Toon posts:

Nieuwe primaire monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na tijden 1 monitor te gebruiken wil ik eindelijk upgraden naar 2. Ik ben van plan mijn oude Samsung SyncMaster als 2e te gebruiken en zoek daarom een nieuwe voor me primaire scherm. Zit al een tijd uit de monitor wereld en er is zoveel keuze dat ik de bomen niet meer door het bos zie.

Waar wil je hem voor gebruiken?
Voor films, series, YouTube, programmeren en browsen. Ik kijk nu voornamelijk series en daarom zijn de beeldkwaliteit en zwarte kleuren belangrijk voor me vandaar de VA optie. Gamen doe ik niet vaak meer en wanneer wel zijn het oudere games en emulators voor de GameCube en PS2. Dat maakt de optie vrij voor zowel 1080p of 4K.

De resolutie series die ik kijk zijn 1080p en veel oudere series in 480p. 1080p ziet er blijkbaar net zo goed/beter uit op 4K omdat het perfect schaalt door de resolutie x 2(?) maar met 480p op 4K weet ik het niet.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
tot maximaal 450 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
IPS of VA
Bij 1080p 24inch en 4K 27inch. 32 inch is mij te duur zie ik vooral uit PW :P

Bij 4K heb ik een mooie LG gevonden: pricewatch: LG 27UD69P Wit
Bij 1080p heb ik echt geen idee welke goede en geschikte opties voor mijn voorkeuren.

Als er nog vragen zijn beantwoord ik ze graag.
Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Joepie, een raadspelletje!!! Je kan geen 4K aansturen met je 3DFX-kaart ;) Oftwel, welke GPU heb je, welke uitgangen zitten erop en zet de fabrikant ook welke resoluties je videokaart aan kan?

Een goede VA of slechte IPS: dan geeft de VA beter beeld/kleuren dan de IPS.

4K ga je amper merken op 27" tenzij je een hele goede use-case hebt; binnen je OS (welke???) wil je toch gaan scalen want anders worden je normale teksten zo ongeveer font-grootte 5 op je Syncmaster. Hierdoor zal je van de 4K aan "pixels" effectief maar 2.5K gaan gebruiken.

De genoemde LG (maar ook anderen), hebben mooie software dat je zelfs 4x 1080p naast/boven elkaar kan zetten. Het scherm/panel is dan wel klein maar bij een voldoende krachtige computer, kan je linksboven een film aanzetten en rechtsonder een game spelen in een emulator ofzo.

Scaling heb je een goede vraag; een 720p-film met hoge bitrate / lage codec-compressie, kan je over het algemeen nog wel naar 4K scalen zonder al teveel verlies in beeldkwaliteit. Maar (persoonlijk) alles van 720p en lager en/of van voor 2012, kan je direct de vuilnisbak in gooien want door de compressie/codec, ga je enorme grote "vlakken" creeeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 22:34

HKS-Skyline

Vroooom ?

MAX3400 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:26:
Joepie, een raadspelletje!!! Je kan geen 4K aansturen met je 3DFX-kaart ;) Oftwel, welke GPU heb je, welke uitgangen zitten erop en zet de fabrikant ook welke resoluties je videokaart aan kan?

4K ga je amper merken op 27" tenzij je een hele goede use-case hebt; binnen je OS (welke???) wil je toch gaan scalen want anders worden je normale teksten zo ongeveer font-grootte 5 op je Syncmaster. Hierdoor zal je van de 4K aan "pixels" effectief maar 2.5K gaan gebruiken.

De genoemde LG (maar ook anderen), hebben mooie software dat je zelfs 4x 1080p naast/boven elkaar kan zetten. Het scherm/panel is dan wel klein maar bij een voldoende krachtige computer, kan je linksboven een film aanzetten en rechtsonder een game spelen in een emulator ofzo.

Scaling heb je een goede vraag; een 720p-film met hoge bitrate / lage codec-compressie, kan je over het algemeen nog wel naar 4K scalen zonder al teveel verlies in beeldkwaliteit. Maar (persoonlijk) alles van 720p en lager en/of van voor 2012, kan je direct de vuilnisbak in gooien want door de compressie/codec, ga je enorme grote "vlakken" creeeren.
Mits AidenF een videokaart heeft die 4K 60Hz ondersteund dan is 4K geen slechte optie. Ja je moet goed kijken wil je het verschil tussen WQHD en 4K zien en ik zou ook zeker de scaling voor de windows UI op 125% zetten, maar het grootste voordeel vind ik dat bijvoorbeeld bij youtube en andere streamingdiensten bij een 4K scherm de resolutie ook gelijk op 4K staat. Bij een WQHD scherm doet hij dat niet. Het nadeel hier van is dat zelfs op een WQHD scherm, 4K video er beter uit ziet omdat hij dan 4K downscaled maar dit staat standaard niet aan. Ik kijk alles op 4K op mijn WHQD scherm omdat het scherper is. Dit omdat er altijd wat verloren gaat in de compressie. Ik moet dit alleen iedere keer opnieuw aanvinken. Op mijn 4K scherm staat hij er automatisch op. Ja ja, i know, luxeprobleem. Maargoed ik vind het wel prettig.

