Toon posts:

Compileren (java) wil niet lukken.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.637 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Ik wil zelfstandig Java leren en stuit al heel snel op een probleem.
Uit een aantal keer googlen begrijp ik dat het probleem in het PATH ligt maar na veel video's en uitleg wil het nog steeds niet lukken.

Weet iemand precies hoe ik PATH correct moet instellen?

Aangezien vorig topic is gesloten wil ik toch even op deze manier hulp vragen. Excuses voor het gebrek aan info, dit had te maken met gebrek aan tijd.

Ik krijg mijn HelloWorld dus niet gecompileerd ondanks alle pogingen.

Het rare is dat ik in de cmd wel javac kan runnen en bij javac -version krijg netjes de versie te zien.

Als ik javac -d bin src/HelloWorld.java ingeef dan krijg ik,

javac: file not found: src\HelloWorld.java

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hoe ziet je directory structuur eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij gebruikersvariabelen, JAVA_HOME met als waarde C:\Program Files\Java\jdk

"" "" , Path met als waarde C:\Program Files\Java\jdk\bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dit heeft niks met het PATH te maken. Hij kan src\HelloWorlf.java niet vinden. Maar dat heeft niks met het PATH te maken. Je krijgt nota bene een foutmelding van javac dus het probleem kan nooit zijn dat javac niet gevonden wordt.

Je zult de opdracht moeten geven met als actieve directory de directory waarin die src directory staat.

[ Voor 19% gewijzigd door downtime op 04-05-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:40:
Dit heeft niks met het PATH te maken. Hij kan src\HelloWorlf.java niet vinden. Maar dat heeft niks met het PATH te maken. Je krijgt nota bene een foutmelding van javac dus het probleem kan nooit zijn dat javac niet gevonden wordt.

Je zult de opdracht moeten geven met als actieve directory de directory waarin die src directory staat.
Dit. Mijn vraag was overduidelijk te onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een totale beginner, moet ik nu in de cmd ingeven waar de src instaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:31

_Erikje_

Tweaker in Spanje

installeer Eclipse, dat is een IDE. Die al dit soort onbenullige dingen voor je doet... Je leert niets van het aanroepen van javac via de console..

https://eclipse.org/downloads/

Maak een project aan met jouw Java bestand. En dan kan je op Run drukken en je programma zal starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Niet online
_Erikje_ schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:56:
installeer Eclipse, dat is een IDE. Die al dit soort onbenullige dingen voor je doet... Je leert niets van het aanroepen van javac via de console..

https://eclipse.org/downloads/

Maak een project aan met jouw Java bestand. En dan kan je op Run drukken en je programma zal starten!
Ja, dat kan. Als je dan iets geavanceerders wilt doen later, ben je de sjaak, want dan heb je geen idee wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:53:
Ik ben een totale beginner, moet ik nu in de cmd ingeven waar de src instaat?
Laten we even aannemen dat jouw source in D:\Java\src staat. Dan open je een command prompt. Die start standaard in C:\Windows\System32. Je type CD /d d:\Java in. En dan voer je die Javac opdracht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:31

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Hoezo? Het maakt het juist! makkelijker omdat je niet over de details hoeft na te denken. Het beginnen met Java is al best lastig, als je IDE het bouwen voor je opneemt, is dat heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00

Flapmo

and back is gigi!

Devilly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:00:
[...]

Ja, dat kan. Als je dan iets geavanceerders wilt doen later, ben je de sjaak, want dan heb je geen idee wat je aan het doen bent.
Dat valt wel mee. Werken met een IDE is de standaard. Je kan, indien nodig, altijd nog leren wat de IDE precies doet maar de meesten zullen dit niet nodig hebben. Ligt er maar net aan of je verantwoordelijk wordt voor het build proces bij je latere job en/of ooit zonder IDE moet compileren (Docker, remote hosts, etc). Tzt kan je het dan mooi leren.

