Verkeerde grondkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 967063

Topicstarter
Goedenavond Tweakers,

Ik heb een vraag. Een paar weken geleden een grondkabel voor in de tuin laten aanleggen door een elektricien.
Nu wilde ik vandaag de kabel gaan verwerken in de tuin en keek ik naar de kabel en snapte niks van de kleurcodering.

Ik heb al gegoogled maar wordt er niet wijzer van.

Nu vraag je je af, waarom bel je morgenochtend niet naar de elektricien... Nou, omdat ik wil voorkomen dat als ze een verkeerde kabel hebben gebruikt dat ze me wijsmaken dat het klopt. Geven ze dadelijk de kleurcodering door terwijl dit zo niet hoort te zijn.

De grondkabel heeft 3 aderen met de kleuren: Bruin, grijs, zwart.
Er zit een mantel omheen, echter heeft hij deze doorgesneden om de kabel via het buisje naar binnen te laten gaan.

Nu weet ik dus niet wat, aarde, fase, en nuldraad is.

Naar mijn weten moet tegenwoordig toch door een elektrobedrijf gewerkt worden door de juiste kleurcoderingen: dus geel/groen voor aarde, blauw voor nuldraad, zwart voor schakeldraad en bruin voor fase.

Wie o wie kan mij meer vertellen?

Groet Andrew :)

edit: de grondkabel zit op een schakelaar aangesloten.

Beste antwoord (via Anoniem: 967063 op 03-05-2018 15:31)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24
De aardlitze zit verstopt in de metalen mantel om de kabel. Die tape je af met geel/groen om de aardedraad te maken.

En inderdaad, je kan een klein beetje elektratape gebruiken om de nul aan te geven, hoewel grijs in de regel de nul wordt in zo'n kabel. Je hebt in principe een 4 aderige kabel naar de schuur (fase, nul (grijs) en schakeldraad (zwart). De vierde kabel is de litze. De kabel is prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39

RvV

Ofwel, er lopen 3 blank gestripte draden door een buis naar binnen? Ik snap het verhaal niet echt. Een foto zou denk ik een hoop duidelijk maken.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

kijk even aan de andere kant hoe hij aangesloten zit ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hierbij een foto.
Zo is het buiten...

De zilveren mantel die erom heen zit is aan de andere kant (die dus het huis ingaat) afgesneden omdat het anders niet door het buisje past.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/maiZpS/eab8a58c_1fe9_4076_8c91_a85f442ffd6d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
Volgens mij mag de kabel wel gebruikt worden, maar is het gebruikelijk dat de aders aan beide uiteinden worden omgekleurd met elektratape. Op die manier is het voor iedereen duidelijk hoe de boel gebruikt wordt.
Dit klinkt meer alsof hij nog een reststuk van een een vorige klus over had.

De kleuren worden over het algemeen voor 3 fasen, al had ik dan ook nog een blauwe draad erbij verwacht voor de nul.

@Anoniem: 967063 Staat er ook een merk en typenummer op de mantel?

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de kabel staat Waskonig & Walter 2,5+2,5+2,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Als je even kijkt in het andere (algemene)topic over elektra dan zie je dat deze kleuren staan voor de 3 verschillende fases. Hij heeft dus inderdaad waarschijnlijk een reststuk gebruikt. Of het mag volgens de regelgeving weet ik niet maar ik zou er zelf niet blij van worden.... Nu weet je het maar over 5 jaar ook nog? of de bewoner die na jou komt?

Edit: Deze post

[ Voor 12% gewijzigd door Tieske88 op 02-05-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het lijkt me duidelijk, er is blijkbaar een reststuk gebruikt.

Wat is verstandig, vragen hoe ze het aangesloten hebben of eisen dat er een goede kabel (met juiste kleuren) wordt aangelegd?

Ik ben het overigens wel eens met @Tieske88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
De blanke litze welke direct onder het staalscherm ligt dien je als aarde te gebruiken. Als je dit niet aansluit is het niet veilig om de kabel onbeschermd in de grond leggen. Als dit daadwerkelijk is weggeknipt dan heb je een prutser aan het werk gehad... Heb je een foto hoe het binnen is aangesloten?

Groen/geel vind je nooit in een grondkabel om bovengenoemde reden.

