Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:41
Ik ben op zoek naar een camera met live view om stop motion animaties te maken m.b.v. het programma Dragonframe. Momenteel gebruik ik een Nikon d80 + de 18-70 kitlens, wat prima werkt behalve dat ik geen live view heb. Dat is enorm onhandig bij het animeren -- Dragonframe laat met een onionskin het 'live' beeld over je laatst geschoten beeld zien, zodat je handig de juiste aanpassing kan maken voor het volgende shot. Nu moet ik steeds testshots maken, wat de snelheid uit het toch al trage stopmotionwerk haalt.

Wat zoek ik: Een camera met live view. De nikon D80 voldoet verder prima dus ik hoef niet upgrade wat beeldkwaliteit of opties betreft. Dat gezegd hebbende heb ik de ontwikkelingen de laaste jaren niet echt bijgehouden, dus misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie.

Budget: zo goedkoop mogelijk. De opties die ik gevonden heb zitten rond de €200.

Dragonframe raadt zelf Canon bodies met Nikonlenzen aan i.c.m een converter, omdat Canon exposure simulation heeft bij liveview (handig bij animeren), en de manual aperture lenzen van Nikon nodig zijn i.v.m. flikkeren:
Note that we strongly recommend using a manual aperture lens (such as a Nikon lens) with a Canon body. With a digital lens, the aperture will close down to slightly different positions for each shot. This is not a problem for still photography, but for stop motion or time-lapse it creates “flicker”. For Canon cameras, use a Nikon manual aperture lens with a Nikon to Canon lens adapter.

For Nikon cameras, use a Nikon manual aperture lens and put masking tape over the lens’ electrical contacts.

A manual aperture lens has a physical ring for controlling aperture. Do not get a ‘G’ series lens, which has no aperture ring.
Opties die ik overweeg:
- Voor een krap budget raad Dragonframe zelf aan om een 2ehands 450d / 1000d te zoeken. Maar dan heb ik dus vermoedelijk last van die flicker, en heb ik een lensconverter nodig om de 18-70 op de canon te krijgen. Prijzen voor een converter liggen rond 60- 120 euro voor zover ik zie op cameranu en foto konijnenberg. Tweedehands 1000d body zie ik voor rond de €130 voorbij komen, 450d voor €100. Dan ben ik dus voor €250 klaar, denk ik. Misschien kan ik ergens een body + kitlens goedkoop vinden, proberen hoe erg het met die flickering is, en dan de converter kopen.

- De andere optie is om een zo goedkoop mogelijke nikon body die liveview heeft te kopen. Ik heb geen idee in hoeverre ik de exposure simulation bij liveview waar Dragonframe over rept ga missen, en mijn huidige setup voldoet met afzien van de liveview prima. Dragonframe ondersteund de volgende nikonmodellen:
Nikon cameras do not have live view exposure simulation. This means that the live view brightness will not match the match the brightness of your high-resolution still image. Make sure to capture test shots and adjust exposure levels before animating.

Nikon D3
Nikon D3S
Nikon D3X
Nikon D4
Nikon D4S
Nikon D5
Nikon D90
Nikon D300
Nikon D300S
Nikon D500
Nikon D600
Nikon D610
Nikon D700
Nikon D750
Nikon D800
Nikon D800e
Nikon D810
Nikon D850
Nikon D3200
Nikon D3300
Nikon D3400
Nikon D5000
Nikon D5100
Nikon D5200
Nikon D5300
Nikon D5500
Nikon D5600
Nikon D7000
Nikon D7100
Nikon D7200
Nikon D7500
Nikon Df
Nikon D2X (No Live View)
Nikon D40 (No Live View)
Nikon D40X (No Live View)
Nikon D50 (No Live View)
Nikon D60 (No Live View)
Nikon D70 (No Live View)
Nikon D70s (No Live View)
Nikon D80 (No Live View)
Nikon D100 (No Live View)
Nikon D200 (No Live View)
dan lijken de goedkoopste opties (tweedehands) mij een D90 (rond de 200€ denk ik?), d3200 (ook rond de 200 gok ik?). Ik zie ook d7000 van rond de €250 voorbij komen, is dat een betere optie? Of de d5000 voor €150-180? De prijzen van deze bodies lijken niet zo ver uit elkaar te liggen, welke van deze is dan de beste optie? Als ik een nikonbody koop, kan ik de d80 body in principe verkopen (hij is niet veel gebruikt). Ik vermoed dat ik daar niet al te veel voor terugkrijg, maar iets is beter dan niets.

