Mijn huidige setup is aan vernieuwing toe. Dit is een i5 2500k, 8GB ram, GTX970 4GB
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gaming op 1080p 144hz, eventueel gepaard met op 2e monitor surfen/youtube/netflix/discord/....
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- max €2000, meer mag voor hogere prijs/kwaliteit of meer future proofing.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Headset, muis, toetsenbord, eventueel vorige HDD & SDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige nieuwe setup incl. scherm, huidige grafische kaart GTX 970 kan eventueel nog een periode behouden blijven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag bij intel & nvidia blijven
, verder geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk om een systeem te bouwen die lang kan gebruikt worden, mits eventueel upgrade van GPU na aantal jaar. Huidige build is (behalve de GPU) 6.5 jaar oud en is nog steeds +- OK. Dit zal niet te evenaren zijn maar het zou leuk zijn als het in de buurt komt.
Liever nu €200 meer uitgeven als dit de upgrade van CPU/Mobo/RAM aanzienlijk kan uitstellen.
Ga je overklokken?
Ja, maar niet overdreven.
Wat verwacht je van ons?
- Validatie van huidige build
- Zou ik best nu een GPU kopen als een GTX1080 of beter mijn huidge GTX970 nog even behouden en later dit jaar een Volta GTX kopen? Eventueel is de GPU markt dan meer gestabiliseerd. Ik ben niet super gehaast, aankoop van volledige build kan eventueel ook nog wachten. Ik heb het gevoel dat de huidige bottlenecks vooral de volle SSD en slechts 8GB ram zijn, vandaar eventueel toch upgraden zonder nieuwe GPU.
- Ik twijfel tussen een 8600k en 8700k. Om het systeem langer te kunnen gebruiken wil ik zeker de 8700k overwegen, budgetgewijs vind ik dat daardoor ook wel Ok. Echter denk ik dat ik mij zou storen aan het feit dat deze een stuk warmer wordt dan de 8600k, zonder oc kan dit stressed (Prime95) naar 90° gaan?
Delid zie ik niet echt zitten
.
Is het storend dat de CPU erg warm wordt en zou ik daarvoor beter veilig spelen en de 8600k nemen om thermal throttle te vermijden en geen delid te moeten overwegen als ik ga overclocken?
- Zijn er zaken waar moet op gelet worden bij het combineren van een 144Hz (1920*1080) scherm en mijn vorige 60Hz (1920*1200) scherm? Dient het 60Hz scherm aangesloten te worden op mobo/integrated GPU en 144Hz op GPU?
- Is het meenemen van de HDD & SSD belangrijk voor de keuze van de voeding?
Voorlopige build:
Bedankt!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gaming op 1080p 144hz, eventueel gepaard met op 2e monitor surfen/youtube/netflix/discord/....
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- max €2000, meer mag voor hogere prijs/kwaliteit of meer future proofing.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Headset, muis, toetsenbord, eventueel vorige HDD & SDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige nieuwe setup incl. scherm, huidige grafische kaart GTX 970 kan eventueel nog een periode behouden blijven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag bij intel & nvidia blijven
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk om een systeem te bouwen die lang kan gebruikt worden, mits eventueel upgrade van GPU na aantal jaar. Huidige build is (behalve de GPU) 6.5 jaar oud en is nog steeds +- OK. Dit zal niet te evenaren zijn maar het zou leuk zijn als het in de buurt komt.
Liever nu €200 meer uitgeven als dit de upgrade van CPU/Mobo/RAM aanzienlijk kan uitstellen.
Ga je overklokken?
Ja, maar niet overdreven.
Wat verwacht je van ons?
- Validatie van huidige build
- Zou ik best nu een GPU kopen als een GTX1080 of beter mijn huidge GTX970 nog even behouden en later dit jaar een Volta GTX kopen? Eventueel is de GPU markt dan meer gestabiliseerd. Ik ben niet super gehaast, aankoop van volledige build kan eventueel ook nog wachten. Ik heb het gevoel dat de huidige bottlenecks vooral de volle SSD en slechts 8GB ram zijn, vandaar eventueel toch upgraden zonder nieuwe GPU.
- Ik twijfel tussen een 8600k en 8700k. Om het systeem langer te kunnen gebruiken wil ik zeker de 8700k overwegen, budgetgewijs vind ik dat daardoor ook wel Ok. Echter denk ik dat ik mij zou storen aan het feit dat deze een stuk warmer wordt dan de 8600k, zonder oc kan dit stressed (Prime95) naar 90° gaan?
Delid zie ik niet echt zitten
Is het storend dat de CPU erg warm wordt en zou ik daarvoor beter veilig spelen en de 8600k nemen om thermal throttle te vermijden en geen delid te moeten overwegen als ik ga overclocken?
- Zijn er zaken waar moet op gelet worden bij het combineren van een 144Hz (1920*1080) scherm en mijn vorige 60Hz (1920*1200) scherm? Dient het 60Hz scherm aangesloten te worden op mobo/integrated GPU en 144Hz op GPU?
- Is het meenemen van de HDD & SSD belangrijk voor de keuze van de voeding?
Voorlopige build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 239,- | € 239,- |
| 1 | ASRock Z370 Extreme4 | € 152,- | € 152,- |
| 1 | EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0 | € 675,05 | € 675,05 |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 57,93 | € 57,93 |
| 1 | Fractal Design Define C TG | € 83,01 | € 83,01 |
| 1 | Asus VG248QE Zwart | € 264,20 | € 264,20 |
| 1 | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,14 | € 75,14 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 169,40 | € 169,40 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 113,90 | € 113,90 |