Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068811

Topicstarter
Beste lezer,

Voor onze nieuwe website hebben we honderden foto's nodig van één formaat (1540x800). Locaties leveren deze foto's zelf aan, maar dat zijn uiteraard allemaal verschillende formaten (horizontaal, verticaal, etc).

Nu probeer ik het te automatiseren via scripts, maar dan krijg je uitgerekte foto's. Er moet dus een stap voor. Ik heb al gekeken naar 'Zo schalen dat inhoud behouden blijft', maar toch lukt me dat niet helemaal goed dan.

Idealiter heb ik gewoon een placeholder voor 1440x800, en alle foto's worden daarin gezet, en weer opgeslagen.

Hopelijk is de vraag duidelijk genoeg..

Alvast bedankt!

BaB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik denk dat dit beter onder - Webdesign, Markup & Clientside Scripting valt? Aangezien je de fotos op de server wilt aanpassen als ik het goed begrijp? Of wil je de afbeeldingen lokaal al aanpassen?

Mocht het op de server zijn, dan hebben we wat meer info nodig. In welke taal is de site gemaakt? Is het een cms? (wordpress?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
OVERSCHIJFT DE INHOUD VAN DE MAP!!!
eerst uitvoeren op dummy-data ;-)

imagemagick
mogrify -resize 1440x800 *.jpg

aspect ratio bewaren (800 hoog)
mogrify -geometry x800 *.jpg

met padding
mogrify -resize 1440x800 -background somecolor -gravity center -extent 1440x800 *.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door breew op 03-05-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor dit soort zaken haal ik de hele map door faststone, instellen dat je de korte zijde op 800px wilt hebben en gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 03-05-2018 09:13 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zelf gebruikte ik altijd IrfanView voor batch rename/conversion.
https://www.irfanview.com/

gewoon gratis te downloaden.

Je kan bij batch conversion advanced options selecteren, daarin heb je opties voor resizing en ook aspect ratio
irfanview batch conv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi,

Bedankt voor de reacties. Het gaat om PS, excuses dat ik dat niet in de vraag heb gezet.

@Viper® Irfanview is alleen Windows gerelateerd volgens mij?

Afbeeldingsgrootte aanpassen in PS is easy, maar dan rekt de foto dus uit. Er moet toch iets zijn om het aan te passen naar het juiste formaat, terwijl de foto qua schaal gelijk blijft? En dan ook nog in grote aantallen het liefst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft er iemand nog een idee mbt dit probleem?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PS? Photoshop?

Ik denk dan dat jij afbeeldingsgrootte wijzigen doet. Daar kun je aangeven dat de hoogte/breedte verhouding 'vastgezet' moet worden. Als je dan óf alleen de hoogte, óf alleen de breedte invult, past PS zelf de andere waarde aan.

Als je bedoelt dat er een stukje afgesneden moet worden, moet je canvasgrootte wijzigen doen. Hij snijdt dan zelf stukjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
Handmatig geeft het beste resultaat. Je moet namelijk een deel van je data weggooien, en weet niet wat het 'interessante' gedeelte van de foto is. voordat je het weet snij je halve gezichten eraf of dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1068811 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:23:
Hi,

Bedankt voor de reacties. Het gaat om PS, excuses dat ik dat niet in de vraag heb gezet.

@Viper® Irfanview is alleen Windows gerelateerd volgens mij?
Fijn zo’n topic. Eerst mogen mensen raden dat je PhotoShop gebruikt. En nou blijkt het ook nog om een Mac te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

breew schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:06:
OVERSCHIJFT DE INHOUD VAN DE MAP!!!
eerst uitvoeren op dummy-data ;-)

imagemagick
mogrify -resize 1440x800 *.jpg

aspect ratio bewaren (800 hoog)
mogrify -geometry x800 *.jpg

met padding
mogrify -resize 1440x800 -background somecolor -gravity center -extent 1440x800 *.jpg
^ gewoon dit. Imagemagick kun je installeren met Homebrew.

brew install imagemagick

Je kan wel een action aanmaken met Photoshop maar dat is én lastig en gewoon veel te lomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 04-05-2018 15:08 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

irfanview werkt volgens mij ook op linux via Wine.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Pagina: 1