oogpunt is mijn oog gevallen op de HP Omen X Accelerator - goed idee?
Videokaart: welke? - let op de snelheidsbeperking van TB2.

Wat is je budget?
300 voor de eGPU
150 (tweedehands) voor de videokaart

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De HP Omen X Acellerator in combinatie met een AMD of NVIDIA videokaart. Beste bang-for-the-buck.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb met Bootcamp mijn Macbook deels voorzien van Windows 10 en zou graag eens een spelletje spelen.
Hiervoor een HP Omen gehad met een i5 6e generatie HQ editie, 16GB RAM, een SSD en een GTX960M videokaart. Ik zoek wat gelijkaardigs qua performance.
Als ik bijv. The Forest, Star Wars en GTA 5 kan spelen op medium is het prima. Nu in Bootcamp draait The Forest op Very Low en is het niet om aan te zien. Alles is beter.

Mijn specifieke vragen
- Is de HP Omen X Accelerator een goede keuze?
- Welke videokaart (tweedehands) is meer dan voldoende qua kracht? - Geen VR, medium settings is prima. Lijkt me namelijk onzin een 1080 te kopen en er achter komen dat Thunderbolt 2 de bottleneck zal zijn.
- Hoe zit het met kabels? Er zit standaard een TB3 (USB-C type) kabel bij, die niet in mijn Macbook kan. En dit verloopje van Apple heeft een mannetje TB3 en vrouwtje TB2 - ik zoek het andersom.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 02:00

HKS-Skyline

Vroooom ?

HP Omen X Accelerator is een prima optie. Wat betreft snelheid van de kaart, in het geval van een laptop met een thunderbolt 3 aansluiting zou een 1080 in snelheid omlaag gaan naar een 1070, niet zo zeer omdat thunderbolt niet snel genoeg is, maar omdat het PCI-E signaal moet worden omgezet naar thunderbolt. Die conversie zorgt voor latency. Thunderbolt 2 is aanzienlijk langzamer dus een high end kaart zal niet veel nut hebben. Een 1050Ti of RX560 zou prima zijn, misschien een 1060 of RX570, maar veel hoger dan dat zal waarschijnlijk weinig uitmaken gok ik. Hoe dan ook heb je altijd wat prestatieverlies dankzij de conversie naar thunderbolt. Vergeet trouwens niet dat je naast die adapter van apple nog een TB2 kabel nodig hebt. De adapter is bi-directional dus zou moeten werken, ik heb overigens geen idee of deze macbook met externe gpu's overweg kan, ik heb enkel TB3 modellen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-07 22:39

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
HKS-Skyline schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:37:
HP Omen X Accelerator is een prima optie.
Thanks!
Wat betreft snelheid van de kaart, in het geval van een laptop met een thunderbolt 3 aansluiting zou een 1080 in snelheid omlaag gaan naar een 1070, niet zo zeer omdat thunderbolt niet snel genoeg is, maar omdat het PCI-E signaal moet worden omgezet naar thunderbolt. Die conversie zorgt voor latency. Thunderbolt 2 is aanzienlijk langzamer dus een high end kaart zal niet veel nut hebben. Een 1050Ti of RX560 zou prima zijn, misschien een 1060 of RX570, maar veel hoger dan dat zal waarschijnlijk weinig uitmaken gok ik. Hoe dan ook heb je altijd wat prestatieverlies dankzij de conversie naar thunderbolt.
Dat is dus wat ik ook vermoedde. Thanks! En zo'n kaart zal altijd betere performance hebben dan de GTX960M die ik eerst had.
Vergeet trouwens niet dat je naast die adapter van apple nog een TB2 kabel nodig hebt. De adapter is bi-directional dus zou moeten werken, ...
Okay, dat is dus wat ik nog nodig heb. Super!
... ik heb overigens geen idee of deze macbook met externe gpu's overweg kan, ik heb enkel TB3 modellen gebruikt.
Volgens diverse bronnen (Youtube, Reddit, ...) is het mogelijk, alleen inderdaad met een lagere snelheid.

Nog een vraag:
AMD of NVIDIA? Als ik wat rond lees blijkt het dat Apple in het algemeen beter overweg kan met AMD en er voor NVIDIA in MacOS een 'hack' (script) nodig is.