nieuwe racefiets voor woon-werk, drop-down of flat bar-stuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb het idee om een nieuwe racefiets te kopen voor woon-werk, 17 km enkele reis.
Nou heb ik dit wel een paar keer met mijn stadsfiets afgelegd maar dat was wel erg pittig.
De stadsfiets zal zo rond de 20 kilo wegen met verende voorvork, zadelpen en Nexus 7 naaf.
De route gaat ook gedeeltelijk door bebouwde kom. De versnelling heeft ook veel weerstand voel ik.
Nou twijfel ik dus of ik voor een racefiets zal gaan (B'twin triban 100) met een flat bar of een drop-down stuur.
Wat ik gelezen heb is dat met een flat-bar je iets meer rechtop zit, wellicht comfortabeler. Met een drop-down het je wel drie posities om je handen in te zetten maar met schakelen moet je toch een hand verplaatsen van de rem.
Kortom, ik heb geen ervaring met racefietsen, dus lijkt mij de flat-bar de beste keuze?
Door de lichtere fiets van 11,3 kilo en derailleur hoop ik sneller te kunnen gaan dan met mijn stadsfiets, en misschien bijna even snel als met de trein.

Beste antwoord (via Soldaatje op 05-05-2018 09:05)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik rijd op een 30 jaar oude Giant die eigenlijk een soort racefiets met spatborden en recht stuur is. Het trapt heel licht door de banden, maar het trilt ook als een gek en te zware dingen in mijn fietstassen remmen de fiets af. Een plat stuur is wel goed. Een klemmetje enzo heb ik niet, zelfs geen tandwielbeschermer en mijn broek is er nog nooit tussen gekomen. Voor mij is het een stationsfiets (7 km naar het station en dan staat hij daar), als ik ging kijken voor een woon/werk fiets zou ik naar een electrische kijken.

Verder is decathlon wel ok, ook hun service zolang er niks groots kapot gaat. Banden/remmen afstellen enzo kunnen ze daar allemaal wel. De ingebouwde verlichting van mijn vrouw haar electrische fiets (zit op de accu) konden ze niet vervangen (kan wel natuurlijk als ze de fiets opsturen maar dan ben je hem lang kwijt). Ik heb er maar een los lampje opgezet toen die kapot ging. Nu zitten op die fiets van jouw denk ik niet zo veel ingewikkelde dingen die te vervangen zijn, als het frame kapot gaat moet hij bij elke fietsenmaker opgestuurd worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Alle reacties

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Soldaatje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:34:
maar met schakelen moet je toch een hand verplaatsen van de rem.
Mhm, ik weet niet of die fiets het ook heeft, maar het schakel-mechanisme zit toch praktisch in de rem bij dergelijke fietsen? Dan hoef je je hand niet van de rem te verplaatsen.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

Elke enigszins moderne racefiets heeft het schakelmechanisme in de remhendels zitten (naar je toe trekken is remmen, naar binnen duwen is schakelen), dus daar hoef je je in elk geval geen zorgen om te maken. Wel zou ik je aanraden om te kijken of je het prettig vindt om op een renfiets te rijden elke dag, het zijn niet de meest comfortabele dingen qua zitpositie.

• Soldaatje
  • Niet online
Nee, het is een goedkoop fietsje, in de drop-down uitvoering zit de shifter rechts van het midden bovenop het stuur. Ik nijg zelf ook meer naar de flat-bar toe daarom.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

Ik zie nu pas dat je het merk en type genoemd hebt idd, maar dat zou ik geen racefiets willen noemen. Meer een stadsfiets met een fancypants stuurtje. Ziet er ook verder niet echt super uit, ik zou voor dat geld eerder een nette tweedehands renfiets halen (sterker nog, heb ik een jaar geleden ook gedaan).

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 12:51

KDL

Soldaatje schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:34:

De stadsfiets zal zo rond de 20 kilo wegen met verende voorvork, zadelpen en Nexus 7 naaf.

Nou twijfel ik dus of ik voor een racefiets zal gaan (B'twin triban 100) met een flat bar of een drop-down stuur.

