Toon posts:

Gigabyte B360M D3H boot geen linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Heb hier nog al een vreemd probleem...
Enkele dagen geleden een kleine build in elkaar gestoken om te gebruiken als NAS met Open Media Vault

Gigabyte B360M D3H met intel core i3 8100 cpu

Ik krijg de Open Media Vault niet geinstalleerd via USB.

Wat heb ik al getest:
- WIN10 usb boot werkt perfect, win10 perfect kunnen installeren
- OMV4 usb boot werkt niet

- Dezelfde USB met OMV4 op in mijn andere pc geplaatst (msi mobo) krijg direct het installatie menu

Dus ik weet het niet meer :-)
Legacy staat aan, fast boot staat uit, secure boot staat uit
BIOS gelfashed naar nieuwste versie F3

Ik ben ten einde raad.

Als test heb ik volgende gedaan:
SSD in mijn andere PC geplaatst, via dezelfde USB-stick hier perfect OMV4 op geinstalleerd en 5 minuutjes gedraaid.

Die SSD terug in de server geplaatst, maar hij vind niets om van te booten

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 12:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Al een andere Linux geprobeerd? Ubuntu oid? Nieuwe stick maken met Rufus, UEFI en MBR?

Zomaar wat ideetjes.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al zoveel geprobeerd...

Heb net Debian9 live op stick geinstalleerd en die start wel onmiddellijk op. Maar als ik hem installeer op de hdd om daarvan te booten dan lukt het precies niet.

Heb al zo veel gedaan ondertussen dat ik het niet meer weet :D Maar heb al Rufus en alle andere programma's gebruikt die ik online tegenkwam.

De stick werkt wel perfect in mijn andere pc, dus daar zal het niet aan liggen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:08:
Ik heb al zoveel geprobeerd...

Heb net Debian9 live op stick geinstalleerd en die start wel onmiddellijk op. Maar als ik hem installeer op de hdd om daarvan te booten dan lukt het precies niet.

Heb al zo veel gedaan ondertussen dat ik het niet meer weet :D Maar heb al Rufus en alle andere programma's gebruikt die ik online tegenkwam.

De stick werkt wel perfect in mijn andere pc, dus daar zal het niet aan liggen denk ik dan.
Bios naar factory defaults? Krijg je wel een melding van Grub of helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krijg helemaal niets!

Heb er nu wel succesvol Debian9 op gekregen, dus kan eventueel Openmediavault daar boven op draaien dan.

Maar Debian vond mijn Ethernet drivers niet, in windows trouwens ook niet, maar daar kon ik ze makkelijk installeren via de website van Gigabyte.

Hoe krijg ik de ethernet drivers geinstalleerd op linux voor mijn moederbord? Gigabyte B360M D3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Cyphax

Moderator LNX
Wat zegt
lspci
over de netwerkchip?
Volgens de specs zou het een WG-I219V kunnen zijn. Hier staan in dat geval wat stappen die je kunt proberen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit krijg ik als resultaat bij lspci

https://imgur.com/a/6WIZ6R6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een halve dag zitten zoeken en drivers op usb zetten en proberen te installeren op de Debian box

Zonder resultaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:20:
Een halve dag zitten zoeken en drivers op usb zetten en proberen te installeren op de Debian box

Zonder resultaat :(
Wat voor type Nic is het precies? Weet je dat? Krijg je errors? Wat wil er niet precies?

[ Voor 6% gewijzigd door Sandor_Clegane op 04-05-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik te weten komen welke NIC het juist is ?
Dit is het moederbord: Gigabyte B360M D3H

Tijdens de installatie meldde debian dat hij hiervoor geen drivers heeft, dus ik moet ze nu gaan vinden hé...

Ofwel krijg ik errors dat het niet voor de juiste kernel is, ofwel toegang tot bepaalde mappen die niet lukt ofzo (ook met sudo)

Maarja ik weet niet zeker als ik de juiste heb en hoe ik ze dan moet installeren :p ik doe maar wat :/

Snap gewoon niet dat ik Debian kan installeren vanaf usb, maar OMV niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:34:
Hoe kan ik te weten komen welke NIC het juist is ?
Dit is het moederbord: Gigabyte B360M D3H

Tijdens de installatie meldde debian dat hij hiervoor geen drivers heeft, dus ik moet ze nu gaan vinden hé...

Ofwel krijg ik errors dat het niet voor de juiste kernel is, ofwel toegang tot bepaalde mappen die niet lukt ofzo (ook met sudo)

Maarja ik weet niet zeker als ik de juiste heb en hoe ik ze dan moet installeren :p ik doe maar wat :/

Snap gewoon niet dat ik Debian kan installeren vanaf usb, maar OMV niet...
Lees net dit: https://www.wilderssecuri...s/new-mb-and-mint.403348/

Probeer KUbuntu eens of Ubuntu 18.

[ Voor 73% gewijzigd door Sandor_Clegane op 04-05-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok.