Voor 4K kom ik ook uit op de LG 27UD69P-W, voor WQHD is de AOC Q2790PQU een goede optie. Of de Dell UltraSharp UP2716D mocht je 100 euro boven je budget willen gaan zitten, misschien wat overkill, maar wel een erg goede kleurweergave. Full HD vind ik persoonlijk wat aan de lage kant voor een 27", ja ik heb er jaren op gewerkt, maar WQHD en 4K zien er ook met films en series toch wel heel veel mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:26:

pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
OS is Windows 7. Zit DP 1.4 op dus dat moet wel lukken ;)

480p-series* was het maar zo dat ze 720p waren. Dat is wel jammer want me content komt niet van BR af ben ik bang.

Een goede of slechte IPS dat klopt alleen weet ik niet welke goede IPS en slechte IPS panelen zijn. Ik weet dat 27 inch inderdaad klein is voor 4K maar ik heb het toch als optie toegevoegd aangezien ik programmeer en de extra schermruimte goed van pas komt dan en ook met alles de extra ruimte en natuurlijk YouTube in 4K.
HKS-Skyline schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:23:
[...]

Mits AidenF een videokaart heeft die 4K 60Hz ondersteund dan is 4K geen slechte optie. Ja je moet goed kijken wil je het verschil tussen WQHD en 4K zien en ik zou ook zeker de scaling voor de windows UI op 125% zetten, maar het grootste voordeel vind ik dat bijvoorbeeld bij youtube en andere streamingdiensten bij een 4K scherm de resolutie ook gelijk op 4K staat. Bij een WQHD scherm doet hij dat niet. Het nadeel hier van is dat zelfs op een WQHD scherm, 4K video er beter uit ziet omdat hij dan 4K downscaled maar dit staat standaard niet aan. Ik kijk alles op 4K op mijn WHQD scherm omdat het scherper is. Dit omdat er altijd wat verloren gaat in de compressie. Ik moet dit alleen iedere keer opnieuw aanvinken. Op mijn 4K scherm staat hij er automatisch op. Ja ja, i know, luxeprobleem. Maargoed ik vind het wel prettig.

Voor 4K kom ik ook uit op de LG 27UD69P-W, voor WQHD is de AOC Q2790PQU een goede optie. Of de Dell UltraSharp UP2716D mocht je 100 euro boven je budget willen gaan zitten, misschien wat overkill, maar wel een erg goede kleurweergave. Full HD vind ik persoonlijk wat aan de lage kant voor een 27", ja ik heb er jaren op gewerkt, maar WQHD en 4K zien er ook met films en series toch wel heel veel mooier uit.
Ik heb inderdaad ook naar 1440p gekeken en zitten leuke schermen tussen maar kies liever tussen Full HD en 4K aangezien 1080p content niet goed schaalt bij 1440p heb ik gelezen in reviews.

Offtopic: Dat verhaal met automatisch op 4K zetten snap ik heel goed en had lange tijd hetzelfde probleem. Als je Firefox gebruikt dan helpt dit: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/youtube-hd-1/ Voor Chrome zouden soortgelijke plugins moeten bestaan _/-\o_

Klopt. 27 inch is teveel voor Full HD daarom mijn voorkeur naar 24 inch bij 1080p. En voor zover ik gelezen heb is de LG vast. Nu alleen nog geschikte Full HD monitor(en) om beter te kunnen vergelijken en vooral prijs.

pricewatch: LG 24MP59G-P Zwart is een optie alleen wel weinig reviews en best grote bezels voor een 2017 model al kan dat aan mij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de pricewatch: Iiyama ProLite XUB2492HSU-B1 Zwart aanbevelen.

Goeie kleurweergave en ook nog goed betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:59:
[...]