Wat voor feedback zoek ik:
- zijn er opties die ik over het hoofd zie?
- zijn mijn schattingen van de prijzen goed?
- de prijs van de nikon- en canonoplossing lijken niet zo ver uit elkaar te liggen. Kan ik daarom beter voor de canonoplossing gaan, om op safe te spelen wat betreft de exposure compensation? Onloopt de kwaliteit van de camera's die ik noem elkaar veel?

Verder heb ik nog een camera mount nodig (werk nu met een oud gammel statief). Ik ga een dergelijke opstelling maken, en heb daar dus denk ik iets van een statiefkop voor nodig, liefst met quickrelease. Als jullie daar nog tips voor hebben hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 17:19

Garyu

WW

Ga voor de modernste Nikon die je voor een laag budget kan scoren. Een instapper als een d3200 zou prima moeten werken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Als ik het goed heb is de 18-70 van Nikon een G-lens - digitaal diafragma, dat je niet op de lens kunt instellen. Als je die via een adapter op een Canon-body zet heb je helemaal geen controle over het diafragma. Maar goed, het lijkt erop dat je met je digitale lens op de D870 tot dusver geen last hebt van flikkering.

Wil je in live view exposure preview hebben, dan kan dat op een Canon: daarop kun je Nikon, M42 en nog een heleboel andere lenzen zetten. Maar waar je zeker ook aan zou kunnen denken is voor jouw toepassing een Sony Nex te kopen. Hebben alleen live view (geen zoeker), exposure preview, en vrijwel elke oude lens met handmatig diafragma past er via een adapter op.

Als je op marktplaats of de fleabay wat gaat zoeken naar een Nex body, een standaard zoomlens voor bijvoorbeeld Canon FD, Minolta of whatever en een bijpassende adapter voor Sony E-mount ben je geheid onder de €200,- klaar. En kun je je D80 gewoon houden.

(Hier een bijvoorbeeld op Mp: een set met Nex 3, 35-70 lens, adapter en macroringen voor dichtbij focussen voor €160,-. )

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je vooral een oude manuele lens nodig geen AF en een diafragma ring. Die moet je best voor weinig kunnen vinden. Body is zoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@bobcom Daar dacht ik ook aan, maar als je op de website van Dragomframe kijkt, zie je dat de Nex camera's niet ondersteund worden. Je hebt een Alpha camera nodig, en de goedkoopste optie is dan de a5000 (vanaf +- €150 tweedehands). Dan is een Canon voor €100 misschien toch een betere optie.

@jeorne De kwaliteit van de camera's die je noemt zal voor jouw toepassingen niets uitmaken. De verschillen zitten hem voornamelijk in bediening (meer of minder knoppen op de camera), autofocus (sneller op de nieuwere/duurdere camera's) en low-light prestaties (bij hoge ISO). Het lijkt mij dat dat voor stop-motion in een studio-achtige omgeving geen verschil maakt.

Zo'n 'domme' lens-adapter (zonder elektronische functies) hoeft trouwens echt niet meer dan 2 tientjes te kosten via marktplaats. Het is alleen een stukje metaal met aan beide kanten de juiste bajonetvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
@Verwijderd Even uitkijken met de naamgeving van Sony. Ik verwacht dat een NEX niet kan omdat deze een e-mount heeft en dat heeft de a5000 ook. Ondanks dat deze een alpha naam draagt. Dan kom je uit bij een a58, a68, A77II, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MRIdev schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
@Verwijderd Even uitkijken met de naamgeving van Sony. Ik verwacht dat een NEX niet kan omdat deze een e-mount heeft en dat heeft de a5000 ook. Ondanks dat deze een alpha naam draagt. Dan kom je uit bij een a58, a68, A77II, etc.
Wat de reden is dat de NEX niet ondersteund wordt en de α-serie wel, dat weet ik niet, maar dat wordt zo aangegeven op de website van Dragonframe.

