Mbv de BBG en het lezen van verschillende topics heb ik geprobeerd een lijst samen te stellen waarmee ik de meeste "bang for buck" kan krijgen en toch enige tijd mee vooruit kan. Ondanks dat ik weet dat er veel van deze topics zijn en op elkaar lijken, zou ik het op prijs stellen wanneer er ook specifiek naar de deze gekeken kan worden en aan te geven of ik iets over het hoofd zie. (hierbij denk ik aan: is de voeding voldoende, is de specifieke videokaart de goede keuze, etc.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 24" 1080P met instellingen high/ultra momenteel doe ik met een relatief oude 60hz monitor (SyncMaster P2470HD), maar ik ben van plan om op termijn te switchen naar een 1080P @ 144hz voorzien van Freesync. Games als The Witcher 3, Assassins creed, Far Cry, etc.
Verder wat standaard browse en officewerk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de 1000 +/- 100 euro blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht zelf aan onderstaande lijst:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- CPU: Veel getwijfeld tussen i5-8400 en de gekozen 2600x. Uiteindelijk lijkt me de Ryzen oplossing wat toekomstbestendiger en in de reviews die ik heb gelezen, lijkt het performanceverschil bij gamen op high/ultra settings klein.
- Moederbord: Kwam goed uit de review bij een andere NL site. ik ben me er bewust van dat dit moederbord nog een bios update zal moeten krijgen om geschikt te zijn voor de nieuwe ryzen serie.
- GPU: Hier twijfel ik. Momenteel staat de kaart van Sapphire in de lijst vanwege de hogere normale snelheid van de videochip en de turboklokfrequentie in vergelijking tot andere kaarten in die prijscategorie (bijv. de XFX uit de BBG). Klopt mijn aanname dat deze kaart dan ook "beter" is?
Tevens zou ik graag bij AMD willen blijven, omdat ik een nieuwe monitor met Freesync zal uitzoeken.
- HDD: 2TB kostentechnisch het meest interessant
- Case: kwalitief goede kast voor een lage prijs.
- RAM: gekozen omdat deze in de BBG staat en Ryzen beter presteert met snel RAM. Ik kan alleen dit specifieke type niet terugvinden in de QVL lijst van het moederbord. Kan dit problemen opleveren of lees ik de QVL lijst verkeerd?
- PSU: Uit andere forumtopics gehaald met ongeveer dezelfde build.
- SSD: zelfde als de PSU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste een neutrale pc zonder veel RGB of de optie om dit uit te zetten.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
- passen de componten bij elkaar?
- Is dit systeem netjes gebalanceerd, zodat ik niet binnen een jaar tegen een bottleneck aanloop?
Alvast bedankt voor de adviezen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 24" 1080P met instellingen high/ultra momenteel doe ik met een relatief oude 60hz monitor (SyncMaster P2470HD), maar ik ben van plan om op termijn te switchen naar een 1080P @ 144hz voorzien van Freesync. Games als The Witcher 3, Assassins creed, Far Cry, etc.
Verder wat standaard browse en officewerk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de 1000 +/- 100 euro blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Syncmaster P2470HD Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G15 Gaming Keyboard | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G500 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht zelf aan onderstaande lijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 213,90 | € 213,90 |
| 1 | ASRock AB350M Pro4 | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 53,45 | € 53,45 |
| 1 | Fractal Design Focus G Zwart | € 48,- | € 48,- |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 157,99 | € 157,99 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 CM 400W | € 58,- | € 58,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 121,- | € 121,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.069,34 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- CPU: Veel getwijfeld tussen i5-8400 en de gekozen 2600x. Uiteindelijk lijkt me de Ryzen oplossing wat toekomstbestendiger en in de reviews die ik heb gelezen, lijkt het performanceverschil bij gamen op high/ultra settings klein.
- Moederbord: Kwam goed uit de review bij een andere NL site. ik ben me er bewust van dat dit moederbord nog een bios update zal moeten krijgen om geschikt te zijn voor de nieuwe ryzen serie.
- GPU: Hier twijfel ik. Momenteel staat de kaart van Sapphire in de lijst vanwege de hogere normale snelheid van de videochip en de turboklokfrequentie in vergelijking tot andere kaarten in die prijscategorie (bijv. de XFX uit de BBG). Klopt mijn aanname dat deze kaart dan ook "beter" is?
Tevens zou ik graag bij AMD willen blijven, omdat ik een nieuwe monitor met Freesync zal uitzoeken.
- HDD: 2TB kostentechnisch het meest interessant
- Case: kwalitief goede kast voor een lage prijs.
- RAM: gekozen omdat deze in de BBG staat en Ryzen beter presteert met snel RAM. Ik kan alleen dit specifieke type niet terugvinden in de QVL lijst van het moederbord. Kan dit problemen opleveren of lees ik de QVL lijst verkeerd?
- PSU: Uit andere forumtopics gehaald met ongeveer dezelfde build.
- SSD: zelfde als de PSU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste een neutrale pc zonder veel RGB of de optie om dit uit te zetten.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
- passen de componten bij elkaar?
- Is dit systeem netjes gebalanceerd, zodat ik niet binnen een jaar tegen een bottleneck aanloop?
Alvast bedankt voor de adviezen.