Laptop voor vooral tekstverwerken, budget €600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500535

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben een vertaler, en werk dus vooral veel met Office. Voor de rest zal ik er af en toe een filmpje op kijken en zal hij mee gaan in het vliegtuig, dus een batterijduur van minstens 5 uur zou fijn zijn!
Wat voor mij belangrijk is, is een goed toetsenbord en goede bouwkwaliteit (het liefst iets met aluminium of iets dergelijks).

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal 600 euro, aangezien ik er eigenlijk alleen maar Office op zal gebruiken denk ik dat dit genoeg moet zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik vlieg elke paar maanden minstens een keer. Daarnaast kan ik mijn werk overal doen, dus dat wil ik dan ook graag doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf zitten kijken naar de Dell Inspiron 15 5000, met een i5-8250U en 8 gb ram. Het enige nadeel is dan dat er geen SSD in zit.
Dan is er nog de Dell Inspiron 13 5000 2-in-1 met de i3 7th gen. Wel met een SSD.
Beide laptops zouden uitkomen op 540 euro, aangezien ik eventueel een studentencode kan krijgen.
Dell vind ik zelf een prima merk, goede ervaringen mee gehad in het verleden, en voor zover ik weet zijn het prima laptops.

Graag hoor ik jullie mening, en of jullie nog alternatieven kunnen aanraden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:04
Ik kan je niet goed advies geven, vooral batterijduur heb ik niet goed een beeld van.

Maar misschien moet je jezelf het volgende afvragen (en met ons delen):
- Is scherm belangrijk? Een IPS scherm heeft mooiere kleuren en heeft grotere kijkhoeken.
- Wil je een 2-in-1? Meestal zijn die dingen wat gammeler dan normale laptops. Misschien is dat anno 2018 beter, maar logischerwijs heeft een normale laptop minder ingewikkelde beweegbare onderdelen en is de bouwkwaliteit beter.
- In een vliegtuig is een kleinere laptop handiger denk ik. Dus, wil je een liever een 13 inch of een 15inch? Maar een 13 inch heeft waarschijnlijk een kleiner toetsenbord.
- Brengt me op het volgende punt. Wat voor toetsenbord wil je? Dedicated numpad? Dedicated home/pageup- & down/end toetsen? Dit lijkt me heel belangrijk voor tekstverwerken. Kijk daar dus goed naar.
- Hoe lang wil je er mee doen? Een I3 7th gen is vast prima voor nu, maar een I5 8th gen zal veel langer vlot voelen.
- Zeker weten dat je een laptop overweegt zonder SSD? Het scheelt gigantisch in hoe vlot je opstart en zal in algemeen gebruik gewoon vlotter voelen.

Hier een tweetal Lenovo's met SSD, I5 8th gen, IPS scherm. Eén 13 inch, één 15 inch:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1124645;1113925/
Geen idee wat de batterijduur en de bouwkwaliteit is, maar misschien dat anderen hierover kunnen adviseren of dat je reviews kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Heb je wel eens gedacht aan een Chromebook?

Lijkt me prima voor jouw doel. Wel belangrijk dat je je bestanden offline beschikbaar maakt, zodat je in het vliegtuig verder kunt werken. Aaridg is dat alle documenten in Google format niet meetellen in je cloud opslag.

Office is helaas niet offline te gebruiken op een Chromebook. Maar Docs of diverse online vertaalapplicaties (Crowdin) zijn prima te gebruiken op een Chromebook.

Een Chromebook presteert uitsteked met lagere specs. (Ik heb op vakantie een oude HP Chromebook mee met een Celeron processor).

Vwb. de Dell Inspiron 13 5000 2-in-1. Ik heb deze en wat een bagger. Ik ben heel zuinig op mijn spullen en toch is de voeding al defect geweest, de accuduur heel droevig (als ik er 2 uur mee doe is het lang), het scherm is al een keer uit de behuizing gevallen bij het openen en het luistert heel nauw hoe de voedingssteker er in zit. Als deze een beetje eruit kruipt word de laptop tergend traag.

Ik merk dat ik vaak (nu bijv.) terug grijp op mijn oude (2011) HP Elitebook met dezelfde specs.

Ik zou als vertaler een uitstekend toetsenboard willen hebben en dat vind ik moeilijk te vinden op een betaalbare laptop.

Ik zou ook overwegen om de spaarpot iest te laten groeien als dat mogelijk is en bijvoorbeeld een MacBook Air overwegen of een gebruikte business laptop. In geval van het laatste koop je voor 400 euro een dijk van een laptop die er echt nog keurig uit ziet. Worst case komt er nog voor een paar tientjes een nieuwe accu bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
715289 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:24:
Heb je wel eens gedacht aan een Chromebook?

