Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:12
De oplossing voor het probleem wordt gegeven door @DukeBox
Onlangs ben ik gedwongen moeten overstappen van OnsBrabantNet naar XS4all.
Technisch houdt dat in dat ik eerder mijn ASUS RT-18NU router rechtstreeks aan de NT kon hangen via de ethernetpoort op de NT en dat ik mijn Synology waarop ik mijn websites host verbinding kon laten maken met internet en vice-versa.

Nu is het zo, dat ik van XS4all een Fritzbox 5490 heb gekregen, die rechtstreeks op de glasverbinding is aangesloten.
Alles ingesteld, portforwardings goed gezet en een resultaat om te huilen op de verbinding van buitenaf naar mijn webpagina's. Niet alleen de webpagina's zijn traag, ook de toegang tot verschillende Synologyzaken (mailserver/DSM) zijn erg traag en geven soms zelfs time-outs.
Hierin zit nog iets extra vreemds:
- Website 1 heeft een wachttijd na de https handshake van ongeveer 20 seconden (op downforeveryoneorjustme.com krijg ik de melding dat de site voor iedereen offline is)
- Website 2 heeft een wachttijd na de https handshake van ongeveer 12 seconden (deze site is volgens downforeveryoneorjustme.com wel online)
- Website 3 heeft een wachttijd na de https handshake van ongeveer 4 seconden (deze site is volgens downforeveryoneorjustme.com wel online)

Website 2 wachttijd na https handshake, ter illustratie:

Deze wachttijd had ik niet toen mijn provider OBN was. Ik heb daar geen testresultaten van, maar de snelheid was vele malen beter en zoals het nu is is het onacceptabel traag.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Mezelf eens goed ingelezen, om te achterhalen of er alternatieven zijn voor de Fritzbox.
Die alternatieven zijn er en ik heb daarop een managed switch aangeschaft (TP-link SG105E- ik heb de 10e gekoppeld aan het topic, omdat de SG105E op tweakers niet beschikbaar is) en daarop heb ik de VLAN's uitgesplitst zodat ik mijn ASUS router weer kan verbinden en ik hopelijk mijn oude snelheid weer terug heb van buitenaf naar mijn Synology.
Ik heb via XS4all een NT met RJ45 uitgang losgepeuterd, zodat ik daarop mijn managed switch kan aansluiten, dat is allemaal gelukt.

Het resultaat:
Bedroevend, de verbinding van buiten naar binnen is nog net zo traag helaas ;(

Dat houdt dan mogelijk in dat er iets niet goed is, maar wat? Ik ben uit de opties om verder te experimenteren denk ik.
Internetsnelheden van mijn glasverbinding zijn 50/50 en dat haal ik ook gewoon bij een speedtest.

Resumé;

Situatie oud:
OBN Glasvezel >NT (experis) met RJ45 >ASUS router >Synology <Topverbinding naar mijn webpagina's

Huidig:
XS4all Glasvezel >NT (ZTE F3100) met RJ45>Switch TP-link >ASUS router >Synology <problemen met reactietijden websites/ de verdere verbindingen naar buiten toe zijn prima

Origineel geleverd door XS4all:
XS4all Glasvezel >NT met glasvezeluitgang >FritzBox 5490 > Synology <problemen met reactietijden websites/ de verdere verbindingen naar buiten toe zijn prima

Plaatje bij het praatje:

Zeker omdat ik op drie verschillende sites, die op dezelfde server draaien, verschillende wachttijden ervaar, zou het nog kunnen dat mijn Synology nog een wijziging moet krijgen, hierover kan ik echter alleen een topic als dit vinden: KLIK waarop mijn probleem niet staat, aangezien het hier gaat over het probleem dat de fritzbox ervoor zorgt dat de Synology niet wordt herkend. Bij mij functioneert in feite alles, het is alleen heeeeeel langzaam.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg omschreven, vraag anders gerust.

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15-11-2020

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

vraag anders gerust.
En andere diensten die van LAN naar WAN gaan of andersom? Werkt dat wel vlekkeloos langere tijd achter elkaar dan?

