DNS Masq config pr

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 14:39
Hallo iedereen.

Ik heb een deel DNS records toegevoegd aan mijn /etc/hosts.conf file. Vanop de DNS server zelf kan ik deze perfect resolven, maar van op mijn andere clients lukt dat niet.

In /etc/dnsmasq.d heb ik een file aangemaakt met verwijzing naar mijn host file: addn-hosts=/etc/hosts.jl

De file /etc/dnsmasq.conf heb ik aangepast door: "addn-hosts=/etc/hosts.conf" toe te voegen, maar zonder succes.

De service dnsmasq is al meerdere keren herstart :)

Iemand enig idee wat ik hier nog mis?

[ Voor 86% gewijzigd door J.One op 05-05-2018 14:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke DNS server gebruiken de andere systemen in je netwerk? Luistert dnsmasq wel op je "externe" adres, ipv localhost? Kan je met andere clients wel resolven als je naar je dnsmasq instance wijst? En je 'server' zelf, resolved die ook netjes ermee?

We missen dus nog zo'n beetje alles wat je kan doen om te testen of het wel echt werkt. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

J.One schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:27:
Hallo iedereen.

Ik heb een deel DNS records toegevoegd aan mijn /etc/hosts.conf file. Vanop de DNS server zelf kan ik deze perfect resolven, maar van op mijn andere clients lukt dat niet.

In /etc/dnsmasq.d heb ik een file aangemaakt met verwijzing naar mijn host file: addn-hosts=/etc/hosts.jl

De file /etc/dnsmasq.conf heb ik aangepast door: "addn-hosts=/etc/hosts.conf" toe te voegen, maar zonder succes.

De service dnsmasq is al meerdere keren herstart :)

Iemand enig idee wat ik hier nog mis?
Even voor de duidelijkheid, hoe heet die file nu precies?

Je hebt het zowel over /etc/hosts.conf en /etc/hosts.jl maar eigenlijk denk ik dat je /etc/hosts bedoelt.

Hoe controleer je of resolven werkt? Kan het zijn dat je OS naar /etc/hosts kijkt en het resolven van die hosts dus helemaal niet door dnsmasq wordt gedaan?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Welke DNS server gebruiken de andere systemen in je netwerk?
Op dit moment ben ik aan het testen met mijn laptop en een Windows VM op ESX.
Mijn laptop (Kubuntu) heeft alles op automatisch staan. De win VM heeft als DNS 192.168.10.250 (de DNS Server).

Geen van beide kan de records resolven (die ik op 192.168.10.250 wél kan resolven)

Luistert dnsmasq wel op je "externe" adres, ipv localhost?
Geen idee wat je hier bedoelt :) Het probleem is intern. Mijn externe DNS servers zijn openDNS.

Kan je met andere clients wel resolven als je naar je dnsmasq instance wijst? Nee dus, met geen enkele client.

En je 'server' zelf, resolved die ook netjes ermee?
Server zelfs resolved de records wél.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/xfp7rn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Even voor de duidelijkheid, hoe heet die file nu precies?

De file noemt momenteel hosts.jl omdat dacht dat er misschien een domein extentie ontbrak (omdat het eerder niet werkte)

Je hebt het zowel over /etc/hosts.conf en /etc/hosts.jl maar eigenlijk denk ik dat je /etc/hosts bedoelt.
Ik heb het over '/etc/hosts.jl' omdat ik verwijs naar '/etc/hosts.jl' in /etc/dnsmasq.d/
Daar heb ik de file '02-mydns.conf' aangemaakt met de regel: 'addn-hosts=/etc/hosts.conf'

Hoe controleer je of resolven werkt? Kan het zijn dat je OS naar /etc/hosts kijkt en het resolven van die hosts dus helemaal niet door dnsmasq wordt gedaan?
Om dat uit te sluiten heb ik het op Zowel Windows als Linux getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Maar hoe test je dat? Bovenstaande screenshots zijn namelijk niet de juiste manier.

Doe eens 'dig nas @localhost' op je Pi-Hole zodat je zeker weet dat dnsmasq het werkt doet en niet je OS.

Als dat werkt moet je 'dig nas @192.168.10.250' proberen vanaf de lattitude.

Op je Lattitude kijk je naar een DNS-server die op het systeem zelf leeft. Misschien dat die lokale DNS-server doorverwijst naar de DNS-server op je pi-hole, maar dat kan ik niet zien.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Werkt allebei. Nu weet ik het even niet meer.

De locale DNS verwijst inderdaad door naar 192.168.10.250 via de Firewall (192.168.10.254)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/288xy5d.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hf5gd5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat gaat dus allemaal niet werken. Wat je in je Sophos hebt ingesteld is de DNS server voor de Sophos zelf, op z'n WAN interface. Die gaat nooit je interne DNS bereiken op die manier.

Wat je moet doen, is in de DHCP scope settings het aanpassen of gewoon hard instellen. Bij Windows kan dat makkelijk, bij Linux is dat ietsjes meer werk wat je met Google ook heel makkelijk kan vinden.

Dan ook nog, we hebben al sinds het begin van het forum de optie om berichten te quoten. Gebruik dat ook als je op iemand reageert en antwoorden op vragen geeft. Wil je op 2 personen reageren, dan doe je dat tevens in een enkele post, ipv twee achter elkaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Dat gaat dus allemaal niet werken. Wat je in je Sophos hebt ingesteld is de DNS server voor de Sophos zelf, op z'n WAN interface. Die gaat nooit je interne DNS bereiken op die manier.

Bedankt om dat even toe te lichten.

Wat je moet doen, is in de DHCP scope settings het aanpassen of gewoon hard instellen. Bij Windows kan dat makkelijk, bij Linux is dat ietsjes meer werk wat je met Google ook heel makkelijk kan vinden.

Ik zoek het wel verder uit. Zo kan ik de rest van mijn weekend spenderen met zoeken naar verborgen settings waarvan ik het bestaan niet van wist..

Dan ook nog, we hebben al sinds het begin van het forum de optie om berichten te quoten. Gebruik dat ook als je op iemand reageert en antwoorden op vragen geeft. Wil je op 2 personen reageren, dan doe je dat tevens in een enkele post, ipv twee achter elkaar te plaatsen.

Je hebt helemaal gelijk. Ik was iets te enthousiast om te reageren, vandaar de dubbele reactie. Maar ik was me er niet van bewust.

Edit: *verwijderd*

[ Voor 13% gewijzigd door J.One op 05-05-2018 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

J.One schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:19:
Je hebt helemaal gelijk. Ik was iets te enthousiast om te reageren, vandaar de dubbele reactie. Maar ik was me er niet van bewust.
Heb je dan nog steeds deze optie nog niet gevonden? We krijgen al een paar jaar een notificatie als je bericht gequote wordt. Handig, want dan weten we dat er een reactie is. Gebruik het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
Ik zoek het wel verder uit. Zo kan ik de rest van mijn weekend spenderen met zoeken naar verborgen settings waarvan ik het bestaan niet van wist..
Verborgen in windows vind je het in je netwerk settings en voor linux check je /etc/resolv.conf dus niks verborgen imho. En dat je dns niet werkt als je je machines er niet naar wijst is wel te verwachten.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1