Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsychoBram
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11-03 18:04
Hallo!

Zo'n 4 maanden geleden had ik op dit forum een topic gestart voor advies tussen 2 DSLR-camera's. Hierbij werd mij geadviseerd om ook eens naar systeemcamera's te gaan kijken. Na mijzelf 'goed' geïnformeerd te hebben via internet heb ik een bezoekje aan de camera-winkel gebracht. Hier heb ik nog wat meer informatie opgedaan en uiteindelijk ben ik blij met een Fujifilm X-T20 naar buiten gelopen! Top toestel.

Bij mijn bezoek aan de winkel had ik ook gevraagd naar de mogelijkheden om lenzen van andere fabrikanten op de body te zetten. Dit zou geen probleem zijn, er was een breed aanbod in betaalbare lenzen met de goede vatting die uitstekend zouden werken en ook was het mogelijk om mijn huidige EF-S lenzen in combinatie met een extender volledig werkend op de body te zetten.

Nu ben ik weer begonnen met concertfotografie (voornamelijk rock/metal > veel beweging) en mis ik een lens die lichtgevoeliger is. Ik zat te denken aan een 32mm of 50mm lens (rond de 1.4 of 1.8), maar ik kwam er al snel achter dat deze met de goede Fujifilm X-vatting vrij prijzig (€500 +) zijn en de goedkopere hebben alleen manual-focus.
Hierna ben ik maar eens bij andere lens-merken gaan kijken (bijv: Canon EF 50mm f/1.8 STM ), want ja dit zou met zo'n extender mogelijk zijn. Blijkt dat door eigenlijk elke extender de auto-focus functie van een lens verloren gaat.

Ik ben niet helemaal thuis met vaste brandpunt-lenzen dus ik wilde een betaalbare aanschaffen om te kijken of dit iets voor mij is zonder er meteen €500+ voor neer te moeten leggen.. Ik baal ook best wel dat ik er gewoon niet uit lijk te komen en ben stiekem bang dat ik dadelijk veel meer geld kwijt ben dan ik eigenlijk zou zijn met een andere vatting.

Om het hele verhaal kort te maken; Kunnen jullie mij uit de brand helpen?
Ik ben voor mijn Fujifilm X-T20 op zoek naar een betaalbare 32mm of 50mm (liefst 50 denk ik?) lens.
Vanwege de snelle bewegingen op het podium, is de auto-focus functie wel een grote wens.
Het mag dus ook met een andere vatting inclusief een extender, als het maar past en werkt :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Als je kijkt naar Canon lenzen dan is daar wel een adapter voor maar die kost alleen al meer dan 300 euro en heeft nou ook niet bepaald een lekkere levertijd. Wat mensen over het algemeen aan 3rd party lens op een mirrorless camera zetten, zijn die oude lenzen die ze nog hebben uit hun analoge tijdperk of die ze voor weinig op de kop hebben getikt. Dan zit je dus ook aan handmatig scherpstellen vast.

De goedkoopste optie voor een 50mm met AF voor een Fujifilm camera, is hun 50mm F2 lens. Tweede hands is bijna niet aan te komen bij Fujifilm, daar moet je een beetje geluk mee hebben. Je kunt niet bepaald om "vrij prijzig" heen (de 1.4 en 1.2 lenzen zijn overigens nog een stukje duurder).

Hoe vast zit je aan die AF? Heb je al eens gekeken of je zo'n lens kunt huren zodat je 'm een tijdje kunt proberen?

ppl wijzigde deze reactie 02-05-2018 22:28 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
De 35mm f2 en 23mm f2 zijn beide fijne lenzen; behoorlijk lichtsterk, compact, en heel snelle AF. Beide zijn ook tweedehands goed verkrijgbaar voor nette prijzen.
De 50mm f2 is deel van dezelfde serie, maar is tweedehands nauwelijks te vinden.
Nieuw zijn de Fuji lenzen behoorlijk aan de prijs, helaas...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:39
Wachten op de BTW actie bij Mediamarkt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Er start binnenkort een cashback actie van Fujifilm, dus misschien dat een van je gewenste lenzen een leuke actie heeft :)

PdeBie in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"

Verder is lichtsterk glas altijd wel prijzig (m.u.v. de plastic fantastics van Nikon/Canon etc.).

Ik heb zelf de 23mm f2 en dat is een hele fijne lens. AF is razendsnel.

PdeBie wijzigde deze reactie 03-05-2018 08:40 (41%)

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• PsychoBram
Zo, ik ben - na jullie reacties - eens goed gaan kijken en ben bij een fotograaf langs geweest. De hogere kosten heb ik ondertussen geaccepteerd en kan er niet omheen. Gelukkig heb ik het geld op dit moment wel ter beschikking.

Bij de fotograaf heb ik de 23mm, 35mm en 50mm (allen f2.0) even kunnen gebruiken.
Ik zit echter zwaar in dubio over welke ik zal nemen. In eerste instantie ging mijn gedachte direct uit naar de 50mm, maar bij het testen leek het 'object' wel erg dichtbij te komen. Daardoor heb ik toen de 23mm besteld, om toch meer op beeld te kunnen krijgen. Deze is echter nog niet bij de fotograaf binnen gekomen en daardoor kan ik de order nog wijzigen.