Je ziet: de α-camera's met E-mount worden ondersteund en de NEX-camera's niet. Heeft dus niet te maken met de mount, maar waarschijnlijk met hardware of firmware die nodig is voor tethered shooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Ik snap het hele advies van canon camera's met Nikon lenzen niet. Als je de camera in Aperature priority zet, zal die gewoon altijd gelijk zijn. Je kan dan denk ik wel ergens goedkoop een 450D met kitlensje scoren, die je ook voor gewone dagelijkse zaken kan gebruiken. Zo'n adapter zou je alleen maar nodig hebben voor dit ene scenario, en verder nergens voor.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:18:
Ik snap het hele advies van canon camera's met Nikon lenzen niet. Als je de camera in Aperature priority zet, zal die gewoon altijd gelijk zijn. Je kan dan denk ik wel ergens goedkoop een 450D met kitlensje scoren, die je ook voor gewone dagelijkse zaken kan gebruiken. Zo'n adapter zou je alleen maar nodig hebben voor dit ene scenario, en verder nergens voor.
Schijnbaar is het exacte diafragma niet 100% te reproduceren: er zitten kleine verschillen tussen iedere keer dat een diafragma gekozen wordt. Dat verschilt per lens, staat van het diafragma, en welk diafragma je gebruikt.
Voor normale fotografie maakt dat niet uit, maar bij stop-motion gaat dat opvallen (1% verschil in diameter is 2% verschil in belichting).
Zie ook dit artikel van Adobe:
For instance, a Canon 16-35 II probably shouldn’t be stopped down past f/5.6. At f/16, most 16-35s will flicker. But, a Canon 50mm f/1.2 might start to flicker at f/4, if the iris is dodgy
[...]
Manual Nikon prime lenses (AKA fixed or hard lenses) with Canon EOS adapters have become the favorite of many stop-motion studios.
Daarom: lenzen met handmatig diafragma voor een consistente belichting binnen een scène (en Nikon biedt dan veel keus met goede kwaliteit lenzen), en een camera met live belichtingspreview voor gemak bij het instellen van de opname voor elke scène (wat Nikon dus blijkbaar niet biedt, vreemd genoeg). Dus Canon of mirrorless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even iets heel stoms misschien, waarom niet gewoon een simpele body met M42 mount adapter en een simpele 50mm lens? Die vind je voor een scheet en drie knikkers bij iedere kringloop.

Wil je betere kwaliteit dan kun je kijken naar een Samyang lens bijv. de 35mm f/1.4, die heeft ook een diafragma ring :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Wat de reden is dat de NEX niet ondersteund wordt en de α-serie wel, dat weet ik niet, maar dat wordt zo aangegeven op de website van Dragonframe.

Je ziet: de α-camera's met E-mount worden ondersteund en de NEX-camera's niet. Heeft dus niet te maken met de mount, maar waarschijnlijk met hardware of firmware die nodig is voor tethered shooting.
Aha, ik zie de adder onder het gras. Heeft waarschijnlijk idd. met tethered shooting te maken, in dat geval is dan een oude Canon de 1000d het meest haalbare - op Mp genoeg te vinden. Zit vaak nog een lens bij, die a- niet al te best is en b- geen diafragmaring heeft. Volgende stap is het vinden van een lens: voor een paar tientjes vind je meestal wel een lens uit het pre-digitale tijdperk, met handmatige scherpstelling en diafragma. Neem je er een met een Nikon-vatting (zoals deze) dan kun je hem ook nog op je D80 gebruiken.

Laatste stap is de aanschaf van een adapter: de eenvoudigste, zonder "af-confirm" volstaat, omdat je in LV werkt. Bijvoorbeeld deze.

Je kunt ook kijken naar een adapter voor Nikon G-lenzen op Eos-body zoals deze, zodat je je 18-70 lens op een Canon-body kunt gebruiken. Die hebben een pal waarmee je het diafragma handmatig kunt bedienen. Scheelt je een paar tientjes voor een lens, maar handmatig scherpstellen van zulke AF-lenzen is geen eitje , omdat de slag van de scherpstelring heel kort is.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1