Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik loop al een aantal jaren met het idee om te beginnen om elektrisch gitaar te leren spelen. Als groot rock-liefhebber kan ik enorm genieten van gitaarspel, maar steeds weer dacht ik: Het is wel duur om te beginnen, wacht nog maar even.

De jaren verstrijken, maar de wens is er nog steeds. Ik ben inmiddels de 30 gepasseerd, maar wil dit toch gaan oppakken, alleen waar begin ik?

De een zegt; Neem een leraar, de ander zegt gebruik YouTube of een programma etc etc. En ik ben gek op het Gibson geluid, maar het meest gek van het geluid van Brian May met zijn Red Special, maar wat moet ik kopen?

Ik weet dat gitaar leren spelen een behoorlijke opgave is, maar ik ben wel een echte doorzetter en wil toch echt ooit op een dag Psycho van Muse kunnen spelen bijvoorbeeld :P Verder ben ik zelf niet muzikaal als in zang of dans, maar pik ik melodielijnen heel snel op en leer ook behoorlijk snel, alleen kan dat ook als je niet echt muzikaal bent?

Vragen, vragen. Hopelijk hebben jullie antwoorden :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vorige week was de koning jarig en toen kon je vast een goedkoop pingelaartje op de vrijmarkt kopen?

Even serieus; heb je enige ervaring met een gitaar vasthouden / spelen? Zo nee, dan zou ik beginnen met een zeeeer goedkoop modelletje (hoeft niet eens electrisch), laat dat ding stemmen (of leer het zelf) en ga met YT aan de slag. Heb je het gevoel na 2 of 3 weken nog geen steek te zijn opgeschoten, dan zal een leraar best een valide optie worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
MAX3400 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:07:
Vorige week was de koning jarig en toen kon je vast een goedkoop pingelaartje op de vrijmarkt kopen?

Even serieus; heb je enige ervaring met een gitaar vasthouden / spelen? Zo nee, dan zou ik beginnen met een zeeeer goedkoop modelletje (hoeft niet eens electrisch), laat dat ding stemmen (of leer het zelf) en ga met YT aan de slag. Heb je het gevoel na 2 of 3 weken nog geen steek te zijn opgeschoten, dan zal een leraar best een valide optie worden?
Nee had geen tijd helaas. Hier vlakbij zit een grote muziekwinkel, maar wat ik vaak hoor is juist de goedkope modellen te vermijden en dan een gemiddeld model te nemen, maar wat moet je dan kopen? Er is zoveel keus weet je wel. Ik wil wel iets wat gewoon goed en ruig klinkt, geen rommel.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:39
Een kennis/vriend die je op weg kan helpen scheelt veel! Je bent nooit te oud om het te leren. Gaat alleen niet zo snel ;)

Verder, oefenen oefenen oefenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
synx6 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:11:
Een kennis/vriend die je op weg kan helpen scheelt veel! Je bent nooit te oud om het te leren. Gaat alleen niet zo snel ;)

Verder, oefenen oefenen oefenen...
Niemand in mijn kring speelt uberhaupt instrumenten. YouTube is overigens een goede tip, maar er zijn erg veel zogenaamde experts. Wie is goed en wie niet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:39
Guitarmasterclasses kan ik aanbevelen. Van 101’s tot giga lastig.

Niet gratis. Youtube volg ik amper voor dit soort zaken. Daar volg ik meer gear spammers. Wie weet heeft iemand anders daar tips voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:29
Als je fan bent van het Gibson geluid kan je als beginner kiezen voor een Epiphone kit. Voor 200-250 € heb je al een starter pakket met een "Les Paul", amp en accessoires.

https://www.keymusic.com/...gitaarpakketten/epiphone/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46
We hebben op GoT een gitaartopic voor dit soort vragen: Het Grote Gitaartopic.
CryptoNL schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:02:
De een zegt; Neem een leraar, de ander zegt gebruik YouTube of een programma etc etc. En ik ben gek op het Gibson geluid, maar het meest gek van het geluid van Brian May met zijn Red Special, maar wat moet ik kopen?
Gebaseerd op mijn eigen ervaring: ga voor beide. Bv. een videokanaal/website als JustinGuitar bevat ontzettend veel (gratis) materiaal, en een echte leraar kan je op weg helpen om dit allemaal correct te verwerken. Daarnaast ben je altijd gebaat met een paar lessen om je basistechniek aan te leren, videoleraren corrigeren immers jouw fouten niet.

Bijkomend probleem met youtube is dat er zo ontzettend veel informatie te krijgen is op allerlei niveau's van kwaliteit en topics, dat je wellicht begint rond te klikken zonder echt te weten wat je nodig hebt of er iets van te onthouden. Een echte leraar kan hierbij wel helpen denk ik.

Je hoeft geen jaren les te volgen, maar af en toe een paar lessen gecombineerd met youtube lesmateriaal is een goede combinatie denk ik.

Vragen ivm gitaarkoopadvies zou ik in het andere topic posten.
MAX3400 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:07:
Even serieus; heb je enige ervaring met een gitaar vasthouden / spelen? Zo nee, dan zou ik beginnen met een zeeeer goedkoop modelletje (hoeft niet eens electrisch), laat dat ding stemmen (of leer het zelf) en ga met YT aan de slag.
Je moet zelf je gitaar kunnen stemmen want het is een dagelijkse activiteit. Een gitaar blijft helaas niet in stemming, zeker de goedkopere modellen gaan snel vals staan. Gelukkig kan je met een stemapparaatje gemakkelijk zelf je instrument stemmen. Dit doe je altijd voor je begint te oefenen.

[ Voor 128% gewijzigd door Kapoen op 04-05-2018 08:19 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36
Je zou eens kunnen kijken naar Rocksmith 2014.

