Extreem hoge telefoonrekening, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.977 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 10:21
Enkele maanden geleden ben ik verhuisd en heb daar een vaste internetaansluiting genomen van KPN. Deze heeft vanaf het begin af aan problemen gegeven waardoor ik vrijwel niet kon internetten. Omdat ik freelance ICT'er ben heb ik internet nodig om m'n werk te kunnen doen. Ik heb uit noodzaak mobiele data gebruikt via m'n zakelijke KPN-telefoonabonnement.

Toen ik mijn administratie deed kwam ik een rekening van bijna 800 euro tegen van KPN, waarvan ik logischerwijs nogal geschrokken ben, ik heb vanaf dat moment vrijwel geen mobiele data meer gebruikt, maar het duurde niet lang of ik kreeg en nieuwe rekening van ruim 900 euro. Ik heb met tegenzin in ieder geval de eerste factuur betaald.

Maar de hele gang van zaken zit me niet lekker, bestaan er nog mogelijkheden om iets aan deze rekening te doen? Ik begrijp dat ik als klant verantwoordelijk ben voor het datagebruik e.d., maar ik ben nooit gewaarschuwd voor dergelijke kosten, behalve een SMS dat ik over de bundel heen was. Ik heb nooit bewust zoveel data gebruikt, en ik kan dit ook nooit controleren. Graag jullie mening hierover.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had KPN er niks over te zeggen?

De vraag is ook welk abonnement je hebt want als je nog onder een "oud" abbo valt, is deze data inderdaad op nacalculatie. Nieuwere abonnementen zijn gratis buiten bundel maar met lagere snelheid.

Maar het issue van niet kunnen internetten thuis; je laat het maanden maar zijn gang gaan (ik lees niet eens wiens schuld het trouwens was) maar als je geen zakelijk abbo had, heb je daar dus geen poot om op te staan maar had je wel een 4G dongle kunnen krijgen van KPN.

Over hoeveel GB data hebben we het eigenlijk; als je je niet bewust bent dat je zoveel data gebruikt en het nooit kan controleren (???), vraag ik me wel een beetje af of/hoe je de rest van je werk/administratie bijhoudt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:53
Volgens KPN zijn dit de voorwaarden (op dit moment) bij een zakelijk data abonnement:
Internet
Het datalimiet in de EU is gelijk aan het datalimiet in Nederland. De internetsnelheid wordt verlaagd als het maandelijkse internettegoed verbruikt is. De internetsnelheid is na verlaging 64 Kbit/s download en 32 Kbit/s upload. De 4G snelheid kan hersteld worden door het activeren van een Extra Bundel.
Check even in je contract wat jouw voorwaarden waren toen je het abonnement afsloot, en of je geen update hebt gehad tussendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Montaner dat is niet alleen voor zakelijk, als ik naar de voorwaarden sinds 2017 kijk.

Wat me wel opvalt; je krijgt al enige tijd waarschuwingen bij 25, 50, 75 en 100% dataverbruik! Dus, negeren is 1, maar hierdoor "bewust" meerdere maanden je databundel gebruiken, is 2 en (wat mij betreft) best eigen schuld dat rekeningen dan hoger kunnen worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 20:13
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:21:
Ik begrijp dat ik als klant verantwoordelijk ben voor het datagebruik e.d., maar ik ben nooit gewaarschuwd voor dergelijke kosten, behalve een SMS dat ik over de bundel heen was.
Dan ben je toch gewaarschuwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Euro88 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:37:
[...]

