Hoog energie verbruik nieuwbouwwoning (Vloerverwaming + gas)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
Onze nieuwbouwwoning EPC waarde onder 1 en energie klasse A gebruikt mijn inziens teveel gas.
Alle kamers voorzien van vloerverwarming en thermostaat op 19,5 graad.
Oppervlak +/- 184 m2 (hoekwoning)

Gas verbruik:
dec 2017 - 227 m3
jan 2018 - 226 m3
feb 2018 - 270 m3

Ketel: Intergas Kompakt HRE 30 HR Soloketel
Nibe 80 liter boiler voor SWW
Het warm houden van de boiler kost +/- 1m3 per dag voor gebruik SWW

Situatie:
1 Vanuit de CV ketel komt +/- 50 graden warm water.
2 Leidingen aanvoer vloerverwarming meet ik rond de 47 graden.
3 Retour leidingen vloerverwarming meet ik rond de 32 graden.
4 Leiding die de CV ketel weer ingaat meet ik 25 graden.

Mijn inziens verlies ik te veel warmte in de vloer/leidingen waardoor de CV ketel altijd weer 25 graden moet bij verwarmen naar 50 graden.

Op de foto zat de aanvoer en retour nog verkeerd om dit is hersteld door de aannemer.
De 2 dunne leidingen die weglopen zijn aanvoer en retour naar 2 Badkamer radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qUaPwyW.jpg

Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken en wat normaal is...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Eerste dingen die ik bedenk wat het verbruik aan de hoge kant zou zijn;
-Je hebt een ruimer huis dan gemiddeld = 120 m2
-Je hebt een hoekhuis
-Je hebt het hele huis continue op 19,5 graden staan

-Het absolute verbruik is soms wat moeilijk in te schatten zeker met koude maanden die je noemt, je zou daarom eens moeten kijken naar het aantal graad-dagen. Op Mindergas.nl kun je dat dan eenvouding zien.

-Momenteel zou je alleen verbruik moeten hebben van SWW, alleen het warm houden van het vat kost al 1 m3 per dag, wat kost het dan incl de dagelijkse douchebeurten? Haal dat dan van je verbruik af voor ruimte verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je zegt dat je een nieuwbouwhuis hebt, is het ook echt eind vorig jaar opgeleverd? dan kan het best zijn dat je nog een hoop vocht etc uit de woning aan het stoken bent.

Overigens met hoekhuis maakt ligging ook uit. Ik heb een hoekhuis met de zijkant op west en verstook een stuk meer dan de buurman op de andere hoek met zijkant op oost (en dus hele dag de zon op grote vlak).

Overigens in alle kamers stoken is misschien sowieso niet verstandig, ik stook bij mij in huis alleen de benedenverdieping, slaapkamers etc staat eigenlijk altijd alles uit en vaak zelfs ook ramen open... Kun je daar niet ook een hoop in winnen?

BTW: Verlaag je 's nachts de temp op je thermostaat en zo ja hoeveel? Teveel verlagen kan heel ongunstig zijn voor je verbruik bij vloerverwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 03-05-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Ik zal inderdaad eens gaan kijken naar de graad dagen en jullie tips.
Ik stook alleen de beneden verdieping + 1 slaapkamer met vloerverwarming en 1 badkamer met radiator.
Verlagen 's nachts doen we 19,5 naar 18,5

Oplevering was in 2016 dus vocht is wel uit de ruimtes.

Ik vind vooral het verschil tussen aanvoer en retour erg groot, ik meen gelezen te hebben dat dit meestal rond de 10 graden moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Je ketel heeft een minimaal vermogen van 7 kW is dat niet wat veel voor een huis dat niet zo heel veel warmte vraag heeft?

En je vloerverwarming is dus geregeld per ruimte? Dus je ketel staat eigenlijk continue aan en wordt alleen gaat dus alleen terug in modulatie door de terugvoertemperatuur? Dan is het niet zo gek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Barrycade schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:01:
Je ketel heeft een minimaal vermogen van 7 kW is dat niet wat veel voor een huis dat niet zo heel veel warmte vraag heeft?

En je vloerverwarming is dus geregeld per ruimte? Dus je ketel staat eigenlijk continue aan en wordt alleen gaat dus alleen terug in modulatie door de terugvoertemperatuur? Dan is het niet zo gek toch?
Kon helaas zelf de ketel niet uitzoeken anders had ik sowieso een combi ketel laten plaatsen en geen extra boiler.
Vloerverwarming kan ik regelen per ruimte en ik heb van de 13 groepen er max 3 a 4 openstaan.
Wanneer de temp in de ruimte woonkamer 19,5 graad is wordt de CV vraag uitgezet.
Wat bedoel je met modulatie door de terugvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:04

GforceNL

Out of memory....

