Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet van Router 1 -> Router 2 -> Router 2 LAN netwerk

Pagina: 1
Acties:

• grq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
Hi Tweakers,

Recentelijk ben ik verhuisd en nu zit ik op een kamer zonder ethernet aansluiting. Ik kan hier ook niet gaan boren dus ik ben aangewezen op Wi-Fi. De huidige situatie is als volgt:

Router 1 is de huisrouter en deze is verbonden met internet op het punt dat het het huis binnenkomt. Ik heb router 2 op mijn kamer staan waarop mijn ethernet-only apparaten zijn aangesloten. Router 2 heeft twee radio's: 2.4ghz en 5ghz Op de 5ghz band verbind ik router 2 met router 1. Dit zorgt ervoor dat router 2 internet door kan geven aan de verbonden apparaten en dat die apparaten een ip adres krijgen van router 1 en toegankelijk zijn in het netwerk van router 1. Dit werkt, maar router 1 is ontzettend kut en ik wil liever mijn eigen netwerk hebben.

Wat ik wil:
Router 2 ontvangt slechts de internetverbinding van router 1, maar zet een eigen netwerk op. Router 2 deelt via DHCP ip adressen uit. Router 1 speelt hier geen rol meer in. Huisgenoten kunnen niet bij de apparaten op het netwerk van router 2. Als ik met het netwerk loop te kutten hebben huisgenoten daar geen last van.

Ik heb flink zitten googlen, maar dit is nogal een specifieke issue waar niet zo heel veel mensen tegen aan lopen. Heel veel heb ik dan ook niet kunnen vinden. De bridge zoals hij nu beschreven is heb ik wel met wat moeite werkend gekregen, maar vind ik net niet helemaal ideaal. Als er iemand hier pointers heeft over hoe ik mijn "droomscenario" aan de praat kan krijgen, hoor ik dat graag!

Mijn dank is groot!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Lijkt mij dat gewoon 1 van de lan poorten van router 1 aansluiten op de WAN poort van router 2 precies is wat jij wilt.

M'n Oma is een site aan het haken.

• grq
NielsNL schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:43:
Lijkt mij dat gewoon 1 van de lan poorten van router 1 aansluiten op de WAN poort van router 2 precies is wat jij wilt.
Inderdaad, maar ik kan helaas geen kabel trekken dus moet het op de über omslachtige manier.

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Ah. Om dat uit te zoeken hebben we minimaal de modellen routers nodig waar het over gaat.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Tenzij je custom firmware op je router hebt draaien zal het waarschijnlijk niet gaan wat je wilt.
Heb hier een oude router liggen met openwrt waar ik de wifi ingesteld heb als wan dat doet precies wat je wilt.
Maar je hebt wel een router nodig die dat ondersteund.

[ Voor 13% gewijzigd door Firedragon op 02-05-2018 23:53 ]

• grq
Firedragon schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:52:
Tenzij je custom firmware op je router hebt draaien zal het waarschijnlijk niet gaan wat je wilt.
Heb hier wel een oude router liggen met openwrt waar ik de wifi ingesteld heb als wan doet precies wat je wilt.
Hoe? Ik heb op Router 2 OpenWRT draaien.

• Firedragon
Ik heb op moment alleen virtual openwrt voor me zal router moeten zoeken waarschijnlijk ergens op zolder.
Maar denk dat het was verwijder bij Network - Interfaces - LAN - physical settings het wifi interface dat je wilt gebruiken uit de bridge br-lan en dan voor Network - Interfaces - WAN - physical settings verander interface naar je wifi interface.

[ Voor 5% gewijzigd door Firedragon op 03-05-2018 00:12 ]

• grq
Firedragon schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 00:04:
Ik heb op moment alleen virtual openwrt voor me zal router moeten zoeken waarschijnlijk ergens op zolder.
Maar denk dat het was verwijder bij Network - Interfaces - LAN - physical settings het wifi interface dat je wilt gebruiken uit de bridge br-lan en dan voor Network - Interfaces - WAN - physical settings verander interface naar je wifi interface.
Perfect! Dit lijkt precies te werken zoals ik wilde. Thanks!!

• Firedragon
Zorg er wel voor dat je niet de zelfde ip subnet gebruikt als router1 anders zou dit problemen kunnen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Firedragon op 03-05-2018 13:05 ]

Pagina: 1