Dan ben je toch gewaarschuwd?
Nee dan ben je alleen gewaarschuwd dat je meer moet betalen dan de maandelijkse standaardkosten, waar ik me ook van bewust was. Maar nergens dat je zo'n enorme rekening kunt verwachten. Iedereen begrijpt dat het niet de bedoeling is om zoveel te verbruiken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Reinier

\o/

plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Nee dan ben je alleen gewaarschuwd dat je meer moet betalen dan de maandelijkse standaardkosten, waar ik me ook van bewust was. Maar nergens dat je zo'n enorme rekening kunt verwachten. Iedereen begrijpt dat het niet de bedoeling is om zoveel te verbruiken.
Dan zoek je op dat moment toch even op wat die kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
MAX3400 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:28:
Had KPN er niks over te zeggen?
Ik heb een mail gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd, maar nog geen reactie.
De vraag is ook welk abonnement je hebt want als je nog onder een "oud" abbo valt, is deze data inderdaad op nacalculatie. Nieuwere abonnementen zijn gratis buiten bundel maar met lagere snelheid.
Mijn abonnement is van rond februari 2017
Maar het issue van niet kunnen internetten thuis; je laat het maanden maar zijn gang gaan (ik lees niet eens wiens schuld het trouwens was) maar als je geen zakelijk abbo had, heb je daar dus geen poot om op te staan maar had je wel een 4G dongle kunnen krijgen van KPN.

Over hoeveel GB data hebben we het eigenlijk; als je je niet bewust bent dat je zoveel data gebruikt en het nooit kan controleren (???), vraag ik me wel een beetje af of/hoe je de rest van je werk/administratie bijhoudt.
Aangezien men 1 cent per MB rekent buiten de bundel, moeten het enkele tientallen GB's geweest zijn. Ik heb geen flauw idee hoe dat mogelijk is, afgezien van apps in de achtergrond die data verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Reinier schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:03:
[...]

Dan zoek je op dat moment toch even op wat die kosten zijn?
Dat heb ik ook gedaan, maar heb geen enkele indicatie gehad dat ik zoveel heb verbruikt als men claimt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

1 cent per MB? Als jij dus een rekening krijgt van 800€, heb je dus 80GB verbruikt.

Gaat er bij mij niet in dat je dit durft te gooien op "apps die in de achtergrond wat verbruiken" want dan heb je die rekening elke maand!

Iets knaagt er aan dit verhaal; je gooit het op werken via 4G maar neemt 0 verantwoording / interesse in de waarschuwingen van KPN noch boeit het je uit te zoeken hoe je (omgerekend) in 2 maanden dus 170GB aan data verbruikt (indien het inderdaad 1 cent per megabyte zou zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Toen ik destijds bij KPN werkte werd er coulant met dit soort dingen omgegaan mits:
  • klant melding maakte van problemen vaste lijn;
  • klant redelijkerwijs zijn beste deed om met de helpdesk het probleem op te lossen;
  • klant desondanks nog geen degelijke oplossing heeft;
  • klant hiervan melding heeft gemaakt dat hij niet tevreden is met de oplossing;
  • klant bij KPN zit met zijn mobiele abonnement.
Dit is dus in de trant van: bellen voor je probleem, het proberen op te lossen met helpdesk, dit niet goed kunnen, probleem blijft bestaan, of direct melden dat je niet tevreden bent (er wordt een ticket gemaakt voor backoffice) of later terugbellen dat het probleem nog niet verholpen is(bij een reset modem of vervangen kabeltje o.i.d.) (er wordt een ticket gemaakt voor backoffice). In de periode dat jij melding van het probleem gemaakt hebt en er nog geen oplossing is geboden worden je kosten vergoed of (eigenlijk) kwijtgescholden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:06:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, maar heb geen enkele indicatie gehad dat ik zoveel heb verbruikt als men claimt.
Je krijgt de smsjes juist om je te waarschuwen tegen hogere kosten.

Maar dan de vraag, als je weet dat je over je bundel gaat, waarom controleer je dan je verbruik niet regelmatig ?
Zelfs met onze privé abo's check ik zeker één keer per week het verbruik op de accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
MAX3400 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:09:
1 cent per MB? Als jij dus een rekening krijgt van 800€, heb je dus 80GB verbruikt.