Je zou ook een blauwe ader moeten hebben voor de nul, maar ik zou er persoonlijk niet wakker van kunnen liggen om de grijze blauw te tapen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 02-05-2018 21:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18

BCC

Wil je gewoon stroom in de schuur of later ook nog een meterkastje en een laadpaal voor de auto of zonnepanelen? Ik zou zelf liever deze kabel hebben dan een gewone ivm toekomstbestendigheid.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Xander Nee ik heb geen foto hoe het binnen is aangesloten helaas.
@BCC De kabel is specifiek bestemd voor tuinverlichting en zal geen ander doeleinde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
hmm als ik kijk op een willekeurige website dan lijkt een 3 aderige standaard de kleuren te hebben die jij aangeeft. Een 2 aderige geeft wel de juiste kleuren (waarbij je de aardescherm dus als aarde gebruikt). Een 4 aderige heeft dan weer wel blauw erbij. Ergens is het allemaal wel logisch maar misschien was even overleg met/door de electricien wel handig geweest...
Anoniem: 967063 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:39:
Het lijkt me duidelijk, er is blijkbaar een reststuk gebruikt.

Wat is verstandig, vragen hoe ze het aangesloten hebben of eisen dat er een goede kabel (met juiste kleuren) wordt aangelegd?

Ik ben het overigens wel eens met @Tieske88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tieske88 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:35:
Hij heeft dus inderdaad waarschijnlijk een reststuk gebruikt. Of het mag volgens de regelgeving weet ik niet maar ik zou er zelf niet blij van worden.... Nu weet je het maar over 5 jaar ook nog? of de bewoner die na jou komt?
Ik ga morgen bellen. Ik wordt er inderdaad ook niet vrolijk van dat het niet klopt.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
Anoniem: 967063 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:47:
@Xander Nee ik heb geen foto hoe het binnen is aangesloten helaas.
Ik zou toch even nakijken hoe dat zit.

Als de aardlitze echt is weggeknipt, dan heb je redenen om morgen direct de telefoon te pakken om te klagen. Als hij alleen het staalscherm en de extra laag isolatie hier onder heeft weggeknipt om de boel passend te maken, maar de litze gewoon heeft aangesloten, dan zou ik het wel best vinden zo. Draai een stukje blauwe tape om de grijze ader en klaar.

Met deze kabel heb je de optie om buiten WCD's (permanente spanning) en verlichting (geschakeld) te plaatsen. Ik zou daar blij mee zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Ik zou toch even nakijken hoe dat zit.

Als de aardlitze echt is weggeknipt, dan heb je redenen om morgen direct de telefoon te pakken om te klagen. Als hij alleen het staalscherm en de extra laag isolatie hier onder heeft weggeknipt om de boel passend te maken, maar de litze gewoon heeft aangesloten, dan zou ik het wel best vinden zo. Draai een stukje blauwe tape om de grijze ader en klaar.

Met deze kabel heb je de optie om buiten WCD's (permanente spanning) en verlichting (geschakeld) te plaatsen. Ik zou daar blij mee zijn.
Ik ga morgenochtend even kijken hoe het aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:46
Het aarscherm is waarschijnlijk in huis gewoon aan de aarde aangesloten

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:13
Het aardscherm (= de gevlochten mantel) mag afgeknipt worden zodra de kabel de lasdoos ingaat.
De aardlitze (= een apart bundeltje metalen dragen net onder het aardscherm) MOET ook de lasdoos ingaan en als aarde aangesloten worden / geschikt gemaakt worden. Dit kan met een adereindhuls of een wagoklem waar meeraderige draad in kan. Het is niet correct om één van de drie aderen in de kabel te gebruiken als aarde, omdat het aardscherm ook geaard moet zijn.

Nu kan het zo zijn dat het aan de huis-zijde van de kabel wel de litze is aangesloten, plus een ader als aardedraad gebruikt. Dat werkt op zich wel, maar is niet volgens de regelen der kunst. Zou er zelf niet mee akkoord gaan en stellen dat het correct aangesloten moet worden.
Een met Xander dat je prima één ader (aan beide zijden!) blauw tapet als nul te gebruiken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24
De aardlitze zit verstopt in de metalen mantel om de kabel. Die tape je af met geel/groen om de aardedraad te maken.

En inderdaad, je kan een klein beetje elektratape gebruiken om de nul aan te geven, hoewel grijs in de regel de nul wordt in zo'n kabel. Je hebt in principe een 4 aderige kabel naar de schuur (fase, nul (grijs) en schakeldraad (zwart). De vierde kabel is de litze. De kabel is prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:51:

Heb gebeld met elektricien en zijn verhaal kwam met jou verhaal overheen.

De litze was inderdaad aangesloten in de woning.

Opgelost, iedereen bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06
Xander schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:40:

Je zou ook een blauwe ader moeten hebben voor de nul, maar ik zou er persoonlijk niet wakker van kunnen liggen om de grijze blauw te tapen.
Doe het dan wel aan beide uiteinden van de kabel!!!!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1