Hier zitten veel lessen in en heel veel nummers. Bovendien worden er nog wekelijks nieuwe nummers aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 08:22

DirtyBird

Praktiserend denker

Het is mij prima gelukt zonder lessen. Beginnen met simpele open akkoorden en een paar yt filmpjes voor de grepen.
https://www.all-guitar-chords.com is misschien handig als naslagwerk en voor een paar simpele oefennummers.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Dit hangt vooral van jezelf af. Kan je je zelf ertoe zetten om te gaan oefenen met youtube etc? Dan kan dit best wel werken. Heb je een stok achter de deur nodig zou ik zeker een leraar nemen. Dan 'moet' je tenslotte oefenen, anders is die les voor niks geweest.

Het begin kan best saai en pittig zijn als je je vooral focust op het leren van de techniek. Pak daarnaast dus een nummer wat je graag wilt leren spelen en niet al te pittig is. Er mag best wel wat uitdaging in zitten, maar begin niet met psycho :p
Ga dan dit nummer leren spelen en doe daarnaast OOK de basis technieken. Je zult al snel tegen zaken aanlopen in het nummer die je nog niet beheerst en je eerst goed moet oefenen. Het kan dus maar zo een aantal maanden duren voordat je het echt kan spelen, maar het geeft je wel voldoening als je weer een paar maten verder komt en je kan je voorgang wat beter bij houden.

Ik kan echt Guitar Pro aanbevelen om te gebruiken. Kan je lekker meespelen met nummers en ook het tempo lager zetten. Ideaal! op https://www.ultimate-guitar.com/ kan je bijna alle nummers wel vinden

edit: de epiphone gitaartjes zijn best goed voor een beginner. Goede starters set! Je kan ook eventueel tweedehands gaan kijken. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door EJPostema op 04-05-2018 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33
https://rocksmith.ubisoft...h/en-us/60-day-challenge/

edit: video muse psycho toegevoegd voor je :)

Rocksmith2014, fantastisch spel om te leren. Het is een spel dat je met een echte gitaar ( of bas ) speelt. Elke week word er een nieuwe dlc pack released met nieuwe nummers.

Via custom dlc zijn en 10.000den nummers te leren ( en nee cdlc is geen vies woord ).
Via twitch zijn er verschillende streams met mensen die het op die manier geleerd hebben en ook het rocksmith team heeft elke week een stream met devs en soms ook met een artiest om samen de nieuwe nummers te promoten.

Ik heb zelf zo op de basgitaar geleerd te spelen en geniet er elk moment van

[ Voor 8% gewijzigd door DJrDJ666 op 04-05-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Mijn eigen ervaring N=1:
Vogel uit wat er A barré en een E barré is, koop de eerste plaat van de Ramones en leer die meespelen. Dan ben je al een heel eind. Dat kan op elke willekeurige gitaar. Hoe kloteriger die speelt, hoe makkelijker het daarna wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 10:36

Liberteh

All your base belong to me

Als je niet direct heel veel geld uit wil geven aan goede versterking en effecten kan je eens kijken naar degelijke software emulators zoals Line6 Pod line. Ik ben hier heel tevreden over. Aardig wat albums die in de studio met deze gear is opgenomen zonder dat je doorhebt dat er toch geen microfoon voor een dikke 4x12 cabinet stond ;)

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 13:54
Okay, mijn 5 cent:

Ik ben wel te spreken over Harley Benton, een absoluut budgetmerk dat toch heel behoorlijke gitaren biedt. Voor een eurotje of 150 heb je een heel aardig instapmodel. Te goedkoop is ook niet goed, want die ontstemmen voortdurend, spelen moeizaam en zijn gewoon niet plezierig om mee te leren.

https://www.thomann.de/gb...onhbt1500tbk_egitarre.htm

Verder: zoals hier boven al genoemd: Rocksmith. Voor de pc of voor de console, je koopt de "game" en een kabel (ook los te koop, 3 tientjes) en je krijgt een soort guitar hero, maar dan met een echte gitaar als input. Je kan liedjes bijvoorbeeld in stukken spelen, of op lager tempo of lagere moeilijkheid (minder noten). Rocksmith is niet perfect, maar een goeie om mee te beginnen. Ik had er in elk geval veel lol mee :-)

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik loop al een aantal jaren met het idee om te beginnen om elektrisch gitaar te leren spelen.
...
ik ben wel een echte doorzetter
DOEN! Ga vandaag inlezen, ga morgen naar een winkel, informeer en koop een gitaar. Als je doorzet weet ik zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen. Gear en geluid komen vanzelf. Als je geen budget hebt is YouTube prima te doen. Leraar was bij mij altijd een drijfveer om te blijven oefenen. Nee, ik ben geen doorzetter dus wilde een stok achter de deur.

Begin met akkoorden en veel oefenen. Ga ervoor! _/-\o_

Ik lees morgen wel wat je gekocht hebt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:46

VW-Arjan

★★★★★

Ik heb zelf een Epiphone Les Paul model (zwart met gouden accenten), deze heb ik nu een jaar of 5 denk ik en bevalt nog steeds prima. Krijg van de gitaarleraar telkens te horen : jezes wat een power zit er in dat ding :)

Je las het al, ik heb een leraar, ik ga daar om de week heen. Is voor mij en les en ontspanning :)
En het helpt echt enorm veel. Probeer met YT maar eens de slagjes goed te krijgen, zit vaak specifieke timing op en daar helpt een ervaren leraar je goed bij.

Psycho is helemaal vet en niet eens zo moeilijk! Mijn jongste dochter (6) gaat direct headbangen als ik die inzet haha.

Waar je zelf snel een redelijk eind mee kan komen zijn de zogenaamde tabs. Kijk maar eens op ultimate-guitar.com daar vind je tabs van bijna alle bekende nummers.

Voor je 1e gitaar, ga naar een speciaalzaak en probeer er een paar. Mijn keuze voor Epiphone is mede gemaakt door duidelijk advies.
Ik wilde graag een Les Paul model, maar heb helaas geen Gibson centen.
Epiphone is onderdeel van Gibson en hoeft dus geen licentiekosten te betalen om Les Paul modellen te mogen maken. Dus meer geld over om toch betaalbaar te blijven, maar wel met goede hardware!

Just my 2 cents. En Rock on!!