Gaat er bij mij niet in dat je dit durft te gooien op "apps die in de achtergrond wat verbruiken" want dan heb je die rekening elke maand!
Ik bedoel apps op de laptop, ik gebruik normaalgesproken nooit mobiele data buiten de mobiel. Een laptop heeft geen besef dat de wifi-verbinding mobiele data is en zou bijvoorbeeld updates binnen kunnen halen. Dat is het enige wat ik kan bedenken aangezien ik zelf geen rare dingen gedaan heb. Zelfs als ik constant youtube zou kijken haal ik een dergelijk verbruik niet.
Iets knaagt er aan dit verhaal; je gooit het op werken via 4G maar neemt 0 verantwoording / interesse in de waarschuwingen van KPN
Ik heb wel degelijk rekening gehouden met de waarschuwing, en ik was me ervan bewust dat ik moest bijbetalen voor de extra gebruikte data. Ik heb alleen nooit kunnen vermoedden dat de verbruikte data zoveel was.
noch boeit het je uit te zoeken hoe je (omgerekend) in 2 maanden dus 170GB aan data verbruikt (indien het inderdaad 1 cent per megabyte zou zijn).
Ik weet niet waarop je dat baseert, ik heb mijn macbook doorzocht op mogelijke software die verantwoordelijk ervoor zou kunnen zijn, maar heb niets verdachts kunnen vinden, behalve de update-functionaliteit die mogelijk op de achtergrond heeft gedraaid. KPN heeft nog niet gereageerd op mijn vraag om meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:14:
[...]
Ik bedoel apps op de laptop, ik gebruik normaalgesproken nooit mobiele data buiten de mobiel. Een laptop heeft geen besef dat de wifi-verbinding mobiele data is en zou bijvoorbeeld updates binnen kunnen halen. Dat is het enige wat ik kan bedenken aangezien ik zelf geen rare dingen gedaan heb. Zelfs als ik constant youtube zou kijken haal ik een dergelijk verbruik niet.
[...]
Ik heb wel degelijk rekening gehouden met de waarschuwing, en ik was me ervan bewust dat ik moest bijbetalen voor de extra gebruikte data. Ik heb alleen nooit kunnen vermoedden dat de verbruikte data zoveel was.
[...]
Ik weet niet waarop je dat baseert, ik heb mijn macbook doorzocht op mogelijke software die verantwoordelijk ervoor zou kunnen zijn, maar heb niets verdachts kunnen vinden, behalve de update-functionaliteit die mogelijk op de achtergrond heeft gedraaid. KPN heeft nog niet gereageerd op mijn vraag om meer informatie.
Andere vraag, heb je KPN überhaupt wel op de hoogte gesteld van het feit dat jij problemen ervaart met je vaste lijn sinds twee maand? En heb je ook gereageerd toen KPN met een oplossing kwam?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Misschien wel belangrijk, als je dit doorzet, om de laptop aan te geven dat het een "metered" connection is.

Onder windows10 kan je dit aangeven, en dan haalt hij op dat AP ( hotspot ) niet meer die dagelijkse / maandelijkse updates op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakbandrol
True schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:12:
Toen ik destijds bij KPN werkte werd er coulant met dit soort dingen omgegaan mits:
  • klant melding maakte van problemen vaste lijn;
  • klant redelijkerwijs zijn beste deed om met de helpdesk het probleem op te lossen;
  • klant desondanks nog geen degelijke oplossing heeft;
  • klant hiervan melding heeft gemaakt dat hij niet tevreden is met de oplossing;
  • klant bij KPN zit met zijn mobiele abonnement.
Dit is dus in de trant van: bellen voor je probleem, het proberen op te lossen met helpdesk, dit niet goed kunnen, probleem blijft bestaan, of direct melden dat je niet tevreden bent (er wordt een ticket gemaakt voor backoffice) of later terugbellen dat het probleem nog niet verholpen is(bij een reset modem of vervangen kabeltje o.i.d.) (er wordt een ticket gemaakt voor backoffice). In de periode dat jij melding van het probleem gemaakt hebt en er nog geen oplossing is geboden worden je kosten vergoed of (eigenlijk) kwijtgescholden.
Ik heb met de helpdesk gesproken en die hebben aangegeven geen bevoegdheid te hebben voor coulance, en dat ik bij de tweede lijn moest zijn, hiervoor heb ik een e-mailadres gekregen en gisteren een mail gestuurd en het hele verhaal uitgelegd. Dus hopen dat men begrip kan opbrengen voor de situatie.

