Fout gedacht.
Die router zit waarschijnlijk op z'n lauweren te rusten omdat de beperkende factor in de lucht zit. WiFi is een gedeeld medium en alle apparaten moeten op elkaar wachten. Als er meer vraag is naar zendtijd dan er zendtijd beschikbaar is krijg je dit.
Wat bedoel je trouwen met "in bridge modus" - Asus routers kunnen in drie modussen werken, namelijk als router, als AP of als media bridge. In die laatste modus verbindt hij met een ander AP en zet hij die verbinding bedraad door naar andere apparaten. Bedoel je echt dat laatste

Ziggo heeft meerdere Cisco modemrouters met WiFi geleverd die varieren van ronduit desastreus (EPC2425 en EPC3925) tot best OK (EPC3940). Dat helpt om de situatie in perspectief te zien.
WiFi op deze router heb ik volledig iit omdat Mn eigen router betere WiFi heeft dan die van ziggo
De router hangt centraal in de gang. Woon in een flat en dus alles gelijkvloers.
Hangt de N66U (die dus geen router meer is met de instellingen die je gedaan hebt!) op dezelfde plek als de nog niet nader genoemde Cisco modemrouter? Zo nee heb je niet aangetoond dat de N66U betere WiFi heeft, maar dat de locatie beter is. Bij WiFi geldt dat je liever een competent apparaat op de juiste plek wilt dan een fantastische op de verkeerde. Trek dus de juiste conclusie.
Ik heb geen last van kanaal verstoringen (al uitgezocht)
Hoe exact? Enige manier dat je dit zo stellig kunt zeggen is als je met een spectrum analyzer geconstateerd hebt dat de twee frequentiebanden schoon zijn. Ik vermoed dat je dat soort apparatuur niet hebt...
Mn telefoon,tablet,switch etc geeft steeds goed gebruik (100%) aan. Maar wanneer ik een game online bijv mariokart speel laden de websites op een iPhone etc enorm traag. Pas wanneer er niet online gegamed word is alles weer prima
Hieruit haal ik dat deze router mogelijk moeite heeft.
Hieruit haal je alleen maar dat je signaalsterkte het probleem niet is. Het probleem kan nog prima interferentie zijn (evt ook non-WiFi interferentie), maar evengoed kan het teveel vraag naar zendtijd zijn binnen het kanaal.
Ik heb het in huis als volgt aangesloten:
Volgende apparaten zitten aan de modem via gigb lan kabel:
Pc
Receiver
Tv
Ps4
Wiiu
Printer
Volgende zitten op router
2 smartphones
Laptop
Tablet
Switch
Serverpc via kabel
Hue bridge
Hamvraag is nu of die N66U in media bridge mode staat of AP. Als het als media bridge werkt dan gaat alle verkeer van die server ook over de WiFi, en dan heb je je probleem waarschijnlijk te pakken. Is dat niet het geval, dan graag wat meer info.
Per apparaat aangeven:
- verbonden met 2.4GHz of 5GHz
- ondersteunde WiFi standaard (WiFi-a, b, g en/of n)
- signaalsterkte, liefst in dBm, als dat niet beschikbaar is in procenten, als dat niet beschikbaar is in "streepjes". Moge duidelijk zijn dat dat laatste niet zoveel zegt...
- indien mogelijk ook de link rate (in Mbps)
Op een Windows PC/laptop kun je al deze info met
netsh wlan show interface tevoorschijn toveren.
Verder van je WiFi aangeven:
- kanaal in elk van de banden
- kanaalbreedte in elk van de banden
- security (none, WEP, WPA, WPA2 etc) en encryption (TKIP, AES)
Het is perfect mogelijk dat een enkele trage apparaat met slecht signaal zelfs met een zeer bescheiden datastroom de radio nagenoeg continu bezet houdt.