Waar kom je uit de buurt? Anders heb ik evt nog wel een tip voor een goede muziekschool met (rock) leraren.

[ Voor 4% gewijzigd door VW-Arjan op 04-05-2018 10:56 . Reden: tip toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 11:22

ElkeBxl

Tassendraagster

justmike schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:39:
Als je fan bent van het Gibson geluid kan je als beginner kiezen voor een Epiphone kit. Voor 200-250 € heb je al een starter pakket met een "Les Paul", amp en accessoires.

https://www.keymusic.com/...gitaarpakketten/epiphone/
Deze heb ik vorig weekend gekocht en ik vind het heerlijk! Geweldig pakket voor een beginner zoals ik :) Ok de versterker is niet de beste maar gezien ik toch nog niet veel kan spelen is het ideaal. Ik stak liever nu mijn geld in een goed basispakket dan direct teveel geld erdoor te jagen. Soms zie je de pakketten op 2ehandssites voor een 100€ ofzo.

Ik ben nu aan het leren met Yousician. Vind ik wel goede uitleg, de video's zijn leuk en de songs simpel genoeg om de basis van de basis te leren. Het zien van je progress vind ik wel leuk en directe feedback op je spelen is zo handig (te snel, te traag, verkeerde snaar, akkoord niet goed, ...). Ook dat je 3 paths hebt die je elk op je eigen tempo kan volgen is heel handig: lead (voor wat meer fretwerk), rhythm (voor akkoorden en dergelijke) en knowledge (het leren lezen van tabs en ook je gehoor trainen.

[ Voor 4% gewijzigd door ElkeBxl op 04-05-2018 10:56 ]

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 23:49

Metalfreak

Hoije woh!

Niet teveel twijfelen, gewoon doen! Wat betreft goedkope gitaren: ja, er zit veel crap tussen, maar toch kun je er vaak al redelijk mee uit de voeten. Een betere optie is tweedehands, maar zoek dan wel een beetje de wat bekendere merken: Yamaha vind ik altijd wel goeie beginnersgitaren, anders heb je nog merken als Ibanez, Epiphone (van Gibson, wel vaak te dikke halzen naar mijn mening), Squier (van Fender, ook niet helemaal mijn favoriet qua hals, maar da's persoonlijke voorkeur) Qua versterkertje: je kunt inderdaad misschien beter uit de voeten met een eenvoudig multieffect met koptelefoonuitgang, anders zou ik niet het allerkleinste instapmodel kopen, die geven meestal zeer beroerd geluid. Maar uit een 15watt Marshall kun je al heel degelijk geluid krijgen bijvoorbeeld.

En eerst eens gewoon wat aanklooien met Youtube of andere sites, dan krijg je er wat gevoel voor en dan kun je altijd nog overstappen op echte lessen. Daarvan leer je wel nog altijd het meeste.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:19
Monochrome schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:38:
Okay, mijn 5 cent:

Ik ben wel te spreken over Harley Benton, een absoluut budgetmerk dat toch heel behoorlijke gitaren biedt. Voor een eurotje of 150 heb je een heel aardig instapmodel. Te goedkoop is ook niet goed, want die ontstemmen voortdurend, spelen moeizaam en zijn gewoon niet plezierig om mee te leren.

https://www.thomann.de/gb...onhbt1500tbk_egitarre.htm

Verder: zoals hier boven al genoemd: Rocksmith. Voor de pc of voor de console, je koopt de "game" en een kabel (ook los te koop, 3 tientjes) en je krijgt een soort guitar hero, maar dan met een echte gitaar als input. Je kan liedjes bijvoorbeeld in stukken spelen, of op lager tempo of lagere moeilijkheid (minder noten). Rocksmith is niet perfect, maar een goeie om mee te beginnen. Ik had er in elk geval veel lol mee :-)

Veel plezier!
Mijn ervaring met harley benton is toch echt complete bagger. Vooral die amps van hun. Het enige wat nog erger is, zijn die 100-150 euro kitjes van vage merken als sx (maar ook ibanez heeft ze).

Ik adviseer mijn nieuwe leerlingen als ze een klein budget hebben, een leuke 2e hands van een winkel die goed is afgesteld en daarnaast een boss katana of de oudere roland cube (voorloper van de katana). Mega leuke versterkers waar je niks fout aan kunt doen voor nog geen 200 euro.

Mocht dit alles echt niet bevallen dan is de verkoopbaarheid goed en kost het je vrij weinig. Een euro of 400-500 klinkt misschien voor sommigen als veel, maar ik heb al te veel leerlingen hun plezier zien verpesten door die crappy kitjes (voordat ze bij mij kwamen).

Qua lessen heb ik geen idee of er wat goeds op yt staat, maar ik kom ook veel bagger tegen dus pas daar voor op. Mocht je toch niet zo autodidact zijn als je hoopte maar ook geen jaar les willen hebben. Er zijn ook wel leerlaren die een 10 rittenkaart oid aanbieden.

Een spelletje als rocksmith kan een hele goeie introductie/leerweg zijn, maar ik ken ook de negatieve punten
Het sluit niet altijd goed aan op je niveau/rare leercurve.
De input lag kan heel storend zijn omdat je timing daardoor niet correct is.

Het is iig een investering die goedkoper is dan een maand lessen bij een leraar, dus wellicht het proberen waard?

Een sidenote is wel altijd: een slechte techniek afleren is moeilijker dan een goeie techniek aanleren!

Succes!

Edit: de kata of cube versterker die ik noemde heeft kanalen van clean to veel scheur, een aantal programeerbare effecten ingebouwd een fatsoenlijke 10" speaker en geeft direct de mogelijkheid om echt als je rockhelden te klinken. Dit gaat je niet lukken met zo'n setje zoals de bovengenoemde harley benton/epiphone. Een goede investering is het 100% waard!