Ik heb in een eerder stadium al gevraagd of het mogelijk was om een limiet op de mobiele data te zetten, of de snelheid drastisch te verlagen, of over te schakelen naar een grotere bundel, maar dit was allemaal niet mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door plakbandrol op 05-05-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
FreshMaker schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:16:
Misschien wel belangrijk, als je dit doorzet, om de laptop aan te geven dat het een "metered" connection is.

Onder windows10 kan je dit aangeven, en dan haalt hij op dat AP ( hotspot ) niet meer die dagelijkse / maandelijkse updates op.
Vanaf het moment dat ik die eerste factuur kreeg heb ik geen mobiele hotspot meer durfen gebruiken, ik heb een prepaid kaartje geregeld om toch te kunnen blijven werken. Zelfs op de mobiel heb ik de mobiele data uitgezet behalve als ik het perse nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]
Maand 1: 800 Euro = 80.000 cent
Maand 2: 900 Euro - 90.000 cent
1 MB = 1 cent
80K + 90K = 170.000 x 1MB = 170GB

Of mijn rekenkunsten zijn niet up-to-date maar ik vind 3GB aan data per dag (170GB delen door 2 maanden) op zich niet heel veel voor "internetten"; als systeembeheerder en soms moeten werken op 4G met RDP, haalde ik ook rustig 2GB alleen al tijdens mijn werkdag.

Ergo, zoals ik aangaf; ik vind het maar "wazig" dat je dus geen idee hebt waar die 170GB gebleven is en, mogelijk, dat je dus ook niet vertelt of wil vertellen wat je in die 2 maanden precies hebt gedaan met je 4G verbinding anders dan "freelance ICT". De ene persoon codeert en commit net aan enkele MB's per dag naar Git, de andere zit remote AutoCAD te doen maar je weet als ICT'er hopelijk toch wel wat je apparatuur de hele dag aan het doen is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
Een ICT-er die niet begrijpt dat de laptop gewoon een vinkje heeft met 'GEEN ONNODIGE DATA ZUIPEN WANT IK BETAAL PER MB'.. cool cool.. Zeker als je weet dat je op je mobiele verbinding zit waar je per mb betaald moet je toch gewoon goed monitoren..

Ja heel sneu maar ik zou het van de zotte vinden als je onder de rekeningen uit komt. Niet dat ik het je niet gun hoor, want de prijs per MB is vandaag de dag gewoon te hoog, maar een professional met zakelijke aansluiting.. Ik zou als KPN voorstellen de helft te betalen en als klant binnenkort maar eens een abbo met betere voorwaarden uitzoeken.

Is je vaste aansluiting ook een zakelijke KPN aansluiting? Zo ja, gewoon blijven zeiken tot ze het opgeven en ze de 2e rekening kwijtschelden ivm niet werkende vaste lijn van hun.

Kijk eens op je telefoon hoeveel GB er staat bij tethering.

[ Voor 20% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-05-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
MAX3400 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:21:
[...]

Maand 1: 800 Euro = 80.000 cent
Maand 2: 900 Euro - 90.000 cent
1 MB = 1 cent
80K + 90K = 170.000 x 1MB = 170GB

Of mijn rekenkunsten zijn niet up-to-date maar ik vind 3GB aan data per dag (170GB delen door 2 maanden) op zich niet heel veel voor "internetten"; als systeembeheerder en soms moeten werken op 4G met RDP, haalde ik ook rustig 2GB alleen al tijdens mijn werkdag.

