Cookies op mijn site icm facebook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 22:05
Beste tweakers,

Ik ben aan het uitzoeken wat er voor de website die ik beheer wat er nodig is qua cookie wetgeving. Ik heb een cookie statement opgesteld waar in omschreven wordt welke soorten cookies er gebruikt worden op de website.

Nu ging ik opzoek of ik verplicht ben om een cookiebanner of cookiemuur neer te zetten en kwam ik tegen dat de muur alleen verplicht is bij marketingcookies. Nu maakt de site gebruikt van een facebookplugin en volgens mij komen er daardoor ook cookies van facebook binnen. Nu wil ik dit er misschien er uit halen maar los hier van vraag ik mij af of ik hierdoor een cookiemuur moet gebruiken? Ook maakt de site gebruik van google analytics.

De site in kwestie is *snip* spam en niet relevant

Is er iemand die mij hier wat meer over kan vertellen?

Met vriendelijke groet,

Mrjobby

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 03-05-2018 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
De GDPR heeft geen specifieke regels over cookies; die komen waarschijnlijk volgend jaar, met de ePrivacy regulation.

Maar met de uitgangspunten van de GDPR kom je een heel eind. Het belangrijkste is dat je zonder valide reden geen persoonsgegevens mag verwerken. Heb je bijvoorbeeld de cookies nodig om aan contractuele verplichtingen te voldoen of heb je toestemming van de gebruiker, dan mag het wel.

Zodra de gegevens (of een combinatie van gegevens) herleid kunnen worden tot een individu, dan moet je actie ondernemen: regel een valide reden om gegevens te verwerken, pas de manier aan waarop je gegevens verwerkt, zie af van het verzamelen ervan, of een combinatie.

In de praktijk komt dat neer op: in geval van Google Analytics (of andere webstatistieken) mag je het zonder toestemming verwerken wanneer je verwerking aan een aantal voorwaarden voldoet. Voor Facebookdata moet je wel toestemming vragen, lees bijvoorbeeld profilering onder de GDPR.

Bij het vragen om toestemming mag je niet diensten (toegang) weigeren zodra iemand geen toestemming geeft voor het delen van gegevens. Een cookiemuur is dus helemaal geen oplossing. Wel een mogelijke oplossing is om in aan de randen van je viewport een permanente melding te tonen totdat iemand ofwel toestemming geeft, ofwel de melding wegklikt (wat betekent dat je geen toestemming hebt).

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mrjobby schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:04:
Nu maakt de site gebruikt van een facebookplugin en volgens mij komen er daardoor ook cookies van facebook binnen.
Als dat zo is kan Facebook vast ook jouw cookies lezen. SameSite cookies zijn er namelijk nog niet echt.
Of je draait bijvoorbeeld een ontwikkel versie van PHP 7.3

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
DJMaze schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:36:
[...]

Als dat zo is kan Facebook vast ook jouw cookies lezen. SameSite cookies zijn er namelijk nog niet echt.
Of je draait bijvoorbeeld een ontwikkel versie van PHP 7.3
Geen idee...:x Ik maak gebruik van Wordpress. Weet niet of zij die versie van PHP gebruiken...

Dit geeft de site iig aan als ik kijk bij welke cookies zijn:

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/10pn4si.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mrjobby schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:04:
Nu ging ik opzoek of ik verplicht ben om een cookiebanner of cookiemuur neer te zetten en kwam ik tegen dat de muur alleen verplicht is bij marketingcookies.
Facebook, Sharethis en gstatic dus.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
DJMaze schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:08:
[...]

Facebook, Sharethis en gstatic dus.
Ik heb voor nu (om iig even te testen) Analytics en facebook plugin uit gezet. Nu heb ik alleen nog de cookies van website url en gstatic.com. Weet jij (of iemand anders) wat dat is? Als ik er op google zie ik dat het iets van google is maar geen duidelijke uitleg en wat het voor cookies plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Denk er ook aan dat je geen persoonsgegevens mag uitwisselen met anderen buiten de EU. Volgens mij staan de servers van Facebook en Google niet (alleen maar) in de EU namelijk...

IP-adressen zijn persoonsgegevens, dus mag je in dat geval niet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Icephase schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:54:
Denk er ook aan dat je geen persoonsgegevens mag uitwisselen met anderen buiten de EU. Volgens mij staan de servers van Facebook en Google niet (alleen maar) in de EU namelijk...

IP-adressen zijn persoonsgegevens, dus mag je in dat geval niet verwerken.
Dit doe ik iig niet bewust...Tenzij Wordpress daar iets mee doet denk ik dat dit niet van toepassing is voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:51
mrjobby schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:47:
[...]

Ik heb voor nu (om iig even te testen) Analytics en facebook plugin uit gezet. Nu heb ik alleen nog de cookies van website url en gstatic.com. Weet jij (of iemand anders) wat dat is? Als ik er op google zie ik dat het iets van google is maar geen duidelijke uitleg en wat het voor cookies plaatst.
gstatic is meestal iets als Google Maps implementatie of een andere dienst van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

mrjobby schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:07:
[...]

Dit doe ik iig niet bewust...Tenzij Wordpress daar iets mee doet denk ik dat dit niet van toepassing is voor mij
Of je het bewust doet of niet maakt niet uit, het mag gewoon niet. Wat doen de facebookplugin en Google analytics precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrjobby
Icephase schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:57:
[...]

Of je het bewust doet of niet maakt niet uit, het mag gewoon niet. Wat doen de facebookplugin en Google analytics precies?
Nee snap ik. Wat ik bedoelde was dat ik niet weet of er iets gebeurd met ip adressen. Met de FB plugin kon je de Facebook pagina direct liken en analytics hield standaard gegevens bij zoals pageviews en dat soort dingen.

We hebben overigens besloten om die plug-ins niet meer te gebruiken aangezien de Facebook plugin irritant was en met Google analytics deden we toch niets behalve dat het leuk was om te zien wat bepaalde acties voor resultaat hadden op de site.
Pagina: 1