Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54
Mijn vraag
In mijn nieuwbouwwoning die komende wk wordt opgeleverd ben ik van plan om zowel een draadloos als bedraad netwerk aan te leggen. Met name het bedraad netwerk ervaar ik als een leerzame puzzel. Op ieder plafond van de drie verdiepingen heb ik bij het ontwerp een loze leiding laten intekenen. Op dit moment kijk je in een open plafonddoos zoals hier ter illustratie.

Unifi accesspoints kunnen op het plafond gemonteerd worden zoals hier te lezen valt, de grote vraag voor mij is alleen hoe??

In 1e instantie wilde ik op de stugge cat6 kabel die uit de leiding komt rechtstreeks een RJ-45 connector monteren echter wordt dit op de websites die ik heb geraadpleegd afgeraden. In principe zou ik natuurlijk een inbouw data contactdoos kunnen gebruiken, zoals hier en de 'kale inbouwdoos' *niet* afmonteren met een raamwerk. Wie heeft ervaring met zoiets dergelijks en kan hierover adviseren?

Mogelijk aandachtspunt dat ik zie bij bovenstaande is dat er wel een heel Ieniemienie UTP kabeltje met aan beide kanten een RJ45 stekker tussen de plafonddoos en het Unifi accesspoint aangesloten moet worden.

Al met al ben ik er nog niet uit of dit de optimale situatie is dus tips en tricks zijn welkom!

Beste antwoord (via Neutron op 05-05-2018 16:26)

• Quadrivium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb ze hier aan het plafond hangen met speciale RJ45-connectoren (ik heb deze: https://netwerkproducten....-connector-p-4358947.html) die direct aan een netwerkkabel met een vaste kern te maken zijn. Met deze connector gaat het vrij makkelijk, anders is het inderdaad een gepruts. Zeker als je een inbouwdoos in het plafond hebt, kun je hem daarna makkelijk aansluiten op de AP. De bracket kun je inderdaad tegen het plafond schroeven. Bij mij kwam de loze leiding uit in een pijpje zonder doos en dan heb je alsnog voldoende ruimte voor de connector.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Unifi accesspoints kunnen op het plafond gemonteerd worden zoals hier te lezen valt, de grote vraag voor mij is alleen hoe??
Er zit een bracket bij die je op je plafond kan schroeven en dan de AP kan bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://fccid.io/png.php?id=2743798&page=13

Nu is dit een systeemplafond maar je kan hem ook gewoon met schroeven in het beton doen.

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 05-05-2018 14:56 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uit het gelinkte artikel: Naast een PoE-injector, zitten er ook meerdere onderdelen bij waarmee je de apparaten op kunt hangen. Niet alleen schroeven en pluggen, maar ook een 'backplate' waar je het apparaat op kunt bevestigen.

Dat staat trouwens ook gewoon op de site van Ub maar ik kan je wel vertellen dat stugge UTP best lastig erin te proppen is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Quadrivium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb ze hier aan het plafond hangen met speciale RJ45-connectoren (ik heb deze: https://netwerkproducten....-connector-p-4358947.html) die direct aan een netwerkkabel met een vaste kern te maken zijn. Met deze connector gaat het vrij makkelijk, anders is het inderdaad een gepruts. Zeker als je een inbouwdoos in het plafond hebt, kun je hem daarna makkelijk aansluiten op de AP. De bracket kun je inderdaad tegen het plafond schroeven. Bij mij kwam de loze leiding uit in een pijpje zonder doos en dan heb je alsnog voldoende ruimte voor de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 18:59
Neutron schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:47:
In 1e instantie wilde ik op de stugge cat6 kabel die uit de leiding komt rechtstreeks een RJ-45 connector monteren echter wordt dit op de websites die ik heb geraadpleegd afgeraden.
Ligt er een beetje aan of je de PoE gebruikt. In principe kan dat gewoon. Het wordt dan iets lastiger als de data- of powerlijn een breuk of storing bevat.

Het bezwaar heeft eerder een praktische reden, dan een technische oorzaak, ondanks dat je signaaldraden onafgeschermd naast de stroomdraden lopen. (Als je cat6 alle paren afzonderlijk afgeschermd heeft, is er in principe ook geen overspraak mogelijk tussen data en power)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TS moet gewoon een stekker aan z'n kabel monteren en de plastic backplate van het AP aan de muur schroeven. Je hebt voor solid kabel ook gewoon stekkertjes die daar voor gemaakt zijn.
ProjWorld schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:03:
[...]

Ligt er een beetje aan of je de PoE gebruikt. In principe kan dat gewoon. Het wordt dan iets lastiger als de data- of powerlijn een breuk of storing bevat.

Het bezwaar heeft eerder een praktische reden, dan een technische oorzaak, ondanks dat je signaaldraden onafgeschermd naast de stroomdraden lopen. (Als je cat6 alle paren afzonderlijk afgeschermd heeft, is er in principe ook geen overspraak mogelijk tussen data en power)
Dat is echt compleet irrelevant.

[ Voor 105% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2018 15:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
Dat is echt compleet irrelevant.
Want? Ik zie anders geen bezwaar om RJ45 op een stugge muur-/grondkabel te zetten...ongeacht of de kabel stranded of solid is?

@TS: Wat voor cat6 kabel heb je in de loze leiding? Wat was je grootste zorg of afweging om geen "normale" RJ45 op de kabel te zetten?

[ Voor 27% gewijzigd door ProjWorld op 05-05-2018 15:48 . Reden: vraagje aan TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of er wel of geen PoE overheen gaat is niet relevant voor of je wel of geen stekker op een kabel moet zetten. Evenmin of er stroomkabels bij in de buurt liggen.

De reden dat je dat normaal gesproken niet wilt doen bij stugge kabel is omdat stugge kabel minder goed tegen beweging kan, met potentieel draadbreuken tot gevolg. Dat is echter niet van toepassing op een kabel die aangesloten wordt op een vast geïnstalleerd apparaat.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
CyBeR schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:50:
Of er wel of geen PoE overheen gaat is niet relevant voor of je wel of geen stekker op een kabel moet zetten. Evenmin of er stroomkabels bij in de buurt liggen.

De reden dat je dat normaal gesproken niet wilt doen bij stugge kabel is omdat stugge kabel minder goed tegen beweging kan, met potentieel draadbreuken tot gevolg. Dat is echter niet van toepassing op een kabel die aangesloten wordt op een vast geïnstalleerd apparaat.
Het bezwaar heeft eerder een praktische reden, dan een technische oorzaak
Volgens mij gaat hier iets mis in de communicatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ProjWorld schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:55:
[...]

[...]

Volgens mij gaat hier iets mis in de communicatie...
Aangezien jij 't over allerlei irrelevante dingen hebt en het werkelijke bezwaar nergens noemt, ja dat lijkt me ook.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54
ProjWorld schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:43:

@TS: Wat voor cat6 kabel heb je in de loze leiding? Wat was je grootste zorg of afweging om geen "normale" RJ45 op de kabel te zetten?
Ik heb gekozen voor CAT6 kabel met een AWG waarde van 23, 100% koper. Om precies te zijn deze. Ik vraag mij wel af of ik niet beter voor cat6A had kunnen kiezen maar goed, dat is voer voor een andere discussie..
Pagina: 1