Nieuwe iMac is langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 19:37
Ik heb enkele maanden terug een nieuwe iMac gekocht, niet de Pro, maar het vorig model.
Er vallen mij twee dingen op. Programma's starten vaak traag op, terwijl je met een computer van dit kaliber (en prijs) toch mag verwachten dat dit 'snap-on' gebeurt.

Ook maak ik graag eens een opname via micro maar de interne micro is echt waardeloos. Niet gewoon ruis ofzo, gewoon slechte kwaliteit van opname.

Ben ik hierin de enige (traagheid en/of micro) of kunnen anderen me hierin volgen.
Indien niet heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om naar apple of de winkel van aankoop te stappen.

V

Beste antwoord (via Veance op 04-05-2018 18:10)

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:48:
Thanks allemaal for the info. Ik ga iig kijken voor een upgrade. Wil graag ook Ableton live met verschillende vst's kunnen draaien hierop voor opnames ed. Of kan ik beter ook RAM geheugen vergroten? Nu, 2 x 4 GB.

Als ik een keuze maak, kan ik dan makkelijk zeg installeren?
Kostprijs van SSD lijkt me toch niet zo groot? Of moet ik me omwille van Apple een specifiek model aanschaffen?
Het upgrade van de SSD in het model Mac dat je (denk ik) hebt is niet zo makkelijk, sterker nog, niet bijster slim om te doen. Het scherm zit vastgelijmd en het opnieuw zelf vast lijmen krijg je nooit zo mooi voor elkaar.

Wat je kunt doen is een externe SSD kopen (bij voorkeur een Thunderbolt variant) en hier heel het OS inclusief applicaties op installeren en de interne harde schijf lekker voor extra opslag gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:25
Wat zijn de specs van je iMac? Als je geen SSD of Fusion drive hebt kan je inderdaad last hebben van programma’s die niet heel snel starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
waar kan ik dat terugvinden op mijn imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Toch fusion drive zo blijkt in systeem info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:42
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:44:
Wijzig bij voorkeur je laatste post i.p.v. te gaan dubbelposten :)

Verder is een fusiondrive uiteindelijk ook maar een HDD met een stukje SSD caching, je zal voor de snelheid dus afhankelijk zijn of het stukje in de cache staat of op de HDD en in het geval van het laatste zit je vast aan normale HDD snelheden.

Post eens de volledige specs van je systeem, en probeer ook iets beter te omschrijven wat 'traag' is, voor de één is het al traag als bijvoorbeeld word start in 2 seconden terwijl een ander het pas traag vindt vanaf 10 seconden.

Als laatste om te kijken of het te maken heeft met de caching zou je ook kunnen timen hoelang het starten van een applicatie duurt en na het volledig sluiten nogmaals proberen om te kijken of er dan merkbaar verschil in zit.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 23:44
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:44:
Ook maak ik graag eens een opname via micro maar de interne micro is echt waardeloos. Niet gewoon ruis ofzo, gewoon slechte kwaliteit van opname.
Wat de microfoon betreft, kan het zijn dat ruisonderdrukking wat te enthousiast is. Dit kun je testen door bij Systeemvoorkeuren -> Geluid -> Invoer het vinkje uit te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Hallo Blindman : I'm feeling kinda blind here... om welk vinkje gaat het juist?

Ik vind in 'geluid' niks wat met ruisonderdrukking te maken heeft. Staat het in 'geluidseffecten', 'uitvoer', of 'invoer'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:07:
Hallo Blindman : I'm feeling kinda blind here... om welk vinkje gaat het juist?

Ik vind in 'geluid' niks wat met ruisonderdrukking te maken heeft. Staat het in 'geluidseffecten', 'uitvoer', of 'invoer'?
Plaatje is van google maar onder het rode vierkant staat: use ambient noise reduction.
Als dat vinkje nu aanstaat kan je die eens uitvinken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2010/06/disable-microphone-mac.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Axewi :
Het zal met caching te maken hebben want inderdaad , de eerste keer opstarten en afsluiten kost elk een kleine 10 sec. Maar opnieuw opstarten en ook afsluiten gaat stukken sneller. Dan spreek ik over telkens 2 sec.

Wat de specs betreft, is dit genoeg ?

