Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martial Emperor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Beste tweakers,

Ik keek laatst even naar mijn processor temperatuur en ik zag dat deze vaak tegen de 60 graden Celsius zit. (57/58) Ik heb begrepen dat 60 als het maximum gezien moet worden en aangezien de zomer eraan zit te komen, wil ik een nieuwe processorkoeler installeren.

Op het moment zit de defaultkoeling van mijn AMD FX6300 erin. De laatste (en enige) keer dat ik de koelpasta heb vervangen was ongeveer 9 maanden geleden.
Ik heb vernomen dat de basiskoeling van de meeste processoren vaak vrij flut is dus als ik een aparte processorkoeling neem zou dit de temperaturen aanzienlijk moeten doen dalen.

Mijn vraag is: Zal een koeler van 10-20 euro veel betekenen of zijn deze vergelijkbaar met de default koeling en kan ik beter naar het volgende prijssegment van 20-30 euro kijken?

Overclocking doe ik overigens niet aan en ruimte binnen mijn kast is geen probleem met mijn Raijintek Agos Zwart

Mijn voorkeur
- Scythe
- Niet te veel herrie, hoeft niet geruisloos
- Maximaal 30 euro, het liefst minder
- Niet te gekke installatie (Moet het moederbord er altijd uitgehaald worden om een nieuwe koeler te installeren?)

Zelf heb ik gekeken naar:
Goedkoper
Rajintek AIDOS

Duurder
Scythe Shuriken Rev. B
Scythe Kotetsu

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

Groeten,

Martial

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik vind tot 60 graden erg meevallen. Welke temperatuur hebben we het precies over? En waar heb je gelezen dat 60 te veel zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Hardware info had vandaag toevallig een artikel dat al je vragen kan beantwoorden:

https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 20:56
60 graden onder zware load is niet echt ontzettend hoog voor die CPU. Als je van de zomer geen problemen ondervindt kan je het zo laten, anders is vervangen altijd een optie. Of heb je die temperaturen ook onder idle?

Wil je het wat lager hebben? Dan is een beter presterende koeler nog wel een oplossing, maar ik zou zelf wel even de kast open maken en de ongebruikte HDD cages eruit halen en de standaard meegeleverde kast fans vervangen (met betere fans) terwijl je dan toch bezig bent. The HDD cages weghalen scheelt echt een stuk, vooral als er geen HDD in zitten. Zit meestal erin geschoven of gemonteerd met 1 Γ‘ 2 schroeven aan de onderkant van de kost en/of cage(kooi) of een combinatie van allen drie (verschilt per kast).

Voor een koeler kan je (beter) naar een pricewatch: Arctic Freezer 33 of een pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II kijken. Doen hun werk goed en passen beiden in je kast.

[ Voor 11% gewijzigd door rain2reign op 04-05-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Welk moederbord gaat het op? Er zijn genoeg AM3+ bordjes die airflow over de vrm's moeten hebben. Een towerkoeler is dan geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Pff, 60*c is normaal voor de stock AMD cooler.

Het enige waar je dus verschil in gaat merken is de herrie. Een aftermarket cooler zal vele malen stiller zijn dan de stock cooler. Natuurlijk zullen je temps ook dalen. Daarnaast is het verschil tussen een 15 euro cooler en een 30 euro cooler wellicht merkbaar, daar kan ik niet heel veel over zeggen.

Dan is een goedkope oplossing, zoals een Cooler Master Hyper 212 EVO een hele goede optie. Puur omdat deze populair is, en precies op je budget zit (29,95 met verzendkosten). Je zei dat je voorkeur uitgaat naar Scythe. Omdat deze kast toch geen window heeft, maakt het weinig verschil (naar mijn mening)

Ook lees ik op andere fora (LTT ;)) dat deze cooler de temps van de FX6300 een heel stuk naar beneden haalt (https://linustechtips.com...oler-vs-cm-hyper-212-evo/) Ook zijn de VRAM's niet zo'n heel groot probleem...