Maar Openmediavault is gebasseerd op debian ;-(

Zal morgen eens testen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ze kunnen met de kernel alsnog het een en ander aanpassen en andere zaken anders compileren, andere flags meegeven en andere pakketten standaard installeren waardoor nou net dat ene stukje toch niet werkt wat bij standaard Debian wel werkt. Let ook op welke versie en tijd je OMV release is gebaseerd. Als de installatie gebruik maakt van Debian Stable, maar voordat de huidige Buster uit kwam, dan zit je met oudere versies te werken en is het logisch dat het niet werkt. Een zo ook als het om de eerste uitgave van Buster gaat, ipv de huidige met nieuwer kernel updates voor Coffeelake.

Voor het achterhalen van welke 'driver' je nodig hebt, moet je het systeemlog nakijken. Meestal staat het in /var/log/messages. En wat je eigenlijk nodig hebt is geen driver, maar de non-free firmware voor de NIC.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :-) In de bios zaten nog verborgen settings voor Legacy! En ivm de netwerkadapter ben ik naar de winkel een USB ethernet adapter gaan halen. Toen ik alles geinstalleerd had ermee had hij automatisch de ethernet adapter van het moederbord geinstalleerd blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je net zo goed je mobiel via usb tethering kunnen gebruiken, ipv een USB ethernet kopen. Overigens zou de installer moeten aangeven welk package je moet hebben voor de firmware van de netwerkkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het gelukt met de usb ethernet en hij heeft dan ook de onboard ethernet adapter gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:53:
Had je net zo goed je mobiel via usb tethering kunnen gebruiken, ipv een USB ethernet kopen. Overigens zou de installer moeten aangeven welk package je moet hebben voor de firmware van de netwerkkaart.
Ik heb hetzelfde probleem voor een Debian installatie met een B360M D3H moederbord. Ik heb een net install USB key gemaakt voor Debian en ik kom niet voorbij het menu waar ik de netwerkdriver moet kiezen.

Ik heb USB tethering geprobeerd te gebruiken, maar dat werkt ook niet. (Hotspot aan, USB kabel inpluggen.) Zelfs terwijl er een iPhone USB netwerk driver te selecteren is uit het lijstje. Advies hoe dit werkend te krijgen is welkom :)?

Welke USB ethernetkaart heb je gekocht? Ik heb geen zin om met een tweede kaart te zitten die niet werkt.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 02:39:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem voor een Debian installatie met een B360M D3H moederbord. Ik heb een net install USB key gemaakt voor Debian en ik kom niet voorbij het menu waar ik de netwerkdriver moet kiezen.
Als je het allemaal niet precies weet, kan je naar een andere TTY tijdens installatie en zo je NIC achterhalen. TTY1 is de installatie, 2 en 3 zijn gewoon consoles waar je dus wat kan doen en TTY4 laat alles zien wat er tijdens de installatie gebeurt. Daar zou dus ook moeten staan welke NIC er is gevonden en welk package je nodig hebt. Maar dat zie je op de website van je moederbord ook gewoon bij Specificaties.

Daarnaast, als je iets verder zoekt op de Debian website, vind je ook een netinstall met proprietary drivers meegeleverd. Dan hoef je niet verder te zoeken.
Ik heb USB tethering geprobeerd te gebruiken, maar dat werkt ook niet. (Hotspot aan, USB kabel inpluggen.) Zelfs terwijl er een iPhone USB netwerk driver te selecteren is uit het lijstje. Advies hoe dit werkend te krijgen is welkom :)?
Hotspot is via wifi, niet via USB kabel. Voor Android moet je 'm eerst met USB kabel verbinden, dan in de instellingen bij Tethering kan je opgeven dat je via USB wilt tetheren.
Hoe het met iPhone zit, geen idee, dat zal je mbv Google wel kunnen vinden.
Welke USB ethernetkaart heb je gekocht? Ik heb geen zin om met een tweede kaart te zitten die niet werkt.
Dat je NIC op je moederbord niet werkt als alles is geïnstalleerd is een kleine kans, dus als je zo'n USB ding koopt, zal je die uiteindelijk over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Bedankt, ik heb de testing net install gebruikt. Deze herkende de nic wel. Mijn probleem was dat ik mijn oude moederbord et c. al uit mijn kast had gehaald, en geen andere manier had om een nieuwe bootable USB te maken. Oude moederbord weer teruggezet en ik kon de testing net-install maken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Verwijderd, was het alleen het vervangen van je moederbord? Waarom dan een nieuwe installatie? Je had je oude zo mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:10:
@Verwijderd, was het alleen het vervangen van je moederbord? Waarom dan een nieuwe installatie? Je had je oude zo mee kunnen nemen.
Het was een algehele upgrade. De HDs begonnen kuren te vertonen, en de processor begon wat te verouderen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:10:
Soms is het ook weleens fijn om opnieuw te beginnen. Ook bij Linux :)

Ik ben dan ook begonnen Docker te onderzoeken, want mijn installaties vervuilen nogal eens (even dit proberen, dan weer dat).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1