Macintosh HD:

Beschikbaar: 462,34 GB (462.337.335.296 bytes)
Capaciteit: 1,03 TB (1.025.980.497.920 bytes)
Activeringspunt: /
Bestandssysteem: HFS+ met journaling
Beschrijfbaar: Ja
Negeer eigendomsrechten: Nee
BSD-naam: disk2
Volume-UUID: B1E02F50-6EB8-38E2-BF59-8E94935746FC
Logisch volume:
Omkeerbaar: Nee
Gecodeerd: Nee
LV UUID: E0F67123-D39A-4BF4-850D-0C312C961534
Logische volumegroep:
Naam: Macintosh HD
Grootte: 1,03 TB (1.026.896.293.888 bytes)
Vrije ruimte: 152 KB (151.552 bytes)
LVG UUID: 8E6FFB13-EF67-4C13-8972-DC1D13E3D17F
Fysieke volumes:
disk0s2:
Apparaatnaam: APPLE SSD SM0032L
Medianaam: APPLE SSD SM0032L Media
Grootte: 27,55 GB (27.551.166.464 bytes)
Type medium: SSD
Protocol: PCI-Express
Intern: Ja
Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
Status: Online
PV UUID: 7060F7BF-6D6F-4474-9435-BB2D4B54AEEC
disk1s2:
Apparaatnaam: APPLE HDD ST1000DM003
Medianaam: APPLE HDD ST1000DM003 Media
Grootte: 999,35 GB (999.345.127.424 bytes)
Type medium: Rotationeel
Protocol: SATA
Intern: Ja
Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
Status: Online
S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
PV UUID: 0636FDAF-E85A-428C-83AE-7A987985882C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34

3DDude

I void warranty's

Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:44:
1 of 2TB, die 1TB heeft hele kleine SSD-cache in de 2TB is het 128GB... ;)
Een iMac met 1 TB Fusion Drive heeft in de praktijk slechts 32 GB aan SSD-opslag, ontdekte Apple-nieuwssite tidBITS. Daarnaast is er een gewone harde schijf van 1 TB. Dat is overigens wel een verbetering ten opzichte van eerdere iMac-modellen, die slechts 24 GB flashgeheugen aan boord hadden.

Opvallend is wel dat Apple bij iMac-modellen voorzien met 32 GB of meer werkgeheugen een Fusion Drive met 2 TB of meer adviseert. Die beschikt over 128 GB SSD-opslag, vergelijkbaar met de MacBook Air. Een andere optie die Apple voorstelt is volledige SSD-opslag.
https://www.iculture.nl/n...on-drive-1tb-ssd-nadelen/

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 04-05-2018 14:19 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
Grote kans dat de HDD niet de snelheid geeft die je verwacht. Een traditionele HDD mist een hoop snelheid ten opzichte van een SSD. Ze zijn trager, ze moeten namelijk mechanisch de bestanden op de platters zoeken, en dat duurt iets langer dan met een SSD aangezien deze de bestanden direct kan vinden.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:44:
Ik heb enkele maanden terug een nieuwe iMac gekocht, niet de Pro, maar het vorig model.
Er vallen mij twee dingen op. Programma's starten vaak traag op, terwijl je met een computer van dit kaliber (en prijs) toch mag verwachten dat dit 'snap-on' gebeurd.

Ben ik hierin de enige (traagheid en/of micro) of kunnen anderen me hierin volgen.
Indien niet heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om naar apple of de winkel van aankoop te stappen.

V
Waarom is je keuze een iMac, met wat heb je vergeleken om deze te kiezen ?
Welke iMAC heb je gekocht ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
@Axewi
Ik heb de mogelijkheid van ruisonderdrukking niet staan.
Mijn OS versie is High Sierra versie 10,13,4

[ Voor 25% gewijzigd door Veance op 04-05-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Traagheid is inderdaad te wijten aan de Fusion Drive. macOS is met name sinds de uitvinding van APFS met Sierra (10.12) gebouwd voor SSD's en niet meer voor de ouderwetse harddisk. Als applicaties vervolgens ook een SSD gaan verwachten dan kan je er vergif op innemen dat je even moet wachten op sommige handelingen. Dat is nou eenmaal inherent aan het verhaal.

