Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:20
Beste,

Ik was iets aan het opzoeken en zag het topic "(Over)Leven op bijstandsniveau" en zag wat interessante zaken in staan, jammer dat het op slot is.

Dit even terzijde, maar het viel mij op dat er genoeg mensen zijn met kennis van zaken.

Het volgende, mijn over buurvrouw, zit in de bijstand en krijgt al ruim 2 jaar een voedsel pakket via de voedselbank. Ik snap 100% dat ze een 'soort' landelijk systeem hebben i.v.m misbruik. Ik weet dat er in het verleden mensen bij enkele voedsel banken een aanvraag hadden met wel of niet valse adressen en zo meerdere pakketen kregen. Grote honger zeker!? ;)

Vorig jaar behoefde mijn buurvrouw geen digid en BSN te gebruiken om het aan te vragen.
Nu is het schijnbaar 'verplicht', en je bent zelfs verplicht om de aanvraag in te vullen op hun computer. Resultaat is dat dus je BSN en je digiD daar ingevuld moet worden. Zelfs het BKR vraag niet aan mijn buurvrouw om het BSN nummer. Zou dus betekenen, dat je al je veiligheid opzij moet zetten, want hoeveel van de 100 mensen weet zijn DigiD naam en wachtwoord uit het hoofd. Zij had het dus op een briefje geschreven.
Nog een reden voor dit verhaal is dat ze onder weg naar huis haar verhaal doet en mij vroeg over dat SMS controle. Hebt het voor haar bij thuis komst gelijk aan gezet. Nog geen 40 minuten later krijgt ze een sms met een code om in te loggen. Helaas de afdeling onbereikbaar om te kunnen vragen hebben jullie.... Ook zo iets achterlijks dat je alleen kan komen zonder afspraak en op volgorde van binnen komst, zij is ziek en zit in een rolstoel en moet geholpen worden, zal dus altijd te laat komen want ze is afhankelijk van anderen en het is nog stervens druk ook. Telefonisch maar zeer beperkt bereikbaar en geen antwoorden via de telefoon, je moet komen. We waren trouwens al een paar keer geweest.
Terug naar de sms, ik vraag haar te checken wat de laatste inlog tijd was. Ze logt in, ontvangt weer een sms en voila de tijd van laatste login was tijdens dat wij in de auto zaten.

Mijn vragen zijn dus.
Mag de VoedselBank eisen dat je een BSN nummer geeft en dat je bij hen je DigiD code gebruikt, als ze het eigenlijk uberhaupt nodig hebben?
Denk aan afkijken, terug bladeren in de browser, cache, keylogger, netwerk beheer die mee kijkt. Dit staat los van iets wel of niets te verbergen hebben, alu hoedjes, of kooi van faraday, maar gewoon behoud van je veiligheid van gegevens en principieel.

Graag jullie gedachten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12

KDL

Heel vreemd verhaal. Laatste keer dat ik iemand in zo'n situatie hielp ging het niet zo.

Waarschijnlijk is het goedbedoelde onwetendheid, heb daar wel ervaring mee. Maar een kritisch persoon kan snel 'gek/argwanend' worden bij zulke instanties.
Meestal de hulpbehoevende niet zo erg, alles is welkom (-gedachte en soms schaamte). Maar als buitenstaander heb je meer tijd om erover na te denken.

Op zich begrijp ik dat ze 'fraude' proberen tegen te gaan. Maar zelf met andermans code inloggen etc is echt not done wat mij betreft. Kun je vragen of checken of dit ook gebeurd is? Ga dit even in de gaten houden, ook ivm AVG.

Mss weet @Hackus meer.

[ Voor 9% gewijzigd door KDL op 04-05-2018 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik hou me er sinds begin dit jaar niet meer mee bezig. Tot zover ik weet was een financieel overzicht van DMO of een Stadsbank/ kredietbank voldoende.
Normaal was de voedselbank een tijdelijke oplossing waar je 3mnd toegang tot had en dat werd verlengd ad hand van je situatie. Maar sommige gemeentes doen wat ze zelf willen, of het volgens de wet is of niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@KDL Zal haar vragen of ze nog een reactie gehad heeft, want haar kennende zal ze het er niet bij laten. Als ze negatief antwoorden of positief, ligt er aan hoe je het bekijkt, zal ik eens bij DigiD kijken of je daar kan navragen voor een IP adres.

Had al eerder beetje rond geneust op autoriteitpersoonsgegevens.nl, Dat is wat je bedoelde met AVG, toch?

@Hackus Ik heb al eerder gecheckt en als ik Voedselbank en digid intyp dan krijg ik toch veel stukjes tekst waar geschreven wordt om daar in te loggen met je DigiD.

