Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plex 4K Mediaserver

Pagina: 1
Acties:

• StephenHunter
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Zeer geëerde Tweakers,

Wie o kan deze consument in nood voorzien van wat goed advies? Ik heb mijn research gedaan, hoop geleerd, maar ik ben een newbee wat betreft het samenstellen van hardware, dus wellicht kunnen de echte pro's hun mening hier op los laten ;)

Doel van het systeem
Kort gezegd, het wordt een Plex Media server en ook alleen dat. Ik wil graag met 4K materiaal werken en de server moet dit goed kunnen transcoden zodat ik het op elke Plex client goed kan bekijken. Er zal maximaal 1 transcode tegelijkertijd actief zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, starting from scratch!

Benodigde hardware?
Als ik het allemaal goed begrepen heb zijn de belangrijkste punten:
  • Een hele dikke CPU is een must. Hier en daar lees ik wat Plexers die aanraden om een CPU te nemen met een passmark van minimaal 15K. Plex zelf raad minimaal een i7 3.2 Ghz aan. Hoe kijken de Tweakers hier tegenaan?
  • Ram geheugen is niet super belangrijk
  • GPU, Plex ondersteund hardware accelerated streaming. Is het wijsheid om uit te pakken met de GPU?
  • Opslag, veel opslag.
Voorkeuren
Opslag van media wil ik op dit apparaat zelf gaan doen, dus een moederbord wat goed overweg kan met veel HD aansluitingen lijkt mij wenselijk.

Mijn vraag
Heeft iemand concrete hardware tips voor deze setup? Vooral in het stuk moederbord, CPU en GPU zit ik met veel vragen. Als ik die kern duidelijk heb dan kan de rest er om heen bij elkaar gezocht worden.

Het totaal budget van deze setup is +- €1300. Heeft iemand een goed advies?

Bij voorbaat dank.

• theouitdenwaal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-08-2018
Ik denk dat je het aardig duidelijk hebt voor jezelf.

Misschien handig om te weten: Plex draait behoorlijk goed op veel mindere systemen voor de meeste video bestanden. Je eis om 4K te kunnen transcoden is heel specifiek en beslaat mogelijk 1000euro uit je 1300euro budget. Je kan bijvoorbeeld kiezen om 4K bestanden te gebruiken die niet getranscode hoeven te worden. Dan zou een budget PC al voldoende zijn voor je overige eisen.

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-10 09:33
Leuke build.

Blijft het beeldmateriaal op het interne netwerk?

Wanneer het binnen je eigen netwerk blijft kun je vaak af met een lichte CPU aangezien er niets omgezet hoeft te worden, tenminste wanneer de clienten met het beeldmateriaal overweg kunnen.

Let anders ook even op je uploadsnelheid naar buiten, aangezien dit nogal veel mbps zijn (zonder glas denk ik niet te doen zelfs).

Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met GPU HW encoding met nvidia en intel (kan natuurlijk altijd nog komen), en zou ik nog aanraden om hier "nog" niet te veel in te investeren.

Daar staat wel tegenover dat je een erg snelle cpu nodig hebt zoals je aangeeft met een passmark score boven de 16.000.
Plex heeft meer baat bij cores dan aan snelheid dus AMD ryzen 7 zou geen probleem zijn en kosten technisch meer beter.
Ook aangezien de moederboorden met extra functies voor bijvoorbeeld opslag wat goedkoper uitvallen dan de intel tegenhangers.

Is het de bedoeling dat dit een server wordt die 24/7 aanstaat?

Met de zware cpu's die je nodig gaat hebben kan stroom verbruik ook bij idle nog iets zijn om rekening mee te houden.
StephenHunter schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:16:
  • Opslag, veel opslag.
Voorkeuren
Opslag van media wil ik op dit apparaat zelf gaan doen, dus een moederbord wat goed overweg kan met veel HD aansluitingen lijkt mij wenselijk.
Waar denk je aan wanneer je zegt veel opslag? 10TB 50TB 100TB?
Heb je al nagedacht over de manier van het inrichten van je opslag pool met betrekking tot redundantie, RAID/ZFS/JBOD?
Heb je hier zelf enige ervaring mee?
het is zonde wanneer jij jouw vakantie filmpjes ineens allemaal kwijt bent.

Laat je niet ontmoedigen door de vele vragen, met wat meer informatie kunnen wij je hier denk ik wat beter helpen.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

pff 1.3K gaat krap worden al do als ik even snel een ryzen 7 2700X bekijk geeft deze 17K + punten in passmark. Ryzen heeft support voor ecc alleen heb ik er geen succes mee gehad :/ . Je bent dan voor je basis platform (zonder ram) dus motherbord + cpu al zoon 450 - 500 euro kwijt

https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+7+2700X&id=3238

confused reality