- ftp
- ssh
- rdp
- http
- noem maar op

Of ik lees niet goed maar je focust je alleen op je Syno en bijbehorende issues; ik lees echt 0 info of je sites uberhaupt op het LAN ook (random) vertragingen geven. Je zegt zelf al: 3 sites op dezelfde server en toch wisselende performance.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

5183

Staan je default gateway en met name DNS servers wel goed op je Synology? Ik meen mij te herinneren dar er een DNS lookup plaatsvind voor de logging, als die niet goed gedaan kan worden krijg je dit soort gedrag.

Edit: als je enkel internet afneemt neem ik aan dat die Asus ook wel over VLAN 6 kan praten? Heb je geen switch voor nodig.

[Voor 23% gewijzigd door 5183 op 05-05-2018 17:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:20

lier

MikroTik nerd

DSM wil je niet publiek aanbieden, dat zou je als eerste aan moeten passen. Overige diensten moet je zelf weten (hoe leuk ook, waarom nog lokaal een website hosten!?).

Wat ik mis in je onderzoek, hoe is de responstijd als je direct naar je NAS verbindt (eventueel tijdelijk je hosts file aanpassen)?
Zeker omdat ik op drie verschillende sites, die op dezelfde server draaien, verschillende wachttijden ervaar, zou het nog kunnen dat mijn Synology nog een wijziging moet krijgen
Misschien kan je iets meer info geven over wat voor soort sites het zijn? Voor hetzelfde geld wordt op een van de sites een obscure uitbreiding op Wordpress gebruikt.

[Voor 37% gewijzigd door lier op 05-05-2018 17:59]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Staat er iets van DNS servers ingesteld in de Synology? Als die nog op de OBN servers ingesteld staan kan je Synology daar nu niet meer bij en mogelijk zorgt dat voor vertraging. Zou op zich best een brakke implementatie voor een webserver zijn maar zoiets is bijna het enige wat ik me kan bedenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08-04 21:32
Doe wat @MAX3400 zegt, forward een andere port naar een ander device ( rdc ofzo ), gaat dat wel snel? Dan is de issue waarschijnlijk de Synology, niet de verbinding.

Tweede test zou kunnen zijn om xampp op te zetten op je lokale pc om te kijken of het een traffic/firewall achtig probleem zou zijn m.b.t. http/ssl traffic ( minder waarschijnlijk ).

Indien het de Synology mogelijk is:
- dns controleren
- gateway/routing controleren ( oude instellingen? )
- firewall

[Voor 14% gewijzigd door deagan1337 op 05-05-2018 21:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat doet een simpele 'hello world' pagina ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
DukeBox schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:59:
Wat doet een simpele 'hello world' pagina ?
Het domein met de simpelste pagina heeft de minste wachttijd. Dat is net geen "hello world" pagina meer, ik heb daar alleen de titel van veranderd en een child-thema geactiveerd.
Het domein die twee pagina's heeft zit op de genoemde 12 seconden.
Het domein met de meest uitgebreide website heeft ook de grootste moeite.

Ik ga op een later moment in op alle andere vragen, ik ga eerst alles terug naar de basisstand zetten (NT/Fritz>TV-ontvangers+Overige randapparatuur).

Wel kan ik alvast melden dat ik in de Synology DNS en Default Gateway ook had aangepast aan de nieuwe omstandigheden.
FTP ging ook traag en had soms een time-out. Dit merkte ik gisteren bij het updaten van enkele plugins op de site. De updates laat ik verlopen via het eigen LAN.

Andere verbindingen op het eigen LAN moet ik nog testen, zal daar zsm mee aan de slag gaan.

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JdM schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:17:
Het domein met de simpelste pagina heeft de minste wachttijd. Dat is net geen "hello world" pagina meer.
Ik begrijp hieruit dat het om wordpress sites gaat. Op een syno (welk model eigenlijk ?) kan het natuurlijk dat dat wat traag is maar aangezien het voorheen niet traag was is dat wel vreemd. Wat doe de sites lokaal als je ze direct benaderd ? Heb je nog dingen draaien als geofencing op je syno ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:45
Hoe staat je MTU? Deze verschijnselen klinken wel een beetje alsof die ergens in je pad te hoog staat. Ik weet niet hoe de verbinding via obn werkt, maar xs4all werkt met pppoe waardoor je een iets kleinere MTU overhoudt (max 1492,uit m'n hoofd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Misschien iets simpels?