Edit2:
Leer tabs lezen. Het is hier al eens genoemd maar guitar pro is een perfect programma o. Tabs af te spelen met handige foefjes als de snelheidstrainer en nog veel meer. Mocht je een gratis variant zoeken bestaat er ook tux guitar. Deze speelt ook guitar peo bestanden af. En zoals genoemd vind je deze tabs op www.ultimate-guitar.com

[ Voor 12% gewijzigd door s0ulmaster op 04-05-2018 11:18 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 22:07
Ik ben nu een aantal jaar bezig met gitaar spelen. Om kennis te maken met gitaar spelen en erachter te komen of het wat voor je is kun je onderstaand stappenplan in een halve dag uitvoeren (even ervan uitgaande dat je ondertussen een gitaar op de kop hebt getikt). Heb je hierna de smaak te pakken dan kun je verder gaan kijken en de diepte in gaan.

1. Leer deze akkoorden: E mineur (aangegeven als Em), C, G en D, ze staan allemaal op dit plaatje. Leer trouwens ook hoe je de schema's moet lezen: hoe lees je gitaar akkoorden

2. Ok, nu je deze akkoorden onder de knie hebt (of denkt te hebben), is t meteen tijd om resultaat te zien: speel maar eens mee met "Het is een nacht" van Guus Meeuwis (begin bij verse 1, sla het intro voor nu even over)! Dit liedje is gebasseerd op de akkoorden die ik in stap 1 noemde. Met meespelen leer je meteen een vaak onderbelicht onderwerp: ritme hebben en niet uit de maat lopen! Ik zie vaak bij beginnende gitaristen dat de combinatie van het moeten leren van akkoorden en het aanleren van ritme/strak in de maat spelen een flinke uitdaging is. Vandaar dat ik bij stap 1 aangeef om eerst de akkoorden goed te leren en daarna pas mee te spelen met een liedje.

3. In het begin doen je vinger toppen pijn, zeker op een electrische gitaar want die hebben altijd stalen snaren. Het is niet gek als je het in het begin al snel begint te voelen, dit is iets waar je even doorheen zult moeten de eerste paar dagen.

4. Einde van het stappenplan. Gingen bovenstaande stappen makkelijk en wil je verder: leer alle majeur akoorden (A, B, C, D, E, F, G) en alle mineur varianten daarvan. Heb je hier moeite mee maar wil je wel verder- > youtube of een leraar. Je komt dan vanzelf ook de volgende stappen tegen, waarvan de eerste barre akkoorden is, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@CryptoNL Wat zie je als je doel? Om thuis lekker wat te pielen of om uiteindelijk in een bandje te spelen? Wat je jezelf als doel stelt kan misschien meewegen in hoe uitgebreid je het aan wilt pakken :)

Ikzelf denk dat het wel goed is om in het begin wat lessen te nemen. Zoals sommigen al zeiden, het is lastig om slechte gewoonten af te leren. Het zal je zeker lukken om zelf, met wat boeken en Youtube videos te leren om liedjes mee te spelen. Maar jij ziet zelf niet welke dingen je fout doet die je later wellicht gaan opbreken: slechte houding, onhandige manier van grepen pakken of snaren aanslaan. Het is volgens mij goed om daarop wat feedback te krijgen van een leraar.

Dat kan prima in combinatie met het zelfdoen: je kunt bv. 1x per 2 weken een uur les nemen waarbij je laat zien wat jij zelf hebt gedaan en je leraar je feedback en tips geeft.

Qua materiaal: ik zou niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Niet een of ander ding van een merk waar je nog nooit van gehoord hebt. Maar de goedkopere modellen van de serieuze merken zijn over het algemeen prima spul. Gewoon qua looks en klank een beetje uitproberen in de muziekwinkel, wat je aanspreekt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:25
Hier ondertussen ook een tijdje begonnen met RockSmith voor de gitaar, voorheen pogingen geprobeerd met youtube videos en een boekje etc, maar dit werkt voor mij beduidend beter.

Heb zelf deze gitaarstrings er bij gehaald. Dan komen de kleuren overeen in het spel, wat het in het begin stuk makkelijker maakte voor mij.

Gitaartje

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 04-05-2018 11:41 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik ben zelf nog niet heel lang geleden begonnen met Akoestisch gitaar spelen. Ben zelf 28 en totaal niet muzikaal aangelegd. Ik ben naar een gitaar winkel gegaan en gezegd dat ik wil beginnen. Zij hebben me een gitaar aangereikt en daar ben ik mee begonnen. Via YouTube wat akkoorden geleerd, (G,C, Am, en D vond ik goed te doen), vervolgens een nummer uitgezocht dat deze akkoorden gebruikt en vervolgens dat nummer veel geoefend.

Andy Guitar is een leuk YT kanaal om de beginselen op te pakken:
YouTube: Andy Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Er staan al een hoop reacties, toch nog my two cents.

Ik ben ooit begonnen op een brandhout gitaar, kort daarna een Gibson SG tweedehands gekocht (dat is inmiddels ruim 15 jaar geleden).
Paar jaar geleden een nieuwe Gibson SG voor erbij gekocht :P en daarna een Epiphone Nighthawk die ik in een aanbieding zag hangen en dacht goh wat grappig. De nieuwe SG was 1200 euro (ook een aanbieding) en de Nighthawk 299 euro meen ik. De Epiphone doet niet veel onder voor de Gibsons naar mijn mening en is echt een prima gitaar. Het eerste brandhout gitaartje (elektrisch, een Amuse ofzoiets) was echt totale bagger om op te spelen en het maken van grote akkoorden is daarop een stuk moeilijker en het klinkt een stuk minder vet allemaal. Ik zou Epiphone durven aanraden als goede middenklasser gitaren.

Toen ik startte met gitareren had ik in eerste instantie éénmaal per week les, maar dat motiveerde me niet echt om één of andere reden. Het werd pas echt leuk toen ik ontdekte dat je van internet de tablatuur van meeste liedjes kan vinden, en het motiveert enorm als je relatief snel dingen kan spelen die je zelf leuk vindt (ik startte met het leren van werk van Black Sabbath, Nirvana en later Iron Maiden etc.).

