Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budgetlaptop voor werk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.609 views

Vraag

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 21:13
Weet iemand een goede laptop met de volgende eisen:

- zo goedkoop mogelijk
- hoeft alleen office en internet kunnen draaien
- bij voorkeur nieuw
- 14 inch, iets minder is ook niet erg
- niet te dik dus makkelijk mee te nemen
- hdmi ingang
- Windows 10 (geen 10S)

Alle reacties

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Het is verstandig om onderstaand topic even door te lezen en dan je post te editten zodat deze aan de minimumeisen voldoet.

Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid

Verwijderd

Op het OS na voldoet onderstaande aan al jouw eisen;

pricewatch: HP Chromebook 14-ak010nd

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:10
Hp stream misschien iets?

https://www.mediamarkt.nl...KGl6LCegdsCFQUa4AodXE4Mwg

[ Voor 60% gewijzigd door thijsjow op 13-05-2018 00:38 ]

Verwijderd

Als ik je wensen in het PW filter zet kom ik uit op 1 laptop die overblijft:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320-14IAP 80XQ003YMH

Maar of je daar nu heel erg gelukkig van gaat worden? Ik zou toch echt je budget iets oprekken en richting EUR500 gaan. Dan heb je veel meer keus en krijg je veel betere hardware.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:58
HDMI-ingang? Echt?

Oh, kijk eens hier: 13 en 14 inch laptops met 8GB mem, SSD, en intel core processors:

categorie: Laptops

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is je budget en heeft je werkgever geen regeling hier voor?

Sowieso, als je de laptop echt voor je werk *nodig* hebt lijkt het me redelijk dat je er een krijgt van je werkgever, anders is er vaak een vergoeding beschikbaar. (Wij krijgen bijvoorbeeld 1x per 5 jaar ik meen €300 vrij te besteden aan spullen bedoeld om thuis te werken. Dat dekt nét een goedkope PC of laptop, maar een werkplek heb je er niet voor. Ze gaan er bij ons vanuit dat je zelf al iets van een PC hebt en dit is een kleine bijdrage.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09
Ja? Office ook tegenwoordig?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:16:
[...]

Ja? Office ook tegenwoordig?
Ja hoor.

https://www.office.com/

De GSuite omgeving is met afstand veel beter, maar Office online werkt net zo goed/slecht op een Chromebook als op Windows of enig ander OS.

• unezra

unezra

Ander ding:
Als je het gebruikt om thuis te werken zou ik sowieso beginnen met de specs die je werkgever daar aan stelt. Je ICT afdeling heeft ongetwijfeld richtlijnen zoals operating system, etc, liggen.

Wij hebben bijvoorbeeld een VDI omgeving. We stellen amper eisen aan een laptop, maar de Citrix Receiver *moet* erop kunnen draaien *en* het moet een recente, reguliere Windows zijn. (Mac mag, maar we leveren daar absoluut geen ondersteuning op. ChromeOS same shit. We ondersteunen het niet. Zelfs al zou je daar de Citrix Receiver op kunnen draaien, ben je volledig op jezelf aangewezen om het ding aan de praat te krijgen en te houden.)

Yet, Office mag er bij ons wel op staan, maar je mag het niet gebruiken voor werk. (Er mogen domweg geen documenten buiten de VDI omgeving bestaan.)

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 00:01

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Sowieso in deze prijsklasse moet je voor refurbished gaan.

De Intel celeron die in dit soort laptops zitten wil je ook voor jouw gebruik niet gebruiken. Daar zijn ze te traag voor.

Als je iets wilt waar wel mee te werken valt. Dan moet je minimaal een i3 of desnoods een pentium nemen. Niet lager!

Celerons en Atoms zijn zeer sterk afgeraden voor zelfs basis gebruik. Mensen doen al snel meerdere dingen tegelijkertijd wat dat ding niet aankan.

Zelfs de 3e generatie i3s en i5s zijn 2-5x zo snel als een recente celeron.

Kortom:

Koop geen celeron.

Edit:

Als aanvulling op mijn reactie:

https://www.cpubenchmark....%5B%5D=759&cmp%5B%5D=2895

Hier kun je zien dat zelfs een 2e generatie i3 32% sneller is dan een recente celeron. Laat staan hoe veel sneller de i5 variant van de refurbished laptops is: ;)

https://www.cpubenchmark....%5B%5D=796&cmp%5B%5D=2895

Dat verschil is nog véél groter met 65% :*)

Toch nieuw?