Kan je eens de Synology herstarten? Dat heb ik nog nergens gelezen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

anboni schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:13:
Deze verschijnselen klinken wel een beetje alsof die ergens in je pad te hoog staat.
Fragmentatie levert niet zo een vertraging op. Dat gaat pas spelen bij continu belasting van de volle bandbreedte en jitter bij voip.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
anboni schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:13:
Hoe staat je MTU? Deze verschijnselen klinken wel een beetje alsof die ergens in je pad te hoog staat. Ik weet niet hoe de verbinding via obn werkt, maar xs4all werkt met pppoe waardoor je een iets kleinere MTU overhoudt (max 1492,uit m'n hoofd)
MTU staat inderdaad op 1492, althans toen ik de ASUS nog aangesloten had. Op de Fritzboxheb ik de waarde nog niet kunnen vinden geloof ik, maar ik mag haast aannemen dat dat out of the box goed staat.
KRGT schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:21:
Misschien iets simpels?

Kan je eens de Synology herstarten? Dat heb ik nog nergens gelezen :)
Altijd een goede tip, inmiddels meerdere keren uitgevoerd ;)
DukeBox schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:07:
[...]

Ik begrijp hieruit dat het om wordpress sites gaat. Op een syno (welk model eigenlijk ?) kan het natuurlijk dat dat wat traag is maar aangezien het voorheen niet traag was is dat wel vreemd.
Klopt, WP sites.
Syno is een 214play er draait niets anders op die Syno dan voorheen toen het allemaal wel functioneerde, op dit moment draait mailstation/webstation en notestation, meer niet. Daarnaast heb ik nog een 112j draaien in hetzelfde netwerk die alleen voor documentenopslag wordt gebruikt. Als ik die benader komt die ook traag over. Maar op gevoel zegt het niets(weinig) natuurlijk, dus ik ga even wat up en downloads inzetten op beide systemen zowel via LAN als WAN.
Ik heb ook geprobeerd om alleen met de 214play te testen, met of zonder 112j in het netwerk maakt allemaal niets uit (daarom heb ik deze info ook eerder niet gegeven, de traagheid ontstaat net zo makkelijk als de 214play in zijn eentje, zonder tv ontvangers of andere apparaten rechtsreeks aan dr Fritzbox/ASUS hangt)

Ik ga het nu in elk geval testen met de verbinding zoals XS4all hem bedoeld heeft:
NT>Glas>Fritzbox>Randapparatuur
Wat doe de sites lokaal als je ze direct benaderd ? [...]
Stomme vraag denk ik, maar hoe benader ik mijn sites lokaal?

[Voor 5% gewijzigd door JdM op 06-05-2018 11:40]

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JdM schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:37:
..maar hoe benader ik mijn sites lokaal?
Makkelijkst is de sites toevoegen aan je hosts file op je pc met het interne IP van je syno.

Hoe heb je eigenlijk nu dan getest ? Via nat loopback of echt een externe locatie ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
Ik heb de sites ingevoerd bij verschillende testpagina's, onder andere:
- https://tools.pingdom.com/
- https://www.uptrends.com/nl/tools/website-speed-test
Daarnaast via:
- https://downforeveryoneorjustme.com/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En verder getest via mijn eigen internetverbinding met mijn laptop op de URL, ook een hotspot met 4G opgezet om te testen met mijn laptop.
Verder getest met GSM op zowel Wifi als 4G, alle resultaten zijn gevoelsmatig hetzelfde.

Zoals gezegd: de zwaarste website is benaderbaar in 22 seconden, https://downforeveryoneorjustme.com/
zegt op die site dat hij volledig down is. Terwijl de andere twee sites wel als "up" gezien worden.

Eerste test op LAN naar/van 214play:

[Voor 9% gewijzigd door JdM op 06-05-2018 12:24]

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Excuse my language maar WTF? Je hebt nog geen 3MB/s doorvoer op dat ding en enorme pieken/dalen?

Nog afgezien van het daadwerkelijke issue met je websites; ik zou bijna zeggen dat er iets kapot is? Een kabel? Een netwerk-poort? Een disk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
@MAX3400 Mijn laptop zit via Wifi op het LAN, zal dat het verschil maken?