Door de lichtere fiets van 11,3 kilo en derailleur hoop ik sneller te kunnen gaan dan met mijn stadsfiets, en misschien bijna even snel als met de trein.
Doe maar flat bar bij de triban, anders lijk je op een yuppie.. tenzij dat de bedoeling is, geniet dan van de drop zou ik zeggen

Tenzij je bergop gaat merk je amper verschil tussen 10 en 20kg fiets, buiten bebouwde kom is zwaarder zelfs beter ivm evt zijwind

17km was pittig?
Afhankelijk van leeftijd, gewicht etc zul je gauw een betere conditie kunnen krijgen en vind je dit een peulenschil, weekenden kun je ook lekker trainen op de fiets

Wat voor outfit had je in gedachten?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Los van het gewicht, ook met wat diepere zithouding en banden van een racefiets ga je wel echt significant sneller op een racefiets als op een reguliere fiets.

En tja, wat is pittig? Als je met 15km/u gaat zal 17km niet pittig zijn. Ga je met 30km/u dan geloof ik wel dat 17km pittig is. Sowieso natuurlijk is 17km gewoon een best eind wat redelijk wat tijd kost. Als je sneller gaat wordt dat minder.

• Soldaatje
  • Niet online
KDL schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:31:
[...]

Doe maar flat bar bij de triban, anders lijk je op een yuppie.. tenzij dat de bedoeling is, geniet dan van de drop zou ik zeggen

Tenzij je bergop gaat merk je amper verschil tussen 10 en 20kg fiets, buiten bebouwde kom is zwaarder zelfs beter ivm evt zijwind

17km was pittig?
Afhankelijk van leeftijd, gewicht etc zul je gauw een betere conditie kunnen krijgen en vind je dit een peulenschil, weekenden kun je ook lekker trainen op de fiets

Wat voor outfit had je in gedachten?
Ik doe gewoon mijn kantoorkloffie aan.
Wel met een klemmetje om mijn rechter broekspijp vast te zetten. :)

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 12:51

KDL

Ride on cowboy!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:17
Elektrische fiets niks?

En heb je al geïnformeerd naar een fietsplan op je werk?

Acties:
  • Beste antwoord

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik rijd op een 30 jaar oude Giant die eigenlijk een soort racefiets met spatborden en recht stuur is. Het trapt heel licht door de banden, maar het trilt ook als een gek en te zware dingen in mijn fietstassen remmen de fiets af. Een plat stuur is wel goed. Een klemmetje enzo heb ik niet, zelfs geen tandwielbeschermer en mijn broek is er nog nooit tussen gekomen. Voor mij is het een stationsfiets (7 km naar het station en dan staat hij daar), als ik ging kijken voor een woon/werk fiets zou ik naar een electrische kijken.

Verder is decathlon wel ok, ook hun service zolang er niks groots kapot gaat. Banden/remmen afstellen enzo kunnen ze daar allemaal wel. De ingebouwde verlichting van mijn vrouw haar electrische fiets (zit op de accu) konden ze niet vervangen (kan wel natuurlijk als ze de fiets opsturen maar dan ben je hem lang kwijt). Ik heb er maar een los lampje opgezet toen die kapot ging. Nu zitten op die fiets van jouw denk ik niet zo veel ingewikkelde dingen die te vervangen zijn, als het frame kapot gaat moet hij bij elke fietsenmaker opgestuurd worden.

/▌

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14
Of je voor een flatbar of een racestuur gaat is behoorlijk persoonlijk denk ik. Nadeel van een flatbar is dat je daar maar één positie in hebt, alhoewel je daar ook bar-ends aan kan monteren. Daarmee kan je net even dat beetje meer variëren in positie van de handen, wat denk ik erg fijn is als je 17km fietst. Ik denk dat als je echt tempo wil maken een racestuur dan weer erg fijn is, de lage zit nodigt echt uit om hard te willen fietsen.