Lijkt me prima voor jouw doel. Wel belangrijk dat je je bestanden offline beschikbaar maakt, zodat je in het vliegtuig verder kunt werken. Aaridg is dat alle documenten in Google format niet meetellen in je cloud opslag.

Office is helaas niet offline te gebruiken op een Chromebook. Maar Docs of diverse online vertaalapplicaties (Crowdin) zijn prima te gebruiken op een Chromebook.

Een Chromebook presteert uitsteked met lagere specs. (Ik heb op vakantie een oude HP Chromebook mee met een Celeron processor).

Vwb. de Dell Inspiron 13 5000 2-in-1. Ik heb deze en wat een bagger. Ik ben heel zuinig op mijn spullen en toch is de voeding al defect geweest, de accuduur heel droevig (als ik er 2 uur mee doe is het lang), het scherm is al een keer uit de behuizing gevallen bij het openen en het luistert heel nauw hoe de voedingssteker er in zit. Als deze een beetje eruit kruipt word de laptop tergend traag.

Ik merk dat ik vaak (nu bijv.) terug grijp op mijn oude (2011) HP Elitebook met dezelfde specs.

Ik zou als vertaler een uitstekend toetsenboard willen hebben en dat vind ik moeilijk te vinden op een betaalbare laptop.

Ik zou ook overwegen om de spaarpot iest te laten groeien als dat mogelijk is en bijvoorbeeld een MacBook Air overwegen of een gebruikte business laptop. In geval van het laatste koop je voor 400 euro een dijk van een laptop die er echt nog keurig uit ziet. Worst case komt er nog voor een paar tientjes een nieuwe accu bij.
claudior schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:55:
Ik kan je niet goed advies geven, vooral batterijduur heb ik niet goed een beeld van.

Maar misschien moet je jezelf het volgende afvragen (en met ons delen):
- Is scherm belangrijk? Een IPS scherm heeft mooiere kleuren en heeft grotere kijkhoeken.
- Wil je een 2-in-1? Meestal zijn die dingen wat gammeler dan normale laptops. Misschien is dat anno 2018 beter, maar logischerwijs heeft een normale laptop minder ingewikkelde beweegbare onderdelen en is de bouwkwaliteit beter.
- In een vliegtuig is een kleinere laptop handiger denk ik. Dus, wil je een liever een 13 inch of een 15inch? Maar een 13 inch heeft waarschijnlijk een kleiner toetsenbord.
- Brengt me op het volgende punt. Wat voor toetsenbord wil je? Dedicated numpad? Dedicated home/pageup- & down/end toetsen? Dit lijkt me heel belangrijk voor tekstverwerken. Kijk daar dus goed naar.
- Hoe lang wil je er mee doen? Een I3 7th gen is vast prima voor nu, maar een I5 8th gen zal veel langer vlot voelen.
- Zeker weten dat je een laptop overweegt zonder SSD? Het scheelt gigantisch in hoe vlot je opstart en zal in algemeen gebruik gewoon vlotter voelen.

Hier een tweetal Lenovo's met SSD, I5 8th gen, IPS scherm. Eén 13 inch, één 15 inch:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1124645;1113925/
Geen idee wat de batterijduur en de bouwkwaliteit is, maar misschien dat anderen hierover kunnen adviseren of dat je reviews kan vinden.
Bedankt voor jullie reacties. Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik toch nog wat langer nagedacht, en gewacht op misschien een mooie deal.
Ik heb een Chromebook, en ik moet zeggen dat het op zich niet verkeerd is. Echter vind ik het toch fijner om met Office te werken, en alles offline te hebben. Bovendien voelt Windows gewoon vertrouwd, dus heb nooit echt aan ChromeOS kunnen wennen las mijn on the go werkmachine.

Nu zou ik graag jullie mening willen horen over de HP 15-bs182nd.
Specs:

Processor: Intel Quad-Core i5-8250U (1,6 GHz, tot 3,4 GHz in turbo, 6 MB cache
RAM: 4 GB DDR4-2400 SDRAM (1 x 4 GB)
Opslag: 128-GB M.2 SSD
Video: Geïntegreerd Intel® UHD Graphics 620
Scherm: 39,6-cm (15,6-inch) diagonaal FHD SVA ontspiegeld WLED-backlit (1920 x 1080)
Type batterij: 4-cels, 41-WHr lithium-ion
Netwerkinterface, geïntegreerd: 10/100/1000 GbE LAN
Draadloze connectiviteit: 802.11b/g/n (1x1) Wi-Fi en Bluetooth 4.2 combo (Miracast-ondersteuning)

Wat mij erg aantrok was de quad core i5 8th gen. Minpunten zijn uiteraard de 4gb RAM, 128gb SSD en een trage WiFi-kaart. Echter ben ik van plan er een 4gb stickje bij te prikken, en de SSD kan ik wel mee leven voor nu. Ook de WiFi-kaart zou ik eventueel kunnen upgraden als dat mij echt heel erg dwars gaat zitten.
Als ik de batterijduur mag geloven dan is die ook wel gunstig!

