i5 of ryzen 7? hardcore gamer / VR / game developer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Feroxxy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-12-2025
Hey tweakers! In 2011 bouwde ik het bakkie waar ik nu nog altijd zonder echte problemen goed op kan gamen. Echter begin ik telkens meer bezig te zijn met game design en merk ik daar dat mijn arme i5-2500K toch echt een beetje begint te verouderen.

Hoofdzaak is gamen, maar workstation wordt meer en meer belangrijk. Voornamelijk werk ik in Maya (modeling en animation, nog niet rendering), Unity (lightbakes mogen wel wat vlotter), Substance Painter en Photoshop. Ook ben ik bezig met video editting leren, maar geen idee of dat een cpu of gpu taak is.

Ik zoek een?
CPU upgrade (inclusief moederbord en ram upgrade if needed). Eerst werd mij een Ryzen 7 2700X aangeraden, maar iemand anders bracht mij op de hoogte dat ryzen bottleneck problemen schijnt te hebben i.c.m. GTX 1080. Deze vertelde mij om naar de i5 8600K te kijken.

Wat is je budget?
Voor een complete CPU/Mobo/Ram upgrade ~600,- (gebaseerd op Ryzen 7 2700X + ROG Strix B350-F + Corsair DDR4 16GB). Maar goedkoper is nooit verkeerd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij word altijd verteld dat Intel voor gaming is en AMD voor workstation. Nu doe ik beide. Help! :p (altijd al een intel gehad, dus, en ze hebben een leuke VR game bundel in de aanbieding hehe)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik kan op het moment even niet verder vinden wat mijn moederbord is dan dat het een Asrock is (systeem geeft "Filled in by O.E.M." dus daar hebben we niet zoveel aan 8)7 ), maar zeker voor AMD zal ie geupgrade moeten worden. De GPU is een GTX1080 (o.a. voor VR), en ik heb 16GB ram.

Ik heb er verder niet veel verstand van. Wat ik weet is dat in beide Maya en Unity voor de "simpele" dingen alleen maar jobs sturen op single core en dat hoe hoger de frequency dan des te beter is. Maar als ik zou willen renderen in Maya, of lightbaken in Unity, het dan weer wel gaat om hoeveel cores je hebt. Uiteindelijk is het belangrijkste dat ik er voor de komende paar jaar weer lekker op kan gamen,en ik zou het niet erg vinden als lightbakes een uurtje of twee minder lang duren. Stiekem wil ik Intel ("woooo gamer woooo") maar ja om nou om de naam de beslissing te maken... Wanneer het er in zit zal ik het verschil tussen een i5 of een Ryzen uiteindelijk toch niet doorhebben! 8)7

Lijstje van CPU's die ik heb zitten bekijken op o.a. benchmarks etc
product: AMD Ryzen 7 1700X
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed

pricewatch: Intel Core i7-8700K Boxed
pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed

Beste antwoord (via Feroxxy op 07-05-2018 15:09)

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Feroxxy schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:27:
Alvast allebij bedankt voor je antwoord! Bijkomende vraag, hoe komt het dat Intels hoger scoren op http://cpu.userbenchmark....-Ryzen-7-2700X/3941vs3958 ?
Volgens die website, wint de 2700x nog steeds in mijn ogen op alles behalve de single core performance. De echte doorslag voor een hogere score (van de 8600K) zit hem in de zogenoemde 'Value & Sentiment' categorie, wat alleen maar over de "gemiddelde" koopprijs (in de winkel) en marketing aandeel gaat. Wat in mijn ogen aan de ene kant een beetje onzin om mee te tellen in de punten telling.

Ik weet niet hoe de puntenverdeling werkt, sinds ik niet weet hoe en door welke software ze de vergelijking maken. Meestal is het een verschil in software applicatie; hoe de software met de processor gebruik omgaat. Ik zie vaak "quad-core <<test doel>>" staan, wat niet echt een realistische verwachting geeft naar wat de 2700x daadwerkelijk aankan.

Ik heb geen fanboy van intel of amd, maar de vergelijking op die site is in mijn ogen niet echt volledig of grondig genoeg om de 8600K boven de 2700x te zetten. Vooral, omdat de 8600K geen Hyperthreading/SMT ondersteund en de 2700x wel (wat jou software veel gebruik van gaat maken!).