Toevallig ben ik vandaag aan het stoeien met de zelfde ketel. Ik sloot vanochtend mijn tado aan omdat ik de standaard thermostaat niet vertrouwde. Terwijl ik bij de ketel zat na het aansluiten, viel me op dat hij om de 30 seconden ventileert en ontbrand en dan weer uit gaat, dit zou onnodig stoken tot gevolg hebben.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
Wij hebben de Intergas HReco 30/36 en die was niet goed ingesteld: Het minimum vermogen voor CV en minimum toerental was niet aangepast. Via installatie menu heb ik die naar laagste setting gezet waardoor de ketel beter terug kan moduleren. Ik hoop dat dat gunstig uitwerkt voor verbruik...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
vandermark schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:34:
Wij hebben de Intergas HReco 30/36 en die was niet goed ingesteld: Het minimum vermogen voor CV en minimum toerental was niet aangepast. Via installatie menu heb ik die naar laagste setting gezet waardoor de ketel beter terug kan moduleren. Ik hoop dat dat gunstig uitwerkt voor verbruik...
Hij staat bij ons inderdaad ook nog op af fabriek dus vol vermogen. Zal hem even helemaal naar de laagste stand zetten voor de komende winter en kijken wat het zal schelen.
Thanks voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
midget schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:32:
Mijn inziens verlies ik te veel warmte in de vloer/leidingen waardoor de CV ketel altijd weer 25 graden moet bij verwarmen naar 50 graden.
Warmte verliezen is juist het doel van het afgifte systeem. Hoe lager de retour temperatuur hoe beter.
Reken eens via graaddagen naar jaar verbruik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Ik denk dat het nog wel meevalt. Verkijk je niet op nieuwbouw: die is vaak helemaal niet zo zuinig als het label doet vermoeden. De opzet is meestal wel goed, maar afwerking is regelmatig vrij slordig waardoor je effectieve isolatiewaarde soms tegenvalt.

Je systeem is trouwens qua gebruikskosten niet heel erg handig gekozen: die boiler kost je meer dan 200 euro per jaar aan gas alleen al voor het warmhouden van het water. Los van het verbruik van je boiler is je verbruik per m2 ongeveer gelijk aan ons verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Bezuiniger schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:35:
Ik denk dat het nog wel meevalt. Verkijk je niet op nieuwbouw: die is vaak helemaal niet zo zuinig als het label doet vermoeden. De opzet is meestal wel goed, maar afwerking is regelmatig vrij slordig waardoor je effectieve isolatiewaarde soms tegenvalt.

Je systeem is trouwens qua gebruikskosten niet heel erg handig gekozen: die boiler kost je meer dan 200 euro per jaar aan gas alleen al voor het warmhouden van het water. Los van het verbruik van je boiler is je verbruik per m2 ongeveer gelijk aan ons verbruik.
Denk ook dat de boiler een grote kostenpost is. Je zou ook ruimtes waar je niet bent gewoon niet kunnen verwarmen. Ik houd zelf met ons huis (nieuwbouw 180m2, LTV, W/W WP) een temperatuur van 21 graden aan constant. De temperatuur van de LTV stel ik op 31 graden in, tapwater op 43 graden. Die stond eerst op 65 graden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Vaevictis_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 06:57:
[...]
Denk ook dat de boiler een grote kostenpost is. Je zou ook ruimtes waar je niet bent gewoon niet kunnen verwarmen. Ik houd zelf met ons huis (nieuwbouw 180m2, LTV, W/W WP) een temperatuur van 21 graden aan constant. De temperatuur van de LTV stel ik op 31 graden in, tapwater op 43 graden. Die stond eerst op 65 graden ingesteld.
Je tapwater is veel te koud. Voor douchen misschien nog ok, maar volgens NEN 1006 moet het bij het tappunt 55 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Bezuiniger schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Je tapwater is veel te koud. Voor douchen misschien nog ok, maar volgens NEN 1006 moet het bij het tappunt 55 graden zijn.
Vanwege Legionella?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Yup.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Bezuiniger schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Nee hoor @Bezuiniger . De WP heeft een ingebouwd anti-legionella programma die op zondag draait. Dan wordt het tapwater tot 60 graden verhit.

Als je geen anti-legionella programma hebt dan moet je hier inderdaad mee oppassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-05-2018 10:06 ]

Pagina: 1