Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game-pc voor niet-gamer (ca. 1200 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ghc3010
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-11 09:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb lang getwijfeld tussen een pc louter voor kantoorwerk en een gamepc. Ik ga voor dit laatste gaan. Momenteel game ik niet (op pc of console, wel af en toe op de tablet). Als tiener (in de jaren '90) heb ik wel gegamed, vooral spellen als civilization (ja, de eerste versie). Ik ben intussen wel nieuwsgierig naar wat nieuwe games te bieden hebben. Ik wil een reeks spellen uitproberen (Far Cry 5, Civilization VI, ...) en zien wat ik leuk vind. Ik heb beslist dat ik wil gaan voor een pc met een stevige basis (goede case, stabiele voeding, recent moederbord, krachtige cpu, voldoende RAM, ...) die minstens een jaar of zes kan dienen voor werkdoeleinden (browser, office, ...), in combinatie met een midrange-gpu. Als het gamen me bevalt en deze kaart niet voldoet, dan kan ik in 2019 of 2020 nog altijd upgraden naar een nieuwer en krachtiger model. Als het gamen niet uitgroeit tot een hobby, dan zijn er nog altijd mijn 2 zoontjes die stilaan interesse krijgen voor spelletjes :) Een helemaal zinloze investering zal het dus wel niet worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is enigszins rekbaar, maar 1200 euro voor de hardware (zonder OS) vind ik zowat het maximum. Dat is toch het dubbele als wat ik aan een werkpc zou besteden. Ik assembleer de onderdelen zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wishlist onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De nieuwe ryzens staan me wel aan. Heb ook wel sympathie voor de underdog, dus ik geef AMD graag een kans. Voor de rest graag A-merken met een minimale kans op geklooi (bij de zelfbouw) of troubles achteraf.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor opslag heb ik een NAS, dus enkel een SSD voor windows en wat games volstaat voorlopig. Het huis is bekabeld, dus wifi hoef ik niet. Ik wil een case die zakelijk oogt (geen venster of rgb-toestanden), goed dempt en niet overdreven groot is, maar toch ruimte biedt voor een upgrade naar een grotere GPU (en eventueel een CPU-cooler als de Wraith te veel herrie maakt). Geluidskwaliteit vind ik ook belangrijk (luister constant muziek via goede headphones), vandaar de keuze voor een mobo met een nieuwe audiochip (ALC1220).

Ga je overklokken?
Zeker niet meteen, maar met onderstaand systeem zal het wel kunnen.

Wat verwacht je van ons?
  1. Suggesties om onderstaand systeem te verbeteren.
  2. Is gamen op 1080p op een 1440p-monitor af te raden? Als ik de resolutie nu in Windows op 1080p zet, verlies ik duidelijk aan scherpte. Is dit bij gaming ook zo? Ik heb gelezen dat je voor vlot gamen op 1440p best een 1070 of hoger koopt, maar zoveel wil ik niet uitgeven.
  3. Ik heb nu bewust voor een GPU gekozen die FreeSync ondersteunt. Kan iemand met ervaring met FreeSync op dit soort monitor (beperkte range van 48-70 of 30-70Hz) bevestigen dat FreeSync een meerwaarde heeft bij het gamen? Anders lijkt een Nvidia 1060 6GB me een betere optie (iets sneller en zuiniger voor ongeveer dezelfde aankoopprijs).
  4. Ik heb de RX580 genomen die in de BBG van mei wordt aangeraden. Is een ander model aan te raden? Mijn eisen zijn dat hij semi-passief is (fans staan stil bij kantoorwerk), minstens 2 DP-uitgangen heeft en vlot in de case past.
  5. Ik vind de code van het RAM terug in de lijst van het mobo. Mag ik dan zeker zijn dat het geheugen werkt op de geadverteerde snelheid (3000MHz)?
  6. Is het geluid van de ALC1220 audiochip echt beter dan het onboard-geluid van enkele jaren geleden (want op mijn huidige pc en laptop klinkt dit echt beroerd)? Is het te vergelijken met de kwaliteit van een geluidskaart (bv. creative of asus) van pakweg 50 euro?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 214,90€ 214,90
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,95€ 141,95
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 346,-€ 346,-
1Fractal Design Define C€ 70,-€ 70,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 169,40€ 169,40
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 118,50€ 118,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,70

Alle reacties

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-Tja, CiV 6 en Far Cry 5 zijn in ieder geval games die beter op AMD draaien. Verder is Freesync echt iets dat je moet ervaren. Ik wil in ieder geval niet meer terug. ;)
-Met Ryzen 2 moet je juist niet gaan overclocken. De chips boosten zelf naar vrijwel de maximale clockspeed met de stock koelers. Overclocken is vrij zinloos.
-Die XFX is een van de beste RX580's.
-In principe zou een 3000MHz setje RAM met Ryzen 2 gewoon out of the box moeten werken. Dat was wel eens anders met Ryzen 1. Werkt het niet, dan moet je timings gaan aanpassen. Daarvoor kan je de Ryzen Timing Checker downloaden en gebruiken als lijdraad.
-Gewoon op 1440P spelen als je toch een 1440P scherm koopt. Zet MSAA uit, misschien wat settings van ultra naar high en dan draait het meeste wel goed.
-Die ALC1220 chips zijn best aardig. Vindt het het alsnog niks, dan kan je altijd nog een externe audiokaart kopen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.