Ergo, zoals ik aangaf; ik vind het maar "wazig" dat je dus geen idee hebt waar die 170GB gebleven is en, mogelijk, dat je dus ook niet vertelt of wil vertellen wat je in die 2 maanden precies hebt gedaan met je 4G verbinding anders dan "freelance ICT". De ene persoon codeert en commit net aan enkele MB's per dag naar Git, de andere zit remote AutoCAD te doen maar je weet als ICT'er hopelijk toch wel wat je apparatuur de hele dag aan het doen is?
Programmeren, GIT, browsen, e-mail, SSH, enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit zal wel een cloud backup zijn geweest (iTunes) en updates.

Maar via een 4G mobiele verbinding 170 Gb??? Als dat via een mobiele telefoon hotspot ging, dan moet je daar je dataverkeer op kunnen zien.

Ik denk niet dat ik 170 Gb over 4G zou kunnen halen in 2 maanden, mijn telefoon zou smelten.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 05-05-2018 17:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:23:
Een ICT-er die niet begrijpt dat de laptop gewoon een vinkje heeft met 'GEEN ONNODIGE DATA ZUIPEN WANT IK BETAAL PER MB'..
Ben benieuwd over welk vinkje je het hebt, heb het nog eens opgezocht maar de enige optie die ik kan vinden is aparte software om je connectie te monitoren.
cool cool.. Zeker als je weet dat je op je mobiele verbinding zit waar je per mb betaald moet je toch gewoon goed monitoren..

Ja heel sneu maar ik zou het van de zotte vinden als je onder de rekeningen uit komt. Niet dat ik het je niet gun hoor, want de prijs per MB is vandaag de dag gewoon te hoog, maar een professional met zakelijke aansluiting.. Ik zou als KPN voorstellen de helft te betalen en als klant binnenkort maar eens een abbo met betere voorwaarden uitzoeken.
Dat ga ik ook zeker doen
Is je vaste aansluiting ook een zakelijke KPN aansluiting?
Nee deze is particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:17:
[...]
Ik heb met de helpdesk gesproken en die hebben aangegeven geen bevoegdheid te hebben voor coulance, en dat ik bij de tweede lijn moest zijn, hiervoor heb ik een e-mailadres gekregen en gisteren een mail gestuurd en het hele verhaal uitgelegd. Dus hopen dat men begrip kan opbrengen voor de situatie.

Ik heb in een eerder stadium al gevraagd of het mogelijk was om een limiet op de mobiele data te zetten, of de snelheid drastisch te verlagen, of over te schakelen naar een grotere bundel, maar dit was allemaal niet mogelijk.
Dat is dus onzin, want dat zijn de voorwaarden waaronder KPN ieder abonnement op dit moment verkoopt. Waarom is het voor jou dan niet mogelijk? Dat mis ik een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dan zou ik maar een zakelijk abonnement ervan gaan maken; heb je nog enige vorm van SLA... Neem aan dat je je geld ermee moet verdienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Je bent er toch zelf bij? Of denk je dat het na die berichten allemaal wel vanzelf gaat? Alles op KPN afschuiven is nogal triest je hebt inmers zelf ook een onderzoeksplicht wat de gevolgen kunnen zijn.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
Niet zakelijk vast, maar wel KPN. Ik zou dan blijven hameren op enige coulance in verband met de oorzaak van de hoge data gedeeltelijk KPN is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 19:19

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Mijn mening? Gewoon betalen.
Dat je niet wist hoeveel data je gebruikte kun je moeilijk KPN aanrekenen, of wel? Er bestaat zoiets als eigen verantwoordelijkheid en zeker als ICT'er moet je wel in staat kunnen zijn om je data verbruik te monitoren. KPN heeft vast een app/website a la T-Mobile waar je dat allemaal in kan zien. En dat doe je dan zelfs na een waarschuwings-SMS niet? Gevalletje eigen schuld, dikke bult imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:28:
[...]
Ben benieuwd over welk vinkje je het hebt, heb het nog eens opgezocht maar de enige optie die ik kan vinden is aparte software om je connectie te monitoren.
[...]
Instellingen -> Netwerk en Internet ->WI-FI -> Bekende netwerken beheren -> dan eigenschappen van betreffende AP/Hotspot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mw8rdB4.png

Vrijwel direct daarna deze popup

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eRBxn2x.png

[ Voor 23% gewijzigd door FreshMaker op 05-05-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Montaner schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:32:
[...]

