Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Mijn vraag:
Al enige tijd heb ik een nieuwe TV, ik kom er echter niet echt uit hoe ik deze kan aansluiten op mijn receiver. Het is een vrij simpel setje van Samsung en om een of andere reden heeft deze set alleen een tulp aansluiting als input, en dus geen optische input. En mijn TV heeft dus blijkbaar geen headphone jack waardoor en, volgens mij, alleen een optische output. Komt het er dus eigenlijk op neer dat het niet mogelijk is om het geluid van de TV op de receiver af te spelen?

Mocht het nodig zijn kan ik ook nog foto's bijvoegen van de aansluitmogelijkheden op zowel de set als de tv.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn tv: LG 50PV350 en het geluidssetje een Samsung MM-D430D. Ik heb beide producten aan het topic gekoppeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de tulp aansluiting op beide poorten aangesloten maar kreeg op geen enkele manier geluid via de receiver binnen. Deze heb ik altijd op AUX staan. Het geluid via de speakers krijgen heb ik zowel geprobeerd door de interne tv speakers aan als uit te zetten (volgens de handleiding moeten ze uit).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

Van S/PDIF Out naar RCA In heb je een DAC nodig om het digitale optische signaal om te zetten naar analoge RCA. Je raakt dan wel de optie tot surround kwijt, maar het is sowieso de vraag of de TV dit door had gezet of al terug had geschaald naar 2.0 stereo.

Edit:
De Samsung is blijkbaar een 2.0 set dus het eventueel niet meer hebben van surround is geen issue. De LG heeft zo te zien alleen analoge RCA ingangen, daar krijg je geen signaal uit naar de Samsung.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 03-05-2018 20:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
FeaR schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:12:
Van S/PDIF Out naar RCA In heb je een DAC nodig om het digitale optische signaal om te zetten naar analoge RCA. Je raakt dan wel de optie tot surround kwijt, maar het is sowieso de vraag of de TV dit door had gezet of al terug had geschaald naar 2.0 stereo.
Okay, er zijn dus geen analoge opties om deze twee setjes aan te sluiten? Want die apparaatjes was ik wel tegengekomen maar waren nog best prijzig vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:19
Weet je zeker dat hij geen headphone jack heeft? Volgens de specs heeft je tv namelijk een 3,5mm audio uit...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
GermanPivo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:21:
Weet je zeker dat hij geen headphone jack heeft? Volgens de specs heeft je tv namelijk een 3,5mm audio uit...
Ja, dat had ik ook gezien. In dit album heb ik alle foto's staan (4 stuks) van de aansluitingen op de TV en de mediaplayer. Ik zie geen headphone jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Vreemd! Je kan proberen of het via Scart werkt; dat was vroeger wel de manier om audio van oude tv's naar je versterker te krijgen. Zoiets moet je dan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
GermanPivo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:42:
Vreemd! Je kan proberen of het via Scart werkt; dat was vroeger wel de manier om audio van oude tv's naar je versterker te krijgen. Zoiets moet je dan hebben.
Thanks! Inderdaad best vreemd dat de enige audio output de optical is. Ik zal het eens proberen. In principe gaat met die oplossing alle audio van TV dan naar de versterker, toch?

Edit: kan dit ook? link naar bol.com

[ Voor 11% gewijzigd door Verona27 op 03-05-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Verona27 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:45:
[...]

Thanks! Inderdaad best vreemd dat de enige audio output de optical is. Ik zal het eens proberen. In principe gaat met die oplossing alle audio van TV dan naar de versterker, toch?
Als het goed is wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-09 21:10
Nou... Je kan niet uitsluiten dat scart op een moderne tv slechts input is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
zetje01 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:48:
Nou... Je kan niet uitsluiten dat scart op een moderne tv slechts input is.
Niet echt een andere manier om daarachter te komen dan het te proberen, denk ik? Of zou ik dat ergens kunnen terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Het logo onder de scart poort laat anders pijlen zien die twee kanten op gaan... Ik zou het proberen in ieder geval; een andere optie is er niet denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
GermanPivo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:55:
Het logo onder de scart poort laat anders pijlen zien die twee kanten op gaan... Ik zou het proberen in ieder geval; een andere optie is er niet denk ik :P
Dat is waar, zal het wel gewoon proberen dan. Thanks tot hiertoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je wel optical gebruikt, zorg dan dat je de optical op PCM kan zetten.

Een stereo dac kan meestal niet met een Dolby signaal overweg.

