Audiojack werkt niet in Windows, wel in Ubuntu (dual boot)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-10 22:23
Ik heb een Asus X5MSV laptop en daar draai ik zowel Windows 10 als Ubuntu 16.04LTS op. Nadat ik vorige week Ubuntu opstartte en daarna terug naar Windows ging, deed de audiojack het niet meer, maar alleen in Windows niet.
Dit was volgens mij met de oordopjes ingeplugd tijdens de reboot van Ubuntu naar Windows.

Dus ik ga bijvoorbeeld naar Youtube op Ubuntu en geluid werkt prima via de laptopspeakers. Ik plug mijn oordopjes in en dat werkt ook gewoon.
Ik doe ditzelfde in Windows en dan doen de speakers het wel, maar de oordopjes niet.

De oordopjes zijn prima in orde (in een andere laptop (en op Ubuntu) doen ze het wel, andere oordopjes geven hetzelfde probleem)
Windows device manager geeft niets raars aan.
Bij playback devices ook niets raars, muziek blijft gewoon doorspelen bij het inpluggen van de oordoppen. Ik hoor alleen niets.
Na het herinstalleren van de audiodriver is er geen verschil.
Ik heb geprobeerd de laptop te rebooten naar Ubuntu en daarna weer terug naar Windows met oordoppen in de audiojack, daarna zonder ze aan te sluiten of ze aangesloten/eruit gehaald tijdens de reboot, maar niets heeft gewerkt.

Watskeburt?

edit: Zojuist Driver Booster 5 geïnstalleerd en uitgevoerd. Er werden een aantal dingen geupdate (niet per se audiospecifiek), maar na de reboot geen verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door KoffieNT op 03-05-2018 09:04 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Handmatig de juiste drivers zoeken ipv via een derde partij tooltje. (Al was het maar omdat de gratis versie je niet alle hem bekende drivers geeft).

Maar eerst: is niet "gewoon" het volume erg laag?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
F_J_K schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:12:
Handmatig de juiste drivers zoeken ipv via een derde partij tooltje. (Al was het maar omdat de gratis versie je niet alle hem bekende drivers geeft).

Maar eerst: is niet "gewoon" het volume erg laag?
Ik had net geprobeerd om via Driver Booster 5 drivers te updaten, maar helaas zonder resultaat. Er werden wel drivers geupdate, maar niets audiospecifieks.
Volume omhoog of omlaag maakt geen verschil.
Ook het veranderen van de kwaliteit/format maakt niets uit.
In de Realtek HD Audio Manager wordt wel gedetecteerd dat ik er headphones in stop, maar ik hoor simpelweg niks.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hftADn/ja.png

Het ligt ook niet aan het feit dat het headphones met ingebouwde microfoon is, want een andere headset werkt ook niet.
Ik heb de drivers geuninstalled in de hardware device manager en opnieuw opgestart, but computer says no.

[ Voor 9% gewijzigd door KoffieNT op 03-05-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

KoffieNT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:28:
Ik had net geprobeerd om via Driver Booster 5 drivers te updaten, maar helaas zonder resultaat.
Nogmaals: ga dan zelf op zoek naar de juiste drivers, via update in devmgmt.msc en zonodig daarna op de Asus-site en misschien die van Realtek zelf of de moederbord-fabrikant. Geen tooltje gebruiken. Natuurlijk wel zorgen dat je een backup hebt, maar dat geldt altijd.

Voor de zekerheid: je hebt Windows al wel eens herstart? Dus niet Afsluiten, maar Opnieuw opstarten.

Andere insteek: configscherm -> sound -> headphone -> check dat die (als ingeplugd) enabled is. En zet als default device. Dan properties -> advanced -> andere formats proberen en testen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
F_J_K schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:42:
[...]

Nogmaals: ga dan zelf op zoek naar de juiste drivers, via update in devmgmt.msc en zonodig daarna op de Asus-site en misschien die van Realtek zelf of de moederbord-fabrikant. Geen tooltje gebruiken. Natuurlijk wel zorgen dat je een backup hebt, maar dat geldt altijd.

Voor de zekerheid: je hebt Windows al wel eens herstart? Dus niet Afsluiten, maar Opnieuw opstarten.

Andere insteek: configscherm -> sound -> headphone -> check dat die (als ingeplugd) enabled is. En zet als default device. Dan properties -> advanced -> andere formats proberen en testen.
Oh whoops, verkeerd om gelezen, my bad.

De drivers heb ik handmatig geïnstalleerd via zowel de Asus website als de Realtek website, maar met hetzelfde resultaat. Ook via de device manager: 'The best drivers for your device are already installed'.

Die formats had ik geprobeerd. Sommige speelt ie af (via speakers), anderen niet. Hetzelfde wanneer ik de headset aansluit, maar dan hoor ik in beide gevallen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

Nibbz

Postmaster General

KoffieNT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Oh whoops, verkeerd om gelezen, my bad.