Dit alles voor 400 euro. Wat zeggen jullie?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 13:17
Heb je een eigen bedrijfje?
Wellicht kun je het dan als zakelijke koop gebruiken?
Btw is voor zover ik weet ook aftrekbaar. Maar. Heck dit van te voren even goed bij de belastingdienst.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koentjuh1987 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:19:
Heb je een eigen bedrijfje?
Wellicht kun je het dan als zakelijke koop gebruiken?
Btw is voor zover ik weet ook aftrekbaar. Maar. Heck dit van te voren even goed bij de belastingdienst.
Ik heb een eigen bedrijfje in Finland! Dus dat ligt allemaal net even iets anders helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 12:25
Maar als je toch al bereid bent wat dingen te upgraden en daar geld aan wilt en kan uitgeven dan kun je misschien beter je budget iets oprekken? Ik zou zelf in ieder geval niet graag op een laptop werken met minder dan 265GB, al hangt dat misschien wel beetje af van hoe jouw workflow is. Verder is 8GB ook wel echt een must, mijn inziens.

Een andere optie zou misschien nog een 2e hands Dell Latitude oid te kopen, hele goede laptops met fijne toetsenborden voor ongeveer jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Tichman schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:21

Specs:

Scherm: 39,6-cm (15,6-inch) diagonaal FHD SVA ontspiegeld WLED-backlit (1920 x 1080)
Draadloze connectiviteit: 802.11b/g/n (1x1) Wi-Fi en Bluetooth 4.2 combo (Miracast-ondersteuning)

Wat mij erg aantrok was de quad core i5 8th gen. Minpunten zijn uiteraard de 4gb RAM, 128gb SSD en een trage WiFi-kaart. Echter ben ik van plan er een 4gb stickje bij te prikken, en de SSD kan ik wel mee leven voor nu. Ook de WiFi-kaart zou ik eventueel kunnen upgraden als dat mij echt heel erg dwars gaat zitten.
Als ik de batterijduur mag geloven dan is die ook wel gunstig!

Dit alles voor 400 euro. Wat zeggen jullie?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Voor iemand die afhankelijk is van zijn laptop zou ik deze echt overslaan. Qua specs een prima apparaat, maar de bouwkwaliteit is wellicht te licht voor intensief gebruik en vooral ongelukkig als je de laptop veel meeneemt.

Ik zou op een W10 laptop zelf minimaal 8 GB RAM willen, maar 4 GB voor tekstverwerking / vertalen / niet te veel tabs open, zal prima voldoen.

Heb je wel eens een gebruikte laptop overwogen? Je koopt voor jouw budget prima een HP Probook of Lenovo Thinkpad T450/T46- (top toetsenboard!) in prima staat.

Ik heb jaren terug eens een antieke HP Elitbook (model stoeptegel) gekocht en daar kan ik alles en nog meer mee wat van een laptop verwacht voor een spetterende 250€.

Ook zou ik nog eens nadenken over het formaat. Ik vind 15,6" zelf veel te groot en gebruik liever 13,3" of 14". Zeker in het vliegtuig is 15,6" erg fors. Ook vind ik de meer compacte laptops makkelijker en sneller tikken, omdat ze vaak een kleiner toetsenbord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:04
Anoniem: 500535 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:21:
Specs:

Het lijkt er op dat je het geheugen niet kan uitbreiden. En volgens mij is alleen de I3 variant 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
claudior schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:35:
[...]

Het lijkt er op dat je het geheugen niet kan uitbreiden. En volgens mij is alleen de I3 variant 400 euro.
In een ander topic op tweakers werd duidelijk dat er 1 4gb stick in zit, en nog 1 slot vrij is. Je kan hen tenminste upgraden tot 8 gb, wat genoeg is voor mij. Ook kan je een extra SSD plaatsen. Al met al dus prima uitbreidingsmogelijkheden. Enige nadelen zouden dan brouwkwaliteit en misschien een gemiddeld toetsenbord zijn. Maar daar kan ik mee leven.
Gisteren op iBood was de i5 variant 400 euro! Leek mij een mooie aanbieding dus.

Wat betreft de eerdere reactie:
Misschien had ik moeten vermelden dat de laptop niet mijn hoofd work station zal zijn. De laptop is dus extra, wanneer ik de deur uit moet. Maar 80% van de tijd zit ik thuis achter mijn pc!
Ik woon in Finland, waar tweedehands niet zo makkelijk is als in Nederland. Vandaar dat ik liever nieuw koop, uit gemak dus!
Pagina: 1