Kijk en vergelijk dan met deze filters:
categorie: Laptops

[ Voor 39% gewijzigd door SupaHotFire op 14-05-2018 00:14 ]

• unezra

unezra

SupaHotFire schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:10:
Sowieso in deze prijsklasse moet je voor refurbished gaan.
Er is geen prijsklasse genoemd. :)

Er staat alleen "zo goedkoop mogelijk". Dat kan in specifieke gevallen (zou TS op zoek zijn naar een zwaar portable workstation), ook gaan om een laptop van €3000 of meer.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Er worden laptops van 300 euro aangeraden. Hier wordt ook op in gegaan. Er is dus wel degelijk een prijsklasse wat hier speelt en ik zeg dat dat niet goed advies is.

Zo goedkoop mogelijk gaat de typische nederlander direct naar het 200-300 segment. Iets wat je niet wil.

[ Voor 47% gewijzigd door SupaHotFire op 14-05-2018 08:52 ]

• doobieters
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Mijn keuze is toch gevallen op een 15 inch laptop. Het is de Lenovo IdeaPad 320-15AST 80XV0059MH geworden voor €379

Processor: AMD A6-9220 2.5ghz
Geheugen: 8gb DDR4
Videochip: Radeon R4
SSD: 128gb

Ik twijfelde nog erg tussen deze en de Medion Akoya S6421B (30023281)..

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik een goede keuze heb gemaakt, maar tot nu toe bevalt het prima voor de doeleinden waar ik het voor gebruik.

Wat denken jullie?

• unezra

unezra

doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:07:
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Mijn keuze is toch gevallen op een 15 inch laptop. Het is de Lenovo IdeaPad 320-15AST 80XV0059MH geworden voor €379

Geheugen: 8gb DDR4
Videochip: Radeon R4
SSD: 128gb

Ik twijfelde nog erg tussen deze en de Medion Akoya S6421B (30023281)..

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik een goede keuze heb gemaakt, maar tot nu toe bevalt het prima voor de doeleinden waar ik het voor gebruik.

Wat denken jullie?
Heb je al bij je werkgever nagevraagd wat zij aan eisen stellen?
Of heb je dat hele stadium overgeslagen en heb je zomaar een laptop gekocht?

• doobieters
unezra schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:29:
[...]

Heb je al bij je werkgever nagevraagd wat zij aan eisen stellen?
Of heb je dat hele stadium overgeslagen en heb je zomaar een laptop gekocht?
Niet iedereen hier op tweakers werkt in de ICT he ;-)

• unezra

unezra

doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:32:
[...]

Niet iedereen hier op tweakers werkt in de ICT he ;-)
Nee, maar er zijn maar héél weinig bedrijven zonder ICT afdeling waar je niet even kunt navragen wat hun eisen zijn op gebied van laptops om mee te kunnen werken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 100x liever heb dat iemand bij ons even komt informeren wat we aanraden, dan zomaar wat aan schaft en vervolgens komt klagen dat het niet werkt. :) (We hebben wel eens iemand met een Mac gehad. Leuk. Ondersteunen we niet. Jammerdebammer, maar dan ben je écht op jezelf aangewezen. Collega chagrijnig. Eigen schuld, het stond ook gewoon in de richtlijnen die we hier voor hebben.)

Juist je lokale ICT afdeling wéét wat de specs zijn en eigenlijk altijd is er wel een richtlijn voor. Zo voorkom je dat je een laptop koopt die overkill is, of juist te licht bemeten. (Of, zoals in geval van die Mac, van de verkeerde fabrikant.)

• doobieters
unezra schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:34:
[...]

Nee, maar er zijn maar héél weinig bedrijven zonder ICT afdeling waar je niet even kunt navragen wat hun eisen zijn op gebied van laptops om mee te kunnen werken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 100x liever heb dat iemand bij ons even komt informeren wat we aanraden, dan zomaar wat aan schaft en vervolgens komt klagen dat het niet werkt. :) (We hebben wel eens iemand met een Mac gehad. Leuk. Ondersteunen we niet. Jammerdebammer, maar dan ben je écht op jezelf aangewezen. Collega chagrijnig. Eigen schuld, het stond ook gewoon in de richtlijnen die we hier voor hebben.)

Juist je lokale ICT afdeling wéét wat de specs zijn en eigenlijk altijd is er wel een richtlijn voor. Zo voorkom je dat je een laptop koopt die overkill is, of juist te licht bemeten. (Of, zoals in geval van die Mac, van de verkeerde fabrikant.)
Opzich wel met je eens maar een beetje organisatie zorgt zelf voor bekwame laptops voor hun medewerkers. Ergens nog brutaal ook om eisen te stellen aan een laptop die je zelf als werknemer mag gaan kopen om je werk te kunnen uitvoeren.

Maar goed, in mijn situatie ligt dat iets anders. Ik ben adviseur binnen de overheid, dus krijg een laptop van de opdrachtgever die voldoet aan de standaard van de desbetreffende organisatie. Deze laptop is puur voor tussen de opdrachten door, dat ik wat notities kan maken en mijn mail kan bijwerken.

