Excel. Tekst links en rechts verdelen i.c.m. Alt+Enter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Hey,

Voor een export moet er tekst in één cel links en rechts verdeeld worden, maar de tekst moet ook nog eens over meerdere regels staan.
|bla1 bla2 bla3        27|

Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is in Excel. Het toevoegen van een X aantal spaties / " " ziet er niet uit in het doelbestand.

De formule ziet er (ongeveer) zo uit;

=Als(waar;A1;"")&HERHALING(TEKEN(10);3)
&Als(waar;A2;"Verhaal"&" "&"ja"&TEKEN(10)
&Als(waar;A9;"Bla1"&" "&Bla2"&" "&Bla3"&" "&"ja"&TEKEN(10)
&...........
&.......
&....
&..

Momenteel hebben we het gecentreerd staan, maar door het verschil in lengte ziet dit er erg slordig uit.

Kan iemand ons uit de format hel halen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:49
Kan ongetwijfeld, met formules, of vba.
Wellicht is het handiger om de 'opmaak' helemaal in vba te doen, en ook direct naar ene tekstbestand weg te schrijven?

Maar ik snap niet niet veel van de regels die je gebruikt..
Hoe zou je dit aan een computer uit willen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

MC trouble schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:47:
Voor een export moet er tekst in één cel links en rechts verdeeld worden, maar de tekst moet ook nog eens over meerdere regels staan.
[...]

Kan iemand ons uit de format hel halen?

Bij voorbaat dank!
Ik snap er werkelijk helemaal niks van. Ik kan me evenmin iets voorstellen bij een importformat (anders is export zo zinloos) dat rekening houdt met de positie binnen een veld. Dus leg eens uit wat dez exotische eis veroorzaakt: het lijkt erop dat jullie het verkeerde probleem aan het oplossen zijn. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Wij gebruiken ERP software (planning, boekhouding administratie) die gegevens/artikelen/onderdelen uit Excel haalt. Nu kan Excel heel makkelijk de juiste gegevens in een memo/specificatie zetten die we in een factuur kunnen plaatsen. Het zou alleen netter zijn als dat mooi uitgelijnd staat.

Wat betreft de Excel formules;
Ik gebruik veel named ranges met een WAAR of ONWAAR. In cel A1 staat bijvoorbeeld WAAR. Dan noem ik cel A1 Optie_2.

Wat de meeste wel kennen is
code:
1
  =ALS(C2=1;"Ja";"Nee")

Optie_2 is WAAR
code:
1
=ALS(Optie_2;"Verhaaltje over Optie 2";"")

Dus de uitkomst is "Verhaaltje over Optie 2".
Daarnaast moet dan de prijs, lengte of artikelcode van Optie_2 komen te staan.

Met TEKEN(10) kun je een regel opschuiven in een cel zoals met Alt+Enter

code:
1
=ALS(Optie_2;"Verhaaltje over Optie 2" & "€12,-" & TEKEN(10);"")

In dit geval staat er bij mij;

code:
1
2
3
4
5
=ALS(Opties_jn;"Opties" & 3*Teken(10);"")
& ALS(Optie_1;"Verhaaltje over Optie 1" & "€6,-" & TEKEN(10);"")
& ALS(Optie_2;"Verhaaltje over Optie 2" & "€12,-" & TEKEN(10);"")
& ALS(Optie_3;"Verhaaltje over Optie 3" & "€24,-" & TEKEN(10);"")
& ALS(Optie_4;"Verhaaltje over Optie 4" & "€48,-" & TEKEN(10);"")

Dit moet er dan zo uit komen te zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BpKE3iLXA2VGwcJOrgmOL5JS/full.jpg

...in 1 cell. Want het programma kan helaas geen memo maken uit meerdere cellen. Ook krijgt niemand de formatting voor elkaar in de factuur .

Mijn excuses voor de slechte eerste uitleg. Ik hoop dat dit duidelijker is.

[ Voor 33% gewijzigd door MC trouble op 04-05-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Lustucru schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 18:07:
[...]
.....het lijkt erop dat jullie het verkeerde probleem aan het oplossen zijn. ;)
Dat kan best waar zijn. Ik ben nog best een tijdje zoeken geweest, maar de enige oplossing is spaties in combinatie met een lettertype met gelijke letter breedte.

ps; het gaat over 95 regels en in totaal worden er een 3 a 400 cellen met tekst of cijfers in verwerkt :+
ps2; met een maximaal van 5400 tekens.... in 1 cel... en het werkt 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door MC trouble op 04-05-2018 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om de indivuele en herbruikbare tekstblokken apart op te bouwen zodat je deze in een 2e stap kunt samenvoegen tot je gewenste eindresultaat. Door deze splitsing vereenvoudig je je formules en kun je makkelijker hergebruiken (en onderhoud plegen).

1e stap, maken van herbruikbare tekstblokken (dus fixed length zodat ze goed uitlijnen), optietekst + prijs
2e stap, samengestelde teksten maken (zoals het voorbeeld in je post)

PS. Zie hier voorbeelden van hoe je teksten links of rechts met spaties kunt 'padden': https://stackoverflow.com...ith-spaces-to-fill-a-cell

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maak er inderdaad twee losse cellen van. Zowel qua vorm als structuur mooier en eenvoudiger. En de opmaak zo laat mogelijk, in dit geval in het ERP?

https://stackoverflow.com...ith-spaces-to-fill-a-cell geeft inderdaad mogelijkheden in 1 cel in Excel: met =TEKST() en =HERHALING().

Bijv. =TEKST(A1;HERHALING(" "; i)) waarbij je dan deelstrings combineert met & en het aantal spaties i bepaalt aan de hand van de lengte van de originele string en =gewenstelengte - LENGTE().

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Hey,

We kwamen er laatst achter dat, hoeveel Excel sommige leestekens niet weergeeft, tabs en punten die je met CHAR() of TEKEN() toevoegt wel degelijk in de tekst staan. Het import programma leest de tabs van TEKEN(9) dus wel |:( .

Nu alleen nog iets zoeken waarmee de Euro tekens netjes uitgelijnd worden.

€ 1,00
€ 1.111,11
€ 9.000,00

schelen bijvoorbeeld te veel in lengte voor een tab.
Pagina: 1