Dat gezegd hebbende is de huidige foutmelding wel erg triviaal en zou moeten worden kunnen opgelost door elke beginner. Je geeft een commando met een relatief path en na resolven van dat path kan het bestand niet gevonden worden.

Run is:
code:
1
2
3
$ cd c:\path\to\source\dir  #zou een src/ directory moeten bevatten met je HelloWorld.java

$ javac -d bin src/HelloWorld.java

[ Voor 10% gewijzigd door Flapmo op 04-05-2018 13:20 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilly
  • Niet online
Flapmo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Ligt er maar net aan of je verantwoordelijk wordt voor het build proces bij je latere job en/of ooit zonder IDE moet compileren (Docker, remote hosts, etc). Tzt kan je het dan mooi leren.
Het lijkt mij kennis die je in de basis gewoon hoort te hebben. Meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Devilly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:02:
[...]

Het lijkt mij kennis die je in de basis gewoon hoort te hebben. Meningen verschillen.
Ach, vroeger moest men assembly kennen. Zelfs ik heb het nog gehad in mijn studiejaren. Is het nodig om een high level language te begrijpen? Deels, het helpt je bepaalde problemen te snappen. Is het nodig voor dagelijks gebruik? Niet echt.

Voor mij valt het kennen van de cli in hetzelfde straatje. Afgezien van deze vraag, die wel weg basic is, ben ik van mening dat niet ieder persoon meer alle ins en outs (compiler flags en parameters) hoeft te kennen. Daarvoor heb je IDEs en solutions die je ook via command line kan compileren overigens (met settings in je project files).

Maar zoals je zegt, meningen verschillen. Dat is goed, kunnen we met problemen bij mensen als jij terecht :).

[ Voor 6% gewijzigd door Flapmo op 04-05-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de moeite.

Ik krijg bij de gegeven codes nu deze melding,

Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flapmo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Dat valt wel mee. Werken met een IDE is de standaard. Je kan, indien nodig, altijd nog leren wat de IDE precies doet maar de meesten zullen dit niet nodig hebben. Ligt er maar net aan of je verantwoordelijk wordt voor het build proces bij je latere job en/of ooit zonder IDE moet compileren (Docker, remote hosts, etc). Tzt kan je het dan mooi leren.

Dat gezegd hebbende is de huidige foutmelding wel erg triviaal en zou moeten worden kunnen opgelost door elke beginner. Je geeft een commando met een relatief path en na resolven van dat path kan het bestand niet gevonden worden.

Run is:
code:
1
2
3
$ cd c:\path\to\source\dir  #zou een src/ directory moeten bevatten met je HelloWorld.java

$ javac -d bin src/HelloWorld.java
Dat steekje moest er even bij >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:33

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:48:
Allemaal bedankt voor de moeite.

Ik krijg bij de gegeven codes nu deze melding,

ik kan me vergissen maar werk je aan een of ander supergeheim project waar we zo weinig mogelijk van mogen weten?
want als dat niet het geval is: geef dan tenminste genoeg info zodat we je kunnen helpen 8)7

wat ben je nu precies aan het doen? IDE of commandline? welk commando? welk path? waar staan je files...?

sjeezes :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:53:
[...]

ik kan me vergissen maar werk je aan een of ander supergeheim project waar we zo weinig mogelijk van mogen weten?
want als dat niet het geval is: geef dan tenminste genoeg info zodat we je kunnen helpen 8)7

wat ben je nu precies aan het doen? IDE of commandline? welk commando? welk path? waar staan je files...?

Als je dit draadje even leest dan weet je dat een ander lid duidelijk heeft gemaakt dat het niet aan Path ligt.

Ik snap niet waarom sommige mensen op deze manier moeten reageren.

Ik heb dus de door
[...]

[...]

Als je de andere reactie even leest zie je precies wat er aan de hand is. Andere leden hebben al reacties geplaatst.