Dat is dus onzin, want dat zijn de voorwaarden waaronder KPN ieder abonnement op dit moment verkoopt. Waarom is het voor jou dan niet mogelijk? Dat mis ik een beetje..
Weet je het zeker? Ook met zakelijke abonnementen? In ieder geval is dit wat ik te horen kreeg bij de helpdesk. Ik had al de grootste bundel mogelijk en data limiteren of snelheid verlagen was geen optie. Als dat wel zo is zal ik dat aankaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:50:
[...]

Alleen heb ik geen Windows.
Maargoed, omdat het bevrijdingsdag is ....

https://codesport.io/wind...over-metered-connections/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pBOwRfY.png

Maar ik heb natuurlijk geen mac(book)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05:44
FreshMaker schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:58:
[...]

Maargoed, omdat het bevrijdingsdag is ....

https://codesport.io/wind...over-metered-connections/

[afbeelding]

Maar ik heb natuurlijk geen mac(book)
Dat is natuurlijk niet echt een "metered connection" mode, maar een "Zet OS / Store updates uit", wel vrij slecht trouwens dat OSX schijnbaar geen manier heeft om aan te geven dat een connectie metered is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:30
*knip*.

Maar on-topic, zou het emailverkeer met de KPN afwachten,.
Neem aan dat je zelf iets van een programma op je mac hebt staan die aangeeft wat je netwerkverkeer doet en wanneer?
Anders kan je de KPN nog niet te woord staan.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 07-05-2018 10:17 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
- KPN biedt je een bepaalde hoeveelheid dataverkeer.
- KPN stelt je op de hoogte dat die hoeveelheid op is.
- KPN biedt je de mogelijkheid om online je actuele verbruik te zien.

Waarom vind jij dat KPN je korting zou moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:50:
[...]
Weet je het zeker? Ook met zakelijke abonnementen? In ieder geval is dit wat ik te horen kreeg bij de helpdesk. Ik had al de grootste bundel mogelijk en data limiteren of snelheid verlagen was geen optie. Als dat wel zo is zal ik dat aankaarten.
Onderaan bij de voorwaarden op: https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/sim-only.htm
In Nederland en in de hele EU automatisch uw snelheid voor de rest van de maand verlaagd als uw MB-bundel op is (64 Kb/s download en 32 Kb/s upload). Met een Extra Bundel internet u verder op de 4G snelheid die je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:34
Dennism schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:00:
[...]

Dat is natuurlijk niet echt een "metered connection" mode, maar een "Zet OS / Store updates uit", wel vrij slecht trouwens dat OSX schijnbaar geen manier heeft om aan te geven dat een connectie metered is.
Naja, native is het wellicht (bij mijn weten) niet beschikbaar. Maar een beetje ICT-er heeft toch wel zijn Macbook gepersonaliseerd met o.a. iets van LittleSnitch / Tripmode? Dan kan je zelfs per applicatie aangeven of ze het internet op mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Harrie

NederVlaming

schakenraadjuh schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:16:
- KPN biedt je een bepaalde hoeveelheid dataverkeer.
- KPN stelt je op de hoogte dat die hoeveelheid op is.
- KPN biedt je de mogelijkheid om online je actuele verbruik te zien.

Waarom vind jij dat KPN je korting zou moeten geven?
Omdat zijn KPN vast internet al 2 maanden niet goed werkt?

Maar kan ook goed zijn dat ze dan bijvoorbeeld die 2 maanden vast internet terugbetalen... Dat is natuurlijk een schijntje tov die 1700euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Bedrijven hebben ook een zorgplicht, je kosten die KPN heeft gemaakt zijn natuurlijk niet niet bestaand tov de rekening.

