aqarium pomp en "zwembadverwarming" en pv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We hebben een zwembad verwarmings mat van 6m x 60cm,
Hierdoorheen mag max 0.5hp aan pomp vermogen (dat is hoeveel l/pm?)
van inlaat (buis), links naar rechts dan door buis naar het volgende koppelstuk om weer terug te gaan naar de inlaat/uitlaat buis..
ps de inlaat/uitlaat buis zit een "plastic" plaatje met een gat erin zodat niet al het water door de mat moet maar betekend ook dat te weinig vermogen er weinig water zal "opwarmen" vermoed ik .

De huidige zandfilterpomp levert x kw en dat vertaalt zich naar 0.68hp als je het omrekend... :(

het mooiste zou zijn als ik pomp + een zonnepaneel kan koppelen en wanneer het panneel genoeg zon krijg het de pomp van genoeg stroom voorziet..

ook te koop een bypass set

nu is mijn vraag:
maar even vanaf netstroom gedacht. Kan ik bv een "dimmer" pakken en de pomp gewoon reduceren in "vermogen" dit zou voor mij het makkelijkst zijn ook omdat ik dit makkelijk in een kastje kan bouwen (zodat de kids er niet bij kunnen om aan te morrelen) wat ik met een bypas lastiger vind. (voorkomen is beter dan genezen) ..

Zelf zat ik echter aan een aquarium pomp te denken, lijken me wat zuiniger dan een zandfilter variant, en ook gemakkelijker met wat pv power te combineren.

Het is gewoon een gedachte, ik vermoed dat ik echter uitkom op bypass maar dat betekend dat ik de zandfilter in (bypass pomp only) zolang de zon schijnt moet laten draaien wat vrij onzuinig is lijkt mij

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je specificaties van de huidige pomp? Dan kunnen we kijken of je hem inderdaad kunt regelen (met een frequentieregelaar bijvoorbeeld.)
Al denk ik dat het verschil in vermogen niet zo'n probleem hoeft te zijn. Het zandfilter zal de flow redelijk drukken.

Al hoef je waarschijnlijk ook niet heel veel flow door de mat te hebben, afhankelijk van het oppervlak, verschil tussen zwembad water en verwarmingswater etc.
(Of je 100L water 2 graden in temperatuur laat stijgen, of 200L water 1 graad, de hoeveelheid energie blijft hetzelfde. Alleen de verliezen kunnen onderling verschillen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:11:
Heb je specificaties van de huidige pomp? Dan kunnen we kijken of je hem inderdaad kunt regelen (met een frequentieregelaar bijvoorbeeld.)
Al denk ik dat het verschil in vermogen niet zo'n probleem hoeft te zijn. Het zandfilter zal de flow redelijk drukken.

Al hoef je waarschijnlijk ook niet heel veel flow door de mat te hebben, afhankelijk van het oppervlak, verschil tussen zwembad water en verwarmingswater etc.
(Of je 100L water 2 graden in temperatuur laat stijgen, of 200L water 1 graad, de hoeveelheid energie blijft hetzelfde. Alleen de verliezen kunnen onderling verschillen.)
ik heb een intex 6l/h variant de SF80220RC

https://www.top-zwembadsh...terpomp-6-8-10-m3-uur.pdf

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:11:
We hebben een zwembad verwarmings mat van 6m x 60cm,
Hierdoorheen mag max 0.5hp aan pomp vermogen (dat is hoeveel l/pm?)
Nee, met die verhouding heeft de hp niets mee te maken. Ik vind deze uitleg over de horse power (verschilt een klein beetje met onze paardenkracht) wel goed: Wikipedia: Horsepower
Zou je de pk of hp willen vertalen naar een hoeveelheid water per meter hoogte en per seconde, dat kan, maar dat geeft beslist een andere uitkomst. Lees maar na, in dat Wikipedia staan precies de verhoudingen. Daarnaast vraagt natuurlijk een horizontale afstand nog extra vermogen, namelijk hoe dunner de buis hoe meer moeite een pomp moet doen. Vergelijk de elektrische weerstand van een draad.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 05-05-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb maar een bypass set besteld,

Tja vanalles