Transcriptie software

Pagina: 1
Acties:
  • 2.356 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-07-2024
Hoi Tweakers,

ik ben op zoek naar transscriptie-software. Niet via een website waar ik bestanden naar moet uploaden, eerder iets in de zin van een app of een vergelijkbaar systeem. En dan niet waar je per minuut of per uur moet betalen maar naar een stuk software waarvoor je eenmalig betaald.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 64 bit Pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Helaas, niets.

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 10:43
Ik ga er vanuit dat je gesprekken moet voeren (of memo's voor jezelf maakt)? Dan zijn er meerdere oplossingen.

Eentje is Dragon Natural Speaking Software. Ik weet niet of het los te koop is, maar ik heb het ooit gekocht bij deze recorder:

https://www.coolblue.nl/p...0_0gpeEAQYBSABEgKgz_D_BwE

Nadeel; je moet heeeeeel duidelijk articuleren, en volgens mij werkt de NL taal niet helemaal lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 22:04
CuBras schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:15:
Eentje is Dragon Natural Speaking Software. Ik weet niet of het los te koop is..
Is los te koop. Heb het zelf ook gebruikt voor het transcriberen voor interviews. En werkt nog verrassend goed, is wel wat duurder.

Stukje freeware: ‘Express Scribe'. Dit wordt door veel studenten gebruikt om interviews te transcriberen. Je kan makkelijker hotkeys aanmaken en de de interviews versnellen en vertragen. Vooral het vertragen van de interviews is altijd zeer welkom.

Waarvoor wil je het gebruiken? Is het voor de studie, werk etc.?

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 03-05-2018 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:12:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Helaas, niets.
Begrijp ik niet. [google=Transcriptie software] staat vol met software. Zowel gratis meuk als inderdaad iets als Dragon. Waar twijfel je?

offtopic:
Kleine typo uit de topictitel gehaald: aangenomen dat je niet wilt schrijven op trans mensen, is er een s te veel :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Mijn excuses dat ik niet wat duidelijker ben geweest. Ik moet ongeveer 1000 geluidsbestanden .mp3 en .wav omzetten naar tekstbestand.

Het hoeft niet 100% accuraat te zijn, maar hoe meer hoe beter. Het zijn gesprekken met 2 of meerdere personen.

Eigenlijk had ik moeten schrijven automatische transcriptie software. Nederlands en Engels. Kan zijn dat er Duits en Frans tussen zit maar die hoef ik niet te doen.

Geen zakelijk gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:01
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:41:
Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Mijn excuses dat ik niet wat duidelijker ben geweest. Ik moet ongeveer 1000 geluidsbestanden .mp3 en .wav omzetten naar tekstbestand.

Het hoeft niet 100% accuraat te zijn, maar hoe meer hoe beter. Het zijn gesprekken met 2 of meerdere personen.

Eigenlijk had ik moeten schrijven automatische transcriptie software. Nederlands en Engels. Kan zijn dat er Duits en Frans tussen zit maar die hoef ik niet te doen.

Geen zakelijk gebruik.
Laat me raden: iets voor een stageopdracht waarvoor je een shortcut zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
bas-r schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:44:
[...]

Laat me raden: iets voor een stageopdracht waarvoor je een shortcut zoekt?
Was dat maar waar. Bezig met een biografie data uit te werken. Mijn studie tijd is al ruim 14 jaar geleden afgerond.

Nee, de totale afspeeltijd van die bestanden komt uit op ongeveer 15.000 minuten. Het zijn of conversaties of notities van hersenspinsels zoals hij dat zelf omschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:41:
Hoi allemaal,

Geen zakelijk gebruik.
Succes, dat ga je dus niet vinden. Er is geen andere wijze dan het zelf te transcriberen met hulpmiddelen of ervoor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik vind dat Swype op m'n telefoon het ook altijd wel redelijk goed doet. Je kunt proberen de audio over speakers af te spelen en Swype op een text veld aan te zetten.

Edit: Ah 15k minuten, dat wordt een ander verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Arie- op 03-05-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Panini schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Succes, dat ga je dus niet vinden. Er is geen andere wijze dan het zelf te transcriberen met hulpmiddelen.
Werkelijk? Als ze bij YouTube automatisch kunnen transcriberen dan zou zoiets er toch al moeten zijn? En er zijn websites die zoiets aanbieden. Echter dan vragen ze een dollar per minuut enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Werkelijk? Als ze bij YouTube automatisch kunnen transcriberen dan zou zoiets er toch al moeten zijn? En er zijn websites die zoiets aanbieden. Echter dan vragen ze een dollar per minuut enzo.
Dat is het dus, je betaalt bijna altijd per tijdvak.
Daarnaast is software die stemmen wel kan vertalen vaak niet zo nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Arie- schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:49:
Ik vind dat Swype op m'n telefoon het ook altijd wel redelijk goed doet. Je kunt proberen de audio over speakers af te spelen en Swype op een text veld aan te zetten.