Ik zou dit bij de geschillencommissie telecom melden en in de tussentijd provider die onbeperkt internet aanbiedt nemen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Vooralsnog wekt TS niet de indruk echt heel veel gedaan te hebben, behalve internetten via zijn mobiele aansluiting. Iets meer informatie, bijvoorbeeld over de aard van de storing van het vaste internet en welke stappen TS gezet heeft om dit op te laten lossen, zou wel helpen. En misschien iets meer zelfreflectie ...

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 18:39
[...]
Een laptop heeft geen besef dat de wifi-verbinding mobiele data is en zou bijvoorbeeld updates binnen kunnen halen.
[...]
Een laptop heeft dat benul wel. Althans, laptops met Windows 10 als besturingssysteem. Zijn er Windows-updates gedownload? Zijn er synchronisaties met Onedrive (bijv.) gedaan?

Je geeft wel weinig info. KPN bedenkt dit ook niet zelf. Daarnaast schakelt je telefoon ook de wifi-verbinding uit als je hem als hotspot gebruikt. Daardoor tellen in het verbruik alle updates (bijv. van IOS) mee, tenzij je dat uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
plakbandrol schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:21:

Maar de hele gang van zaken zit me niet lekker, bestaan er nog mogelijkheden om iets aan deze rekening te doen?
Welke gang van zaken, dat KPN je een factuur stuurt voor gebruikte data?
Ik begrijp dat ik als klant verantwoordelijk ben voor het datagebruik e.d., maar ik ben nooit gewaarschuwd voor dergelijke kosten, behalve een SMS dat ik over de bundel heen was. Ik heb nooit bewust zoveel data gebruikt, en ik kan dit ook nooit controleren. Graag jullie mening hierover.
Als je je mobiele data gebruikt als accesspoint voor je laptop en je krijgt een SMS dat je door je data heen bent, dan moeten alle alarmbellen afgaan. Je argument dat je (bepaalde) data niet bewust hebt gebruikt is helemaal hilarisch. Wel je laptop via mobiele data, maar alleen geselecteerde data gefactureerd krijgen?

Word volwassen. Zelf gedaan. Zelf betalen.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Om toch weer even terug te gaan naar de hoofdvraag; het beste wat je kunt doen is denk ik toch betalen.
Je kunt natuurlijk nog contact opnemen met KPN en vragen om coulance, maar ga er maar vanuit dat je voor een groot gedeelte moet betalen.
Als het goed is heeft KPN bewijs dat jouw verbinding zoveel gb's heeft gebruikt en zul je daar logischerwijs voor moeten betalen.

Laat dit een wijze les voor je zijn en stel je abbo zo snel mogelijk in als dat buiten je bundel gaan gewoon niet mogelijk is.
Dit voorkomt een boel ellende en sta je niet voor verassingen.
In combinatie met data besparingsfuncties moet je dan toch aardig ver komen.
Mocht je toch buiten je bundel willen gaan, wat hoe dan ook niet aan te raden is, kun je het handmatig ( tijdelijk ) inschakelen.

Ik heb deze forum discussie ook nog gevonden: https://forum.simyo.nl/fa...ekening-hoe-kan-dit-33100
Beetje zelfde verhaal, Simyo is een merk van KPN en zit op het KPN netwerk.
Op wat " coulance " na moet je dus nergens op rekenen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 14:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Daarnaast moet je met coulance ook niet rekenen op het volledig kwijtschelden van de openstaande schuld, maar in principe kan er wel een deel van af zolang je het rustig uitlegt en er begrip voor de situatie kan zijn. Om een simpel voorbeeldje te geven, recent nog gezien dat op een verbruik in het buitenland (roaming kosten buiten de EU kunnen nog altijd moordend zijn) een kost zat van 10 000 euro. Na wat telefoontjes met de provider zijn ze zo vriendelijk geweest om de helft kwijt te schelden. En dat vond ik een mooi gebaar omdat ze simpelweg tot niets verplicht zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wanneer kwamen die SMSjes binnen? Want als dat begin van de maand was kun je toch op je klompen aanvoelen dat je er ruim overheen gaat??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 6 mei 2018 @ 02:34:

Als het goed is heeft KPN bewijs dat jouw verbinding zoveel gb's heeft gebruikt en zul je daar logischerwijs voor moeten betalen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dpuTiRF.png

Sterker nog, op de maandelijkse rekening staat precies wanneer je wat verbruikt hebt...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H2ghHtR.png

Dit is een screenshot van mijn maart rekening, op 8 maart had ik al inzicht op wat er tot 28 feb. verbruikt was.

