Toon posts:

80 aderige ide kabel + raid 0 schrijft sloom!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey hallo! Ik heb 4 harde schijfjes, 1tje heb ik gepartitioneerd, in 2en gehakt, op de ene partitie win98SE en de andere win2k. (hoe verander ik de drive-letter volgorde? win2k zit bij mij op f:, liever op d: eigenlijk...). En nog een schijfje gebruik ik voor documenten. Mijn Kt7-raid zegt over die 2 schijven dat ze niet aan 80 aderige ide kabels hangen, en da's maf want een tijdje geleden was dat niet zo. Hoe herken ik of ik werkelijk zo'n kabel heb of niet, of wat zou het probleem kunnen zijn?

En de laatste twee schijven zijn IBM Deskstar GXP60, raid 0. Benchmarks laten zien dat ie met gemak 60 mb per seconde leest, maar dat ie maar 5 tot heel af en toe 10 mb per seconden schrijft. Is dit normaal? Kan er wat aan doen? Ik ben er niet zo blij mee.

Ik zou het gaaf vinden als iemand mij kan helpen hiero.

Verwijderd

Topicstarter
Echt niemand?

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
die 80 kabel kun je herkennen aan de 80 kabeltje als je ze telt (als je boven de 40 komt kun je al stoppen met tellen) Raid probleem heb je waarschijnlijk omdat je die 2 hdd`s aan een kabel hebt hangen

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:59
Op maandag 16 juli 2001 08:38 schreef Gr0und_Zer0 het volgende:
Mijn Kt7-raid zegt over die 2 schijven dat ze niet aan 80 aderige ide kabels hangen, en da's maf want een tijdje geleden was dat niet zo. Hoe herken ik of ik werkelijk zo'n kabel heb of niet, of wat zou het probleem kunnen zijn?
Zo'n 100 aderige kabel zit standaard bij je KT7... die met die grijze connectors, verder kan je hem gerkennen omdat de flatkabel over meer aders beschikt (duh), er zit zowel een ATA66 als een 100 bij je KT7.

• Redje
Op maandag 16 juli 2001 12:28 schreef maddog_rvo het volgende:
Raid probleem heb je waarschijnlijk omdat je die 2 hdd`s aan een kabel hebt hangen
Dit zou niet mogen uitmaken, dit heb ik ook gehad, haalde toch een dikke 37000+ met Sandra. Heb hem nu apart, alleen 1 kabel is ATA66 en de andere is ATA100 en haal gewoon nog steeds 40000 :P
Maakt dus niet zoveel uit.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
nou bij sandra maakt het idd niet zo veel uit omdat van sandra zelf niet veel klopt, test je raid config maar eens 10x na elkaar, krijg je de hele tijd verschillende waardes, 1e keer 60000
2e keer 55000
3e keer 57000
4e keer 37000

en zo ging het door, test het liever met nero
(ja nero het brand proggie), die geeft bij mij altijd 57mb/s behalve als ze op een kabel hangen dan geeft ie 40 mb/s

Verwijderd

Driveletters veranderen:

Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management. Dan kiezen voor Disk Managment.

Dit alles uitvoeren in Win2k.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06
Op maandag 16 juli 2001 12:36 schreef lusch.com het volgende:
Driveletters veranderen:

Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management. Dan kiezen voor Disk Managment.

Dit alles uitvoeren in Win2k.
thanks voor de tip :)
ik gebruikte eerst altijd PM voor dat soort klusjes, maar dit kan ook prima :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:22

BrZ

Op maandag 16 juli 2001 08:38 schreef Gr0und_Zer0 het volgende:
En de laatste twee schijven zijn IBM Deskstar GXP60, raid 0. Benchmarks laten zien dat ie met gemak 60 mb per seconde leest, maar dat ie maar 5 tot heel af en toe 10 mb per seconden schrijft. Is dit normaal? Kan er wat aan doen? Ik ben er niet zo blij mee.
Zou kunnen dat dit heel normaal is hoor, want waarschijnlijk is dat schrijven random gebeurd en dat lezen achter elkaar dus, en dan zijn dit normale waardes...

Verwijderd

Topicstarter
Beter, ik dank jullie allen!

Ik hoop dat 5 tot 9mb per seconde genoeg is om 12 kanalen 24 bits audio naar de harde schijf te pompen...

Verwijderd

Topicstarter
Toch blijf ik het vreemd vinden, want ik heb weet ik bijna HEEL erg zeker dat ik 80 aderige IDE kabels aan mijn harde schijven hangen... En toch zegt ie bij het opstarten dat het niet zo is...

Foute instellig in mijn bios of op de harde schijf? Maf...

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 13:18 schreef Gr0und_Zer0 het volgende:
Toch blijf ik het vreemd vinden, want ik heb weet ik bijna HEEL erg zeker dat ik 80 aderige IDE kabels aan mijn harde schijven hangen... En toch zegt ie bij het opstarten dat het niet zo is...

Foute instellig in mijn bios of op de harde schijf? Maf...
ata100-kabel heeft een blauwe een zwarte en een grijze connector....

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik, daar hangen de IBMs aan.

Maar de 2 Maxtors (voor windows en dox), die hebben volgens bios geen 80 aderige cables, terwijl ze dat volgens mij wel hebben...

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

heb je geen raid 0+1, dan leest ie namelijk wel snel maar schrijft ie normale snelheid...
:)

• Redje
Op dinsdag 17 juli 2001 10:17 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
heb je geen raid 0+1, dan leest ie namelijk wel snel maar schrijft ie normale snelheid...
:)
Met Raid 0+1 schijft en leest ie ongeveer netzo snel als een Raid 0, in Raid 1 schijft ie wel langzamer dan Raid 0.
Pagina: 1