Onderstaande dezelfde test, zelfde bestand, maar dan van/naar de Synology 112J

Op dit moment moet ik overigens weg, ik ga spoedig, maar waarschijnlijk niet meer vandaag, weer verder met testen.

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Testen via WiFi? Grote no-no...

Ik wacht wel af tot je alles 100% wired deductief hebt gepost (dus eerst 100% intern alles testen) en daarna pas op de een of andere manier extern testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
@MAX3400 Je hebt helemaal gelijk.
Onderstaand twee keer up/down naar de 214Play Wired/Wired:

Ben nu echt even weg, zeer bedankt voor het meedenken iig :)

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:02
JdM schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:46:
@MAX3400 Je hebt helemaal gelijk.
Onderstaand twee keer up/down naar de 214Play Wired/Wired:

[afbeelding]
Ben nu echt even weg, zeer bedankt voor het meedenken iig :)
Die 12 MB (megabyte) per seconde lijkt er op te wijzen dat de netwerkverbinding naar de NAS op maar 100Mbit draait. Ik zou hier een hogere snelheid verwachten aangezien de DS214play gewoon een gigabit netwerkaansluiting heeft.
Zijn je kabels wel goed?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 20:36
ShadowLord schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:20:
[...]

Die 12 MB (megabyte) per seconde lijkt er op te wijzen dat de netwerkverbinding naar de NAS op maar 100Mbit draait. Ik zou hier een hogere snelheid verwachten aangezien de DS214play gewoon een gigabit netwerkaansluiting heeft.
Zijn je kabels wel goed?
Zou het niet aannemelijker zijn dat de laptop "maar" 100Mbit/s doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:02
RobinF schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:06:
[...]
Zou het niet aannemelijker zijn dat de laptop "maar" 100Mbit/s doet?
Mogelijk, maar aangezien 'op papier' de hele setup van JdM gewoon zonder issues zou moeten werken (en er ook geen direct aanwijsbare reden is waarom het niet meer werkt) moeten we gaan zoeken naar zaken waarbij je normaal niet stil staat. En dus ook geen aannames doen over of iets wel of niet zo zou horen.

Daarom dus mijn vraag. Want het is me zelf ook overkomen dat een kabel die het al meerdere jaren perfect deed opeens kapot was (en terug viel naar 100Mbit). Bleek dus te komen omdat hij bij/in de plug een breuk had gekregen door, jawel, het omwisselen van netwerkapparatuur (nieuwe router in mijn geval).

Daarom, als een kabel eerst 1Gbit deed nu ineens naar 100Mbit is teruggevallen dan is die defect. En afhankelijk van het defect kan sommige netwerkapparatuur daar behoorlijk op gaan bokken (veel packet loss op ethernet niveau).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KingOfDos
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018

KingOfDos

C:\DOS>_

Ik zou naar de packet counters kijken (op beide apparaten aan de kabel: switch en pc):
$ ifconfig
...
eth0 ....
          RX packets:8193 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:10278 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0
...

Heb je ergens een statische configuratie 100mbit half/full duplex? Het moet 'auto <--> auto' zijn. Of aan beide kanten hard/statisch geconfigureerd. Als je aan beide kanten een andere configuratie hebt, kan de 'auto' side op 1gbit verbinden, terwijl de andere kant op 100mbit draait (static). Ik heb dat scenario tevaak gehad (collega's...), dan krijg je maar 64KB/s tot 1MB/s over een gbit link.

En test eens met iperf hoeveel bandwidth je over de link krijgt, als alle andere (bovenstaande) problemen zijn verholpen / uitgesloten. :)

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

KingOfDos schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:49:
Als je aan beide kanten een andere configuratie hebt, kan de 'auto' side op 1gbit verbinden, terwijl de andere kant op 100mbit draait (static).
Dat is onmogelijk. Je kan wel een duplex mis-match krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:54:
[...]

Dat is onmogelijk. Je kan wel een duplex mis-match krijgen.
Toch gebeurt het! Onmogelijk, nah. :)

*NIX ftw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

KingOfDos schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:54:
Toch gebeurt het! Onmogelijk, nah. :)
Het is gewoon technisch onmogelijk om aan 1 kant 100Mbit en aan de andere kant een 1Gbit link te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:59:
[...]