Na nog 2 concerten gefotografeerd te hebben met mijn huidige lenzen (o.a. 16-50 f3.5-5.6) blijkt dat ik toch vooral op 35/50mm fotografeer. Hierdoor is mijn plan gewijzigd. Ik denk dat ik de Fujifilm XF50mm F2.0 ÓF de Fujifilm XF35mm F2.0 wil om meer detail shots te krijgen.
Om dan toch nog bredere shots te hebben, zat ik te kijken om dit aan te vullen met de Samyang 12mm f/2.0 NCS CS of de 8mm variant (ja klopt, manual focus - van de 8mm of 12mm heb ik alleen geen goed vergelijkingsmateriaal). Ik kan alleen geen keus maken dus ben ik benieuwd naar jullie mening/advies.

Kortom; Ik fotograaf voornamelijk concerten en landschappen. Bij de ene zaal is het podium slechts 30cm hoog, maar er zijn ook zalen waar het podium 150cm hoog is. Ik loop genoeg rond, zo sta ik de ene keer tegen het podium aan (of zelfs er op) maar ook achter in de zaal. Ik hou van detailshots/close-ups, maar natuurlijk zijn er ook beelden gewenst waar meer 'omgeving' op te zien is (wat dan te halen is met een Samyang? - Groothoek/fisheye?).

Welke lens (of lenzen) zou jij in mijn situatie nemen?

Wat dus eigenlijk de opties zijn (wat gecombineerd kan worden):
Fujifilm XF23mm F2.0
Fujifilm XF35mm F2.0
Fujifilm XF50mm F2.0
Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II
Samyang 12mm F2.0 NCS CS

Budget rond de €800/€850

Lastige situatie, zo goed ben ik er nog niet in thuis en helaas is het geld niet onbeperkt ;)
Hopelijk heb ik het wel een beetje goed verwoord en kunnen jullie mij een beetje in de goede richting duwen.

Alvast bedankt!

*Helaas is het niet mogelijk om de lenzen eens te lenen/huren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Liever een 12mm dan een 8mm fisheye, die eerste kan je in veel meer situaties gebruiken.

Sta je dicht op een klein podium: 35mm. Sta je dicht op een groot podium: 50mm.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Waarom als je twijfelt niet de 16-50 2.8? Dan heb je alles in een lens, zeker voor concerten ga je niet met een body en 2 of 3 lenzen in het donker lopen spelen.

Anders de 35mm en 12mm

• Mamoulian
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17-03 21:01
Ik heb gekozen voor de 35mm F1.4 (ja, de oude versie). De F2 is weersbestendig, goedkoper en heeft snellere AF maar de F1.4 en de geweldige rendering van de oudere lens heeft me overstag doen gaan. 35mm is perfect voor mij, indien ik ene close up wil kan ik altijd zelf wel wat dichter op mijn onderwerp gaan staan terwijl met een 50mm het soms moeilijk is om alles in beeld te krijgen (bijv. binnenskamers). Overigens heb ik een adapter gekocht voor mijn oude (manuele) 50mm F1.4 en F1.7 (de eerste heeft me 100 euro gekost, de tweede amper 25 euro) zodat ik toch op 50mm kan schieten en geweldig bokeh kan hebben (zoals bij de bekende Fuji 56mm F1.2). Die grote diafragma's zijn overigens best leuk maar vergeet niet dat je al snel naar F2 of zelfs F2.8 moet gaan om heel het gezicht scherp te krijgen. Wil je scherpte dan kan er niks boven de 50mm F2, haar-haarscherp is dat ding. Zoals je nu al beseft hebt is Fuji glas erg duur maar daar krijg je wel kwaliteit voor terug, zelfs de 18-55 XF kitlens werkt geweldig en soms gebruik ik de 55-200 XF voor portretfotografie.

The Last European

• PsychoBram
Sorry voor mijn late reactie, even een update.

Ik ben gegaan voor de Fujifilm 50mm F/2 en niet veel later heb ik de Samyang 12mm F/2 ook besteld.
De Fujifilm 50mm is erg fijn! maar voor de kleinere zalen niet altijd even goed bruikbaar. Wel een snelle autofocus wat goed werkt bij concerten. Echt een aanrader, ook voor andere situaties.

De Samyang 12mm ben ik minder over te spreken.
De handmatige focus vind ik niet altijd handig en de kwaliteit van de foto's is minder goed dan de 50mm. Toch is het beeld (de hoek) wat zichtbaar is op de foto's erg mooi. Deze 12mm zou ik dan ook eens graag willen vervangen door een soortgelijke lens (MET autofocus). De handmatige focus is vooral veel proberen en spelenderwijs leren - alleen soms bij het uitzoeken balen dat de foto niet scherp is..

Hieronder een paar foto's van Wolfmother, Stone Sour, Tyler Bryant and the Shakedown, De Dijk en Paceshifters en Gazpacho. Feedback op mijn foto's is altijd welkom - graag zelfs.
Is er een ander topic om foto's te showen voor feedback?

Meer zien? Kijk op mijn Instagram (bramg.eu) of Website (www.bramg.eu)

Fujifilm 50mm F/2 *klik voor groter*

Samyang 12mm F/2 *klik voor groter*

PsychoBram wijzigde deze reactie 31-07-2018 12:25 (3%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True