Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Double boot met XMP na installatie Gskill RAM modules

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 07:13
Beste medetweakers,

Gisteren ben ik mijn oude RAM vervangen voor een nieuwe set. Het gaat om Gskill trident Z RGB 32GB (2x 16GB) 3600Mhz CL17.

Omdat de fabrikant het gebruik van XMP ondersteunt heb ik daar ook gebruik van gemaakt. Dit werkte na een BIOS update. Tot dusver dus geen probleem. Systeem is zover ik tot nu toe heb kunnen merken ook gewoon stabiel. CPU-Z registreert 1800Mhz, dus in dual channel x2 is dat 3600Mhz.

Mijn probleem doet zich echter voor bij een Cold boot. Als het systeem volledig uit is geweest en daarna wordt ingeschakeld, is er sprake van een double boot. Het systeem gaat circa 2 seconden aan om vervolgens weer even uit te gaan en na 2/3 seconden door te starten.
Hierna post alles zoals het hoort en kom ik netjes in Windows. Mobo geeft code 'AO'.

Toch maak ik me hier een beetje zorgen over. Hoort dit zo? Heeft dit op termijn geen effect op mijn onderdelen? En is er wellicht een manier om hier vanaf te komen?

Hier mijn specs:

i7 8700k (stock speed)
Corsair Hydro H115i
Asus ROG Maximus X code
Asus ROG Strix GTX1080ti OC
32GB (2x16GB) Gskill trident Z RGB 3600Mhz CL17
Corsair RM850x
Samsung 850evo 250GB (root)
Samsung 850evo 500GB

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt.

Grt Gerder

Alle reacties

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik zie dat code A0 (geen O dus) betekent dat de BIOS de controle overlaat aan het OS.
''A0 is the code where the system passes control from the BIOS to the operating system. It's the sign of a successful boot.'' http://www.overclockers.c...code-with-new-motherboard

Heb je al geprobeerd om je BIOS te resetten (batterij eruit, 5 minuten wachten, batterij er weer in.)

Edit: heb op een ander forum een topic gevonden waar een beetje hetzelfde wordt beschreven (ook iets met XMP profielen...): https://rog.asus.com/foru...er-3-second-then-power-on. Op de derde pagina (laatste bericht) wordt er iets gezegd over ''disable Erp Ready in bios'' en wordt er daarvoor ook iets gezegd: ''Completely normal. The controllers need a double restart to fully initialize when booting after power has been removed.''

Heb geen idee of het uberhaupt iets met jouw setup te maken heeft, maar het lijkt er na mijn inziens wel op...

[ Voor 45% gewijzigd door d22wth op 04-05-2018 01:48 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Gerder
De codering op het mobo heeft geen mogelijkheid om verschil te tonen tussen AO of A0. Ik had de betekenis inderdaad ook gevonden. Aangezien ik op het moment van de code stabiel in Windows zit, ga ik er vanuit dat het wel goed zit.

Dat het normaal zou zijn lees ik inderdaad ook veel. Maar aan de andere kant las ik laatst ook een stukje dat het misschien effect zou kunnen hebben op storage devices.

Ik denk persoonlijk dat de batterij verwijderen weinig zin heeft een ik wil dat dan ook zo lang mogelijk uitstellen. Het bord is net een maand oud en werkt verder prima.

Ik zal vanavond eens op zoek gaan naar die Erp setting, maar natuurijk niet voordat ik me goed heb ingelezen over de functie van die setting. Iemand zegt op dat forum ook terecht: "Know what a setting is does before you change it". Met XMP worden veel settings automatisch aangepast en waarschijnlijk met een rede.
Ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor het meedenken en de tips 😁

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Gerder schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:21:
De codering op het mobo heeft geen mogelijkheid om verschil te tonen tussen AO of A0. Ik had de betekenis inderdaad ook gevonden. Aangezien ik op het moment van de code stabiel in Windows zit, ga ik er vanuit dat het wel goed zit.

Dat het normaal zou zijn lees ik inderdaad ook veel. Maar aan de andere kant las ik laatst ook een stukje dat het misschien effect zou kunnen hebben op storage devices.

Ik denk persoonlijk dat de batterij verwijderen weinig zin heeft een ik wil dat dan ook zo lang mogelijk uitstellen. Het bord is net een maand oud en werkt verder prima.

Ik zal vanavond eens op zoek gaan naar die Erp setting, maar natuurijk niet voordat ik me goed heb ingelezen over de functie van die setting. Iemand zegt op dat forum ook terecht: "Know what a setting is does before you change it". Met XMP worden veel settings automatisch aangepast en waarschijnlijk met een rede.
Ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor het meedenken en de tips 😁
Ja, dat is heel verstandig om eerst even goed te kijken wat die settings nou eigenlijk doen.

Daarnaast is het niet heel erg om het batterijtje te verwijderen, je kunt er de bios mee resetten als t ware ;)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Gerder
Erp setting stond al op 'Disabled'. Heb de S4+S5 en de S5 setting geprobeerd, maar dit heeft geen effect. Zolang alles stabiel blijft laat ik het hier even bij. Hij boot verder prima en m'n memory werkt naar behoren. Tenzij iemand nog tips heeft, dan hoor ik die natuurlijk graag. Bedankt voor het meedenken ;)