doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:42:
[...]
Opzich wel met je eens maar een beetje organisatie zorgt voor laptops voor hun medewerkers. Ergens nog brutaal ook om eisen te stellen aan een laptop die je zelf als werknemer mag gaan aanschaffen om je werk te mogen doen..
Helemaal niet.
Wij zorgen bijvoorbeeld enkel voor laptops voor medewerkers die een laptop *nodig* hebben voor hun werk. (Ofwel, die medewerkers die óf vaak mobiel moeten zijn, óf als ze mobiel moeten zijn, ook echt niet zonder laptop kunnen.)
De rest van de mensen werkt in principe op kantoor of thuis (als ze eens onderweg moeten werken hebben we daarvoor leenlaptops). Thuis zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun spullen (1x in de 5 jaar krijgen ze een bijdrage in de kosten), maar we stellen als ICT afdeling wél eisen aan die werkplek. De eisen zijn laag, maar voldoe je niet aan die eisen (zoals bijvoorbeeld een Mac kopen ipv een systeem met recente Windows), heb je wel echt pech gehad.
Op kantoor zorgen wij uiteraard voor de werkplekken.
Maar goed, in mijn situatie ligt dat iets anders. Ik ben adviseur binnen de overheid, dus krijg een laptop van de opdrachtgever die voldoet aan de standaard van de desbetreffende organisatie. Deze laptop is puur voor tussen de opdrachten door, dat ik wat notities kan maken en mijn mail kan bijwerken.
Is het dan niet je detacheerder die een bepaalde set wensen en eisen heeft? Of ben je eigen baas?
Sowieso zou ik oppassen met een laptop met documenten daarop. Je opdrachtgever gaat daar ook niet heel gelukkig van worden als ze d'r achter komen.

In fact, ik zou daar extreem voorzichtig mee zijn.
Als je eigen baas bent, zou ik ook eerder investeren in *goed* materiaal en niet de eerste de beste laptop van een paar honderd € aanschaffen. Koop profi spul. Is nu duurder, gaat langer mee, is betrouwbaarder, etc. (En als je geen eigen baas bent en je hebt een laptop nodig voor tussen de opdrachten in: Vraag hen een laptop ter beschikking te stellen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.