Ik snap niet waarom sommige mensen zo moeten reageren.

Je kan nu gewoon lezen wat het probleem is en wat er niet lukt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:24
In welke directory sta je in de terminal (cmd) op het moment dat je javac uitvoert?
In welke directory staat src?
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:20:
[...]
Als je dit draadje even leest dan weet je dat een ander lid duidelijk heeft gemaakt dat het niet aan Path ligt.
Het heeft niet met de PATH environment variabele te maken, maar wel met het huidige path vanwaar je javac aanroept.

[ Voor 60% gewijzigd door Josk79 op 04-05-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Reptile209

- gers -

[...]

Als je de andere reactie even leest zie je precies wat er aan de hand is. Andere leden hebben al reacties geplaatst.

Wij kunnen niet raden wat je nu precies hebt ingevoerd. Copy je terminal text eens en plaats dat hier (tussen [cmd] tags). Want als het allemaal zo duidelijk is als jij beweert, dan had je je eigen probleem al opgelost :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 16:33

Kheos

FP ProMod
[...]

Ik snap niet waarom sommige mensen op deze manier moeten reageren.

Ik heb dus de door
[...]

[...]

ik heb nergens path variable gezegd. ik heb het inderdaad over het pad dat 'iets' niet vindt.

ik snap niet dat somsmige mensen een probleem plempen en er dan een sport van maken om 0 info te geven waardoor we zouden kunnen helpen.

jij probeert iets, men geeft allemaal tips, en jij reageert met

"Ik krijg bij de gegeven codes nu deze melding,

"
hoe kunnen wij dan ruiken welke van die tips jij hebt overgenomen en welk niet?
ik ga er van uit dat je 'iets' veranders hebt want je geeft iets andere vage info, maar ik heb geen flauw idee wat jij veranderd hebt. en als ik ff rondlees in dit topic ben ik echt niet de enige.

merk trouwens op dat je geeneen van mijn vragen hebt beantwoord, maar er wel vanuit gaat dat ik precies moet weten wat er aan de hand is.
wel, nee dus. anders zou ik die vragen niet stellen. en nee, ik kan niet gewoon lezen wat het probleem is en wat er niet luk want je geeft dus geen info.
begin al eens met op mijn vragen te antwoorden. als het zo makkelijk is om te vinden en het hier allemaal al staat kun je jouw antwoorden gewoon copy pasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Oké nu ga ik een wilde gok doen. Vorige keer stond je in de installatie directory van Java (bijvoorbeeld c:\java\bin) en riep daar javac aan. Java werd gevonden omdat je in de bin dir stond van java, niet omdat je PATH variabele goed stond.

Nu sta je in de src directory en kan hij java niet meer vinden. Je OS geeft een Nederlandse foutmelding omdat je OS in NL staat ingesteld en meldt dat java gewoon niet gevonden kan worden. Geen machine bij de hand, geen idee of dit de reactie is van een niet gevonden commando. Gokje. Je eerder reactie lijkt dit goed te staan maar Toch even dubbelchecken.

1. Print je PATH environment variabele is en zet die hier is neer. (of run in die nieuwe directory waar je staat is java —version, werkt dat nog?)
2. Zet is een screenshot van je terminal hier nadat je het commando hebt aangeroepen. Een screenshot zodat we zien in welke directory je zit etc.

P.s. Ja dat steekje moest, er bestaat Google. Je gaat voor lastigere problemen staan in de toekomst en langer moeten zoeken tot je een oplossing vindt ;).
P.p.s. Je geeft inderdaad wat weinig info. Op SO had ik je topic gesloten maar twee keer per jaar wrijf ik is over me hart en help ik een beginner op het rechte pad te komen. We lezen inderdaad wat er niet lukt, maar je geeft niet genoeg info om er zonder extra vragen achter te komen waarom het niet lukt. Daarvoor moeten we een volledig beeld van je huidige situatie weten. Eigenlijk debuggen we gewoon jouw issue vanaf begin zoals we normaal zouden doen. Stap voor stap nagaan tot we de root cause vinden. In onze vrije tijd, dus een beetje respect en geduld in je reacties mag ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Flapmo op 04-05-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denk ik niemand respectloos te woord gestaan hier, mocht dat wel zo zijn overgekomen excuses.