Het is gewoon technisch onmogelijk om aan 1 kant 100Mbit en aan de andere kant een 1Gbit link te krijgen.
Toch deed de apparatuur het! Onmogelijk? No wai! 3Com unmanaged gbit switch vs Cisco PIX515. Switch' link stond op gbit, terwijl de PIX op 100mbit-FD hing (static).

Het was mijn favoriete toko (*kuch*): Je weet dat ik 3Com failliet heb laten gaan?!
Wifi install die ook in Rotterdamse haven draaide, mijn (werkgevers) kantoor was hun "test omgeving" voor de haven. Srs biz! 8 maanden gezeik en tig 3Com ingenieur teams on-site gehad. Daarna contract ontbonden en geld teruggeëist. :/

[Voor 3% gewijzigd door KingOfDos op 07-05-2018 16:07]

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het is een compleet andere techniek, onmogelijk om met elkaar te communiceren. Je zal op geen enkele manier een link tot stand krijgen wat met Gbit een vereiste is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:14:
Het is een compleet andere techniek, onmogelijk om met elkaar te communiceren. Je zal op geen enkele manier een link tot stand krijgen wat met Gbit een vereiste is.
De unmanaged switch zal wel hebben staan klapperen terwijl het ledje 1000mbit-FD aangaf. De Cisco had een 100mbit kaart (Intel). Ik roep niet zomaar onzin, maar een scenario waar ik 3x in mijn leven tegenaan gelopen ben.

Het is ook algemeen bekend dat je de duplex/speed 'niet' (unmanaged) of 'het zelfde' moet configureren aan beide kanten van een link. Beide zijdes gelijk!

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
Ik heb even een en ander getest, mijn opstelling is nu als volgt (er zijn geen andere apparaten verbonden in het netwerk dan hier genoemd)

NT>Glas>Fritzbox(192.168.178.1)> Op de FRITZBOX Zitten drie devices:

- SynologyDS214Play(192.168.178.12)[statisch] heeft Gbit connectie met de FRITZBOX, DSM in de synology bevestigt dat
- Laptop(192.168.178.20)[dynamisch] Geen Gbit connectie (volgens de Fritzbox)
- SynologyDS112j(192.168.178.10)[statisch] Geen Gbit connectie (volgens de Fritzbox)

Down/upload van een .iso bestand van 322 MB geeft onderstaande resultaten:

Daarna de netwerkkabel tussen de 214play en de Fritzbox gewisseld, en de up/download naar zowel laptop als FRITZNAS interne storage herhaald, daarmee worden dezelfde resultaten behaald.

Dit is het uitgangspunt en ik geloof niet dat de snelheden zijn om over naar huis te schrijven, maar ik vraag me af of alles intern sneller was met de ASUS router.

Wat is de volgende stap? Up/Downloaden via internet of eerst nog intern wat testen op het LAN?

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

Testen met iperf op LAN. Dan test je niet de disks maar het netwerk! En je port-counters analyseren.

[Voor 3% gewijzigd door KingOfDos op 07-05-2018 17:37. Reden: italic]

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Puur op basis van je recentste screenshots: of jouw ISP biedt je niet meer dan 100Mbit downstream aan of de Fritzbox verziekt iets want je download naar de Syno komt, piekjes daargelaten, exact op 100Mbit uit.

Verder verziekt de Fritz nog meer want als je wel kan downloaden met 100Mbit op de Syno maar bedraad met de laptop maar 3MB/s haalt, klopt er dus iets niet. Je zou, met een redelijke laptop, ook 100Mbit naar de Syno moeten kunnen sturen (minstens).

1. Fritzbox is absolute verdachte nu!
2. 100Mbit pieken op Gbit-infra?

Ik zou, maar dat ben ik, je laptop en Syno een statisch IP geven, daarna 1 kabel tussen Syno en laptop trekken (dus alle switches, Fritz, etc ertussenuit) en kijken of je onderling goede/betere snelheden haalt.

Zoals @KingOfDos aangeeft; netwerk testen maar ik heb er een hard hoofd in dat e.e.a. werkend gaat worden met de Fritz ertussen nu.

/edit: misschien over het hoofd gezien maar had je je VLAN's al uit je infra afgezonken? Oftewel; kan je "zonder internet" eens testen zonder VLAN's?

[Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2018 17:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
@MAX3400 Ik ga eens doen wat je aanraadt

Verder even op iperf gekeken om te zien wat de terminologie allemaal is die @KingOfDos allemaal aangeeft ;) en daarbij zie ik iets opvallends denk ik wat niet lijkt te stroken met mijn gegevens op de Fritzbox, zie plaatje:

Want is het niet raar dat de iperf website meldt, dat ik geen IPV4 connectivity heb?

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je hebt beide, maar ipv6 heeft de voorkeur als resolve met windows 8 en hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
@DukeBox Oké

@MAX3400 Ik heb de Syno en Laptop rechtstreeks aangesloten op elkaar met static IP's
Heb een .iso bestand van 550 MB gepakt, om wat meer controletijd te hebben.
Onderstaand is de snelheid

Ik heb een oud beestje van een laptop, snelheid staat op 100Mbps is het zinvol om te testen met een snellere laptop? Ik heb dan de hoop dat de laptop van mijn vrouw (iets minder oud beestje) wel een hogere snelheid haalt.

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Met 100Mbps is dat dus je max zoals eerder ook al door diverse anderen opgemerkt.

Wat ik al eerder vroeg, zet eens een simpele hello world pagina op je syno en test daar de response eens mee ?

[Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:13
Op je NAS, is je default gateway IPv4 of IPv6? Te vinden onder Control Panel > Network > General.

Voor je interne netwerk zou er geen 100Mbit limiet moeten zijn.
Op je Fritz!Box, staat een van je LAN1, LAN3, LAN4 poorten soms in Green mode? Te vinden onder Home Network > Home Network Overview > Network settings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
Onderstaand klopt dus niet als "vaststelling" door MAX3400
MAX3400 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:42:
[....]

Verder verziekt de Fritz nog meer want als je wel kan downloaden met 100Mbit op de Syno maar bedraad met de laptop maar 3MB/s haalt, klopt er dus iets niet. Je zou, met een redelijke laptop, ook 100Mbit naar de Syno moeten kunnen sturen (minstens).

1. Fritzbox is absolute verdachte nu!
2. 100Mbit pieken op Gbit-infra?

[....]
Ik haal dan toch de beoogde snelheid.
@MAX3400 In de eerdere screenshots haal ik die 3MB/s tussen de laptop en de Syno ook. Ik haal het alleen niet tussen de Syno en de FRITZ en de laptop en de FRITZ.

Mijn eerste ingeving is nu, om de ASUS router opnieuw aan te sluiten op de XS4ALL verbinding, of op zijn minst een LAN ermee op te zetten, zodat ik daar de snelheden op kan testen van dataoverdracht tussen ASUS-(USB)storage en Syno en ASUS(USB)storage en Laptop. Biedt dat aanknopingspunten?

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
biomass schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:09:
Op je NAS, is je default gateway IPv4 of IPv6? Te vinden onder Control Panel > Network > General.

Voor je interne netwerk zou er geen 100Mbit limiet moeten zijn.
Op je Fritz!Box, staat een van je LAN1, LAN3, LAN4 poorten soms in Green mode? Te vinden onder Home Network > Home Network Overview > Network settings
Default gateway op de NAS is IPV4
LAN1/3/4 staan niet in green mode, dubbel check

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ben er toch nog steeds van overtuigd dat het aan wordpress ligt of een plugin die bokt met een ander ip.
Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:15:
Ben er toch nog steeds van overtuigd dat het aan wordpress ligt of een plugin die bokt met een ander ip.

***members only*** http://example.com reageert wel meteen
Hm, ja! En vrij structureel. :z

Ik dacht eerst IPv6 fallback, maar:
Members only:
Non members: Domains met en zonder AAAA

De IPv6 geeft:
Members only:

En IPv4:
Members only:

Als ik de 2e HTTPS site probeer:
Members only:
Non members: `time wget -4 https://example.com -O/dev/null

Suggestie:
Als test een lege/nieuwe TLS/SNI opzetten, en alleen een statische page (index.html) hosten? Dan is de gebruikte webapplicatie uitgesloten (WordPress/.... op de genoemde domeinen).

