Advies: zijn deze Elco's onderling uitwisselbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:12

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een ontbrekende condensator in een laptop die ik wil vervangen.
Deze is weg (SMD 390µF 2.5v), maar deze heb ik hier liggen (Radiaal bedraad 330µF 25v).

Kan ik deze onderling uitwisselen of is er iets wat dat echt tegen houdt?

De verschillen zijn me wel duidelijk, 330uF is wat minder dan de 390uF die er zat, radiaal of SMD maakt niks uit voor de montage ruimte, maar maakt 2.5v of 25v nog wat uit of is dit een geval van meer is beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 02-05-2018 22:37 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:16
Voor de spanning bij condensator is meer is beter. De aangegeven spanning is de boven grens. Ga je daar over heen dan slaat de isolatie door.

Als je er een paar hebt liggen kan je met een capaciteit meter nog even kijken welke de grootste capaciteit heeft en die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
Hangt af van de toepassing.

Mogelijk relevant verschil is dat je vervangende elco een veel hogere ESR heeft (150milliOhm vs 10milliOhm). Een hogere voltage rating betekent vaak meer ESR, dus dat ze daar voor een 2.5V cap hebben gekozen betekent misschien wel dat die lage ESR juist belangrijk was. Maar dat kun je zonder te weten wat de designer van het circuit wilde maar moeilijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

De spanning is geen probleem. Je hebt geringe kans dat de capaciteit van 330µF te weinig is.
Je kunt het gewoon proberen met die condensator, en je zal er niks mee slopen (mits goed om aangesloten ;) ). Er is een kleine kans dat het niet werkt, maar vaak wel het proberen waard.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou het niet proberen. Computers zijn relatief hoogfrequente toepassingen en verschillende typen en formaten condensatoren gedragen zich behoorlijk verschillend, waardoor je forse signaal degradatie veroorzaakt.

Zie ook:

Kortgezegd zou je beter af zijn met een SMD condensatortje, of desnoods een paar in paralel om voldoende uF te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 02-05-2018 23:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er zit ongeveer een factor 5 verschil in de ESR, ik zou het er niet op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Uiteenlopende meningen dus en een interessante joejtoeb video... dan maar een paar euro extra tegen de verzending gooien en de juiste SMD Elco erin prikken.
Thanks voor de inzichten!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die SMD condensator is een aluminium polymeer condensator, deze hebben meestal een zeer lage ESR en zeer goede levensduur. Ik zou in een SMPS niet zomaar een condensator plaatsen die te ver afwijkt van de originele specificaties. Sommige ontwerpen worden zelfs instabiel als de ESR buiten een bepaald bereik ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ach, als het alleen op de print een spanningsstabilisatie is zal het wel prima werken, is het een onderdeel van een voedingscircuit (dichtbij een spoel en een FET) kan ik mij voorstellen dat de juiste specs iets belangrijker zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
"Samwha",

Eeh, nope :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:48:
Ach, als het alleen op de print een spanningsstabilisatie is zal het wel prima werken, is het een onderdeel van een voedingscircuit (dichtbij een spoel en een FET) kan ik mij voorstellen dat de juiste specs iets belangrijker zijn.
Op het moederbord van de laptop, waar de condensator ontbreekt, is het vlak naast de bios batterij geplaatst. Strak daar tegenaan ligt tevens een zwart blokje waarvan ik dacht dat het op een choke leek.

Het lijkt geen kritisch circuit op het eerste gezicht en de laptop werkt ook prima zonder die elco, vandaar dat ik overwoog een simpele elco te gebruiken voor iets van de originele eigenschappen rather than niks te gebruiken en het zo te laten.

Edit:

Hier een foto van een identieke laptop waar de elco er nog wel zat (vandaar dat ik wist welke ik moest hebben). Linksonder de CR2032 houder en rechts de vermoedelijke choke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GH8bKhtsRxZhdpqTaEw8tvfb/medium.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Tijgert op 09-05-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:48:
Als daar i.p.v. een duurdere polymeer condensator een normale elektrolyt had mogen zitten dan was dat ook het geval geweest. Elke cent die men kan besparen in massafabricage wordt afgeroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:35:
[...]

Als daar i.p.v. een duurdere polymeer condensator een normale elektrolyt had mogen zitten dan was dat ook het geval geweest. Elke cent die men kan besparen in massafabricage wordt afgeroomd.
Centen besparen is relatief... met minder verschillende componenten bespaar je ook door de grotere aantallen van dezelfde te gebruiken.

Er is al aangegeven dat de laptop zonder ook werkt, dan zal iedere vorm van een condensator de spanning op dat punt alleen maar betrouwbaarder maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:07:

Centen besparen is relatief... met minder verschillende componenten bespaar je ook door de grotere aantallen van dezelfde te gebruiken.

Er is al aangegeven dat de laptop zonder ook werkt, dan zal iedere vorm van een condensator de spanning op dat punt alleen maar betrouwbaarder maken.
Op een gegeven moment wordt een component niet meer goedkoper door er nog meer van te bestellen, ik heb een meer waarschijnlijker oorzaak gevonden waarom er hier een polymeer condensator geplaatst is. Deze condensatoren zijn bij uitstek geschikt voor hoge ripple currents vanwege de lage ESR. Vanwege de grote capaciteit en de lage spanning zijn er geen normale elektrolyten beschikbaar in dit formaat. Polymeer is de enige beschikbare optie :)
Een reguliere elko heeft een hogere bedrijfsspanning en grotere afmetingen en is een stuk duurder, dit was dus gewoon de goedkoopste optie voor de fabrikant :)

Wel even interessant om te zien waar het onderdeel vanuit maakt, de spoel die wij op de foto zien zou onderdeel van een step down regelaar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:49:
Op een gegeven moment wordt een component niet meer goedkoper door er nog meer van te bestellen
Klopt, maar een extra component op voorraad moeten nemen kost wél geld, evenals het extra benodigde plekje in de pick-and-place machine. Hoe minder verschillende componenten(waarden), hoe goedkoper het totaalplaatje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TommyboyNL schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Klopt, maar een extra component op voorraad moeten nemen kost wél geld, evenals het extra benodigde plekje in de pick-and-place machine. Hoe minder verschillende componenten(waarden), hoe goedkoper het totaalplaatje wordt.
De extra positie kost extra geld? Of de extra voorraad? Maakt het veel uit of je van een component van gelijke kostprijs er 2000 stuks of 2 maal 1000 stuks op voorraad houdt?

Dat van die pick en place machine is inderdaad een geldig punt als men net voor dat ene extra component een extra machine in de straat moet plaatsen of een tweede ronde moet laten plaatsvinden. Zolang de machine nog een plekje heeft maakt het echter bar weinig uit.
Pagina: 1