Edit: Ah 15k minuten, dat wordt een ander verhaal.
Ja, het is een heel uitgebreid werk. Die man heeft echt van alles alles bijgehouden in zijn leven. En er is no way dat ik 15k minuten ga uit typen. Of beluisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Panini schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Dat is het dus, je betaalt bijna altijd per tijdvak.
Daarnaast is software die stemmen wel kan vertalen vaak niet zo nauwkeurig.
Als het 80% nauwkeurig is, dan kan ik de rest makkelijk aanvullen en verbeteren. En 80% van 15k minuten uitwerken is een stuk makkelijker en ik kan van te voren zien wat voor een gesprek het is, en of het relevant is.

Scriptje schrijven om te automatiseren... en draaien maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Ja, het is een heel uitgebreid werk. Die man heeft echt van alles alles bijgehouden in zijn leven. En er is no way dat ik 15k minuten ga uit typen. Of beluisteren...
Dat is echt een hoop.
Blijkbaar zijn er dus wel wat programma's die het om kunnen zetten. Eerste hit die ik vind: https://www.villamedia.nl...-transcriptie-apps-getest. Vraag is dus wel wat de kwaliteit ervan is. Met wat meer google werk zal je vast wel wat reviews en alternatieven kunnen vinden. ;)

Het gaat van 0.09 cent per minuut tot 0.25 cent. Je zal dus alsnog op een flink bedrag uitkomen.
Zelfs bij de goedkoopste optie zit je al aan de € 1350,-

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 03-05-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Panini schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:57:
[...]

Dat is echt een hoop.
Blijkbaar zijn er dus wel wat programma's die het om kunnen zetten. Eerste hit die ik vind: https://www.villamedia.nl...-transcriptie-apps-getest. Vraag is dus wel wat de kwaliteit ervan is. Met wat meer google werk zal je vast wel wat reviews en alternatieven kunnen vinden. ;)

Het gaat van 0.09 cent per minuut tot 0.25 cent. Je zal dus alsnog op een flink bedrag uitkomen.
Zelfs bij de goedkoopste optie zit je al aan de € 1350,-
Ja, deze link had ik ook al als eerste gezien. Iets te duur voor mij. Ben nu YouTube aan het checken en er is een manier om geluid naar Youtube up te loaden en dan het "filmpje" automatisch te laten ondertitelen.

Zag ook Watson voorbij komen als programma en er is een programma dat blijkbaar samenwerkt met Adobe premiere dat werkt. Kan alleen niet achterhalen welke talen ondersteund zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Leuke omweg :D Denk wel aan de privacy. (Als niet iedereen in de gesprekken overleden is). Opnames waar anderen dan jezelf zijn te horen, mag je niet publiceren.

Dragon heeft een try & buy-optie, geld terug binnen 30 dagen. Overigens niet klik&klaar, althans: hoe meer je traint en hoe meer info je verschaft zoals taal en accent, hoe beter. Dat zal voor alle tools gelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Ja, deze link had ik ook al als eerste gezien. Iets te duur voor mij. Ben nu YouTube aan het checken en er is een manier om geluid naar Youtube up te loaden en dan het "filmpje" automatisch te laten ondertitelen.

Zag ook Watson voorbij komen als programma en er is een programma dat blijkbaar samenwerkt met Adobe premiere dat werkt. Kan alleen niet achterhalen welke talen ondersteund zijn.
Het is een hoop geld ja. Je werkt niet namens een bedrijf?

Ander optie ook nog: maak voor de auteur een User Profile aan in Dragon NaturallysSpeaking software. Hierdoor herkent het programma zijn stem. Als je dan bereid bent een bepaalde foutmarge te accepteren kan je in ieder geval de audio clips met enkel zijn stem automatisch transcriberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
F_J_K schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:07:
Leuke omweg :D Denk wel aan de privacy. (Als niet iedereen in de gesprekken overleden is). Opnames waar anderen dan jezelf zijn te horen, mag je niet publiceren.

Dragon heeft een try & buy-optie, geld terug binnen 30 dagen. Overigens niet klik&klaar, althans: hoe meer je traint en hoe meer info je verschaft zoals taal en accent, hoe beter. Dat zal voor alle tools gelden.
Grappig, jij snijdt nu gelijk een raakvlak aan waarom dat mij gevraagd is dit te doen. Ben goed bekend met de wetgeving daaromheen. Jouw opmerking behoeft een nuance, Opnames waar anderen hun privé/persoonlijke gegevens te horen zijn mag je publiceren maar kan strafrechtelijke en civiel rechtelijke consequenties hebben.

Of publicatie rechtsgevolgen heeft kan alleen maar achteraf bekeken worden. Tenzij, er een dwingende reden is. Naaktfilmpjes bijvoorbeeld. Maar voor de rest, je mag publiceren. Of het verstandig is om dat in de volledigheid te doen is een andere zaak. Een paar piepjes en balkjes kan je veel ellende besparen.

Overigens block ik mijn Youtube channels als ik dat doe en blijft alles op privé staan. Het is een risico wat ik niet bereid ben om aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Panini schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:08:
[...]