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
Ik heb op de twee onderste domeinen inderdaad geen IPV6 ingesteld in de DNS file bij de hostingprovider, wel op het eerste webadres: nog geen tijd voor gehad om dat op allemaal wel te zetten.
Eerder had ik alleen IPV4 , ik dacht bij een eerste troubleshoot dat er mogelijk winst te behalen was door IPV6 in te geven voor de eerste site.
Aangezien dat geen verandering bood, ben ik dus gestopt met invoeren van de AAAA records voor de andere domeinen.

Wat ik nu ga doen:
Ik heb in mijn bedrijfspand ook XS4ALL glasvezel liggen. Ik sleep daar mijn 214play mee naartoe en ik voor nu in DNS beheer het A record in met het IP adres van mijn bedrijfspand.
Dan weet ik in elk geval of een andere glasverbinding met Fritzbox hetzelfde/niet hetzelfde doet.
De andere twee sites zullen dus offline gaan, ik ga niet de A records van alle domeinen wijzigen namelijk.
To be continued...

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

:?
Suggestie:
Als test een lege/nieuwe TLS/SNI opzetten, en alleen een statische page (index.html) hosten? Dan is de gebruikte webapplicatie uitgesloten (WordPress/.... op de genoemde domeinen).
Dat is toch exact wat ik al 2 keer eerder schreef ?
JdM schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:51:
Wat ik nu ga doen:
Ik heb in mijn bedrijfspand ook XS4ALL glasvezel liggen. Ik sleep daar mijn 214play mee naartoe en ik voor nu in DNS beheer het A record in met het IP adres van mijn bedrijfspand.
Dat is echt allemaal niet nodig, begin nou eens met de basics..

1, Open de site lokaal, dus vanaf je pc in het zelfde netwerk op het interne ip op je synology.
Gebruik evt. je hosts file om er voor te zorgen dat de urls daar naar resolven.

2, Wat doet een waterfall test op de domeinen én check ook wat bijv. een waterfall doet op hello world pagina.

Hiermee sluit je je hele internet verbinding uit want daar lijkt het echt niet aan te liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

offtopic:
Dat ik mijn koffie nog niet op had! Ik had niet gezien dat de HTTP normaal functioneerde.

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:59:

[...]

Dat is echt allemaal niet nodig, begin nou eens met de basics..

[....]
Ik denk toch dat je mis zit, op deze aansluiting lijkt het namelijk wel fatsoenlijk te werken:
Members only:

[Voor 5% gewijzigd door JdM op 07-05-2018 20:13]

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@JdM Ik krijg op
Members only:
ook nog steeds een timeout na ~ 20 sec.
En direct op ip (de 403 pagina) < 0,5 sec, vrijwel vergelijkbaar met je eigen ip.

Die online test pagina's laten meestal geen time outs zien als er wel een 200 is, test gewoon eens met bijv. chrome, dan f12 voor debug en doe een netwerk (waterfall) test met ctrl+shift+r

Edit:
Members only:

[Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 20:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JdM
@DukeBox Ik heb alle plugins uitgezet en originele htaccess terug gezet, de waterfall test heb ik gedaan, maar daar kan ik geen beredenering mee maken omdat ik niet weet waar ik op moet letten.
Het lijkt er inderdaad op dat nu met alle plugins uitgeschakeld, de snelheid weer terug is.

Zal zometeen alles weer terugverhuizen, je gaat gelijk krijgen met de WP plugin problemen denk ik. Wel toevallig dat dit precies valt met omschakelen van provider dan 8)7
Zonefiles zijn inmiddels opnieuw gegenereerd (nog zonder IPV6) ik ga nu de syno terug naar huis brengen.

[Voor 33% gewijzigd door JdM op 07-05-2018 20:43]

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JdM schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:37:
Wel toevallig dat dit precies valt met omschakelen van provider dan 8)7
Nee hoor, is helemaal niet raar aangezien het als een soort reverse proxy werkt. Als je ip veranderd moet je dat ook aanpassen in deze plugin, volgens mij gaat het met een token op basis van ip naar de fabrikant.
de waterfall test heb ik gedaan, maar daar kan ik geen beredenering mee maken omdat ik niet weet waar ik op moet letten.
Het geeft je eenvoudig inzicht waarop je zit te wachten. De betreffende plugin gaf soms status pending (dan laadt ie wel verder) maar meestal gewoon loading... gevolgd door een time-out.