De drivers heb ik handmatig geïnstalleerd via zowel de Asus website als de Realtek website, maar met hetzelfde resultaat. Ook via de device manager: 'The best drivers for your device are already installed'.

Die formats had ik geprobeerd. Sommige speelt ie af (via speakers), anderen niet. Hetzelfde wanneer ik de headset aansluit, maar dan hoor ik in beide gevallen niks.
Heb je hem ook geprobeerd te verwijderen? Dan zal hij zelf daarna opnieuw wat drivers installeren. Maar wie weet dat het dan wel werkt?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Nibbz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Heb je hem ook geprobeerd te verwijderen? Dan zal hij zelf daarna opnieuw wat drivers installeren. Maar wie weet dat het dan wel werkt?
Ja dat had ik gedaan. Verwijderd, gereboot en de drivers handmatig geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:39
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bQE6m7/2018_05_03_09_58_00_Geluid.png

Staat bij de instellingen wel het juiste apparaat als standaard?

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 03-05-2018 09:59 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
LordSinclair schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:59:
[afbeelding]

Staat bij de instellingen wel het juiste apparaat als standaard?
Yep die staat goed.

Ik heb net nog een keer de drivers verwijderd. Het Realtekprogramma uit Add/Remove devices en de drivers uit de devicemanager. Computer opnieuw opgestart en dan zet hij een tweetal High Definition Audio devices in de devicemanager; op het eerste oog precies dezelfde. Een van de twee veranderd binnen een paar minuten naar Realtek High Definition Audio device. Daarna een (oude) driver via de Asus website geinstalleerd, die ook binnen een paar minuten geupdate wordt naar de nieuwste versie. Laptop opnieuw opgestart, geenverschilnie.

Tussen al deze stappen in elke keer hetzelfde; wel geluid uit speakers, niet uit headphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 15:35
Wat je nog zou kunnen proberen is om de instellingen in Realtek HD Audio Manager te checken.
Bij mij zit daar namelijk een optie in waarmee ik kan kiezen of ik de koptelefoon als een apart output device wil gebruiken of juist niet, zodat ik kan kiezen of ik tegelijk op de interne speakers en op de koptelefoon verschillend geluid wil of juist (wat jij wil) op één van beide. Waar die optie precies zit kan ik niet checken (zit nu op andere laptop) en of jij die ook hebt weet ik ook niet, maar het is het proberen waard.

Zeker omdat je twee audio devices ziet in Apparaatbeheer, zou dit wel eens het geval kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door WDHBGS op 07-05-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Een greep uit de lucht misschien. Je zij dat er wel onbekende drivers zijn geupdate. Was dit wellicht Nvidia Beeldschermdrivers? (Volgens Tweakers zit er een GeForce GT540M in) Ik heb zelf meerdere keren gehad dat ik mijn Nvidia video driver updatete en NVidia dood leuk zijn eigen HD audio drivers installeerde (waarschijnlijk voor HDMI) en de Realtek audio drivers daarbij om zeep hielp. Oplossing was handmatig Nvidia HD audio driver verwijderen, Realtek audiodriver herinstalleren en volgende keer de optie uitvinken tijdens NVidia driver installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Valen_76 op 08-05-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
WDHBGS schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:01:
Wat je nog zou kunnen proberen is om de instellingen in Realtek HD Audio Manager te checken.
Bij mij zit daar namelijk een optie in waarmee ik kan kiezen of ik de koptelefoon als een apart output device wil gebruiken of juist niet, zodat ik kan kiezen of ik tegelijk op de interne speakers en op de koptelefoon verschillend geluid wil of juist (wat jij wil) op één van beide. Waar die optie precies zit kan ik niet checken (zit nu op andere laptop) en of jij die ook hebt weet ik ook niet, maar het is het proberen waard.

Zeker omdat je twee audio devices ziet in Apparaatbeheer, zou dit wel eens het geval kunnen zijn.
Die optie heb ik helaas niet nee. De laptop ziet dat er iets geconnect wordt, (dit), maar ik heb verder geen opties in de manager. Default device is greyed out.
Valen_76 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:38:
Een greep uit de lucht misschien. Je zij dat er wel onbekende drivers zijn geupdate. Was dit wellicht Nvidia Beeldschermdrivers? (Volgens Tweakers zit er een GeForce GT540M in) Ik heb zelf meerdere keren gehad dat ik mijn Nvidia video driver updatete en NVidia dood leuk zijn eigen HD audio drivers installeerde (waarschijnlijk voor HDMI) en de Realtek audio drivers daarbij om zeep hielp. Oplossing was handmatig Nvidia HD audio driver verwijderen, Realtek audiodriver herinstalleren en volgende keer de optie uitvinken tijdens NVidia driver installatie.
Een GT540M inderdaad :). Ik heb de complete Nvidia drivers verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd. Ik kan nergens apart de HD audio driver aan/uitvinken bij de installatie of apart verwijderen.
Ik heb ook geprobeerd digital audio (hdmi) uit te zetten bij Playback (in Sound), maar dat doet verder niets.

Pagina: 1