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 24% gewijzigd door Lord Anubis op 04-05-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt ook zelf de info opzoeken over desbetreffende gemeente en voedselbank @Lord Anubis (bij sommige zorgverzekeraars kun je tegenwoordig ook al met je DigiD inloggen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Klopt, maar dat doe je thuis. En dan gaat er verders niets naar de verzekeraar behave dat jij het bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:07
KDL schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:17:
Waarschijnlijk is het goedbedoelde omwetendheid, heb daar wel ervaring mee.
Handig om dit nog even te benadrukken. Zonde om ze meteen op de brandstapel te gooien terwijl ze ongetwijfeld het beste voorhebben met mensen die niet alleen financiële steun nodig hebben maar ook niet erg computervaardig zijn.

Hier, voorbeeldje van een willekeurige hit op 'voedselbank' en 'DigiD':
- Bankafschriften van de laatste drie maanden. Als u deze niet heeft, dan de digitale inloggegevens van uw bankrekening, dan kunnen we de afschriften op kantoor printen;
- De beschikking van de Belastingdienst van uw huurtoeslag, zorgtoeslag en kind gebonden budget. Als u deze niet heeft, dan uw DigiD, dan kunnen we de beschikkingen printen;
Allemaal goedbedoeld, maar natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Mensen aanleren om dat soort gegevens af te geven is ook niet heel gezond voor je bankrekening op de lange termijn. Of ze een BSN mogen verwerken lijkt me twijfelachtig.

Anyhow, als TS er wat aan wil doen kun je dat natuurlijk aankaarten bij de instantie in kwestie. Zou daar echter heel voorzichtig mee zijn, ze doodslaan met 'mag niet!' heeft immers mogelijk als gevolg dat er iemand honger heeft. Je kunt je afvragen wie er dan mee geholpen is.

De beste oplossing is om aan te bieden om te helpen (vziw. zijn voedselbanken vooral vrijwilligers?) om dan - daar waar nodig - samen met hulpbehoevenden in te loggen en de gevraagde gegevens te produceren (aangenomen dat men dat mag verwerken).
Kun je vragen of checken of dit ook gebeurd is? Ga dit even in de gaten houden, ook ivm AVG.
Natuurlijk is dat gebeurd als je een SMS'je krijgt en je buurvrouw - naar ik aanneem - haar DigiD-gegevens heeft afgegeven. Beide partijen 1 punt aftrek.

Waarom wordt overal opeens de AVG bijgehaald? Ook daarvóór waren er een hoop regels omtrent het gebruik en verwerking van (persoons)gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12

KDL

Thralas schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:20:

[...]

Natuurlijk is dat gebeurd als je een SMS'je krijgt en je buurvrouw - naar ik aanneem - haar DigiD-gegevens heeft afgegeven. Beide partijen 1 punt aftrek.

Waarom wordt overal opeens de AVG bijgehaald? Ook daarvóór waren er een hoop regels omtrent het gebruik en verwerking van (persoons)gegevens.
Mss vertraging/storing bij digid?

Avg, haalde ik erbij om makkelijker te vragen hoe het zit en evt via die weg een aangifte/klacht in te dienen. Maar idd ook zonder dit kun je verhaal halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02
Zowel onder de Wbp als onder de Avg is het niet toegestaan om een BSN te verwerken. Daarvoor geldt een verwerkingsverbod. Er is één uitzondering: namelijk als er een wettelijke grondslag is. Bijvoorbeeld in de belastingwetgeving. Ik ga er eigenlijk vanuit dat in dit geval geen wettelijke grond bestaat voor het verwerken van het BSN. Ik kan ook geen enkele reden bedenken waarom ze dit nodig zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ik zou haar geen punt aftrek geven, ze zei dat ze het deed terwijl de persoon ( hmm, ik zal eens vragen of het de man of vrouw was, want ze had even contact daar met twee personen ) zogezegd niet mee keek. Ze heeft het briefje niet laten zien, dus ik ga er van uit dat de browser is gebruikt om de gegevens terug te halen.

Let wel op dat het soms maatschappelijk werk is of dat het zelfs een onderdeel is van een gemeente, of door de gemeente aangewezen org.
Anyhow, als TS er wat aan wil doen kun je dat natuurlijk aankaarten bij de instantie in kwestie. Zou daar echter heel voorzichtig mee zijn, ze doodslaan met 'mag niet!' heeft immers mogelijk als gevolg dat er iemand honger heeft. Je kunt je afvragen wie er dan mee geholpen is.
100% mee eens, ik heb persoonlijk meegemaakt bij een instantie over een bouw aanvraag die werdt afgekeurd om een reden die tegen het bouwbesluit in ging. "Oh, weet je het beter of zo", en het duurde meer dan 1,5 jaar voordat ze eindelijk toegaven dat het in orde was. Weliswaar 21 jaar geleden maar toch, strijk je tegen de haren in dan wordt jij geknipt.

[ Voor 55% gewijzigd door Lord Anubis op 04-05-2018 23:14 ]

Pagina: 1