Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Wie kan uit de navolgende probleem-beschrijving, de probleem-oorzaak / oplossing aandragen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

https://tweakers.net/pric...-zbox-id86/specificaties/

https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/id86

https://www.cnet.com/prod...1-86-ghz-0-mb-0-gb/specs/

SKU : ZBOX-ID86-BE
PN : 250-FB209-003ZT
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :

Als ik de op het stroomnet aangesloten stekker van de - naar behoren functionerende - adapter
in het MB inbreng, dan lichten vervolgens twee leds aan weerzijde van de aan en uit knop rood op.

Als ik de aan-uit schakelaar indruk dan :

a. beginnen dezelfde twee leds aan weerzijde van de aan-uit schakelaar groen op te lichten.
b. gaat de blauwkleurige led-ring op de zijkant van het apparaat branden
c. gaat de koelfan draaien, die bovenop het aluminium koellichaam is gemonteerd, waaronder
de processor en (volgens mij) de video-kaart huizen.
d. gaat gedurende een paar seconden een wit-kleurige led branden achter het HDD controle venster
e. is na een paar seconden een veertigtal korte scherpe beeptonen te horen.
f. na het stoppen van de 40-plus beep-tonen draait de fan gewoon door en blijven de aan-uit leds groen branden, maar start het apparaat niet op (geen HDD, geen BIOS, geen beeld)

Als ik vervolgens de aan-uit schakelaar weer indruk, dan verschijnen weer de rode ledjes en
gaat de koelfan uit etc etc.

Als ik de geheugen bankjes verwijder en het apparaat aanzet, dan veranderen de leds gewoon van rood naar groen en gaat de koelfan weer draaien, maar blijft de serie korte beeps uit en klinken in plaats daarvan, onophoudelijk, lange beep tonen...

Mijn verklaring daarvoor is dat in de volgorde van de startroutine, eerst het geheugen wordt geadresseerd en als dat reageert, pas de video-chip wordt geadresseerd.

Heb tal van websites bezocht en probleem-relevante discussies bekeken
Heb de Zotac website (tevergeefs) nagezocht op probleem-oplossing

Heb andere SO Dimm DDR3 geheugenbankjes (van zowel 4GB als van 2GB) geinstalleerd.
Heb andere HDD's aangesloten.
Heb BIOS gereset (zowel middels batterij-methode als middels reset jumper)

Heb het MB - met enige moeite - uit de zeer nauwe behuizing gehaald

a. om de onderkant te inspecteren op ongerechtigheden als vuil en slechte solderingen.
b. om de vier schroeven los te draaien waarmee het koellichaam op de bovenkant van het MB vastzit.

Heb geprobeerd CPU/GPU koellichaam / heatsink te verwijderen om :

a. de processor te bekijken / te vervangen (CPU/GPU zijn wss geintegreerd en wss vastgesoldeerd)
b. de videokaart / video-chip te bekijken / te vervangen.

Maar koellichaam zit - behalve met de schroeven-bevestiging - tevens met extreem-hechtende
dubbelzijdige tape op het MB geplakt.

Ik vermoed dus dat een poging om het koellichaam los te maken (scheuren / wrikken / snijden), het MB - wellicht onherstelbaar - zal beschadigen....

Vraag mij ook af, of - indien de GPU daadwerkelijk in de CPU is geintegreerd, en de GPU defect zou zijn - de CPU zelf ueberhaupt nog wel naar behoren zou kunnen functioneren.

Oftewel omgekeerd geredeneerd : omdat de CPU volgens mij nog wel functioneert, kan de GPU niet defect zijn ?

Heb wss AMI Bios en daar wordt over vermeld (zie link) dat aanhoudende korte beeps, kunnen duiden op problemen met :

a. Geheugen bankjes
b. Video-kaart
c. MB.

https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/38515/beep-codes

Volgens mij is het niet de CPU, want als die defect zou zijn, dan gebeurt helemaal niets meer.
Volgens mij is het niet het geheugen, maar hier ben ik niet 100% zeker van.
Volgens mij is het MB nog redelijk intact. omdat iig de nodige functies worden uitgevoerd.
Ik twijfel aan de video-card / videochip.

Ik hoop op een ervaringsdeskundige die een soortgelijk scenario heeft meegemaakt en de oplossing kent - dan wel op iemand met voldoende kennis en inzicht in de materie, om in de buurt van een probleem-oplossing te geraken.

Vast bedankt.!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 08:23 ]