Toon posts:

Tyranobuilder en geheugen management

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na overleg met @NMe is besloten dat ik hier de volgende vraag kan stellen:
Een Engelstalig vriend ontwikkeld mbv Tyranobuilder een Visual Novel met als doel die te kunnen verkopen.
Tyranobuilder is een engine die hier speciaal voor ontwikkeld is, intern een JavaScript subset gebruikt en executables voor meerdere platformen kan genereren.

Een eigenschap van Tyranobuilder blijkt nu te zijn dat het images cached. Nu is dat voor een 'gewone' Visual Novel geen probleem omdat de scenes sequentieel verlopen (met hier en daar wat branching) en dat deze alle referenties verliezen als een scene is afgelopen en dus voer zijn voor de GarbageCollector.
Echter door de opzet van deze Visual Novel blijven scenes herhaalbaar en dus blijven ook de referenties bestaan alsmede de images in de cache. Sterker nog, het lijkt of Tyranobuilder steeds opnieuw dezelfde images erbij laadt (het programma is 500MB en na een 20 min. spelen gebruikt het al 5GB aan geheugen).

Mijn vraag is dan ook: is er een mogelijkheid om deze plaatjes zelf uit het geheugen te verwijderen?
Tyranobuilder kan overweg met scripts voor JS, HTML en CSS.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Tyranobuilder, meest recente versie, voor de VN.
Daz3D voor de images.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ten eerste nog even dit: een andere engine is eigenlijk de laatste optie omdat deze VN in etappes wordt opgeleverd (en dus steeds groter wordt, vandaar nu pas het opduiken van het probleem) en er al meerder mensen voor betaald hebben, die een maandelijkse release verwachten.

Wat hebben we geprobeerd (ik ben zelf geen JS kenner dus ik zal wel fouten maken in de expressies):
- delete var;
- var==null;
- Cache.Delete();
- Cache-Control: no-cache;
- Cache-Control: max-age=xx;
Hierbij aangetekend dat Cache-Control wel voor Tyranobuilder zelf kon worden aangepast maar dat deze
setting niet aan de uiteindelijke executable wordt doorgegeven.
- Tyranobuilder maakt gebruik van een interne 'Jump' instructie om naar een scene te springen en deze hebben we vervangen door een 'Call' om zo een scene als subroutine te behandelen. Elke scene bevindt zich hierbij in een aparte file.
Beide instructies lijken ook erg op elkaar 'Call label' of 'Jump label'.

Het enige wat nog iets leek te doen was om Tyranobuilder een executable te laten genereren voor een browser, dan Chrome te downloaden en dan aan te passen om Tyranobuilder programma's local te kunnen spelen.
Maar om dit voor mensen die even een spelletje willen spelen en het al hebben gekocht achteraf verplicht te stellen is 'not done'.

Graag zie ik jullie (mogelijke) oplossingen tegemoet!

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-05-2018 13:12)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou zeggen verhoog de prioriteit door er geld achter te zetten.

Ik zie niet echt in wat je nu daadwerkelijk verwacht als antwoord?
Dat iemand een commercieel product gaat zitten hacken/decompilen en aanpassen terug compilen voor een periode van 7 maanden?
Want voor zover ik kan zien is het geen OS oid, dus valt er weinig mee te doen...

In basis lijkt het mij heel simpel :
- Wacht op tyranobuilder
- Verhoog de prio daar door er meer geld achter te zetten
- Verlaag in de tussentijd de kwaliteit / hergebruik van je assets zodat het minder snel oploopt

Je vriend heeft zijn commerciele succes opgehangen aan een closed source pakket en tja dan moet hij ook daar zijn voor de oplossing van de problemen.
Je hebt blijkbaar een workaround gekregen van hun maar die vind je niet commercieel te gebruiken, tja dan zie ik niet echt in wat een 3e zou kunnen doen.

Desnoods ga je de programmeurs persoonlijk benaderen en bied je ze 10.000 euro als ze dit in de avonduren fixen, misschien dat het bedrijf daar geen zin in heeft, maar een losse programmeur mogelijk wel.

P.s. alternatief is dat je op vraag & antwoord of een codingsite "een handig neefje" oid vraagt die kijkt of hij het kan hacken tegen betaling, maar ik vermoed dat je hiermee compleet illegaal bezig bent qua licentie etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2018 13:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Wat zeggen de makers van tyrannobuilder hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

^^ Dit lijkt me de best optie, zij moeten kunnen uitleggen waarom je dit gedrag ziet, en nog beter, hoe je het kunt fiksen.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:31:
Wat zeggen de makers van tyrannobuilder hierover?
De makers van Tyranobuilder geven aan dat het een grote aanpassing voor hun engine is, die zeker 7 maanden op zich zal laten wachten. Voornamelijk omdat het lage prioriteit voor hen heeft omdat het momenteel voor standaard VN's goed werkt.
Zij kwamen ook met het voorstel om voor de Chrome browser te exporteren, maar dat is dus commercieel niet haalbaar.

Daarom ook de zoektocht naar een eigen oplossing totdat het aangepast is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 12:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12

Dat iemand een commercieel product gaat zitten hacken/decompilen en aanpassen terug compilen voor een periode van 7 maanden?
Want voor zover ik kan zien is het geen OS oid, dus valt er weinig mee te doen...

- Wacht op tyranobuilder
- Verlaag in de tussentijd de kwaliteit / hergebruik van je assets zodat het minder snel oploopt

Je vriend heeft zijn commerciele succes opgehangen aan een closed source pakket en tja dan moet hij ook daar zijn voor de oplossing van de problemen.
Je hebt blijkbaar een workaround gekregen van hun maar die vind je niet commercieel te gebruiken, tja dan zie ik niet echt in wat een 3e zou kunnen doen.

