Google Drive i.c.m. externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 12:46
Beste Tweakers,

Even een vraag over het gebruik van Google Drive i.c.m. externe opslag.

Waar ik eerder altijd een vaste PC gebruikte, werk ik tegenwoordig steeds vaker vanachter een laptop (Windows). Qua interne opslag ben ik er daardoor flink achteruit gegaan. Omdat ik alle bestanden die ik in in Google Drive heb staan niet meer in de lokale opslag kwijt kan (en wil), vroeg ik me af of het mogelijk is het programma 'Backup & Sync' te gebruiken i.c.m. externe opslag.

Dus, hoe ik het voor me zie:
Graag zou ik op mijn bureau een externe HDD hebben staan (WD Passport o.i.d.). Wanneer ik mijn laptop hierop aansluit moet 'Backup & Sync' ervoor zorgen dat de bestanden die ik in Google Drive heb staan worden gesynchroniseerd met mijn externe HDD, en ik er dus ook makkelijker in kan werken wanneer ik thuis ben.

Mijn vraag/vragen nu:
Kan dit? En is dit volgens jullie handig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik denk dat je in dat geval beter af bent met een simpele NAS, bijvoorbeeld Synology (en veel andere merken) hebben de mogelijkheid om mappen en bestanden met Google drive te syncen. Als je netwerk snel genoeg is dan werkt een NAS voor de meeste toepassingen uitstekend. Ook heb je geen omkijken naar het sync verhaal aangezien je laptop er niet voor aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Je kan bij Backup & Sync toch gewoon een opslaglocatie instellen? Ik weet niet of hij mooi fancy start als jij deze opslaglocatie weer aansluit, maar in de basis zou dit moeten werken.

Typisch Tweakers om dan meteen met een overkill oplossing van een 200 euro NAS te komen :+

Zie ook: https://productforums.goo...#!topic/drive/h-Q9-g7qwCg

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 03-05-2018 14:36 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
HKS-Skyline schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:30:
Ik denk dat je in dat geval beter af bent met een simpele NAS, bijvoorbeeld Synology (en veel andere merken) hebben de mogelijkheid om mappen en bestanden met Google drive te syncen. Als je netwerk snel genoeg is dan werkt een NAS voor de meeste toepassingen uitstekend. Ook heb je geen omkijken naar het sync verhaal aangezien je laptop er niet voor aan hoeft te staan.
Die optie heb ik inderdaad over na zitten denken. Aangezien mijn netwerk niet heel snel werkt leek me dit echter niet de beste optie. Ik zal het aanhouden als een plan B mocht mijn voorstel niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
MsG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:35:
Je kan bij Backup & Sync toch gewoon een opslaglocatie instellen? Ik weet niet of hij mooi fancy start als jij deze opslaglocatie weer aansluit, maar in de basis zou dit moeten werken.

Typisch Tweakers om dan meteen met een overkill oplossing van een 200 euro NAS te komen :+
Dat is dus ook grotendeels mijn vraag: Start dit mooi fancy? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik weet niet of de software elke paar seconden pollt of opslaglocatie X weer beschikbaar is, maar Backup & Sync blijft doorgaans actief op een systeem, en in het ergste geval moet je wellicht even handmatig rechtermuisknop doen op het icoon met iets van "Start sync" (heb het programma niet geïnstalleerd op de laptop waar ik nu zit, thuis wel)

Misschien zeg ik iets heel geks, maar... Probeer het eens uit ;)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:00
Probeer het uit zou ik zeggen!
Eventueel gewoon als testje even met een USB stickie testen en dan alleen een map synchroniseren die daar op past natuurlijk :)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

MsG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:35:
Typisch Tweakers om met een goede probleemloze oplossing te komen :p

Maar ja, wellicht dat het prima werkt met backup en sync, al weet ik niet hoe google drive reageerd als de lokale map niet altijd beschikbaar is en of alles elkaar automatisch weet te vinden zodra je het aansluit. In het geval van een nas heb je geen van die problemen en kan je de nas als een netwerkschijf toevoegen aan windows. Wanneer je niet thuis bent ziet hij gewoon de schijf niet en alles is altijd in sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Bij een NAS heb je natuurlijk weer precies geen off-site backup, en geeft weer heel andere kopzorgen. Het punt met de hardeschijf (ont)koppeling moet inderdaad even uitgetest door TS. Maar lijkt me niet een heel gekke usecase en iets waar die software ook wel op berekend moet zijn. Wel veilig verwijderen vóor het loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

MsG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:48:
Bij een NAS heb je natuurlijk weer precies geen off-site backup, en geeft weer heel andere kopzorgen. Het punt met de hardeschijf (ont)koppeling moet inderdaad even uitgetest door TS. Maar lijkt me niet een heel gekke usecase en iets waar die software ook wel op berekend moet zijn. Wel veilig verwijderen vóor het loshalen.
Je kan gewoon google drive syncen met een NAS, dan heb je offsite opslag. oa synology heeft een google drive app voor zijn NAS systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedrijfs versie van Google nemen heb je file stream, worden niet meer alle bestanden gesynchroniseerd. Super makkelijk, bedrijfsmatig dan. Met Office 365 werkt het ook makkelijk heb je 1 TB opslag.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1