Zelfs de korte transit in België was al bekend

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pZEqYFf.png

@Hackus - je bent te ongeduldig, je weet dat ik mijn posts nog minimaal 2x edit ;)

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 06-05-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Je zal het als een dure leerschool je verlies moeten nemen. Je hebt wellicht gewoon het verkeerde data abbo. Er zijn diverse abbo's die werkelijk onbeperkt data geven
Als je dekking hebt zou ik eens kijken naar 4G voor thuis van T-Mobile.
Kan ik met Unlimited 4G voor Thuis echt onbeperkt internetten?

Ja. Bij Unlimited 4G voor Thuis start je iedere maand met een tegoed van 100 GB om vrij te gebruiken. Ben je door de 100 GB heen, dan krijg je een dagtegoed van 5 GB. Zijn deze GB’s op? Dan activeer je de rest van de dag zo vaak je wilt gratis 2 GB-aanvullers. We proberen op deze manier oneerlijk en/of commercieel gebruik te voorkomen. Zo heeft iedereen Unlimited internet, en wordt het netwerk niet onnodig belast. Natuurlijk sturen we je sms’jes wanneer je GB’s (bijna) op zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

gast schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:30:
Wouw dit topic bevestigd het clichébeeld van nerds: goed exact kunnen denken (regeltjes zijn regeltjes), en 0,0 empathie tonen. Echt zo bizar cliché dit!
Empathie tonen is ook zo'n cliché.

Vind ik het redelijk dat een KPN facturen van 800 Euro's zo maar kwijtscheld als iemand niet op let? Nee, ik betaal ook elke maand netjes mijn rekeningen en ik ben wel bewust van mijn gebruik. Soms ben ik dit niet, maar krijg ik uitstekende en duidelijke meldingen in mijn systemen met waarschuwingen. Elke maand op de eerste krijg ik een melding dat ik mijn datalimieten weer moet bijstellen naar beneden omdat ik deze gedurende de maand bijstel naar boven.

Heeft TS recht op coulance? Wellicht, maar dan moet hij wel wat meer informatie geven over zijn casus. Hij vind het onredelijk om de hoge facturen te krijgen omdat er storing is op mijn vaste lijn. Maar nergens in zijn casus is informatie over zijn vaste lijn te bekennen, hoe lang loopt die storing, is het bekend, is het wel echt een storing of is TS simpelweg ontevreden over de dienst of dienstverlening?

We kunnen dit topic wel blijven vol spuwen met aannames en generalisaties, maar daar is GoT in het algemeen, wij als bijdragers en TS ook echt niet mee geholpen. Wat mist is informatie, duidelijk informatie over de casus zodat wij een goed beeld kunnen vormen en TS kunnen helpen met zijn probleem, soms moet je gewoon een TS zeggen dat zijn standpunt of denkwijze volledig onterecht of onjuist is, dit gebeurd vreselijk vaak (terecht ook) op GoT, maar totdat wij de benodigde informatie hebben kunnen we niet meer dan gissen en gebaseerd op de gegeven informatie conclusies trekken.

Dat onze mening dan enigszins empathieloos is, naar mijn mening niet vreemd gezien de aantal vreemde handelingen van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb een hele berg posts naar de prullenbak verhuisd. Die wellus-niettus discussie voeren is helemaal nergens voor nodig, daarnaast: Het algemeen beleid #reageren

@plakbandrol het beste is gewoon even de reactie van KPN af te wachten, komt ook daar niks uit. Geef dat dan even aan en dan gooi ik het topic weer open.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.