Inhoudelijk, ik kom later vandaag met de gevraagde info.

Bedankt voor jullie moeite allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:24
@Verwijderd, begrijp jij het 'cd'-commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Josk79 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:49:
@Verwijderd, begrijp jij het 'cd'-commando?
Nee eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flapmo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:23:
Oké nu ga ik een wilde gok doen. Vorige keer stond je in de installatie directory van Java (bijvoorbeeld c:\java\bin) en riep daar javac aan. Java werd gevonden omdat je in de bin dir stond van java, niet omdat je PATH variabele goed stond.

Nu sta je in de src directory en kan hij java niet meer vinden. Je OS geeft een Nederlandse foutmelding omdat je OS in NL staat ingesteld en meldt dat java gewoon niet gevonden kan worden. Geen machine bij de hand, geen idee of dit de reactie is van een niet gevonden commando. Gokje. Je eerder reactie lijkt dit goed te staan maar Toch even dubbelchecken.

1. Print je PATH environment variabele is en zet die hier is neer. (of run in die nieuwe directory waar je staat is java —version, werkt dat nog?)
2. Zet is een screenshot van je terminal hier nadat je het commando hebt aangeroepen. Een screenshot zodat we zien in welke directory je zit etc.

P.s. Ja dat steekje moest, er bestaat Google. Je gaat voor lastigere problemen staan in de toekomst en langer moeten zoeken tot je een oplossing vindt ;).
P.p.s. Je geeft inderdaad wat weinig info. Op SO had ik je topic gesloten maar twee keer per jaar wrijf ik is over me hart en help ik een beginner op het rechte pad te komen. We lezen inderdaad wat er niet lukt, maar je geeft niet genoeg info om er zonder extra vragen achter te komen waarom het niet lukt. Daarvoor moeten we een volledig beeld van je huidige situatie weten. Eigenlijk debuggen we gewoon jouw issue vanaf begin zoals we normaal zouden doen. Stap voor stap nagaan tot we de root cause vinden. In onze vrije tijd, dus een beetje respect en geduld in je reacties mag ;).
Die beginners toch he :+

https://s18.postimg.cc/7cjey9o15/printscr1.png

https://s18.postimg.cc/l67rne8xl/printscr2.png

Als ik javac -version run werkt het overigens nog steeds.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 11:38
Een aantal zaken:

1. Ik hoop voor je dat je je path niet volledig hebt overschreven. Volgens mij staan er meer dingen in je path dan alleen Java. Heb je daar de tekst die er al stond weggedaan?

2. Je moet even leren hoe de opdrachtprompt werkt. Ik raad je aan even op YouTube ofzo te kijken hoe je door mappen bladert.

Er staat namelijk:
C:\WINDOWS\System32>

Waar je je commando achter typt. Dit is de huidige map waarin je je bevindt. En in deze map is geen src/Helloworld.java te vinden.

Een aantal tips:
cd ..

Gaat een map omhoog. Doe dit twee keer, zodat je in
C:\>
bent. Open intussen Computer en open de C: schijf. Ga nu mee bladeren met je opdrachtprompt.

Nu doe je
cd users

Je ziet dat je opdrachtprompt naar de map users gaat. Doe dit ook met je verkenner venster mee, en dubbelklik op de map users. Zo zie je hoe het werkt. Nu ga je verder totdat je bij de map terecht ben gekomen waarin je Helloworld.java staat.

cd staat voor Change Directory

Deze informatie moet je eigenlijk wel weten. Alle begin is moeilijk, maar ga eerst even uitzoeken hoe je door mappen navigeert in de CMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xFeverr schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:20:
Een aantal zaken:

1. Ik hoop voor je dat je je path niet volledig hebt overschreven. Volgens mij staan er meer dingen in je path dan alleen Java. Heb je daar de tekst die er al stond weggedaan?