Klopt. 27 inch is teveel voor Full HD daarom mijn voorkeur naar 24 inch bij 1080p. En voor zover ik gelezen heb is de LG vast. Nu alleen nog geschikte Full HD monitor(en) om beter te kunnen vergelijken en vooral prijs.

pricewatch: LG 24MP59G-P Zwart is een optie alleen wel weinig reviews en best grote bezels voor een 2017 model al kan dat aan mij liggen.
Misschien is een pricewatch: Samsung C24F390FHU Zwart ook wel een leuke optie. Is een 24" scherm met een VA LCD-Paneel, maar is wel een curved monitor mocht dat een tegenvaller zijn voor jou. Een pricewatch: Samsung C24F396FHU Zwart is een leuk alternatief.

Er is ook de pricewatch: Eizo Flexscan EV2450 Zwart die heeft naar mijn mening een fantastisch gekalibreerd IPS paneel met uitstekende kleuren. Perfect voor grafische werk, fims en series, maar daar staat wel een heel erg duur prijs kaartje aan ten opzichte van de concurrentie. Het heeft wel een ingebouwde speaker, maar ingebouwde speakers (bij monitoren) zijn in mijn ervaring heel erg slecht (bij elk scherm en merk dan ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@rain2reign
Voor zijn doeleinden is een Eizo echt veel te overkill. Eizo is puur voor zakelijk gebruik en design werk. Het kan maar je betaalt er wel een grote premium voor en betwijfel of je dat verschil merkt in series en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb de Samsung's gecheckt maar ik zie dat ze allebei gecurved zijn? Bedoel je deze?
pricewatch: Samsung 24F350FHU Zwart

Die Eizo Flexscan EV2450 is inderdaad wat duur voor wat ik wil doen. Dan liever iets in de Iiyama ProLite/Samsung prijsrichting.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:52:

Ik heb de Samsung's gecheckt maar ik zie dat ze allebei gecurved zijn? Bedoel je deze?
Mijn excuus, die bedoelde ik inderdaad. 8)7

Ik zag net toevalling ook de pricewatch: Dell SE2416H Zwart. Qua specs is het niet veel verschillende, wel bijna hetzelfde als de LG die jij eerder in dit topic noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb veder gezocht naar reviews. Zie dat de buren veel soorten monitoren getest hebben:
https://nl.hardware.info/...n-review-betaalbaar-beeld

De Samsung C24F390FHU komt eigelijk in de top beste uit de test bij beeldkwaliteit, kijkhoeken etc. alleen wel echt veel inputlag dus waarschijnlijk niet geschikt voor gaming jammer genoeg anders had ik makkelijk gekozen.

Ik denk dat het of de Iiyama ProLite XUB2492HSU of Samsung C24F390FHU of de Eizo Flexscan EV2450 wordt. Ookal is de prijs hoog komt hij wel heel goed uit de test.
Het jammere van de liyama is alleen minimale helderheid maar het wordt dus even nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-10 09:50
Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:21:
Het jammere van de liyama is alleen minimale helderheid maar het wordt dus even nadenken.
Heb je een heel goed verlichte omgeving dat dit relevant is dan? Hoe hoog staat de brightness van je oude monitor?

Ik heb zelf een vrij vergelijkbaar model van Iiyama (met 250 nits max. brightness) en heb de brightness op 30% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:21:
Heb veder gezocht naar reviews. Zie dat de buren veel soorten monitoren getest hebben:
https://nl.hardware.info/...n-review-betaalbaar-beeld

De Samsung C24F390FHU komt eigelijk in de top beste uit de test bij beeldkwaliteit, kijkhoeken etc. alleen wel echt veel inputlag dus waarschijnlijk niet geschikt voor gaming jammer genoeg anders had ik makkelijk gekozen.

Ik denk dat het of de Iiyama ProLite XUB2492HSU of Samsung C24F390FHU of de Eizo Flexscan EV2450 wordt. Ookal is de prijs hoog komt hij wel heel goed uit de test.
Klopt inderdaad. Helderheid kan niet zo laag als bij die Samsung dus een goed verlichte kamer is wel belangrijk indd.

Mij stoort het niet erg in het donker met laagste helderheid maar het verschilt per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
Gelukkig kan je nog binnen 14 dagen ruilen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor schermen vind ik de buren bij https://www.prad.de/ ook vaak wel interessant materiaal leveren trouwens.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Me monitor staat altijd laag. 25 momenteel. Alleen bij films en series gooi ik hem omhoog maar voor alles daarbuiten zoals browsen en programmeren vind ik een lage achtergrondlicht/helderheid belangrijk.

14 dagen ruilen is ook nog een optie inderdaad.

Bedankt voor de link. Had nog nooit van die website gehoord maar hij ziet er nuttig uit en zal hem zeker gebruiken
Pagina: 1