Ik zou voor dit budget ook echt eens op marktplaats rondkijken overigens.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Uit belangstelling, werkt dit een beetje? Het klinkt leuk dat je met een racefiets goed kunt doortrappen, maar wordt je niet horendol van kuddes scholieren waar je niet langs komt?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Yucon schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:26:
Uit belangstelling, werkt dit een beetje? Het klinkt leuk dat je met een racefiets goed kunt doortrappen, maar wordt je niet horendol van kuddes scholieren waar je niet langs komt?
Ik denk dat dat sterk afhangt van de omgeving. Dwars door een stad lijkt het me niet optimaal.
Persoonlijk rij ik 24 vd 27 ww kilometers door buitengebied. Dan kan er behoorlijk doorgetrapt worden en kom je amper iemand tegen... Ook in je routekeuze kan je de bredere fietspaden volgen, dus het hoeft zeker niet problematisch te zijn.

If you can see, look. If you can look, observe

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 21:55
Racefiets stuur nemen.
1. Je kunt je handen ook in de "flat-bar houding" zetten.
2. Meer keuze in hand positie
3. Je zit houding/comfort kun je aanpassen doormiddel van spacers onder het stuur en de lengte van je stuurpen.
4. Als je een dropdown stuur neemt kun je dieper zitten als je een keer zin hebt om te knallen.
5. Met een drop down stuur wen je alvast aan de wielren houding voor als je over een paar jaar die mooie carbon fiets koopt ;). (Vroeg of laat ga je voor de bijl.)

• Ramon
Soldaatje schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 02:44:
[...]

Ik doe gewoon mijn kantoorkloffie aan.
Wel met een klemmetje om mijn rechter broekspijp vast te zetten. :)
Hou je wel een beetje rekening met je collega's? ;) Ik heb een woonwerk afstand van slechts 6km maar kom toch aardig bezweet aan (vooral m'n rug vanwege de rugzak), en dan vind ik een beetje deo en een schoon t-shirt toch wel fijn!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ramon schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:47:
[...]

Hou je wel een beetje rekening met je collega's? ;) Ik heb een woonwerk afstand van slechts 6km maar kom toch aardig bezweet aan (vooral m'n rug vanwege de rugzak), en dan vind ik een beetje deo en een schoon t-shirt toch wel fijn!
Ik fiets 7 km met een snelheid van ongeveer 22 km/uur en dan heb ik nergens last van. Op de hometrainer thuis ga ik wel snel zweten, maar dan heb je ook helemaal geen wind die voor afkoeling zorgt. Toen ik net begon had ik wel meer last van zweten maar dat kwam denk ik ook door mijn gewicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 05-05-2018 08:58 ]

/▌

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:47:
[...]

Dan moet je een goede rugzak kopen. Ik heb daar normaal ook snel last van, zeker bij de 10km die ik fiets.

Als je zo'n ventilerende achterkant hebt, scheelt dat enorm. Dan heb ik alleen last als het te warm is, 25 plus.
Afbeeldingslocatie: https://www.futurumshop.nl/img/Products/6143-0898-001-N1502/large/3.jpg

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of je rugzak in een fietstas stoppen, op die TRIBAN 100 kan een bagagedrager (wat bij een 'echte racefiets' volgens mij niet kan)

/▌

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:06
Ik heb jaren ook een racefiets gebruikt als stadsfiets. Gewoon een simpele Trek van marktplaats.
Het mooie aan zo'n fiets is dat je niet eens langzaam wil fietsen en jezelf steeds pusht om harder te gaan.
Nadeel is dat je altijd bezweet aankomt. Ongeacht winter/zomer/afstand.

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
Mijn ervaring:
Ik zelf heb 4 jaar geleden een hybrid gekocht.
Kruising tussen racefiets en mountainbike.

Dit omdat ik geen zware mountainbike wilde en in de weekenden en vakanties gewoon hard en ver wil trappen.

De fiets is afgemonteerd met flatbar, voorverend voorvork en zadelpen met vering.

Voor lange stukken gaat mn voorvork op de vaste stand, anders trapt t zwaar.
Dagelijks verkeer in Adam gaat ie op de verende stand, rijd wat comfortabeler.