Als je het kan missen zou ik je in ieder geval aanraden je niet tegen te laten houden door startkosten van rond de 500 euro voor een redelijke gitaar met dito versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salami2017
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09-2020
Begin de scales eeerst te leren dan de circle of fifths. vervolgens gewoon tabs zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Bert-Jan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:56:
Het werd pas echt leuk toen ik ontdekte dat je van internet de tablatuur van meeste liedjes kan vinden, en het motiveert enorm als je relatief snel dingen kan spelen die je zelf leuk vindt (ik startte met het leren van werk van Black Sabbath, Nirvana en later Iron Maiden etc.).
Wel opletten met tablatuur, en zeker de gratis versies. Veel tabs zijn onjuist of onvolledig omdat zomaar iedereen iets op het internet kan/mag gooien. Ik zou aanraden om naast de tabs ook software zoals bv. Audacity te gebruiken om muziek te vertragen of stukjes te loopen zodanig dat je 'op gehoor' zaken zelf kan uitzoeken. Het fijne aan dit pakket is dat het gratis is en draait op meerdere platformen.

Op m'n iPad gebruik ik Anytune, maar dat is helaas niet gratis. Wel een fantastische tool, zeker één van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salami2017
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik gebruik zelf ultimate guitar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 20:57
Ik kan je geen tips geven, ik speel enkel lucht-gitaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:41
Zoals veel al geschreven, ga voor een kwaliteitsgitaar + versterker! Het spelen en oefenen is een stuk minder leuk op slecht spelende/klinkende en telkens ontstemmende gitaren.

Daarnaast is er heel veel op YT te vinden en probeer inderdaad tabs te lezen! Daarnaast van mening dat een aantal lessen ook geen kwaad kunnen. Heel veel speelplezier alvast en succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb thuis ook al jaren een elektrische gitaar staan met het idee te leren spelen. Sinds kort plingel ik meerdere avonden per week een klein uurtje mee met de lessen van yousician. Daar leer je op een rocksmith achtige manier gitaarspelen. Erg leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:09
Hoe ik ben begonnen is (nadat ik wat uur had gemaakt op een akoestische gitaar van iemand anders) een redelijk goedkope elektrische gitaar gekocht. Het is toch handig om akoestisch te beginnen aangezien je dan geen versterker nodig hebt. Ook leer je dan de fretten etc. wat harder indrukken. Bij elektrisch is dit veel lichter. Maar goed. Ik snap dat je als rock liefhebber, net zoals ik, gelijk elektrisch wilt spelen. Wat ik dan aanraad is lekker op youtube filmpjes kijken. Marty music is een hele goede. Veel van geleerd. En lekker de blues pentatonic leren. Goed voor de verdere skills

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
VW-Arjan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:54:
Ik heb zelf een Epiphone Les Paul model (zwart met gouden accenten), deze heb ik nu een jaar of 5 denk ik en bevalt nog steeds prima. Krijg van de gitaarleraar telkens te horen : jezes wat een power zit er in dat ding :)

Je las het al, ik heb een leraar, ik ga daar om de week heen. Is voor mij en les en ontspanning :)
En het helpt echt enorm veel. Probeer met YT maar eens de slagjes goed te krijgen, zit vaak specifieke timing op en daar helpt een ervaren leraar je goed bij.

Psycho is helemaal vet en niet eens zo moeilijk! Mijn jongste dochter (6) gaat direct headbangen als ik die inzet haha.

Waar je zelf snel een redelijk eind mee kan komen zijn de zogenaamde tabs. Kijk maar eens op ultimate-guitar.com daar vind je tabs van bijna alle bekende nummers.

Voor je 1e gitaar, ga naar een speciaalzaak en probeer er een paar. Mijn keuze voor Epiphone is mede gemaakt door duidelijk advies.
Ik wilde graag een Les Paul model, maar heb helaas geen Gibson centen.
Epiphone is onderdeel van Gibson en hoeft dus geen licentiekosten te betalen om Les Paul modellen te mogen maken. Dus meer geld over om toch betaalbaar te blijven, maar wel met goede hardware!

Just my 2 cents. En Rock on!!

Waar kom je uit de buurt? Anders heb ik evt nog wel een tip voor een goede muziekschool met (rock) leraren.
Uit de buurt van Roosendaal/Bergen op Zoom en thanks voor ALLE tips!

Mijn favoriete band is overigens QUEEN en wat ik wil bereiken? Geen idee, sowieso leren spelen en wat daarna komt zien we wel niet waar :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik raad je aan om via marktplaats een gitaar te testen en te kopen, 2e hands gitaren zijn vaak prima.
verder kun je een handige app genaamd guitartuna gebruiken voor het stemmen.
als je een moeilijk rooster hebt of geen geld dan zijn gitaar video's en tips goed genoeg voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

CryptoNL schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Wat je ook doet: Koop je gitaar NIET bij Bax Shop in Goes.

Die behandelen hun personeel als slaven. :(

Veel plezier en succes met je gitaar.
Als roadie heb ik vroeger alleen maar gesjouwd met gitaren. 8)
Geen tips van mij dus.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Punkrocker schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:43:
[...]
Wat je ook doet: Koop je gitaar NIET bij Bax Shop in Goes.

Die behandelen hun personeel als slaven. :(
Bax-Shop is een van de grootste webwinkels op dit gebied.
De ervaring die ik er mee heb, is dat ze in ieder geval erg servicegericht zijn. (Ik ben 2x in Amsterdam geweest en wegens online bestellingen, heb ik ook met Goes te maken gehad.)

Het is zeker een winkel waar ik dus wél naar zou kijken, al was het alleen al vanwege het enorme assortiment.
Veel plezier en succes met je gitaar.
Als roadie heb ik vroeger alleen maar gesjouwd met gitaren. 8)
Geen tips van mij dus.
Spelen de meeste roadies zelf niet ook een instrument?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, tip die ik je ook mee wil geven:
Schaf een metronoom aan en/of een eenvoudige drumcomputer.