2. Je moet even leren hoe de opdrachtprompt werkt. Ik raad je aan even op YouTube ofzo te kijken hoe je door mappen bladert.

Er staat namelijk:
C:\WINDOWS\System32>

Waar je je commando achter typt. Dit is de huidige map waarin je je bevindt. En in deze map is geen src/Helloworld.java te vinden.

Een aantal tips:
cd ..

Gaat een map omhoog. Doe dit twee keer, zodat je in
C:\>
bent. Open intussen Computer en open de C: schijf. Ga nu mee bladeren met je opdrachtprompt.

Nu doe je
cd users

Je ziet dat je opdrachtprompt naar de map users gaat. Doe dit ook met je verkenner venster mee, en dubbelklik op de map users. Zo zie je hoe het werkt. Nu ga je verder totdat je bij de map terecht ben gekomen waarin je Helloworld.java staat.

cd staat voor Change Directory

Deze informatie moet je eigenlijk wel weten. Alle begin is moeilijk, maar ga eerst even uitzoeken hoe je door mappen navigeert in de CMD
Bedankt voor je reactie.

1. Ik heb als ik mij niet vergis idd path helemaal overgeschreven...

2. Ik mis idd nog iets teveel info, ik ga ermee aan het werk.

Nogmaals THX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Tip: ga via de Windows Verkenner naar de map waar de bestanden staan, en druk in die map op Shift+Rechter Muisknop en kies "Open Commandprompt" of "Open Powershell", dan zit je meteen in de goede map om het commando uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Wat bovenstaande tweakers zeggen, je staat niet in de goede folder. Mijn eerdere
cd c:\path\to\source
Poogde dit te verhelpen maar dat commando had je blijkbaar niet helemaal meegekregen. Je moet dus even kijken waar je HelloWorld.java staat (bv met verkenner) en als dit bijvoorbeeld “C:\Users\Scoop97\Documents” is dan type je in je command window
cd C:\Users\Scoop97\Documents
gevolgd door
javac -d bin HelloWorld.java
. Let op, omdat je nu in de map met HelloWorld.java zit laat je het “src” weg.

P.s. Wat betreft je Path en overschreven valt het mee denk ik. Lastig te zien op me telefoon maar het lijkt er op dat je een User variabele hebt aangemaakt en deze wordt denk ik default toegevoegd aan het systeem variabele path.

//edit
Onee nu zie ik het. In beide heb je dit gedaan. Dat is niet zo handig 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Flapmo op 05-05-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Alternatief, zonder rare console commando's als cd:
Open het context menu in Windows Explorer met SHIFT ingedrukt en klik de aangegeven optie

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mMQ4B7/Screenshot_from_2018_05_05_21_02_19.png

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:29:
[...]

2. Ik mis idd nog iets teveel info, ik ga ermee aan het werk.
Dat lijkt me een goed plan. Het forum is niet bedoeld als helpdesk, maar zo lijk je het wel te willen gebruiken. Een losse java file m.b.v. javac compileren is goed gedocumenteerd en problemen die er bij op kunnen treden zou je zelf moeten kunnen oplossen. Dit is de basis van java en we gaan er eigenlijk hier vanuit dat je dat zelf onder de knie kan krijgen. Dit topic ga ik dan ook sluiten. Mocht je weer tegen een probleem aanlopen dan ken je een nieuw topic openen maar let er dan wel op dat je ook aangeeft wat je zelf al hebt geprobeerd om het probleem op te lossen. MueR linkte de quickstart niet voor niets in je vorige topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 05-05-2018 23:41 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.