Hoewel het mosterd na de maaltijd is, ben je altijd het beste af door een SSD upgrade te bestellen bij de aankoop van een iMac. Heb je meer opslag nodig? Neem dan een NAS of een externe HDD erbij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 22:00

Kek

3flix

Wat mij opvalt is dat jou harde schijf volledig vol lijkt te zijn:

[quote]
Naam: Macintosh HD
Grootte: 1,03 TB (1.026.896.293.888 bytes)
Vrije ruimte: 152 KB (151.552 bytes)
[/quote]

daar gaat elke computer traag van worden...

Dus misschien daar eens naar kijken..?

Edit, nvm, ik had verkeerd gekeken.

Je kan ook eens met Apple zelf bellen..

[ Voor 10% gewijzigd door Kek op 04-05-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:25:
@Axewi
Hmm, kan zijn dat het verplaatst is of veranderd is met een update? Het plaatje is immers van google geplukt. Ik ben op het moment niet in de buurt van mijn macbook dus ik kan niet direct kijken voor je, misschien dat iemand anders hier kan kijken?

Wat betreft de traagheid heb je (helaas) je antwoord, misschien is het achteraf nog te upgraden alleen moet je wel rekening houden met je garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34

3DDude

I void warranty's

nelizmastr schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:32:
Traagheid is inderdaad te wijten aan de Fusion Drive. macOS is met name sinds de uitvinding van APFS met Sierra (10.12) gebouwd voor SSD's en niet meer voor de ouderwetse harddisk. Als applicaties vervolgens ook een SSD gaan verwachten dan kan je er vergif op innemen dat je even moet wachten op sommige handelingen. Dat is nou eenmaal inherent aan het verhaal.

Hoewel het mosterd na de maaltijd is, ben je altijd het beste af door een SSD upgrade te bestellen bij de aankoop van een iMac. Heb je meer opslag nodig? Neem dan een NAS of een externe HDD erbij.
Met een Fusion drive is niks mis, moet je alleen wel de juiste kiezen. Zoals ik eerder al zei die 1TB heeft een 32GB SSD, die van 2TB een 128GB SSD. Op die 2TB kan heel mac os x op de SSD gezet worden met nog wat ruimte over als swap.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt gewoon een configuratie draaien die niet heel snel is. En ja, je kan nog steeds voor veel geld een computer kopen die je zo kan configureren dat hij niet heel snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

3DDude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:37:
[...]

Met een Fusion drive is niks mis, moet je alleen wel de juiste kiezen. Zoals ik eerder al zei die 1TB heeft een 32GB SSD, die van 2TB een 128GB SSD. Op die 2TB kan heel mac os x op de SSD gezet worden met nog wat ruimte over als swap.
Klopt. Voorheen had de 1TB nog 64GB wat op zich ook voldoende was voor de meeste gebruikers, maar nu moet je verplicht naar de 2TB als je de SSD te duur vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Thanks allemaal for the info. Ik ga iig kijken voor een upgrade. Wil graag ook Ableton live met verschillende vst's kunnen draaien hierop voor opnames ed. Of kan ik beter ook RAM geheugen vergroten? Nu, 2 x 4 GB.

Kostprijs van SSD lijkt me toch niet zo groot? Of moet ik me omwille van Apple een specifiek model aanschaffen?

[ Voor 29% gewijzigd door Veance op 04-05-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
@johnkeates wat bedoel je net met configuratie? Een hardwareconfiguratie dan? De HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:53:
@johnkeates wat bedoel je net met configuratie? Een hardwareconfiguratie dan? De HDD?
Met configuratie wordt de hele iMac bedoeld en de componenten waar deze uit bestaat. Er is immers niet maar één model iMac. Je kan kiezen voor snellere processoren, snellere videokaarten en snellere opslag (en meer geheugen). Samen maken deze componenten de configuratie van je iMac.

Je kan overigens niet zomaar zelf aan deze iMacs sleutelen. Je zal voor een upgrade naar Apple moeten en je daar laten informeren over de mogelijkheden. Anders vervalt de garantie (en het is geen kwestie van een schroevendraaiertje en klaar..)

