Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Mijn vraag
Voor eerste keer een eigen desktop systeem in elkaar gezet.
Na assemblage systeem krijg ik helaas geen BIOS / PORT als ik stroom aansluit.
Alles lijkt te werken: GPU krijgt stroom / fans / verlichting. Case / Case fans krijgen stroom, CPU fan draait, moederbord is actief maar ledje pulseert langzaam. maar alles blijft aan staan.
BIOS / PORT verschijnt helaas niet op mijn scherm. HD disk geeft geen signaal op pc case led.
Ben al aan standaard troubleshooten gegaan.

Ik heb wel geprobeerd om direct via USB Windows 10 te installeren,of relevante B350 Bios update op een USB stick in te pluggen. Maar zelf zonder USB drive zou het systeem toch standaard in BIOS/PORT moeten opstarten / iets op scherm laten zien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#Product
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
1Asus Prime B350-Plus
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB
1Seagate Barracuda, 2TB
1Asus Xonar DGX
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart
1Samsung C24FG70 Zwart
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
1Seasonic Focus Plus 550 Gold
1Crucial MX300 2,5" 525GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • geassembleerd volgens handleiding.
  • Audiokaart uitgebouwt.
  • GPU installeren (en keertje opnieuw ingeplugt) + scherm op GPU aansluiten (vanwege ontbreken iGPU op B350 / Ryzen 5 1600)
  • Memory module(s) wisselen op poorten (zie onder);
  • SATA HDD ontpluggen (SATA p2)
  • paar keer CMOS gereset, nog niet batterij verwijderd. Na resets zowel MB HDMI als GPU HDMI op monitor geplugt.
  • Sata SSD (SATA p1) uitgeplugt.
  • geen desktop speaker aangesloten om foutcode's uit te lezen, als Laptop gebruiker heb ik die niet standaard thuis liggen.
  • Nog niet uitgebouwd tot MB + CPU.
  • Nog niet CPU uitgebouwd om pinnen te checken (wat volgens mij op MB lastig te zien is)
  • "Tip standaard troubleshoot: CPU cover vergeten van MB te halen" nog niet gecheckt, maar ik weet vrij zeker dat deze er op deze AM4 er niet meer op zit.
Interessant is dat het MB anders reageert als ik een (enkele) memory module op de 'verkeerde' poort plaats. MB stopt pulseren (continue LED) en ik zie wel activiteit v.d. Case HDD led. Echter al mijn USB apparaten (muis / keyboard) lijken dan niet te werken.
AM4 Ryzen 1600 zou volgens mij gewoon ook zonder BIOS update moeten werken, of niet? Ik had voor de zekerheid al wel BIOS update op een USB ingeplugd.

Ik heb helaas geen oude desktop liggen waarmee ik onderdelen kan swappen. Zou dit een zaakje DOA Moederbord kunnen zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Tuningistweaker op 05-05-2018 21:16 . Reden: Meer acties uitgevoerd. ]

Beste antwoord (via Tuningistweaker op 17-05-2018 20:58)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 20:55
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Weet je zeker dat je ram er ver genoeg in de slots zit? Ik had dat probleem met hetzelfde moederbord wat resulteerde in een soortgelijke reactie. Je moet dus echt flink duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
Michiel1231 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:55:
Weet je zeker dat je ram er ver genoeg in de slots zit? Ik had dat probleem met hetzelfde moederbord wat resulteerde in een soortgelijke reactie. Je moet dus echt flink duwen.
Gaan we nog eens dubbelchecken, RAM gaat er inderdaad lastig in. Als ik er een speakertje op weet te snorren kan ik ook RAM fout codes horen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 20:55
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
@McFastFood
RAM modules zitten naar mijn weten er goed ingeklikt. Bios batterij reset en RAM modules wisselen hebben geen effect: hoewel als ik de RAM op de 'verkeerde' slot parkeer dan blijft het MB pulseren ipv afwijkend gedrag van eerder.

Case had standoffs al voorgemonteerd, voor de zekerheid een stukje papier tussen de 3 ongebruikte standoffs en MB gelegd om er zeķer van te zijn dat daar geen sluiting in zit.

Volgende stap is denk ik uitbouwen en alleen MB, CPU en RAM uitproberen en ergens een case speaker vandaan te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kijk even welke BIOS er nu is geleverd bij je mobo. https://www.asus.com/us/M...E-B350-PLUS/HelpDesk_CPU/

Als je BIOS recent genoeg is om je CPU te ondersteunen, zou ik toch eerst even testen met uitbouwen en alleen CPU en RAM, eventueel video.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Heb je ook de 8-pin EATX12V aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
@tweakduke Hoe zou ik de Bios versie kunnen verifiëren als ik geen PORT krijg? CPU word overigens ondersteund vanaf BIOS 0406.
Ik heb (eerder) geprobeerd op te starten met nieuwste Bios versie (4011) opgeslagen op een ingeplugde USB stick.. maar zover ik begrijp moet je toch echt eerst in Bios komen voordat je via Easy Flash een Bios kan updaten.

@Anoniem: 23375 uiteraard, was op dit moederboard bijna net zo moeilijk erin te krijgen dan de panel connectors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:22
Er zit vaak ergens een stickertje op het moederbord waarop de bios versie staat, deze kan ook verwerkt zijn in een serienummer(sticker).
Hoe dan ook, een 1600 zou altijd moeten werken op dit moederbord aangezien die ook tot de reeks processoren behoord die als eerste ondersteund werden op AM4.

Ryzen 5 1600(3.2GHz,6C,L3:16M,65W,rev:B1) Validated since BIOS 0406
0406 is de eerste Bios versie voor het publiek.

Het zou van alles kunnen zijn, zo'n speakertje of zo'n Dr. debug foutcodeuitlezer zou wel handig zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuningistweaker
Ok, deze topic kan gesloten worden. Nu net Windows geinstalleerd.

Het heeft even tijd gekost. o.a. ook met supplier SSW contact opgenomen. Zeer behulpzaam.

Oorzaak vaag. Ik heb het MB uitgebouwd: GPU, CPU en 1 memory gemonteerd. Toen ik de monitor aansloot ging MB in POST. HOERA! Tijdens inbouwen voor de zekerheid de 3 voorgemonteerde studs in de case gehaald. (ik had ze tijdens troubleshooting al geïsoleerd van het MB, dus of dat invloed had). Misschien ergens een stekkertje niet goed, of gewoon pech.

Volgende hickup was dat de bestelde Windows 10 USB niet bootte. Eerst maar wat zitten rommelen aan Bootsettings, omdat ik niet kon geloven dat een nieuwe USB nu al corrupt kon zijn. Daarna won mijn wantrouwen het: Zelf nieuwe Windows 10 gedownload en zo-net geïnstalleerd via eigen USB. Ik moet nog wat hardware toevoegen, maar ik draai!
Pagina: 1