Desnoods ga je de programmeurs persoonlijk benaderen en bied je ze 10.000 euro als ze dit in de avonduren fixen, misschien dat het bedrijf daar geen zin in heeft, maar een losse programmeur mogelijk wel.

P.s. alternatief is dat je op vraag & antwoord of een codingsite "een handig neefje" oid vraagt die kijkt of hij het kan hacken tegen betaling, maar ik vermoed dat je hiermee compleet illegaal bezig bent qua licentie etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:53:
Niet echt een optie. Geld is al voornamelijk geïnvesteerd in Tyranobuilder (niet het hoogste bedrag) en Daz3D assets.
Misschien een instructie of script om tussentijds zelf de cache te kunnen leegmaken.
Nee, niks illegaals of terugkomend werk voor anderen! Alleen (zoals ik al vermeldde) misschien een instructie of script dat wel zou kunnen werken!
- Wacht op tyranobuilder

Dat wordt dus een switch van engine.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

PS
nav je edit: zoiets is niet wenselijk. Hij werkt uitsluitend met gekochte licenties en officiële releases en wil dat graag zo houden!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:08:
[...]
Niet echt een optie. Geld is al voornamelijk geïnvesteerd in Tyranobuilder (niet het hoogste bedrag) en Daz3D assets.
Tja, als je dit al geld noemt (tyranobuilder is 15 euro zie ik) dan zou ik me niet zo druk maken om jouw "klanten". Klinkt lullig, maar tegenover effort moet er wel geld staan.

Voor 100 euro inkomsten per maand kan je simpelweg geen vlekkeloze service leveren.
[...]
Dat wordt dus een switch van engine.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik zou dan wel goed nadenken of zijn idee van een visual novel wel zo goed is, unieke concepten zijn leuk maar leveren vaak ook unieke problemen op en als er geen geld is om unieke problemen te fixen, tja dan vraag ik me af of een andere engine niet simpelweg zorgt voor direct andere problemen en uiteindelijk (aangezien je zelf al aangeeft dat het groter en groter wordt) weer dezelfde problemen.

Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt...
Zoals ik al zei, mogelijk kan je wellicht de resoluties tijdelijk wat verlagen om de pijn minder te maken en dan gewoon verder gaan in het pakket wat je al kent terwijl je weet dat er over x tijd een mooiere / betere oplossing komt.

Nieuwe engine leren en overzetten kost ook tijd (=geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Gomez12 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:53:

Voor zover ik op de site van TyranoBuilder is er maar 1 programmeur, dus het aan hem vragen is het zelfde als aan het bedrijf vragen.

Als alternatief zou je kunnen vragen of je fork kan maken van de engine (tegen betaling, zonder verdere support?) en het dan legaal zelf oplossen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:52:
[...]

Tja, als je dit al geld noemt (tyranobuilder is 15 euro zie ik) dan zou ik me niet zo druk maken om jouw "klanten". Klinkt lullig, maar tegenover effort moet er wel geld staan.

Voor 100 euro inkomsten per maand kan je simpelweg geen vlekkeloze service leveren.
Ben ik met je eens.
Geld is dan ook vooral gaan zitten in Daz3D assets.
Ik zou dan wel goed nadenken of zijn idee van een visual novel wel zo goed is, unieke concepten zijn leuk maar leveren vaak ook unieke problemen op en als er geen geld is om unieke problemen te fixen, tja dan vraag ik me af of een andere engine niet simpelweg zorgt voor direct andere problemen en uiteindelijk (aangezien je zelf al aangeeft dat het groter en groter wordt) weer dezelfde problemen.

Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt...
Zoals ik al zei, mogelijk kan je wellicht de resoluties tijdelijk wat verlagen om de pijn minder te maken en dan gewoon verder gaan in het pakket wat je al kent terwijl je weet dat er over x tijd een mooiere / betere oplossing komt.

Nieuwe engine leren en overzetten kost ook tijd (=geld)
Het probleem is dat dit al een nieuwe engine voor hem is. Wat hij hiervoor gebruikte (RPGMakerMV) werkte wel maar is niet zo geliefd onder zijn potentiële clientèle. Het is echter wel zijn plan-B omdat niet releasen hem veel meer gaat kosten.
En op de site van Tyranobuilder staat dat elke scene in een aparte file opnieuw wordt geladen en zo heeft hij aangenomen dat de oude scene getrashed zou worden en het zo zou werken.
Ik zou het zelf wat beter hebben onderzocht maar hij is wat impulsief. Verder een goede jongen, vandaar dat ik hem hier op Tweakers probeer te helpen ;)
Puc van S. schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:02:
[...]

Voor zover ik op de site van TyranoBuilder is er maar 1 programmeur, dus het aan hem vragen is het zelfde als aan het bedrijf vragen.

Als alternatief zou je kunnen vragen of je fork kan maken van de engine (tegen betaling, zonder verdere support?) en het dan legaal zelf oplossen.
Goed idee maar niet uitvoerbaar. De kennis is simpelweg niet voorhanden (niet voor niets dat hij een grafische schil voor zijn ontwikkelomgeving kiest) en het geld is ook al aardig op aan het raken. Dus hulp inhuren zal niet snel gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Vraag of je de programmeur financieel kan helpen en dat hij de prio van je aanvraag wil aanpassen. Misschien is met een paar honderd euro het geregeld.

Less alienation, more cooperation.

Pagina: 1