Het is een hoop geld ja. Je werkt niet namens een bedrijf?

Ander optie ook nog: maak voor de auteur een User Profile aan in Dragon NaturallysSpeaking software. Hierdoor herkent het programma zijn stem. Als je dan bereid bent een bepaalde foutmarge te accepteren kan je in ieder geval de audio clips met enkel zijn stem automatisch transcriberen.
Iets zegt mij dat ik ook fake accounts voor de andere gesprekspartners kan aanmaken, bijvoorbeeld diegene die regelmatig terug keren.

Ik ga het zeker meenemen in mijn onderzoek. Bedankt.

En nee, ik werk niet voor een ander bedrijf. Ben 9 jaar geleden met "pensioen" gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Outsider666 op 03-05-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Outsider666 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:20:
[...]

Iets zegt mij dat ik ook fake accounts voor de andere gesprekspartners kan aanmaken, bijvoorbeeld diegene die regelmatig terug keren.

Ik ga het zeker meenemen in mijn onderzoek. Bedankt.

En nee, ik werk niet voor een ander bedrijf. Ben 9 jaar geleden met "pensioen" gegaan.
Zal vast wel kunnen denk ik. Maar voor zover ik weet vraagt het programma jou een aantal zinnen in te spreken om zo zichzelf te trainen in het herkennen van jou stem.

Ik ging er vanuit dat je de voornaamste gesprekspartner (van de autobiografie) wel zo ver kon krijgen ervoor. Weet niet of de andere mensen daar zo open voor staan.

Maar als een proef mogelijk is met de software: probeer het zeker even uit. Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 11:24
Als je kunt programmeren, kun je nog proberen Google Cloud's Speech-To-Text API te gebruiken: https://cloud.google.com/speech-to-text/. Met bv Python is het wel mogelijk om de MP3 files in te lezen en dan de content naar het API te sturen. Laatste keer dat ik ermee gewerkt heb is alweer even geleden en toen waren de resultaten voor Nederlands so-so. Wellicht is het inmiddels beter geworden.

Afhankelijk van het aantal calls kan het uiteindelijk wel geld gaan kosten, maar gratis kun je in ieder geval wel testen en een scriptje bouwen. Ook kun je even een file-tje uploaden en kijken wat er gebeurt.

Overigens gaan je data dan wel door Google heen, dus vraag is of je daar qua privacy problemen mee hebt of niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 03-05-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Panini schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Zal vast wel kunnen denk ik. Maar voor zover ik weet vraagt het programma jou een aantal zinnen in te spreken om zo zichzelf te trainen in het herkennen van jou stem.

Ik ging er vanuit dat je de voornaamste gesprekspartner (van de autobiografie) wel zo ver kon krijgen ervoor. Weet niet of de andere mensen daar zo open voor staan.

Maar als een proef mogelijk is met de software: probeer het zeker even uit. Succes in ieder geval.
Er is een varia van gesprekken, met opponenten en medestanders tot bestellen van pizza. De medestanders heb ik al medewerking van toegezegd gekregen. De opponenten; laat ik het zo zeggen: waarschijnlijk niet.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider666
Morrar schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:27:
Als je kunt programmeren, kun je nog proberen Google Cloud's Speech-To-Text API te gebruiken: https://cloud.google.com/speech-to-text/. Met bv Python is het wel mogelijk om de MP3 files in te lezen en dan de content naar het API te sturen. Laatste keer dat ik ermee gewerkt heb is alweer even geleden en toen waren de resultaten voor Nederlands so-so. Wellicht is het inmiddels beter geworden.

Afhankelijk van het aantal calls kan het uiteindelijk wel geld gaan kosten, maar gratis kun je in ieder geval wel testen en een scriptje bouwen. Ook kun je even een file-tje uploaden en kijken wat er gebeurt.

Overigens gaan je data dan wel door Google heen, dus vraag is of je daar qua privacy problemen mee hebt of niet :)
Dat laatste zou een probleem kunnen zijn. Geen acceptabel risico dus. Bedenk me gelijk dat ik misschien beter een systeem kan inrichten dat niet aangesloten is op het net.

Ik ga er verder mee. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerplus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-01 18:06
ik heb eigenlijk het zelfde probleem als topicstarter. Weet iemand hier nog een goede transcriptie software voor Nederlands gesproken interviews. Graag geen eentje waarbij je eerst met je microfoon je eigen stem het systeem aanleren.
Geprobeerd: google cloud system dan moet je met api werken, geen verstand van.
Dragon software lukte me ook niet goed.

@Outsider666 nog gelukt?
liefst gratis software mag ook betaald, of gratis websites(niet betaald) waarbij je MP3 kan uploaden.

Er moeten hier toch meer net afgestudeerden/studenten tegen dit probleem zijn aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Maak even je eigen topic, want er zit toch wel verschil in jouw vraag en die van de TS. Een kick van een half jaar is dan niet nodig en niet nuttig. Wat was er mis met Dragon?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.