Ik speel zelf geen gitaar (heb er wel een, maar kan d'r niet echt op spelen), maar speel vnl toetsen (piano, keyboard, accordeon). Metronoom is essentieel om in de maat te leren spelen maar zelfs de meest eenvoudige drumcomputer maakt het spelen veel levendiger. (Ik gebruik af en toe de ingebouwde ritmes van mijn digitale piano als metronoom, puur omdat dat leuker speelt dan puur met een metronoom.)

Ook fijn: Een stempedaal.
Zoiets:
https://www.bax-shop.nl/stage-tuner/mooer-baby-tuner-pedaal

Qua metronoom, een eenvoudige BOSS DB-30 is al prima (en lekekr handzaam):
https://www.bax-shop.nl/m...noom/product-details.html

Wil je luxer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

[quote]unezra schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:10:
[...]

Bax-Shop is een van de grootste webwinkels op dit gebied.
De ervaring die ik er mee heb, is dat ze in ieder geval erg servicegericht zijn. (Ik ben 2x in Amsterdam geweest en wegens online bestellingen, heb ik ook met Goes te maken gehad.)

Het is zeker een winkel waar ik dus wél naar zou kijken, al was het alleen al vanwege het enorme assortiment.
[\quote]
Het is denk ik nog een beetje de wereldverbeteraar in mij....
Als ik weet van misstanden dan koop ik daar juist niet. (Zoals kleding gemaakt door kinderen)

Van Bax weet ik dat ze hun personeel uitbuiten dus dan valt die voor mij af.

[...]
Spelen de meeste roadies zelf niet ook een instrument?
Een klein beetje drum. Maar ik ben niet maatvast en dat is toch wel belangrijk voor een drummer. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beerseboer
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik speel nu een jaartje of 30.
No brainer: neem het eerste jaar of halfjaar een leraar. Desnoods eens in de twee weken een halfuurtje maar. Dingen aanleren is makkelijker dan dingen afleren. De basis (vingerzetting, houding, iets van blad lezen -of dat nou tabs of notenschrift is) is zo ongelooflijk belangrijk. Een leraar kan je een kickstart geven en als je al wat kunt blijf je makkelijker gemotiveerd. Met vier akkoorden kun je eigenlijk meer dan de helft van alle popmuziek spelen. Zelfs Muse.

Gitaar: je wilt Gibson geluid, of red special. Beide hebben humbuckers, dus kies in ieder geval die.
Iemand noemde Harley Benton, en dat is volkomen terecht. Moderne gitaren worden digitaal aangestuurd uitgefreesd, het is veel makkelijker voor een schijtprijs een prima gitaar te kopen dan toen ik dat deed (1990 of zo). Kies een leuke Harley Benton Les Paul model, dan zit je voor weinig geld goed. Wil/kun je meer uitgeven, kijk dan naar Les Paul.

En ga naar een gitaar winkel waar ze je nieuwe gitaar voor je AFSTELLEN. Recht van de fabriek spelen de meeste gitaren kut. Ze hebben lang gereisd, temperatuurverschillen gehad en vaak was het hout bij assemblage nog redelijk vers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
unezra schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:15:
Oh, tip die ik je ook mee wil geven:
Schaf een metronoom aan en/of een eenvoudige drumcomputer.

Ook fijn: Een stempedaal.
Zoiets:
https://www.bax-shop.nl/stage-tuner/mooer-baby-tuner-pedaal

Qua metronoom, een eenvoudige BOSS DB-30 is al prima (en lekekr handzaam):
Ik zou initieel geen pedaal aanschaffen, het is relatief duur en je moet extra kabels aanschaffen om het aan te sluiten. Ik zou voor een goedkoop bakje gaan zoals de Boss TU-80, en die heeft ook een metronoom ingebouwd. Twee vliegen in een klap :)
Afbeeldingslocatie: https://static.roland.com/assets/images/products/gallery/tu_80_2_gal.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 04-05-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41
Kapoen schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:20:
[...]

Ik zou initieel geen pedaal aanschaffen, het is relatief duur en je moet extra kabels aanschaffen om het aan te sluiten. Ik zou voor een goedkoop bakje gaan zoals de Boss TU-80, en die heeft ook een metronoom ingebouwd. Twee vliegen in een klap :)
[afbeelding]
Ik zou initieel m'n smartphone als stemapparaat en metronoom gebruiken, gaat ook prima, zeker on te beginnen :-)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:49

MsD

Een simpel multi effect ding, ik noem een zoom G2.1u, kost iets van drie tientjes tweedehands, kan ik enorm aanraden.
Lekker om mee te spelen, stemapparaat ingebouwd, eventueel drums om mee te spelen, computer aansluiting.

Dit maakt je inspeel periode veel leuker. Lekker klooien is soms ook fijn. En zoals al gezegd, geloof ik, een eenvoudige Harley Benton is super. Maar tweedehands kan je ook erg leuk terecht. Als je even zoekt is er echt zoveel moois te vinden.

Maar ik kan een eenvoudig multi effect ding echt erg aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kapoen schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:20:
[...]

[afbeelding]
Volgens mij heb ik zoiets hier thuis staan:
https://www.bax-shop.nl/s...uner/product-details.html

Je hebt er precies 1 extra kabel voor nodig en dat zijn niet bepaald de duurste kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:46

VW-Arjan

★★★★★

CryptoNL schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Mijn favoriete band is overigens QUEEN en wat ik wil bereiken? Geen idee, sowieso leren spelen en wat daarna komt zien we wel niet waar :)
Ai das te ver. Zit zelf in Tilburg.

Maar in berrege zit vast een winkel waar je een gitaar kan proberen en waar je goed advies kan krijgen.

Je zou ook met een spaanse gitaar kunnen beginnen. Die heb je af en toe voor 5 tientjes bij de lidl. Kun je beetje op pingelen en dan met wat simpele geleerde loopjes in de winkel een mooie electrische uittesten. Kom je niet helemaal als noob over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ik ga deze link nog eens pluggen in deze thread: Het Grote Gitaartopic - deel 8. Hier kan je terecht voor aankoopadvies, en er zijn mensen die je kunnen helpen met het zoeken naar tweedehandsmateriaal indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zag dat er op Android TV ook een app is met guitaar tabs. Ik denk dat dit simpeler is dan noten lezen, je kan dan al snel liedjes meespelen met wat oefening. Ik zou niet meteen een te dure electrische kopen. Gewoon een goed beginnersmodelletje, eventueel tweedehands en als je het na een of twee jaar nog leuk vind dan kun je de gitaar kopen die je wilt (dan heb je er inmiddels waarschijnlijk ook wat meer verstand van). Zelfs bij de Lidl liggen soms gitaars zag ik (weet niks over de kwaliteit, dat zou ik wel even nakijken eerst).