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:34

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Dat amd bottleneckt met GTX 1080 klopt niet echt. er werd meerdere malen een ryzen aanbevolen met high end GPU maar het draaide goed. Een ryzen 7 2700X is een goede keuze omdat je hem in de toekomst kunt upgraden en lekker veel cores (voor socket 1151 is het niet erg hoopvol)

• rain2reign
Uit persoonlijke ervaring vindt ik dat de R7 2700X het meest passende CPU is voor jou doeleinden. Hogere/betere single performance is wel leuk en aardig tijdens het gamen, maar voor wat er daarnaast bij komt kijken, is de 2700x of de 2600x (als budget iets krapper wordt) een heel stuk geschikter.

• Feroxxy
Alvast allebij bedankt voor je antwoord! Bijkomende vraag, hoe komt het dat Intels hoger scoren op http://cpu.userbenchmark....-Ryzen-7-2700X/3941vs3958 ?

Acties:
  • Beste antwoord

• rain2reign
Volgens die website, wint de 2700x nog steeds in mijn ogen op alles behalve de single core performance. De echte doorslag voor een hogere score (van de 8600K) zit hem in de zogenoemde 'Value & Sentiment' categorie, wat alleen maar over de "gemiddelde" koopprijs (in de winkel) en marketing aandeel gaat. Wat in mijn ogen aan de ene kant een beetje onzin om mee te tellen in de punten telling.

Ik weet niet hoe de puntenverdeling werkt, sinds ik niet weet hoe en door welke software ze de vergelijking maken. Meestal is het een verschil in software applicatie; hoe de software met de processor gebruik omgaat. Ik zie vaak "quad-core <<test doel>>" staan, wat niet echt een realistische verwachting geeft naar wat de 2700x daadwerkelijk aankan.

Ik heb geen fanboy van intel of amd, maar de vergelijking op die site is in mijn ogen niet echt volledig of grondig genoeg om de 8600K boven de 2700x te zetten. Vooral, omdat de 8600K geen Hyperthreading/SMT ondersteund en de 2700x wel (wat jou software veel gebruik van gaat maken!).

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:06
Ik persoonlijk kan ook niet zoveel met deze site, zoals hierboven word beschreven. Benchmarks op YT vertellen je veel meer mits goed gedaan. ;)

Op welke resolutie ga je gamen, als we dat weten kunnen we pas echt iets zinnigs gaan zeggen. :)

• Feroxxy
JappieR schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:39:
[...]
Op welke resolutie ga je gamen, als we dat weten kunnen we pas echt iets zinnigs gaan zeggen. :)
Right, goede vraag. Well, ik denk wel dat 1440p een stap in de richting van "future proof" is, maar ik speel nou niet echt veel games waarvan ik denk dat ze het echt nodig hebben at the moment (PUBG, Starcraft 2, Borderlands 2, They are Billions).

Daar tegenover speel ik ook veel in VR (HTC Vive) en das een heel ander verhaal ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Feroxxy op 04-05-2018 13:30 . Reden: spelling ]

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zou ook een ryzen nemen!

• rain2reign
Feroxxy schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:29:
[...]

Right, goede vraag. Well, ik denk wel dat 1440p een stap in de richting van "future proof" is, maar ik speel nou niet echt veel games waarvan ik denk dat ze het echt nodig hebben at the moment (PUBG, Starcraft 2, Borderlands 2, They are Billions).

Daar tegenover speel ik ook veel in VR (HTC Vive) en das een heel ander verhaal ;-)
Dan zijn je genoemde Ryzen opties interessanter voor jou. Vooral met je in ts genoemde bijtaken zoals video-editting bijv.

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 07:57
Bij 1080p gaming kun je het beste een i5 of i7 kiezen, anders is een ryzen 5 of 7 de betere keus. Bij renderen is het verschil al snel 30% in het voordeel van de ryzen cpus, dat komt vooral doordat amd's smt een stuk minder latency heeft.

Sowieso zijn cpu's in de afgelopen anderhalf jaar zo fantastisch veel beter geworden dankzij de vernieuwde concurrentie, dus het is sowieso een goede tijd om je cpu te upgraden :)
Pagina: 1