• zetje01
doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:07:
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Mijn keuze is toch gevallen op een

Wat denken jullie?
Tsja, als je erom vraagt:

Jammer van die processor, hoor.
Verschillende mensen die lijstjes laptops hier hebben neergezet, raadden je een Intel Core-i processor aan.
Voor een klein beetje méér geld had je minstens twee keer zoveel rekenkracht gehad.

• unezra

unezra

doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:42:
[...]

Opzich wel met je eens maar een beetje organisatie zorgt voor laptops voor hun medewerkers. Ergens nog brutaal ook om eisen te stellen aan een laptop die je zelf als werknemer mag gaan aanschaffen om je werk te mogen doen..
Helemaal niet.

Wij zorgen bijvoorbeeld enkel voor laptops voor medewerkers die een laptop *nodig* hebben voor hun werk. (Ofwel, die medewerkers die óf vaak mobiel moeten zijn, óf als ze mobiel moeten zijn, ook echt niet zonder laptop kunnen.)

De rest van de mensen werkt in principe op kantoor of thuis (als ze eens onderweg moeten werken hebben we daarvoor leenlaptops). Thuis zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun spullen (1x in de 5 jaar krijgen ze een bijdrage in de kosten), maar we stellen als ICT afdeling wél eisen aan die werkplek. De eisen zijn laag, maar voldoe je niet aan die eisen (zoals bijvoorbeeld een Mac kopen ipv een systeem met recente Windows), heb je wel echt pech gehad.

Op kantoor zorgen wij uiteraard voor de werkplekken.
Maar goed, in mijn situatie ligt dat iets anders. Ik ben adviseur binnen de overheid, dus krijg een laptop van de opdrachtgever die voldoet aan de standaard van de desbetreffende organisatie. Deze laptop is puur voor tussen de opdrachten door, dat ik wat notities kan maken en mijn mail kan bijwerken.
Is het dan niet je detacheerder die een bepaalde set wensen en eisen heeft? Of ben je eigen baas?

Sowieso zou ik oppassen met een laptop met documenten daarop. Je opdrachtgever gaat daar ook niet heel gelukkig van worden als ze d'r achter komen. :) In fact, ik zou daar extreem voorzichtig mee zijn.

Als je eigen baas bent, zou ik ook eerder investeren in *goed* materiaal en niet de eerste de beste laptop van een paar honderd € aanschaffen. Koop profi spul. Is nu duurder, gaat langer mee, is betrouwbaarder, etc. (En als je geen eigen baas bent en je hebt een laptop nodig voor tussen de opdrachten in: Vraag hen een laptop ter beschikking te stellen.)

• doobieters
zetje01 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:46:
[...]

Tsja, als je erom vraagt:

Jammer van die processor, hoor.
Verschillende mensen die lijstjes laptops hier hebben neergezet, raadden je een Intel Core-i processor aan.
Voor een klein beetje méér geld had je minstens twee keer zoveel rekenkracht gehad.
Ik zag het inderdaad, maar helaas had ik de laptop al besteld. Zoals je kunt zien was het topic van 3 mei en kwamen de eerste reacties pas op 12 mei haha.

• zetje01
doobieters schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:51:
[...]

Ik zag het inderdaad, maar helaas had ik de laptop al besteld. Zoals je kunt zien was het topic van 3 mei en kwamen de eerste reacties pas op 12 mei haha.
HHmm..
Ja, klopt, niet gezien..

Okay,
Verder dan: Er zit een SSD in en 8GB geheugen, dus dat heb je goed gekozen (naar mijn mening).
Lenovo is ook niks mis mee. Dus als je 'm mooi en prettig vindt: goed gedaan!

Sowieso, veel goedkoper koop je sowieso geen nieuwe laptop met 8GB en SSD

• doobieters
zetje01 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:59:
[...]

HHmm..
Ja, klopt, niet gezien..

Okay,
Verder dan: Er zit een SSD in en 8GB geheugen, dus dat heb je goed gekozen (naar mijn mening).
Lenovo is ook niks mis mee. Dus als je 'm mooi en prettig vindt: goed gedaan!

Sowieso, veel goedkoper koop je sowieso geen nieuwe laptop met 8GB en SSD
Thanks! Wat ik nou als leek niet snap he.. Als ik een i3 vergelijk met die AMD processor hier in de pricewatch.. Dan zie ik beide 2 cores.. Die i3 met 2.0ghz en die AMD met 2.5ghz met turbo 2.9ghz.. Dan zou ik zeggen dat die AMD beter is.. Maar toch werkt dat niet zo?