[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 05-05-2018 07:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:19
Interessant dat mensen hier al beginnen met praten over drumcomputers metronoom stemapperaten ed.

Koop gewoon een leuke 2e hands gitaar en een katana amp (oid) en gaan met die banaan. De rest los je wel op met een telefoon computer of wat dan ook!

Kun je daarna wel kijken of je ergens anders je centjes aan kwijt wel want er is meer dan genoeg leuks op de markt, maar het kost wat tijd om er achter te komen wat je nodig hebt en leuk vind.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
s0ulmaster schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:32:
Interessant dat mensen hier al beginnen met praten over drumcomputers metronoom stemapperaten ed.

Koop gewoon een leuke 2e hands gitaar en een katana amp (oid) en gaan met die banaan. De rest los je wel op met een telefoon computer of wat dan ook!

Kun je daarna wel kijken of je ergens anders je centjes aan kwijt wel want er is meer dan genoeg leuks op de markt, maar het kost wat tijd om er achter te komen wat je nodig hebt en leuk vind.
Dit idd. Daarnaast als je een programma als guitar pro gebruikt kan je meespelen met de tabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Zoals andere ook zeggen; koop een leuke 2ehands gitaar en gewoon beginnen. Mocht je budget het toelaten kun je ook voor nieuw gaan maar skip alsjeblieft de goedkope prut zoals ze ooit bij de Kijkshop verkochten. Het hoeft zeker niet direct een Gibson of Fender te zijn, maar er zijn goedkopere clonen van bijvoorbeeld Squier/Ibanez.
Je geeft zelf aan niet heel muzikaal te zijn maar melodielijnen snel op te pikken, geen idee wat je muzieksmaak een beetje is, maar met powerchords (punk, Bad Religion, Offspring e.d.) komt er al snel wat leuks uit. Zelf heb ik akkoorden leren spelen met Flogging Molly. Gewoon de tabs lezen (valt heel erg mee in vergelijking met normaal muzieknoten lezen) en meespelen. Vooral heel erg veel oefenen en herhalen.

Met bijvoorbeeld Audacity kun je een mp3'tje nemen en op dezelfde toonhoogte vertraagd afspelen om mee te spelen ;)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 00:13
Grappig, ik herken me helemaal in de openingspost.

Al jaaaaren zitten denken dat ik eens moest beginnen met electisch gitaar spelen, maar nooit aan begonnen. Twee weken geleden online zitten lezen dat Gibson in lastig financieel water zit en voor mezelf besloten: zolang ze nog bestaan...

Wat rond gaan lezen (heel veel tegenstrijdige meningen gevonden, heerlijk dat Internet) en uiteindelijk besloten dat, ondanks dat ik het wel zou kunnen betalen, dat ik voor m'n eerste gitaar misschien niet meteen voor een originele Gibson + een Marshall amp zou moeten gaan :-)

Dus uiteindelijk vorige week deze set gekocht:

https://www.guitarking.nl...les_Paul_performance_pack

De "Slash" / Guns N' Roses logootjes hadden achterwege mogen blijven, maar voor een heel redelijk bedrag een goed uitziend (en door verschillende bronnen aangeraden) leuke beginners gitaar.

Ik heb ondertussen al wel wat extra spulletjes gekocht (vooral kabels) om de gitaar rechtstreeks op mijn Mac aan te sluiten en met GarageBand met de inleidings-lessen aan de gang gegaan. Best leuk, en levert al aardig wat kramp in de linkerhand op :-)

Ik heb een iRig HD 2 in bestelling staan (komt morgen binnen) zodat ik de gitaar zonder versterker rechtstreeks in mijn PC / Mac kan steken, en met de bijgeleverde AmpliTube software (kon niet wachten dus alvast de illegale versie geinstalleerd) kun je helemaal los gaan met allerlei verschillende versterkers uitproberen die stukken leuker klinken dan de (helemaal niet slechte) bijgeleverde versterker.

Hoe dan ook: LEEF JE UIT!

edit:
Deze gitaar heeft trouwens een ingebouwde tuner zitten (van Shadow, werkt best goed), maar als je één van bovengenoemde apps gebruikt (kan ook op je telefoon desnoods) kun je daar ook prima je gitaar mee stemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door arnoud_h op 14-05-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 22:29

Dhrax

Prog Lord

Blerp schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:36:
Zoals andere ook zeggen; koop een leuke 2ehands gitaar en gewoon beginnen. Mocht je budget het toelaten kun je ook voor nieuw gaan maar skip alsjeblieft de goedkope prut zoals ze ooit bij de Kijkshop verkochten. Het hoeft zeker niet direct een Gibson of Fender te zijn, maar er zijn goedkopere clonen van bijvoorbeeld Squier/Ibanez.
spelen ;)
Ibanez is absoluut geen kloon van Gibson/Fender. Kwalitatief de laatste jaren sowieso beter dan Gibson.
Denk dat dit een typo oid is maar Ibanez is een volwaardig merk met meerdere high end series (denk aan Prestige, Satriani, Vai e.d.) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dhrax op 15-05-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dhrax schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:49:
[...]

Ibanez is absoluut geen kloon van Gibson/Fender. Kwalitatief de laatste jaren sowieso beter dan Gibson.
Denk dat dit een typo oid is maar Ibanez is een volwaardig merk met meerdere high end series (denk aan Prestige, Satriani, Vai e.d.) :)
Ik kende de Ibanez zelf vooral als middensegment van zeg <1000,- misschien onterecht. Zeker geen slechte gitaren :)

Het is alleen als beginner gewoon niet nodig om all out te gaan en bijvoorbeeld 2k voor een gitaar uit te geven. Begin met iets simpelers/goedkopers zolang het maar geen budgetprut is. Na een tijdje weet je wat je aanspreekt om te spelen en wat voor gitaar daar het beste bij past.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 22:29

Dhrax

Prog Lord

Blerp schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:18:
[...]