Naast het type fiets (ivm gewicht), scheelt het Wat voor soort band je op je fiets hebt en de verhouding en maten van je voor en achter blad.

Na een jaar gefietst te hebben overgestapt op klikpedalen en dit is een verademing!
Trapt stuk soepeler en sneller.

Mijn conclusie:

Kijk wat voor route je het meeste rijd.
Hobbelige wegen met racefiets en racebandjes ga je snel zat worden en is ook niet lekker voor je fiets als je dagelijks rijd.

Daar integen.....als ik in de weekenden dan lange stukken rijd, had ik liever op een race fiets gezeten :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je hebt inderdaad soms weinig grip en veel trillingen. Je gaat wel harder met minder weerstand. Voor woon/werkverkeer is dat niet altijd in het voordeel van een racefiets (maar meestal wel, zeker de fiets uit de TS die eigenlijk ook een soort hybrid met smalle bandjes is zonder spatborden en bagagedrager (het kan er wel op)

/▌

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:47
Wat is überhaupt de bedoeling? Woon-werkverkeer, maar het jaar rond of alleen als het lekker weer is? En lekker weer is natuurlijk ook discutabel, 25°C is lekker als je tuin zit maar 25km/h fietsen met dat weer is andere koek. En het blijft Nederland natuurlijk... Met je "kantoorkloffie" door de regen is niet ideaal.

Maar met regen, sneeuw, zout, zand moet je ook meer rekening houden met onderhoud. Ik vraag me ook af wat voor kwaliteit je moet/kunt verwachten van een aluminium racefiets van €259,-.

• Soldaatje
  • Niet online
O88088 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:36:
Wat is überhaupt de bedoeling? Woon-werkverkeer, maar het jaar rond of alleen als het lekker weer is? En lekker weer is natuurlijk ook discutabel, 25°C is lekker als je tuin zit maar 25km/h fietsen met dat weer is andere koek. En het blijft Nederland natuurlijk... Met je "kantoorkloffie" door de regen is niet ideaal.

Maar met regen, sneeuw, zout, zand moet je ook meer rekening houden met onderhoud. Ik vraag me ook af wat voor kwaliteit je moet/kunt verwachten van een aluminium racefiets van €259,-.
Ja, gewoon lekker fietsen als het weer het toe laat.
Morgen maar even kijken bij de decathlon naar die triban 100 met drop stuur. Hij is op voorraad dus kan ik er meteen mee naar huis fietsen. Het enige nadeel blijft het schakelen op het stuur., maar dat is een kwestie van wennen hoop ik. De shifter zelf is wel goed volgens de reviews. Voor zo weinig geld moeten er altijd compromissen gesloten worden.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Sowieso een woonwerkfiets zonder spatborden is een nogo bij mij. Ieder beetje vochtigheid of vuil op de weg zit gelijk op je rug.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

President schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 07:34:
Elektrische fiets niks?

En heb je al geïnformeerd naar een fietsplan op je werk?
Dat dus. Ik forens ook op de fiets en ik zou niet meer zonder willen, met amper moeite ga je lekker vooruit met 25km/h.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Ramon
Erasmo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:04:
[...]

Dat dus. Ik forens ook op de fiets en ik zou niet meer zonder willen, met amper moeite ga je lekker vooruit met 25km/h.
Elektrische fietsen zijn voor oma's (aka wegpiraten) en luilakken :z
Speed24 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:41:
[...]

Dan moet je een goede rugzak kopen. Ik heb daar normaal ook snel last van, zeker bij de 10km die ik fiets.

Als je zo'n ventilerende achterkant hebt, scheelt dat enorm. Dan heb ik alleen last als het te warm is, 25 plus.
[afbeelding]
Goede tip, nooit aan gedacht. :F

@Soldaatje Als je ook bereid bent tweedehands te kijken dan kun je voor 250 euro echt veel hogere kwaliteit onderdelen aanschaffen. De fiets die je linkt gebruik Shimano Tourney; Dat is echt de laagste kwaliteit die Shimano aan biedt. Deze Giant is voorzien van Ultegra, wat veel beter spul is. Hier nog een Trek afgemonteerd met Sora, niet high-end, maar een niveautje beter dan Tourney.