Met een scart stekker kun je overigens ook naar tulp. zijn simpele verloopjes voor. Je tv heeft hiervoor 2 in en uitgangen:

Afbeeldingslocatie: https://obrazki.elektroda.pl/8795855400_1475922475.jpg

Edit:

Zo te zien heeft je receiver zelfs een scart ingang. Problem solved!

[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 03-05-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Fairy schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:55:

Met een scart stekker kun je overigens ook naar tulp. zijn simpele verloopjes voor. Je tv heeft hiervoor 2 in en uitgangen:

[afbeelding]

Edit:

Top! Heb al zo'n scart naar tulp verloop besteld dus denk dat ik daarvoor ga, zie nu tijdens het typen je edit. Heb volgens mij geen scartkabel meer liggen dus t is het een of het ander ;). Bedankt voor je antwoord in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Fairy schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:55:

[afbeelding]

Edit:

Inmiddels heb ik het scart verloop naar tulp binnen en alles geïnstalleerd, de tv ziet de scart aansluiting wel als actief en de receiver staat op AUX maar alsnog krijg ik gewoon geen geluid via de receiver. Dus het lijkt erop dat deze tv alleen geluid kan doorsturen via optical aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verona27 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Inmiddels heb ik het scart verloop naar tulp binnen en alles geïnstalleerd, de tv ziet de scart aansluiting wel als actief en de receiver staat op AUX maar alsnog krijg ik gewoon geen geluid via de receiver. Dus het lijkt erop dat deze tv alleen geluid kan doorsturen via optical aansluiting.
Heb je wel een scart OUT blokje en geen scart IN blokje? De luxere versies hebben een schakelaar.

Je kan dit testen door een audiobron aan te sluiten en zien of er geluid uit de TV komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verona27 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:27:
[...]
Indien je de exact die scart verloop hebt besteld waarnaar je linkt (Bol), dan is het logisch dat deze niet werkt. Bij die uitvoering gaat er enkel maar signaal naar de TV toe, en niet vanaf de TV naar een extern apparaat. De scart-signaal uitgangen zijn simpelweg niet aangesloten.

Beter had je onderstaande uitvoering besteld waarbij er omgeschakeld kan worden van input naar output.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41WE3iKuMFL._SY355_.jpg

Je moet daarbij sowieso Scart-1 gebruiken volgens de handleiding omdat Scart-2 enkel een monitor functie lijkt te hebben. Of het daarmee wel gaat werken is dan nog niet duidelijk, de handleiding behelst diverse modellen. Proberen dan maar....?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Great minds think alike ;)

Aan 't plaatje te zien zijn beide AV's in en out, maar zou voor de zekerheid gewoon AV1 pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Aha, dan heb ik inderdaad het verkeerde blokje besteld, vrij knullig. Zal dan nog maar eens die andere bestellen en dan dat proberen. Zou trouwens een gewone scart kabel van de receiver naar de tv op AV1 ook werken? Het blokje zit nu trouwens ook al in AV1, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Fairy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:53:
Great minds think alike ;)

Aan 't plaatje te zien zijn beide AV's in en out, maar zou voor de zekerheid gewoon AV1 pakken :)
@Fairy, klopt, maar onderstaande info staat in de handleiding.

1 TV Uit: voert analoge TV-signalen uit.
2 Monitor Uit: voert het huidige schermbeeld uit.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
hardware-lover schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:14:
[...]

@Fairy, klopt, maar onderstaande info staat in de handleiding.

1 TV Uit: voert analoge TV-signalen uit.
2 Monitor Uit: voert het huidige schermbeeld uit.
Maar dat werkt dus trouwens ook als ik bv mijn Playstation aansluit via HDMI en dan op AV1 die scart naar tulp output aansluit dan zou de tv automatisch het geluid dat nu via de boxen van de tv wordt weergegeven doorgestuurd moeten worden naar de AV1 en daarmee naar de receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verona27 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:22:
[...]
Maar dat werkt dus trouwens ook als ik bv mijn Playstation aansluit via HDMI en dan op AV1 die scart naar tulp output aansluit dan zou de tv automatisch het geluid dat nu via de boxen van de tv wordt weergegeven doorgestuurd moeten worden naar de AV1 en daarmee naar de receiver?
Soms treed er de HDCP beveiliging in werking en wordt er niets via scart naar buiten uitgevoerd. Het blijft een kwestie van proberen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
hardware-lover schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:32:
[...]