Ik kende de Ibanez zelf vooral als middensegment van zeg <1000,- misschien onterecht. Zeker geen slechte gitaren :)

Het is alleen als beginner gewoon niet nodig om all out te gaan en bijvoorbeeld 2k voor een gitaar uit te geven. Begin met iets simpelers/goedkopers zolang het maar geen budgetprut is. Na een tijdje weet je wat je aanspreekt om te spelen en wat voor gitaar daar het beste bij past.
Zeker niet, de instap RG modellen zijn uitstekende gitaren voor weinig geld. Zelf heb ik nog 2 oude Ibanez Japanners aan de muur hangen, puur vakmanschap.

Als beginner heb je voor <500 EUR een prima gitaar om jaren plezier van te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Idd, je hoeft niet meteen volluit voor de grote merkspullen gaan. De meeste grote merken hebben tegenwoordig een budgetmerk.
Gibson -> Epiphone
Fender -> Squier
ESP -> LTD
Musicman -> Sterling/SUB (Is niet allemaal budgetspul though. En dat was ooit OLP, dus als je tweedehands OLP tegenkomt)
Ibanez -> Gio (niet zozeer een los merk maar soms staat er bewust Gio-Ibanez op de headstock en modelseries hebben een G voor de modelnaam. (GRG ipv RG enzo)
En Jackson heeft tegenwoordig een hele range onder de 200 euro dat prima spul is voor de beginner. Hetzelfde geld voor Schecter. En het merk Vintage heeft sowieso een redelijke lading low en mid-end modellen.

De grote duitse muziekstores hebben tegenwoordig "huismerk" spul dat zeker goed is als je boven de 150 euro modellen gaat kijken zoals Jack&Danny van musicstore.de en HarleyBenton van thomann.de. Dus je hoeft niet eens bij de "grote merken" te blijven kijken.

Genoeg keuze dus tegenwoordig voor de beginner.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Epiphone, daar was ik dus mee in de war...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 12:47

CSB

:D

Ik zal mijn ervaringen eens delen, misschien heb je er wat aan.

Ik kan me niet meer herinneren wanneer, maar ooit schijn ik eens gezegd te hebben dat "als ik ooit nog eens zoiets zou kunnen spelen..." terwijl ik nog nooit een gitaar aangeraakt had. Ik was toen 28. Ik murmel wel vaker van die dingen als ik naast mijn vriendin op de bank zit tv te kijken, maar schijnbaar luistert zij ook daadwerkelijk naar mijn gewauwel. XD

Ik kreeg van haar een akoestische gitaar voor mijn verjaardag. Een Yamaha. Niks speciaals, gewoon een leuk westerngitaartje, omdat de wikel haar had verteld dat je daar als complete beginner best leuk mee uit de voeten kan. Vol goede moed ging ik dan op Youtube struinen naar filmpjes die me wat uitlegden over de gitaar, akkoorden, en liedjes.

Na een kleine twee maanden kon ik net aan Happy Birthday spelen met de akkoorden die ik tot dan mezelf eigen had gemaakt. Vrij ongemakkelijk en moeizaam vond ik zelf.

Na een maand of 3 daarna de gitaar amper te hebben aangeraakt vond ik het toch zonde en ben een leraar gaan zoeken. Deze beste kerel is niet zo'n klassieke leraar, maar gewoon een leuke gast die graag speelt en zijn roots heeft in de blues. Dat past mij prima en ben sindsdien trouw, elke week een half uurtje op les.

Na een klein jaar lessen besloot ik een Squier Bullet Strat te kopen. Kostte me 100 euro met een Roland Cube versterkertje á 150 euro. We zijn daarna meteen in de blues / rock gedoken en dat is lache joh! Vooral als je de basisakkoorden eindelijk onder de knie hebt en zonder veel moeite kan overpakken. De standaard twelve-bar en jekkeren met een pentatonische ladder maakte het echt leuk.

Inmiddels 6 jaar en 5 gitaren (en pedalen, want GAS) verder en ik speel nu dingen als:
The Wind Cries Mary
Bold as Love
While My guitar Gently Weeps
Morning Star
maar ook akoestisch:
Little Lion Man
The Boxer
Home

Laat ik het zo zeggen: Ik heb er TOTAAL geen spijt van. Ik twijfel zelfs om een bandje te gaan zoeken om lekker te gaan jammen en misschien zelfs eens op een podium te klimmen, al ben ik wel een beetje een schijterd wat dat betreft...

Dus, DOEN! Wellicht krijg je er een hele leuke hobby voor terug.

[ Voor 8% gewijzigd door CSB op 18-05-2018 19:39 . Reden: Links toegevoegd ]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:47

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik loop al een aantal jaren met het idee om te beginnen om elektrisch gitaar te leren spelen. Als groot rock-liefhebber kan ik enorm genieten van gitaarspel, maar steeds weer dacht ik: Het is wel duur om te beginnen, wacht nog maar even.

De jaren verstrijken, maar de wens is er nog steeds. Ik ben inmiddels de 30 gepasseerd, maar wil dit toch gaan oppakken, alleen waar begin ik?

Ik weet dat gitaar leren spelen een behoorlijke opgave is, maar ik ben wel een echte doorzetter en wil toch echt ooit op een dag Psycho van Muse kunnen spelen bijvoorbeeld :P Verder ben ik zelf niet muzikaal als in zang of dans, maar pik ik melodielijnen heel snel op en leer ook behoorlijk snel, alleen kan dat ook als je niet echt muzikaal bent?

Vragen, vragen. Hopelijk hebben jullie antwoorden :)
Hoe sta je er nu voor een kleine 2 jaar later?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Pagina: 1