Werk dagelijks met wordpress om netwerk gerelateerde problemen op te lossen, afgelopen paar dagen was ik met vakantie waardoor ik alleen mijn telefoon had om wat te testen anders had ik je wel al eerder deze info kunnen geven.

[Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 20:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JdM
JdM schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:35:
[....] Niet alleen de webpagina's zijn traag, ook de toegang tot verschillende Synologyzaken (mailserver/DSM) zijn erg traag en geven soms zelfs time-outs.
[....]
Vooruit, ik ken WP en de plugins niet voldoende om te weten dat het dus dit soort problemen oplevert. Voor mij is het zeer opvallend dat hiermee zowel mijn mailserver, als mijn filesharing via de Syno ook heel traag werd.
Ik heb het zojuist thuis allemaal weer getest en ook dit is nu weer op normale snelheid. Dat een plugin op de webserver, traagheid zou veroorzaken op een andere applicatie, is toch echt het laatste waar ik aan zou denken.
Desondanks, aan allen: mijn dank is groot. Ik heb weer het een en ander opgestoken van netwerken, ik kan inmiddels VLANS uitsplitsen en ik had in elk geval daarmee mijn oude router via een andere NT op het net, wat op zich ook een leuke gewaarwording was.

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@JdM Denk dat je er wat teveel bij haalde waardoor het wat wat onduidelijk werd, altijd beginnen met uitsluiten en niet met dingen er bij halen die niet van toepassing zijn.

Nog een kleine tip, mocht je weer je DNS willen swappen, zet je TTL van te voren lager, dan is ie sneller weer actief op het nieuwe ip.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JdM
@DukeBox Dank voor de extra tips, en het is herkenbaar dat ik er vaker teveel bij haal met dit soort dingen. "Koortsachtig troubleshooten" noem ik dat |:( , ik ben blij voor mezelf dat ik dit als hobby doe, alhoewel ik met meer ervaring waarschijnlijk sneller zou leren om hoofd van bijzaken te onderscheiden O-) .

Lastige is daarbij ook dat je met het stellen van zo'n vraag ook nog moet filteren waarop je gaat reageren in een topic. Niks ten kritiek van de mensen die met tips komen _/-\o_ , maar de vele tips geven als extra uitdaging dat je moet achterhalen welke tip je als eerste opvolgt en blijft volgen ;)

Ik kan je antwoord niet als beste markeren zie ik, had het idee dat een topic op "opgelost" gezet kon worden. Desondanks heb ik de startpost aangepast en een directe link voor het probleem naar jouw antwoord geplaatst d:)b

Daarnaast zat @lier al vroeg in de juiste richting te denken ;)

[Voor 3% gewijzigd door JdM op 07-05-2018 21:41]

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JdM schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:24:
@DukeBox.., maar de vele tips geven als extra uitdaging dat je moet achterhalen welke tip je als eerste opvolgt en blijft volgen..
Door de vele info was er nou eenmaal ook veel raakvlak met ervaring van andere tweakers, Er zaten hoe dan ook goede adviezen bij, en als het daadwerkelijk netwerk gerelateerd was, dan was je er vast en zeker met de anderen uitgekomen. Daarnaast als het in netwerken forum gezet wordt en het uiteindelijk wordpress is moet je ook maar net geluk hebben op de juiste info ;)

Ook ik heb weer e.e.a. opgestoken van de wat bijzondere config met de routed vlan's van zo'n fritzbox.

[Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 21:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Problem solved dus; allemaal wat geleerd / bijgedragen... :P

• Mr-D.
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09-04 06:46
zit dit nu pas te lezen maar zie dat je een 100Mbit lijn intern hebt dan zit ik toch hieraan te denken

eco mode

Groeten D.

sneller usenet? tips en tricks

• JdM
Mr-D. schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:51:
zit dit nu pas te lezen maar zie dat je een 100Mbit lijn intern hebt dan zit ik toch hieraan te denken

[afbeelding]

Groeten D.
Dat werd eerder al geopperd door een ander in dit topic, maar dat staat gewoon op Gbit, zie;

[Voor 4% gewijzigd door JdM op 17-05-2018 23:20]

N54 powered

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True