Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel verlengen naar Ubiquiti Unifi USG Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 22:33
Hallo,

Ik krijg binnenkort een nieuwbouwwoning opgeleverd met glasvezel. Reggefiber hangt enkel het kastje in de meterkast, maar mijn technische ruimte staat op zolder dus ik moet een beetje verlengen.
Ik kan uiteraard dat op ethernet doen, maar het lijkt me leuk om glas door de 25mm buis te halen die ik voor dit doel van de meterkast naar boven heb liggen, temeer daar de USG Pro SFP lust. Als ik 10 meter verleng moet dat netjes gaan volgens mij. Provider gaat XS4All worden.

De installateur had het erover dat er een koppelstukje op de glaskabel kan en dan een SC/APC kabel. Maar als ik me niet vergis moet aan de SFP kant een LC-connector, toch?

Iemand ervaring met welk koppelstukje, welke kabel en welke SFP ik dan kan gebruiken?

Bedankt!

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou het modem zo dicht mogelijk op de aansluiting doen waar het glasvezel ophoudt. Vanaf daar leg je gewoon een UTP netwerk aan. Dan ben je veel flexibeler, naar mijn idee.

EDIT:
Zover ik kan zien met Google is de LC-connector de moderne(re) variant van de SC-connector.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 03-05-2018 17:02 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

CH4OS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:57:
Ik zou het modem zo dicht mogelijk op de aansluiting doen waar het glasvezel ophoudt. Vanaf daar leg je gewoon een UTP netwerk aan. Dan ben je veel flexibeler.

EDIT:
Zover ik kan zien met Google is de LC-connector de moderne(re) variant van de SC-connector.
En daarnaast kan dat volgens mij geeneens omdat de netwerk terminator in je meterkast zit en je daar gebruik van moet maken. Het ding is niet voor niets gesealed.

En daarnaast, zowiezo is het veruit het handigst (vanwege eventuele support vanuit KPN) om de boel in de meterkast te laten as-is en vanaf daar je eigen glas of UTP/STP door het huis te trekken. Bij eigen gehobby (en dan zeker voor het CPE stuk) heb je namelijk ook nog eens kans dat een humeurige monteur je geeneens wil helpen bij hardwarematige problemen want "geen standaard situatie". Sterker nog, de kans is zelfs aanwezig dat ze dit doen als ze de geleverde CPE niet in de meterkast aantreffen (het is dus zowiezo handig dat je terug kunt rollen naar een situatie volgens de installatie handleiding, tenzij je de risico's uiteraard voor lief neemt).

[ Voor 40% gewijzigd door mindcrash op 03-05-2018 17:20 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 21:25

TNO

cake.

Ligt er maar net aan wat voor NTU de provider levert bij je.
In het geval van T-mobile kreeg ik een modem met daarin een sfp-slot waar de glasvezel rechtstreeks in geknoopt word. Nu zit ik bij KPN en bestaat de NTU uit een actief component, waarbij het glasvezel gelijk omgezet wordt naar ethernet.
XS4all levert standaard een Fritzbox mee zonder SFP poort, dus je krijgt van hen een NT met een UTP aansluiting. Ik zou dan gewoon UTP naar boven rausen en vanaf daar koppelen. Minste gedoe.
LC is inderdaad de meest gebruikte aansluiting voor moderne SFPs.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 12:00
In Deventer hebben we ook een XS4all aansluiting met een Fritzbox waar direct de optische kabel in gaat. Fritboz 7390 geloof ik.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Een SFP gaat meestal twee LC plugjes in, maar let even op dat x-BASE-BX maar met een enkele fiber werkt, en dan is SC ineens weer gangbaar. Dus als de monteur zegt dat je een SC koppelstuk nodig gaat hebben kon dat best eens het geval zijn. En dat is dan single mode fiber.

Overigens kost zo'n koppelstuk (of liever, dat het licht van de ene fiber naar de andere moet; dat koppelstuk houdt alleen maar de twee connectoren bijelkaar) altijd een zekere hoeveelheid koppelingsverlies, net als extra meters fiber dat doen. Dus als de monteur bij het afleveren kan vertellen wat het linkbudget is dan is dat wel handig om te weten.
Pagina: 1