512 Gb M2 PCIe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 20:28

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Lijkt misschien raar, maar zou het kunnen dat het nog niet beschikbaar is ( zoeken leverd me in elk geval heel weinig op, of meestal niet leverbaar.

Momenteel steek tin een HP ZBook van me een Sandisk A110 M2 2260 van 256 Gb.

Had deze graag aangepast naar eentje van 512 Gb.

Van wat ik begrijp is dat een PCIe M2 SSD disk op een heel klein printje.

Raar genoeg vind ik enkel maar 512 Gb SSDs in M2 met SATA aansluiting ipv PCIe.
Als ik dan toch PCIe aansluiting vind, is het het grotere 2280 formaat.

Mis ik ergens iets, of is er weinig vraag naar dat formaat dat men ze niet uitbrengt in PCIe model ?

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 20:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De PCIe SSD's kunnen vrij warm worden, misschien dat dit op het kleine formaat warmtetechnisch niet uitkan?.

Past een grotere (2280) formaat overigens niet gewoon?.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welke ZBook heb je precies? In mijn ZBook 14 past ook niets groter dan een 2260 helaas. Zit nu op een Crucial MX200 en die was al een crime om te vinden.

Volgens mj zijn de HP Z Turbo drives wel 2260, maar weet ik niet zeker. Je kan even in hun store kijken of in de QuickSpecs van je ZBook, daar staan de passende partnummers. Betaal je wel dik de hoofdprijs...

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32
Ten eerste, het is GB (gigabyte) en niet Gb (gigabit).

Ten tweede, heb je een NVME SSD nodig? Voor normaal gebruik heb je niet echt baat bij een NVME SSD boven een SATA SSD.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Definieer normaal gebruik:
Het kan in de volgende gevallen best een waardevolle upgrade zijn:
- Laden van grote libraries aan foto's/videos hebt is dat op een nvme een heel stuk rapper, zowiezo de thumbnail generation alleen al is al heel fijn hoe instant dat is.
- Wanneer je met grote databases werkt en veel operaties uitvoert.

Nou valt category 2 in de set development, en dan kan het nog twijfelachtig zijn in hoeverre je winst behaald.
Category 1 kan ik mij nog wel onder normaal gebruik scharen.

Je hebt gelijk dat een groot deel van de consumer kopers er nooit het potentieel uithalen en net zo goed op sata hadden kunnen zitten, ja je winst is 0,5s snellere boottijd :)

Daarbij zitten er ook drawbacks aan PCIe, de hitte generatie tikt al snel de 60+ graden aan, bij notebooks zal het nog wel wat erger zijn.

NVMe's gaan om die reden dan ook throttlen in laptops omdat ze gewoon letterlijk overheaten, en als dit op constante termijn gebeurt een kortere lifespan https://forum-en.msi.com/index.php?topic=275902.0

Ik zou dan niks anders dan een premium gerenommeerd merk kiezen in dat geval zoals Samsung (Pro), de rest van de merken vertrouw ik persoonlijk niet, zelfs merken als Crucial, Kingston etc. de stap van memory chips op een printplaat smijten is voor hun praktisch hetzelfde procede als DDR memory fabriceren, echter vetrouw ik hun thermal throttling strategy niet.
Dat PCIe SSD's nog weleens begeven is niet vreemd check maar de gebruiker reviews op sites zoals Amazon.

Kom je meteen uit op de prijs/gb ratio die daardoor ook een pak stuk hoger ligt.

Dus ga bij jezelf na in hoeverre is het t waard om PCIe te overwegen, en zou je niet net zo goed af zijn met sata

[ Voor 9% gewijzigd door Turismo op 03-05-2018 20:18 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
En SATA M2 SSD`s passen gewoon in hetzelfde M2 slot in de laptop ?
Wordt gewoon door de laptop zelf herkend of het een SATA of PCIe is die je in het M2 slot steekt en die stelt zich dan "juist"in ? Of moet er dan in het BIOS iets aangepast worden ?
Want dat is me ook nie thelemaal duidelijk.
Vroeger was duidelijk met de aansluiting of je een SATA of PATA of SCSI schijf had ;)

-| Hit it i would ! |-

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Falcon10 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:01:
En SATA M2 SSD`s passen gewoon in hetzelfde M2 slot in de laptop ?
Wordt gewoon door de laptop zelf herkend of het een SATA of PCIe is die je in het M2 slot steekt en die stelt zich dan "juist"in ? Of moet er dan in het BIOS iets aangepast worden ?
Want dat is me ook nie thelemaal duidelijk.
Vroeger was duidelijk met de aansluiting of je een SATA of PATA of SCSI schijf had ;)
Het verschilt helaas of laptops zowel SATA en NVMe (PCIe) of maar een enkele soort slikken. Dit zul je echt moeten opzoeken in de specs van het specifieke model op de HP website.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SATA kan maximaal maar 600MB/s doorvoeren.
PCI-E 3.0 x4 kan max bijna 4GB/s doorvoeren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Onderaan op pagina 8 van dit HP document staan de specs :

http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04407513

Ik versta er uit, dat op het M2 slot enkel PCIe ( HP Z Turbo drives ) aanvaard worden, en dat ie niets met SATA SSDs gaat aankunnen.
En dat SATA SSD enkel in de "gewone" HD drive bays aanvaard wordt, in 2.5" variant.

Veel info an sich vindt je trouwens ook niet op de HP Turbo drive site : http://www8.hp.com/us/en/workstations/z-turbo-drive.html

( toch niet voor deze drives in hun ZBook laptops ).

Denk dat ik gewoon een 2.5" variant ga nemen en deze in de 2de SATA HD bay ga proppen, en vervolgens als boot/windows install disk ga zetten.
Lijkt me makkelijker allemaal.

-| Hit it i would ! |-

Pagina: 1