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 04-05-2018 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titel aangepast zodat het iets minder flamed ;)
@Veance zou je de 'wijzig' knop willen gebruiken als je iets wilt toevoegen en als laatste hebt gereageerd (zoals ook in de waarschuwing staat).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

De SSD upgraden zal niet zomaar lukken, dit zal Apple zelf voor je moeten doen, als ze dit al willen, en reken op de de hoofdprijs, 500+ incl inbouwen. Ik heb het gevoel dat je zonder vooraf in te lezen het goedkoopste model hebt gekocht. Misschien kan je de volledige specs even posten, dus processor memory ed.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Of je koop een externe SSD (usb-c aka. thunderbold 3) en zet daar de programma's op..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online

Het upgrade van de SSD in het model Mac dat je (denk ik) hebt is niet zo makkelijk, sterker nog, niet bijster slim om te doen. Het scherm zit vastgelijmd en het opnieuw zelf vast lijmen krijg je nooit zo mooi voor elkaar.

Wat je kunt doen is een externe SSD kopen (bij voorkeur een Thunderbolt variant) en hier heel het OS inclusief applicaties op installeren en de interne harde schijf lekker voor extra opslag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Oke. En kan ik dan de harde schijf van in mijn mac nog als extra gebruiken of net niet?
Waarschijnlijk heeft Apple ergens een tutorial staan over hoe een image maken van je hdd en overzetten op een externe SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:10:
Oke. En kan ik dan de harde schijf van in mijn mac nog als extra gebruiken of net niet?
Waarschijnlijk heeft Apple ergens een tutorial staan over hoe een image maken van je hdd en overzetten op een externe SSD?
Die kun je nog als extra opslag gebruiken ja. Ik denk dat Apple daar geen handleiding voor heeft. Ik gebruik altijd CloneZilla. Dit kun je op een USB zetten en een letterlijke kopie van schijf naar schijf doen. Er zijn genoeg filmpjes en uitleg te vinden op internet hoe CloneZilla werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Bedankt iedereen !

Zou deze een geschikte ssd zijn voor mijn Mac?

https://www.apple.com/sho...%3D3783%252B30a8%252B47f6

Of weet iemand een beter model?

[ Voor 79% gewijzigd door Veance op 07-07-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Veance schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:03:
Bedankt iedereen !

Zou deze een geschikte ssd zijn voor mijn Mac?

https://www.apple.com/sho...%3D3783%252B30a8%252B47f6

Of weet iemand een beter model?
Ja, die is compatible, maar dat is geen SSD, maar een reguliere HDD (in RAID). Je kunt beter in de Pricewatch kijken naar een externe SSD met geschikte aansluiting. Je hoeft geen speciale Mac-versie te kopen, zolang ie maar de juiste aansluiting heeft. Je kunt 'm zelf formatteren naar APFS.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Ik hoop dan dat je wel het geheugen en de SSD gemakkelijk kan aanpassen. Sommige (instap)modellen daar is het geheugen vastgesoldeerd en kun je er ook niet meer bij.

In jouw geval zal een SSD al een wereld van verschil zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Veance schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:25:
@Axewi
10.13.5 en ik heb die optie wel staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CwCASR0kv2qDa7LCGBwLHxTE/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Mijn OS versie geupgrade naar versie 10.13.6 en zelfs daar heb ik dat niet staan.
Ugh...

Na wat verder zoeken kwam ik op de info dat indien in de hulpprogramma's bij de "audio/midi-configuratie"
de ingebouwde micro als 4 kanaals in gesteld is, deze optie van ruisonderdrukking niet beshikbaar is. Maar ik heb zelfs niet de mogelijkheid tot 4 kanaals instelling.

[ Voor 60% gewijzigd door Veance op 04-08-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Gelukkig hebben de iMacs allemaal Thunderbolt 3, niet zo snel als de interne SSD maar wel sneller dan oudere interne SSD's. Laat staan een zwierend stuk roest. Geen interne SSD gebruiken op een Mac is wel zonde aangezien die echt retesnel zijn.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
kan ik eigenlijk ook ergens aan apple zelf een vraag stellen over mijn imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker kan dat. https://support.apple.com

Voor vragen over je Mac zonder dat je AppleCare hebt aangeschaft heb je tot 90 dagen na aankoop recht op telefonische ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:39
> dit zal Apple zelf voor je moeten doen

Er zijn zat bedrijven dit dit voor je doen , ook met garantie en aan huis .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
is het mogelijk dat deze traagheid oorzaak geeft aan het vaak wegvallen van mijn bluetooth-verbinding op muis en toetsenbord?
Of heeft dat met mijn ram-geheugen te maken? Er zijn nu 2 slots met 2 x 4GB aangesloten. Waarschijnlijk kan per slot 16Gb aansluiten?