[ Voor 67% gewijzigd door Ramon op 05-05-2018 21:41 ]

• Soldaatje
  • Niet online
pacificocean schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:43:
Sowieso een woonwerkfiets zonder spatborden is een nogo bij mij. Ieder beetje vochtigheid of vuil op de weg zit gelijk op je rug.
Als ik hem neem dan laat ik dat er meteen opzetten plus bagagedrager, snelbinders, usb-lampjes, standaard, slot.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:50
Ik zou niet te veel verwachten van een fiets van 250 euro. Als je nu op een merkfiets rijd (lijkt er op qua onderdelen) zal jou merkfiets waarschijnlijk toch 100x beter fietsen. (klinkt ook gewoon alsof die fiets een keer een goede onderhouds beurt nodig heeft)
Misschien als die fiets net nieuw is dat het best goed fietst, maar na een tijdje zal er niet veel meer van over zijn. Voor 250 euro kan je geen goede fiets kopen.

En usb lampjes klinken leuk, maar zijn erg onhandig. Batterijduur is slecht, en je moet elke dag 2 usb kabels aan je fiets hangen. Een batterijtje is veel en veel handiger.

[ Voor 61% gewijzigd door WEBGAMING op 06-05-2018 01:43 ]

• Soldaatje
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 6 mei 2018 @ 01:34:
Ik zou niet te veel verwachten van een fiets van 250 euro. Als je nu op een merkfiets rijd (lijkt er op qua onderdelen) zal jou merkfiets waarschijnlijk toch 100x beter fietsen. (klinkt ook gewoon alsof die fiets een keer een goede onderhouds beurt nodig heeft)
Misschien als die fiets net nieuw is dat het best goed fietst, maar na een tijdje zal er niet veel meer van over zijn. Voor 250 euro kan je geen goede fiets kopen.

En usb lampjes klinken leuk, maar zijn erg onhandig. Batterijduur is slecht, en je moet elke dag 2 usb kabels aan je fiets hangen. Een batterijtje is veel en veel handiger.
Als ik dit zie maak ik me niet zo zorgen om de kwaliteit :P :

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:50
Wij van WC eend. Dat filmpje is gepresenteerd door decathlon. Ik kan ook mooie filmpjes maken van een fiets die door ruw terrein gaat. Wil niet zeggen dat die fietsen daarna nog fatsoenlijk werken. Wie weet zijn ze wel door 10 fietsen heen gegaan om dat filmpje te maken. (zou ik niet gek van staan te kijken in ieder geval)

De onderdelen zijn gewoon van (hooguit) matige kwaliteit, simpel. Het is gewoon goedkoop spul.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 06-05-2018 09:33 ]

• Ramon
@WEBGAMING Klopt natuurlijk, maar het is wel een laagdrempelige manier om te kijken of het wat voor TS is. Iets duurders aanschaffen kan altijd nog ;)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04
Soldaatje schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:34:
[...]

Als ik hem neem dan laat ik dat er meteen opzetten plus bagagedrager, snelbinders, usb-lampjes, standaard, slot.
Normaal gesproken zit een standaard slot in het frame geschroefd, ik denk dat dit bij een 'racefiets' een stuk lastiger is. Vaak moet je dan met kabelsloten gaan prutsen.

For my 2 cents: ga voor een lichte touringbike, die zijn beter ingericht op het meenemen van 'bagage' en zijn voorzien van de standaard dingen als: standaard, slot, verlichting. Het gewicht waarmee wordt geadverteerd, is dan ook het gewicht wat je dagelijks gaat verplaatsen.
Als je de B'twin koopt, heb je nog niet het gewicht van al die accessoires die je hierboven hebt genoemd.

• Soldaatje
  • Niet online
Heb hem dus gekocht, heerlijk fietsje.
Wat me meevalt is hoe verend hij rijdt, zelfs op snelheid. Het stuur is even wennen maar wel fijn om op zoveel manieren te kunnen vasthouden.
Pagina: 1