Soms treed er de HDCP beveiliging in werking en wordt er niets via scart naar buiten uitgevoerd. Het blijft een kwestie van proberen.
Bedankt voor de info, ik ga het inderdaad proberen en als t allemaal niet werkt moet er maar een andere receiver komen met optische aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verona27 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:34:
[...]
Bedankt voor de info, ik ga het inderdaad proberen en als t allemaal niet werkt moet er maar een andere receiver komen met optische aansluiting.
Dat is ook niet direct noodzakelijk, er bestaan ook Optical > Analog adapters.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/4/6/2/9200000065172647.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
hardware-lover schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Dat is ook niet direct noodzakelijk, er bestaan ook Optical > Analog adapters.

[afbeelding]
Nou ja het lijkt er toch op dat ik misschien hieraan moet |:( . Inmiddels een scart blokje met in en out in de AV1 geprikt, deze op out gezet en de kabels aangesloten. Het enige wat ik vervolgens krijg is een harde ruis op de AUX van de receiver en het geluid komt verder nog gewoon over de boxen van de TV, ook bij het uitzetten van de interne speakers krijg ik geen ander resultaat.

Zou dit in combi met een optische kabel dan wel moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Probeer ook eens AV2
(toen ik een paar dagen geleden googlede op je tv en audio out, was er iemand waarbij het alleen werkte op AV2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
zetje01 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:19:
Probeer ook eens AV2
(toen ik een paar dagen geleden googlede op je tv en audio out, was er iemand waarbij het alleen werkte op AV2)
Thanks, heb het geprobeerd, die harde ruis is dan niet aanwezig (gewoon stil, zoals het hoort), maar nog steeds 0 geluid via de receiver, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Wacht eens even?
-Als je het test, waar staat je tv dan op. Ik bedoel, wat speelt er op je tv? Een HDMI-ingang, of televisie via de antenne-aansluiting?
-Moet je misschien niet in de instellingen van je tv aangeven dat het geluid nu niet via de speakers moet, maar via een audio-out?

En nog wat anders:
Ik heb thuis eigenlijk al mijn beeldmateriaal op tv digitaal via HDMI lopen (spelconsole, tv-box, mediaplayer enz. ) Maar het geluid gaat ook vanaf genoemde apparaten ook analoog naar een (analoge) switch en dan naar mijn oude versterker. Zodat ik eventueel (als ik er zin in heb en de omstandigheden zijn ernaar) het geluid over mijn versterker kan laten lopen. Misschien kan jij het ook zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
zetje01 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:01:
Wacht eens even?
-Als je het test, waar staat je tv dan op. Ik bedoel, wat speelt er op je tv? Een HDMI-ingang, of televisie via de antenne-aansluiting?
-Moet je misschien niet in de instellingen van je tv aangeven dat het geluid nu niet via de speakers moet, maar via een audio-out?

En nog wat anders:
Ik heb thuis eigenlijk al mijn beeldmateriaal op tv digitaal via HDMI lopen (spelconsole, tv-box, mediaplayer enz. ) Maar het geluid gaat ook vanaf genoemde apparaten ook analoog naar een (analoge) switch en dan naar mijn oude versterker. Zodat ik eventueel (als ik er zin in heb en de omstandigheden zijn ernaar) het geluid over mijn versterker kan laten lopen. Misschien kan jij het ook zo doen?
Ja, zoals ik al zei wil ik geluid vanaf de Chromecast en Playstation via de receiver laten lopen, maar dat kan dus inderdaad toch alleen via de optische uitgang. Want ik kan in de instellingen alleen maar kiezen voor interne speakers aan en uit. Ik denk dat ik dus ook maar zo'n omvormer van optisch naar tulp moet kopen, want dit werkt niet haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Let wel op dat zo'n spdif naar analoog blokje alleen PCM stereo geluid omzet. Dolby Digital wordt meestal niet ondersteund, tenzij je een fancy duur model hebt.

Meestal kan de TV en anders het TV kastje dat wel omzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 08-05-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Fairy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:29:
Let wel op dat zo'n spdif naar analoog blokje alleen PCM stereo geluid omzet. Dolby Digital wordt meestal niet ondersteund, tenzij je een fancy duur model hebt.

Meestal kan de TV en anders het TV kastje dat wel omzetten.
Ik kan in het TV menu kiezen voor PCM of automatisch, met zo'n omvormer kan ik het beste dus gewoon voor PCM kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verona27 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Ik kan in het TV menu kiezen voor PCM of automatisch, met zo'n omvormer kan ik het beste dus gewoon voor PCM kiezen?
Ja, anders gaat hij bij dolby signalen ruisen.
Pagina: 1