verhaal over max temp klopt niet @Uszka ;)

[ Voor 11% gewijzigd door d22wth op 04-05-2018 17:47 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
d22wth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:59:
Pff, 60*c is normaal voor de stock AMD cooler. Ook is het ver onder het maximum!
Ik zou zeggen, nou ja bij 80 graden is het misschien verstandig om een betere cooler aan te schaffen. Bij temps van meer dan 90*c zou de CPU gaan kunnen throttlen...
En dat terwijl AMD max 70,5 op geeft https://www.amd.com/en/products/cpu/fx-6300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Dan nog, is 60 normaal (zie veel mensen die dat halen ;))

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
@d22wth Jouw 80 en 90 graden verhaal klopt dus van geen kant en daar gaat het om. Je geeft verkeerde informatie aan aan @Martial Emperor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martial Emperor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Bedankt voor alle reacties. Ik reageer een beetje laat maar dat is alleen omdat ik jullie feedback tijd wilde geven om te bezinken ;)

Blijkbaar klopt wat ik gelezen heb van geen kant. Ik was wellicht wat makkelijk met mijn research maar techadvisor had het dus over die 60 graden.

MAAR, ik maak me alsnog zorgen omdat ik praktisch gezien in een broeikas woon waar een raam openzetten weinig effect heeft. Het zal van de zomer nog warmer worden en 'better safe than sorry'.
De CPU raakt 58 graden al op vrijwel 'idle' wanneer de zon in de kamer schijnt. Als het straks warmer is en als de CPU onder load zit dan kan hij makkelijk oververhitten.

Ik weet nu dankzij jullie feedback wel dat ik nog even wat tijd heb tot de zomer er is.

@rain2reign De arctic freezer 33 is niet geschikt voor de am3+ socket :P
En bedankt voor de tip van de hdd cages. Ze zijn beide helaas in gebruik maar ik zag dat er nog wat losse inzetstukken in zaten. Heb die er meteen uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 20:56
Martial Emperor schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:52:
Bedankt voor alle reacties. Ik reageer een beetje laat maar dat is alleen omdat ik jullie feedback tijd wilde geven om te bezinken ;)

Blijkbaar klopt wat ik gelezen heb van geen kant. Ik was wellicht wat makkelijk met mijn research maar techadvisor had het dus over die 60 graden.

MAAR, ik maak me alsnog zorgen omdat ik praktisch gezien in een broeikas woon waar een raam openzetten weinig effect heeft. Het zal van de zomer nog warmer worden en 'better safe than sorry'.
De CPU raakt 58 graden al op vrijwel 'idle' wanneer de zon in de kamer schijnt. Als het straks warmer is en als de CPU onder load zit dan kan hij makkelijk oververhitten.

Ik weet nu dankzij jullie feedback wel dat ik nog even wat tijd heb tot de zomer er is.
Wat je wellicht kan doen is om de fans aan het voorpaneel te vervangen met twee SP (static pressure) fans. Dat zal je wat schelen. En anders kan je van de zomer (als het erop aan komt) de koeler vervangen en misschien de zijpaneel open laten en een ventilator ernaast zetten. Kun je met een Temp programma even checken of de temperatuur daalt of stijgt. het kan ook zomaar zijn dat je de koelpasta moet vervangen of de koeler lossjes gemonteerd is.

Heb het zelf bij vrienden ook gedaan, wat ik dacht dat een vervanging moest zijn (CPU koeler)... Bleek dat het vervangen van de koel pasta het probleem had verholpen. Ik had daarvoor ook de fans door SP fans in het voorpaneel vervangen... 8)7
@rain2reign De arctic freezer 33 is niet geschikt voor de am3+ socket :P
En bedankt voor de tip van de hdd cages. Ze zijn beide helaas in gebruik maar ik zag dat er nog wat losse inzetstukken in zaten. Heb die er meteen uitgehaald.
Excuses, De Scythe Kotetsu Mark II die past wel. Heb het net even gecheckt.
Pagina: 1