• zetje01
Nee:
-de i3 heeft hyperthreading, dus effectief 4 cores
-de i3 heeft veel meer cache
-de i3 is zuiniger
-de i3 is sneller per core
-de i3 heeft meer ingebouwde instructiesets
-de i3 is daarom ook duurder

(bovenstaande hangt natuurlijk af van welke generatie i3)

om al die nadelen wat te compenseren heeft de AMD hogere (turbo) frequenties

[ Voor 13% gewijzigd door zetje01 op 15-05-2018 00:38 ]

• doobieters
zetje01 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:18:
Nee:
-de i3 heeft hyperthreading, dus effectief 4 cores
-de i3 heeft veel meer cache
-de i3 is zuiniger
-de i3 is sneller per core
-de i3 heeft meer ingebouwde instructiesets

-de i3 is daarom ook duurder

(bovenstaande hangt natuurlijk af van welke generatie i3)
Aha, bedankt. Dat wist ik niet.

• zetje01
doobieters schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:20:
[...]

Aha, bedankt. Dat wist ik niet.
Tsja, het geeft niet: je hebt gelukkig geen A4. En wel 8GB en SSD, dus er valt vast prima mee te werken.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Inderdaad jammer dat je niet voor een i3 gekozen hebt. De A6 kan ermee door, hij is in ieder geval 2x zo snel als een Celeron die andere mensen als (slecht) voorbeeld aangaven:

https://www.cpubenchmark....on-N3350/2912vs3072vs2895

Clockspeed en cores zeggen niet veel over de snelheid van de CPU. Je zou echt naar benchmarks (een site zoals hierboven is al heel overzichtelijk) moeten kijken. Dan weet je echt wat je koopt.

[ Voor 27% gewijzigd door SupaHotFire op 16-05-2018 10:06 ]

Verwijderd

SupaHotFire schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:52:
Inderdaad jammer dat je niet voor een i3 gekozen hebt. De A6 kan ermee door, hij is in ieder geval 2x zo snel als een Celeron die andere mensen als (slecht) voorbeeld aangaven:
Je vergeet er bij te zeggen dat ik direct na die 'suggestie' er meteen bij vermeldt dat ik betwijfel of je daar echt vrolijk van gaat worden. (vooral vanwege die celeron) en dat beter wat meer budget gereserveerd zou moeten worden.

• doobieters
Bedankt heren. Hoe zit het eigenlijk met het geheugen verschil van 4gb en 8gb.. Heeft dat nog voordelen?

• zetje01
doobieters schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:17:
Bedankt heren. Hoe zit het eigenlijk met het geheugen verschil van 4gb en 8gb.. Heeft dat nog voordelen?
Waarom vraag je dat nou eigenlijk?
De laptops die werden aangeraden hebben 8GB
De laptop die je gekocht hebt is 8GB
Ik durf te wedden dat iedereen hier(minstens) 8GB in z'n dagelijkse computer heeft.

Waarom vraag je of 4 of 8 GB verschil maakt?

• unezra

unezra

doobieters schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:17:
Kan. Hoeft niet.
16G, 32G of zelfs 64G kan ook voordelen hebben.

Hangt helemaal van je specifieke wensen en eisen af.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:57:
Je vergeet er bij te zeggen dat ik direct na die 'suggestie' er meteen bij vermeldt dat ik betwijfel of je daar echt vrolijk van gaat worden. (vooral vanwege die celeron) en dat beter wat meer budget gereserveerd zou moeten worden.
Een suggestie om een laptop met celeron aan iemand als optie aan te bieden is, ook na het waarschuwen, nog steeds slecht advies.

• zetje01
SupaHotFire schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:34:
[...]

Een suggestie om een laptop met celeron aan iemand als optie aan te bieden is, ook na het waarschuwen, nog steeds slecht advies.
Het moest zo goedkoop mogelijk hè?
En hij kon office en internet 'draaien'.

Prima suggestie dus, en prima waarschuwing er bij.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

zetje01 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:40:
Het moest zo goedkoop mogelijk hè?
En hij kon office en internet 'draaien'.

Prima suggestie dus, en prima waarschuwing er bij.
Zo goedkoop mogelijk dat het normaal runt ja, dat gebeurd met een celeron niet.

• zetje01
SupaHotFire schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:42:
[...]

Zo goedkoop mogelijk dat het normaal runt ja, dat gebeurd met een celeron niet.
Tuurlijk runt het normaal.

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Als een laptop met celeron voor jou normaal runt dan heb je een erg lage standaard, maarja. Je eigen keus.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik sluit hierbij het topic. De openingspost is summier, maar vooral de discussie daarna wordt weinig inzet getoond. De starter loopt lang genoeg op Tweakers om te weten wat we verwachten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.