[ Voor 35% gewijzigd door Veance op 25-11-2018 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Veance schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:21:
is het mogelijk dat deze traagheid oorzaak geeft aan het vaak wegvallen van mijn bluetooth-verbinding op muis en toetsenbord?
Of heeft dat met mijn ram-geheugen te maken? Er zijn nu 2 slots met 2 x 4GB aangesloten. Waarschijnlijk kan per slot 16Gb aansluiten?
8GB RAM is echt wel voldoende, Bluetooth problemen hebben een heel andere oorzaak doorgaans. Ik zou hier even een nieuw topic voor openen! (y)

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Ik heb een samsung SSD T5 van 1Tb aangekocht. Deze gewist via schijfhulpprogramma > Wis > MAC OS uitgebreid (journaled en Hoofdletters). Daarna een clone van mijn harde schijf gemaakt via de gratis software van SuperDuper. > Copy Macintosh HDD naar Samsung SSD T5(wel achteraf een andere naam gekozen) > backup - all files.

Daarna her opgestart voor de zekerheid. Nog eens mijn ssd gecheckt met schijf-EHBO (schijfhulpprogramma)
en alles zag er goed uit.

Daarna heb ik 2 mogelijkheden onderzocht :

via systeemvoorkeuren/ opstartschijf mijn nieuwe ssd aanduiden als schijf waarmee ik (voortaan) wil opstarten maar daar staat enkel mijn huidige HDD.

heropstarten met 'CMD-R' ingedrukt lukt niet. Hij start gewoon op. Opstarten met 'option' lukt wel maar ook hier niet de mogelijkheid om de nieuwe SSD T5 te kiezen.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Na een tweede keer wissen en opnieuw clonen met superduper kon ik wel via option her opstarten en mijn SSD T5 kiezen. De mac is ondertussen opgestart(ik kon dit inderdaad sneller ingeven dan verwacht) maar in 'opstartschijf' kan ik deze nog altijd niet zien staan.

Naar ik verneem moet ik in systeemvoorkeuren/opstartschijf de schijf kiezen waarmee ik permanent wil opstarten? En daarna kan ik dan die interne harde schijf wissen en gebruiken als extra opslagruimte?

[ Voor 21% gewijzigd door Veance op 21-12-2018 13:43 . Reden: hernieuwde poging bracht beterschap ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
Ik heb dezelfde stappen doorlopen alleen ander programma gebruikt voor het clonen, omdat de cloon ook moet kunnen opstarten.
Niet alle kloon programma's kunnen dat blijkbaar even goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
@MadMax12 dus het clonen is bij mij niet goed gelukt?

welke software gebruikte jij dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Veance op 23-12-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:24
Carbon Copy Cloner
  • Bootable Backups
  • Clone Recovery HD

[ Voor 7% gewijzigd door sonderpa op 23-12-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
@Veance Ik heb Carbon Copy Cloner gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
net carbon copy cloner gebruikt. zelfde verhaal.
In instellingen/opstartschijf is mijn samsung ssd T5 niet zichtbaar als keuze.
Ik had de externe ssd geformateerd met als structuur Mac Os uitgebreid. De structuur van de originele HDD is APFS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Is het niet gewoon makkelijker om gewoon schoon te installeren en dan je data over te zetten mbv migratie assistent?

Dus mohave installer downloaden uit Mac app Store, ssd wissen, mohave installeren op ssd, dan vanuit het setup menu kiezen voor data migreren van oude mac, interne schijf kiezen, en klaar?

Ik heb nooit echt goede ervaringen gehad met disk cloning software, juist om dit soort redenen. Zeker bij high sierra en mohave zit er geloof ik een bepaalde firmware partitie achtig iets die niet goed meekomt met clonen. Als je het via deze manier doet regelt de installer het en zou het goed moeten komen.

Edit: zie dit bijvoorbeeld: https://apple.stackexchan...issing-firmware-partition

[ Voor 10% gewijzigd door dragon4ce op 26-12-2018 23:50 ]

Omdat het kan.

Pagina: 1